• Emelieeme

    Lagom ålderskillnad?

    Vad tycker ni är lagom åldersskillnad på syskon? Vi har en son på snart 11

    Månader. Och jag längtar redan efter en till! Blir det för tätt? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Lagom ålderskillnad?
  • Emelieeme

    Att barnet har fyllt två år och sen får

    Syskon?

    Eller som i mitt fall barnet blir ungefär

    2år när barnet kommer önskas komma

  • Kirsty

    Det finns för och nackdelar med allt. Barn tätt är säkerligen mer slit i småbarnsåldern, i gengäld är de åren över snabbare och barnen har (kanske) en lekkompis i samma ålder. 
    Vi kommer ha 5,5 år mellan våra och jag tycker det är så skönt att storebror är självgående när det dimper ner en bebis. 

  • Fjäril kär

    Det finns ingen magisk lagom åldersgräns för syskon. Alla åldrar har sina nackdelar.

    Det handlar kanske mest om hur man som föräldrar är och vad man är beredd på att kämpa sig igenom.

  • BeautifulMoments

    Alla tycker ju olika kring det, man utgår ju från egna erfarenheter. Jag har 6 år mellan sonen och tvillingarna och det kommer va 5 år mellan tvillingarna och nästa.

    Jag trivs med långt mellan för barnen blivit självgående, slutat med blöja och annat som hör bebis tiden till. Kan leka själv och förstår att bebis behöver uppmärksamhet och de kan även hjälpa till och jag känner jag har mer tid till bebis.

    Vissa menar att det är bra med tätt mellan barnen. Där är 1,5 år mellan mig och min bror och vi har alltid bråkat och tyckt illa om varann och har ingen kontakt i vuxen ålder så därför funderar jag inte så mycket på det. Givetvis förstår jag att många syskon får jättebra relation när det är tätt mellan.


    My life, My choice!
  • Virvlande
    Emelieeme skrev 2016-07-08 19:27:02 följande:

    Att barnet har fyllt två år och sen får

    Syskon?

    Eller som i mitt fall barnet blir ungefär

    2år när barnet kommer önskas komma


    Har två år och tre månader mellan mina barn. En pojke och flicka. Dom sitter ihop och gör ALLT tillsammans. =)
  • Carambolan

    Jag tycker också att det är skönt att de blivit mer självgående. Har 3,5 år mellan både 1-2 och 2-3. Hade egentligen tänkt vänta ännu längre med trean men blev gravid trots piller.

  • Lottalottas2

    Min äldsta var tonåring när lillebror kom.
    Det var helt fantastiskt och storebror hjälpte till oerhört mycket helt frivilligt.

    Nu är yngsta tonåring och ska snart bli farbror. =)

  • aleakim

    Vi har sexton månader mellan och det har varit tufft stundvis, ibland väldigt tufft men nu när de börjar leka med varandra (minsta är elva månader) så har det varit värt det.

    Hoppas på att kunna få runt 2,5 år mellan tvåan och en eventuell trea :)

  • Carambolan
    BeautifulMoments skrev 2016-07-08 20:52:27 följande:

    Vissa menar att det är bra med tätt mellan barnen. Där är 1,5 år mellan mig och min bror och vi har alltid bråkat och tyckt illa om varann och har ingen kontakt i vuxen ålder så därför funderar jag inte så mycket på det. Givetvis förstår jag att många syskon får jättebra relation när det är tätt mellan.


    Håller med om det där. Jag har 1,5 år till äldsta syrran, 4 till andra och 6 till tredje. Den närmaste var den jag lekte mest med som barn men vi slogs också jämt och det blev mycket konflikter kring att vi hade gemensamma kompisar och inte så mycket "egen sfär". I tonåren pratade vi knappt med varandra, vi hade blivit väldigt olika och var väl less på varann. De yngre syskonen kunde jag ändå spela spel och sånt med. Nu i vuxen ålder har jag en bra relation till alla tre.
  • Fru Ve

    Jag rekommenderar minst 3 års åldersskillnad, gärna 4 år. Bra för det stora barnet att hinna växa till sig lite innan syskon kommer. Så tycker jag. Att ha 2 år emellan känns för tätt i min smak. Vi hade 3 år 9 mån mellan ettan och tvåan. För oss har det varit intensivt nog. Väntar trean nu och syskonen kommer att vara 9 samt 5,5 år. Sedan är det förstås så att man p.g.a ålder inte kan vänta hur länge som helst och då är det ju så.

  • Fru Ve

    Mina barn leker bra trots åldersskillnaden. Det är två pojkar. Tror det kan bero mer på personlighet och intressen än på om det är väldigt tätt emellan om barn har utbyte av varandra.

  • Fjäril kär

    21 månader mellan första och andra barnet. Rekommenderar INTE det. De är inte så nära varandra idag och har inte varit det heller under åren.

    Hoppar sedan 8 år till tredje barnet och det var stor skillnad.

  • yoshimi

    Har 5,5 år mellan första och andra barnet.
    Fördelen är helt klart att det första barnet är självständigt, men det var oerhört tufft att börja om med en spädis. Hade inte velat göra om den resan.

    Nu blir det förhoppningsvis ca 2,5 år mellan tvåan och trean. Återstår att se hur det blir. :)

  • thecoc

    Jag tycker också att det känns som en stor myt att syskon är närmare om de är tätare. Behöver absolut inte vara fallet! Låt första få vara minstingen ett tag innan hen blir utkonkurrerad av en ny bebis. Ytterligare en aspekt: det är inte optimalt att bli gravid för tätt. Kroppen förbrukar massa spårämnen i kroppen vid graviditet, vissa tar flera år att bygga upp och då kan depåerna vara slut om man blir gravid på nytt för snabbt. Detta gäller särskilt människor med särskild diet t.ex. vegan. I studier han man kunnat se att tredje barnet har lägre kognitiv kapacitet vid vegansk kost, troligtvis pga brist av viktiga spårämnen vid graviditeten då det tar längre tid att bygga upp depåerna så att de räcker vid en graviditet. Jag personligen kommer vilja vänta minst 2 år innan jag funderar på nästa barn.

  • yoshimi

    Ingen och alla. :)

    Många tänker ju att det är skönt att ha tätt för att bli av med blöjåldern snabbt.
    Andra vill ha långt emellan för att hinna med varje barn bättre.

    Hur relationen blir sen har ju ändå inte att göra med åldersskillnaden.
    Jag har bäst kontakt med mitt äldsta syskon och det skiljer 13 år mellan oss.
    Sämst kontakt med mitt yngsta som det skiljer 2,5 år mellan.

    Kör på om ni är sugna på syskon, det blir som det blir ändå. :)

  • erica123456

    Min son kommer vara 7,5 nu när han får ett syskon nästa år.
    Känns helt perfekt :)


     


    Han är i en lugn och harmonisk ålder och "självgående", samtidigt som han är fullt medveten om att han ska få ett syskon och otroligt glad över detta.
    Sen att de inte kommer leka/ha gemensamma intressen på samma sätt som syskon med tätt emellan är ju en sak, men att få syskon tätt är ju ingen garanti för att de kommer göra det heller. Egentligen ;)


    Så, som någon sa här tidigare, tror definitivt det finns fördelar och nackdelar med allt.

  • Monstermama

    Minst 3 år tycker jag! Mina söner har 3 år 3 mån mellan sig och de leker jättebra tillsammans, ingen direkt avundsjuka.

Svar på tråden Lagom ålderskillnad?