• Anonym (MrMe)

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Tar inte från mina barn!) skrev 2016-07-18 21:14:33 följande:
    Fast, om förutsättningarna ändras får man väl sänka summan man sparar eller göra uppehåll i barnens sparande. Jag skulle inte ta av de pengar som vi sparat till barnen eller pengar de fått i present. Man stjäl inte från sina barn! Jag tycker synd om dina barn om du har tagit av deras sparade medel.
    Du tror inte att man först sänker summan, därefter avslutar sparandet, och först därefter tar från sina sparade pengar om man nu får sämre ekonomi?
    Du har i alla fall empati som tycker synd om dem som har det sämre ekonomiskt ställt än du.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-18 17:32:28 följande:
    Du tror att livet ser likadant ut från det att första barnet föds tills det sista barnet flyttar hemifrån?

    Du förstår inte att saker kan hända på vägen som gör att man måste ställa om sin ekonomi?  Jag tycker synd om dig.
    Jag har tre barn, är ensamstående. Äldsta är 16 år. Har sparar sen de var nyfödda. Har aldrig tagit av deras pengar. Du behöver inre tycka synd om mig. Klarar mig alldeles utmärkt :).
  • Anonym (Emma)
    Anonym (!) skrev 2016-07-18 17:52:08 följande:
    Är väl därför man har ett eget sparande oxå , OM nått skulle hända
    Precis :). Och har sjuk- och olycksfallsförsäkringar.
  • Anonym (Nej)

    Nej. Dem får en bra summa med pengar varje år tills dem fyller 18. Så körkort mm kommer dem ha råd med. Och jag rör inte en krona.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (M) skrev 2016-07-18 18:33:51 följande:
    Så du tänker att det är bättre att sänka ambitionerna redan från början?

    Istället för att försöka och kanske misslyckas pga oväntad sjukdom eller liknande är det bättre att inte försöka alls?

    De som har ambitioner till att spara en viss summa till barnens 18-årsdag (som ex) men som inte klarar det pga av att buffertsparandet inte räcker vid en krissituation är ju personer som har det tufft ekonomiskt ändå. Det är väl rätt beundransvärt då kan jag tycka att trots det har höga ambitioner.

    (Att ta från pengar som faktiskt är barnens som presenter är ju en helt annan sak ännatt ha vissa ambitioner med det egna privata sparandet)
    Jag menar att de verkar ju inte anse att det är barnens pengar ändå.
  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 21:14:02 följande:

    TS skriver om att det är straffbart och kan leda till skadestånd. Där har du svaret på var TS pratar om lagen.


    Det handlar om stora summor
  • Anonym (Hlaw)

    Det är fortfarande svaret på var TS pratar om vad lagen säger.


    Anonym (!) skrev 2016-07-18 22:32:56 följande:

    Det handlar om stora summor


  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 22:40:35 följande:

    Det är fortfarande svaret på var TS pratar om vad lagen säger.


    Nä ts fråga är om jag tycker det är straffbart
  • Anonym (Hlaw)

    Nej TS frågar om vi tycker det är rätt att det är straffbart.

    Åter: där äe svaret på var TS pratar om lagen. Både i form av termen straffbart och termen skadestånd.


    Anonym (!) skrev 2016-07-18 23:03:35 följande:

    Nä ts fråga är om jag tycker det är straffbart


  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 23:06:47 följande:

    Nej TS frågar om vi tycker det är rätt att det är straffbart.

    Åter: där äe svaret på var TS pratar om lagen. Både i form av termen straffbart och termen skadestånd.


    Ja om vi tycker det är straffbart ska det stå i mitt inlägg så klart
  • Anonym (Hlaw)

    Fast TS frågar _om vi tycker det är rätt att det är straffbart_.

    (Men även om TS hade frågat det du påstår att han frågade så hade det fortfarande varit svaret på var han pratade om vad lagen säger. Var så god för svaret på din undran).


    Anonym (!) skrev 2016-07-18 23:11:02 följande:

    Ja om vi tycker det är straffbart ska det stå i mitt inlägg så klart


  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2016-07-18 21:47:57 följande:

    Jag menar att de verkar ju inte anse att det är barnens pengar ändå.


    Nej precis vilket väl egentligen var hela poängen. Så länge som pengarna fortfarande är föräldrarnas, inga pengar har getts bort och inga läften om pengar getts så handlar det i tanken öronmärkta sparander bara om en ambition. En ambition om att kunna ge bort en viss summa till barnen som vuxna. Och ambitioner bör man kunna ändra om omständigheterna så förespråkar. Precis som om man har ambitionen att kunna göra en utlandssemester och sparar i fyra år för detta, väl inne på fjärde året händer en massa och de ekonomiska förutsättningarna ändras radikalt. I den situationen besömmer man det oansvarigt att åka på den dår resan och använder pengarna där de behövs bättre - ambitionerna förändras.

    Jag tycker att det vore mer oansvarigt att inte kunna förändra sina ambitioner i ett sånt läge.

    Men som sagt - poängen (min) var just den - att det ju inte var barnens pengar. Vore det det, vore det en helt annan sak.
  • Brumma

    Jag sparar inte till barnen för att kunna ge dem en summa när de blir arton utan för att kunna ge dem dyrare saker de har behov av/intresse av under uppväxten. Det kan vara en moped, gitarr osv.

    Jag sparar i mitt namn men pengarna är till för att komma barnen till nytta. Dvs de används inte för att jag vill köpa en ny tv. Men kan användas vid behov om det gäller barnen.

    Tex så behövde min bonusdotter nya glasögon och hon var i den åldern då modellen var väldigt viktig. Hon önskade sig därför en dyrare modell. Hennes mamma hade inte något undansparat och hade inte möjlighet att lägga ut summan så då var det bra att kunna ta summan från kontot jag/vi har till henne och betala glasögonen.

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Tar inte från mina barn!) skrev 2016-07-18 21:14:33 följande:
    Fast, om förutsättningarna ändras får man väl sänka summan man sparar eller göra uppehåll i barnens sparande. Jag skulle inte ta av de pengar som vi sparat till barnen eller pengar de fått i present. Man stjäl inte från sina barn! Jag tycker synd om dina barn om du har tagit av deras sparade medel.
    Du blandar ihop barnens egna pengar med de pengar föräldrar sparar på sitt eget konto för att kunna hjälpa sitt barn i framtiden. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Emma) skrev 2016-07-18 21:43:18 följande:
    Jag har tre barn, är ensamstående. Äldsta är 16 år. Har sparar sen de var nyfödda. Har aldrig tagit av deras pengar. Du behöver inre tycka synd om mig. Klarar mig alldeles utmärkt :).
    Du missförstod. Jag tycker inte synd om dig pga din ekonomi, utan för din brist på empati, och din oförmåga att se att andra kanske inte lyckas lika bra som du.

Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?