• ems86

    Samtal förlossningsrädsla Malmö - hjälp!

    Hej!

    Efter en traumatisk första förlossning börjar ångesten krypa på inför syskonets födsel under hösten. Bm var extremt förstående och har skickat remiss för Irma-samtal (har tydligen bytt namn många gånger och heter olika på olika platser i Sverige). Hur gär ett sådant samtal till? Om jag vill ha kejsarsnitt eller i allafall att om förlossningen går åt fel håll avbryta för ett snitt, kan de hjälpa mig med det?

    Någon med erfarenhet som vill dela med sig av tips?

  • Svar på tråden Samtal förlossningsrädsla Malmö - hjälp!
  • Anonym (rädd)

    Jag är i v 34 och går hos Aurora bm som det heter här. Har även gått hos psykolog hela graviditeten pga förlossningsrädsla. Trodde att jag skulle klara vaginal förlossning men jag har panik. Ska dit imorgon igen och ska säga att jag vill ha planerat ks då.

    Man kan även få göra en förlossningsplan som innebär att man får tex bedövning tidigt under förlossningen eller att man inte skickas hem om man kommer in och inte har öppnat sig så mycket eller att man avbryter för ks om det drar ut på tiden. Dock så skulle jag inte lita på att de håller sitt ord när det väl gäller.

    Jag har inte fått träffa Aurora förrän nu de senaste veckorna så det tar tid och man får gå och må dåligt länge tyvärr innan man får hjälp. Jag gråter varje gång vi är där. Grät mig igenom hela besöket på förlossningen också. Första barnet för både mig och min man.

    Hur var din första förlossning?

  • ems86
    Anonym (rädd) skrev 2016-08-03 21:48:35 följande:

    Jag är i v 34 och går hos Aurora bm som det heter här. Har även gått hos psykolog hela graviditeten pga förlossningsrädsla. Trodde att jag skulle klara vaginal förlossning men jag har panik. Ska dit imorgon igen och ska säga att jag vill ha planerat ks då.

    Man kan även få göra en förlossningsplan som innebär att man får tex bedövning tidigt under förlossningen eller att man inte skickas hem om man kommer in och inte har öppnat sig så mycket eller att man avbryter för ks om det drar ut på tiden. Dock så skulle jag inte lita på att de håller sitt ord när det väl gäller.

    Jag har inte fått träffa Aurora förrän nu de senaste veckorna så det tar tid och man får gå och må dåligt länge tyvärr innan man får hjälp. Jag gråter varje gång vi är där. Grät mig igenom hela besöket på förlossningen också. Första barnet för både mig och min man.

    Hur var din första förlossning?


    Stor kram och tack för ditt svar!! Har också förstått att man kan få vänta väldigt länge innan man kommer till och ångesten lär ju bara växa av det..

    Första förlossningen startade med vattenavgång i v34. Efter mycket om och men satte de igång mig och det gick på tok för fort!
  • Anonym (rädd)
    ems86 skrev 2016-08-03 22:28:04 följande:

    Stor kram och tack för ditt svar!! Har också förstått att man kan få vänta väldigt länge innan man kommer till och ångesten lär ju bara växa av det..

    Första förlossningen startade med vattenavgång i v34. Efter mycket om och men satte de igång mig och det gick på tok för fort!


    Denna förlossning behöver ju inte bli alls som din förra om det är någon tröst. Men just igångsättning kan ju påverka mycket att det antingen går för fort eller blir för utdraget och slutar med att det blir en instrumentell förlossning. Jag tycker du ska få be att gå igenom den förra förlossningen för det kan kännas lättare efter det.

    Jag sa till min bm vid inskrivning att jag var jätterädd för förlossningen, sen har jag nog tryckt undan känslorna mycket men nu när det närmar sig så eskalerar det bara och jag ligger vaken på nätterna med värsta ångesten. Är rädd att de ska neka planerat ks.

    Googla på "indikation för kejsarsnitt på moderns begäran" där finns massa bra info. De skäl till att godkänna planerat ks är bland annat om man haft en tidigare svår förlossning. Kram till dig med, om du ligger på kan du säkert få träffa någon tidigare, jag har inte orkat göra det!
  • Räddmamma

    Hej! Har fått brev hem om mottagen remiss att få komma till Malmö ang förlossningsrädsla. Minns ej vad "gruppen" heter? Är iaf på kvinnokliniken på MAS tror jag (har inte papperna framför mig). Men 2 mån väntetid..???? Hade en snabb första förlossning som slutade med att de fick trycka ut barnet..har en hel del annat som spelar in i min ångest o rädsla med. Har du fått tid än? Är det också till kvinnokliniken du ska?

Svar på tråden Samtal förlossningsrädsla Malmö - hjälp!