• pangea

    Vad ska jag göra?

    Hallå,

    Fick veta att jag är gravid i måndags, någonstans i v 6-7. Det känns overkligt men kul! Första barnet, var dock inte helt planerat..

    I dagsläget gör jag praktik på 100% via en kurs på högskolan, dvs jag är student. Har studerat 3 sammanhängande år innan detta, och innan dess hade jag en timanställning där jag jobbade i princip heltid i nästan ett år. Med andra ord - om jag fortsätter plugga fram till barnet föds bör jag få föräldrapenning baserad på detta. Jag känner tyvärr inte att jag trivs så bra, och att min gravidhjärna inte riktigt orkar med allt nytt.

    Vid sidan av praktiken jobbar jag även ungefär 50% på ett ställe där jag verkligen trivs. Detta är en behovsanställning, och min inkomst varierar lite från månad till månad men brukar hamna på ca 10 000 efter skatt. Arbetsgivaren är väldigt tillmötesgående och skulle säkert ge mig lite fler timmar om jag bad om det. Jag kommer med andra ord inte ha några problem att jobba ihop 82 100 på 240 dagar.

    Jag känner mig nu tvungen att hoppa av antingen jobbet eller praktiken, eftersom jag som gravid omöjligen kommer ha ork med båda. Min magkänsla säger åt mig att hoppa av praktikkursen och fortsätta jobba, eftersom det är ett väldigt lättsamt jobb som skulle ge utrymme för allt kring graviditeten och flytt (vi vill gärna flytta så snart som möjligt). Problemet är att jag började arbeta på mitt nuvarande jobb i maj, dvs jag har inte jobbat där speciellt länge. Nu är jag orolig över att detta ska sabba uträkningen av min SGI och att jag kommer sitta där med 7500 i månaden..

    Så nu sitter jag här och vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärtat säger fortsätt jobba och hoppa av praktiken, hjärnan att det är smartare att fortsätta plugga. Trivs inte alls lika bra på praktiken som på jobbet egentligen, och vill verkligen inte kontakta arbetsgivaren jag hade innan jag började studera för intyg. FK säger att det är omöjligt att gissa vad jag kommer få i föräldrapenning innan jag skickat in anmälan. Jag som hade tänkt fatta något slags välgrundat beslut baserat på hur min föräldrapenning skulle påverkas..

    Ursäkta virrvarvet av tankar - men hjälp? Stöttande ord eller förslag på vad jag ska göra mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Carambolan

    Behöver du praktikkursen för att få ut en examen senare? I så fall hade jag bitit ihop, det är ännu jobbigare att göra heltidspraktik med nyinskolade förskolebarn som blir sjuka i tid och otid.

  • pangea
    Ja, det förstås.. Men nej, det är inte som del av examen, den tog jag i somras. Praktiken är med andra ord helt fristående, och med lite tur kan jag få jobb efter mammaledigheten även utan att genomföra hela praktiken.

    Tycker du ändå att jag borde köra den vägen? I så fall måste jag lämna jobbet jag trivs så bra med, men om det är det klokaste att göra så kanske jag måste..
  • pangea
    Carambolan skrev 2016-10-12 15:57:11 följande:

    Behöver du praktikkursen för att få ut en examen senare? I så fall hade jag bitit ihop, det är ännu jobbigare att göra heltidspraktik med nyinskolade förskolebarn som blir sjuka i tid och otid.


    Hoppsan, helt ny på sidan och vet inte riktigt hur man svarar på inlägg.. Skriver igen utifall du inte ser annars!

    Ja, det förstås.. Men nej, det är inte som del av examen, den tog jag i somras. Praktiken är med andra ord helt fristående, och med lite tur kan jag få jobb efter mammaledigheten även utan att genomföra hela praktiken.


    Tycker du ändå att jag borde köra den vägen? I så fall måste jag lämna jobbet jag trivs så bra med, men om det är det klokaste att göra så kanske jag måste..
  • Anonym (M)

    Om du skriver in dig på arbetsförmedlingen samtidigt som du jobbar skyddar du väl din SGI?, men då måste du också söka jobb för heltidstjänster... Eller iaf så att du har 100% sysselsättning. Men det är ju bara att skriva att du är gravid i toppen på ansökan så lär ingen vilja anställa dig ändå ..

    Jag tror det bör fungera så? Värt att ringa fk och fråga.

  • pangea
    Anonym (M) skrev 2016-10-12 16:22:49 följande:

    Om du skriver in dig på arbetsförmedlingen samtidigt som du jobbar skyddar du väl din SGI?, men då måste du också söka jobb för heltidstjänster... Eller iaf så att du har 100% sysselsättning. Men det är ju bara att skriva att du är gravid i toppen på ansökan så lär ingen vilja anställa dig ändå ..

    Jag tror det bör fungera så? Värt att ringa fk och fråga.


    Där har du en poäng! Bra förslag, tack!
Svar på tråden Vad ska jag göra?