• Anonym (123an)

    Adoptera bort

    En fråga jag grubblat på länge nu.

    Jag har inte haft umgänge (frivilligt) med mitt barn på 8-9 år nu, vi har träffats någon gång. Den andre biologiska föräldern har ensam vårdnad.

    Av flera skäl vill jag adoptera bort henom helt till den andre föräldern.

    Är det nåt som ens går när henom är så pass gammal?

    Är det sociala man då kontaktar.

    Problemet är mest den andre föräldern som gör mitt liv till ett helvete och använder barnet som en sorts hållhake att försöka styra mitt.

    Jag har försökt med allt och ser detta som en sista att göra för att helt få tillbaka mitt liv, min relation, mitt jobb, ja allt

  • Svar på tråden Adoptera bort
  • Anonym (hmmm)

    Man kan inte adoptera bort ett barn till en biologisk förälder. Den föräldern är ju redan förälder. Du kan heller inte avsäga dig ditt föräldraskap. Om du vill kan den andre förälderns partner adoptera barnet och då "slipper" du föräldraskapet. Men om detta inte låter sig göras, så kan du inte komma undan föräldraskapet.

  • viseversa

    Nej man är förälder hela livet så det är inte så lätt att bara sticka. Annars hade ju alla ofrivilliga pappor köra med det. Barnet har rätt till båda sina föräldrar oavsett.

  • Anonym (??)

    Vad menar du egentligen? Finns det någon som fungerat som "riktig" pappa till barnet som vill adoptera det, eller menar du att du tror att mamman skulle kunna vara förälder två gånger åt samma barn...? (Det går ju inte i så fall). Om ingen annan träder in i ditt ställe så ska ju barnet tex ha rätt att ärva dig osv.

  • nevermind

    På vilket sätt gör den andra föräldern ditt liv till ett helvete om du inte ens vill ha barnet? Eller är det jag som har missuppfattat?

  • viseversa
    nevermind skrev 2017-02-03 16:28:51 följande:
    På vilket sätt gör den andra föräldern ditt liv till ett helvete om du inte ens vill ha barnet? Eller är det jag som har missuppfattat?
    Precis. vad skulle en adoption förändra? Förutom till ts fördel så hen slipper ansvar och betala undehåll.
  • Påven Johanna II
    nevermind skrev 2017-02-03 16:28:51 följande:

    På vilket sätt gör den andra föräldern ditt liv till ett helvete om du inte ens vill ha barnet? Eller är det jag som har missuppfattat?


    Det kan väl vara så att den andra föräldern kontaktar ts och kräver saker. Det är förstås möjligt att även den föräldern är lite eljest och på olika sätt besvärar eller till och med trakasserar ts, det är kanske av någon sådan anledning som ts fått den här "snilleblixten" att adoptera bort barnet till dess andra biologiska förälder.
  • Anonym (Nja)

    Fast om den andre föräldern är ute efter att jävlas så lär inte denne gå med på nån adoption på något sätt...

    Stackars barn egentligen. Ena föräldern vill tydligen bara bråka och den andre vill fly ifrån på alla sätt som går. Nån av er som tänker på barnet alls?

Svar på tråden Adoptera bort