• Anonym (Psyk)
    Äldre 9 Feb 06:52
    57342 visningar
    90 svar
    90
    57342

    inlagd på psyket

    Hej alla fina där ute.

    Ngn som har erfarenhet av att vara inlagd på psyk? Lutar åt det om jag inte mår bättre på måndag. Så fruktansvärt rädd.
    Vad händer där? Vad gör man?
    Vad får man göra och inte?
    Erfarenhet av psyk i Stockholm?

  • Svar på tråden inlagd på psyket
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 10 Feb 07:12
    #31
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-10 07:05:55 följande:

    Inte Hagsätra. Vågar inte riktigt skriva ut vart jag ska än.. Fan så stressande. Vet inte om jag vågar och om jag kommer må sämre där än hemma.


    Det är nog väldigt olika. Det som jag tror gäller på precis alla avdelningar dock är att det är extremt tråkigt!

    Jag kommer aldrig mer lägga in mig frivilligt (har bara varit frivilligt inlagd) oavsett hur dåligt jag mår!

    Då tar jag hellre livet av mig faktiskt. Något jag heller aldrig kommer göra dock.

    Hoppas du har tur och att det är bra för dig!

    Varför vänta till måndag? Verkar konstigt.
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 07:22
    #32
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-10 07:12:20 följande:
    Det är nog väldigt olika. Det som jag tror gäller på precis alla avdelningar dock är att det är extremt tråkigt!

    Jag kommer aldrig mer lägga in mig frivilligt (har bara varit frivilligt inlagd) oavsett hur dåligt jag mår!

    Då tar jag hellre livet av mig faktiskt. Något jag heller aldrig kommer göra dock.

    Hoppas du har tur och att det är bra för dig!

    Varför vänta till måndag? Verkar konstigt.
    För att jag inte ville i förrgår när jag var där.
    Så jag fick starkare sömntabletter och tid för nytt bedömningssamtal på måndag..
    För att se om det är bättre.
  • Anonym (Hej)
    Äldre 10 Feb 09:29
    #33

    Inlagd en månad. Ingen frisk luft på en månad. Kände mig stressad därinne. Låsta fönster, låst dörr. Man åt och sov. Fick prata med sjuksköterska när man ville.

  • Anonym (Hej)
    Äldre 10 Feb 09:30
    #34
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 07:12:38 följande:

    Har varit inlagd 2 ggr. Man gör ingenting!!

    Vilar, äter eller ser på tv i det gemensamma tv rummet. Dörrarna är låsta. Fick gå på promenad en liten stund på dagen tillsammans med övriga intagna och personal.

    Får inte ha mobil telefon eller dator.

    Får mediciner men ingen "samtalskontakt" eller liknande. Det är inte vård utan förvaring och ett sätt att se till att du inte tar livet av dig.

    Självklart får man inte raka sig och måste fråga om lov ifall man vill duscha. Får inte ha egna kläder.

    Kan liknas vid ett häkte men med fler mediciner och mindre tid utomhus.

    Detta är min erfarenhet. Hoppas du mår bättre snart!


    Kunde inre sagt det bättre själv.
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 10:50
    #35
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-10 09:30:32 följande:
    Kunde inre sagt det bättre själv.
    Även när man är inlagd frivilligt?
  • Anonym (Bra)
    Äldre 10 Feb 12:03
    #36

    Jag har varit inlagd en period om 11 veckor på psyk på Danderyd. Det är en chock att komma dit första gången, det går inte att komma ifrån. Det finns alla grader av patienter, från depressioner till gravt självskadebeteende till schitzofreni och psykoser. Efter några dagar finner man sig till rätta och det kan vara riktigt skönt där. Långtråkigt, outhördligt på många sätt. Jag började röka för att ha något att göra. Men jag fick också många fina vänner. De flesta i personalen var helt ok, läkarna var bra, sjuksköterskorna likaså men en del skötare var lite speciella och de flesta ganska avtrubbade och empatilösa om än korrekta i de allra flesta fall. Där jag var hade alla egna rum. Jag gjorde också tre serier med elbehandling, ECT. Hmm vad mer. Fråga mig gärna TS! Jag tycker du ska våga.

    Kram

  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 12:11
    #37
    Anonym (Bra) skrev 2017-02-10 12:03:02 följande:

    Jag har varit inlagd en period om 11 veckor på psyk på Danderyd. Det är en chock att komma dit första gången, det går inte att komma ifrån. Det finns alla grader av patienter, från depressioner till gravt självskadebeteende till schitzofreni och psykoser. Efter några dagar finner man sig till rätta och det kan vara riktigt skönt där. Långtråkigt, outhördligt på många sätt. Jag började röka för att ha något att göra. Men jag fick också många fina vänner. De flesta i personalen var helt ok, läkarna var bra, sjuksköterskorna likaså men en del skötare var lite speciella och de flesta ganska avtrubbade och empatilösa om än korrekta i de allra flesta fall. Där jag var hade alla egna rum. Jag gjorde också tre serier med elbehandling, ECT. Hmm vad mer. Fråga mig gärna TS! Jag tycker du ska våga.

    Kram


    Fick du ha egna kläder? Besök? Telefon/dator? Tack :)
  • Äldre 10 Feb 12:41
    #38
    Anonym (M) skrev 2017-02-09 16:22:16 följande:
    Både jag och min vän har varit inlagda i Uppsala, på olika avdelningar dock. Så som du beskriver det låter det ju som en dröm. Jag mår dåligt psykiskt nu och får panik så fort nån snackar om inläggning. För jag vet att det blir samma sak. Jag ligger i sängen och grinar eller har ångest, skillnaden är att det inte finns NÅT att göra när jag väl får lite ork. Hemma kan jag iallafall läsa eller kolla film eller nåt. På psyket finns ingenting av det. Samtalskontakt kan man bara drömma om. Hade jag haft din upplevelse hade jag mått mycket bättre, att veta att det finns ett ställe att komma till där man faktiskt blir omhändertagen. Nu känns det mer som ett straff och när man skärper sig och säger att man mår bra (även om man ljuger) så slipper man straffet och aktar sig noga för att berätta att man mår dåligt i framtiden.
    Ja precis så är det att vara inlagd. Man känner sig väldigt ensam men det är ju bra att ha tillsyn om man t ex har självmordstankar eller svår panikångest.....*typ*! Är det inget så att säga dramatiskt akut så har man det bättre hemma med teve och förströelse som du säger. Jag låg inlagd i tre dygn för några år sedan och jag pratade med en läkare i fem minuter om min medicinering och utöver det tilltalades jag inte av ngn. Man kan ju också förstå att det inte får bli "daltande" för då blir man ju aldrig av med folk(!?) En svår balansgång kan man tänka?
  • Anonym (Bra)
    Äldre 10 Feb 12:41
    #39
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-10 12:11:20 följande:
    Fick du ha egna kläder? Besök? Telefon/dator? Tack :)
    Ja egna kläder fick jag ha, jag fick välja. Hade mina egna men sov med sjukhusskjortan, den är såå skön :) Fick inte ha telefon den första veckan, vet egentligen inte varför. Eller de låste in den, sen fick jag sitta i ett samtalsrum och använda den om/när jag ville och sen lämnade jag tillbaka den. Men sen var det ok att ha den. Det var ingen som sa "Nu får du ha den" utan det var bara att ingen tog tillbaka den när jag haft den. Kanske var det jag som slutat lämna in den. Det var nog lite oklara regler kring det där. Besökstider fanns, men det var inga problem att ta emot besök på andra tider om man pratade med personalen.
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 13:13
    #40

    Nu ringde en fantastiskt sköterska upp.
    Egna kläder och egna saker förutom vassa el skadliga såklart. Mobil el platta ok.
    Man får gå ut när man vill och ta emot besök. "Du kan skriva ut dig dagen efter om du tycker att det är pest men jag tror inte du gör det"....

    Vågar man lita på det?

Svar på tråden inlagd på psyket