• Anonym (TS)

    Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?

    Jag är nu gravid med mitt 3e barn.


    1a Barnet vaginalt - vecka 40+6 förlossningen tog 3 dagar, hade pinvärkar,igångsättning, hade krystvärkar i 4 timmar, fick sugklocka,  vart klippt. Läkte bra kroppsligt men fick förlossningsdepression.


    2a Barnet vaginalt trots förlossningsrädsla då jag vart nekad snitt vekca 38+4 . Tog 12 timmar, bedövningen tog inte, igångsättning 5 timmar med krystvärkar, yttre press, klippt, felsydd efter, fick urinläckage, avföringsläckage (Det senaste vart bättre efter 1 år)  Samt fick jag kronisk inflammation svanskotan och hade svårt att sitta och gå i 3 år.. Psykiskt mådde jag bättre. Men fysiskt har jag skador än. Jag har ett rectocele (bakreframfall) som inte är fixat utan ska fixas efter jag fått klart alla barn. Det kan bli värre med en vaginal förlossning.


    Nu är det 7 år sen min senaste förlossning och jag är gravid igen till en stor lycka. Men hur gör jag med förlossningen? Jag har sån ångest varje kväll.


    Föda vet jag ju hur det känns och vilken återhämtning jag har efter. Bör jag hoppas det ska gå "bättre" en 3e gång och att rectocelen inte går sönder under förlossningen (Det kunde hända, vet dock inte vad det ger för effekter...) Och att jag inte får fler skador, eller förvärrar urininkontinensen osv.


    Eller borde jag göra k-snitt? Jag vill verkligen göra k-snitt. Det är ju det jag helst av allt önskar. Men jag är en vekling. Jag är orolig för hur ont jag kommer ha efter, kommer jag kunna ta hand om bebisen? Kommer jag kunna röra mig?  Många skrämmer mig med k-snitt och säger det är hemskt och gör ont, och läkarna tidigare har inte varit samarbetsvilliga med att ge mig k-snitt..


     


    Hur skulle ni gjort.?

  • Svar på tråden Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?
  • Anonym (Anna)

    Jag har både gjort snitt och fött vaginalt. Ska göra mitt andra snitt snart.

    Det svider ju lite i såret efter, men det är inget jämfört med smärtan vid en vaginal förlossning.

    Jag har inte haft problem med att ta hand om barnet efter, var dessutom ensamstående.

    Tycker att om du verkligen vill göra snitt så försök att få det! Visst kan det vara svårt att få beviljat, men jag har fått det beviljat två gånger nu pga förlossningsrädsla, så omöjligt är det inte!

  • Mrs Moneybags

    Om du kan få kejsarsnitt, så gör det.

    Det är otroligt individuellt hur man återhämtar sig efter ett snitt, precis som efter en vaginal förlossning. Det går ju inte att säga i förväg hur man kommer att må.

    För mig gick det ganska bra, men så hade jag inte heller flera barn att ta hand om när jag kom hem... Jag gjorde ett akut kejsarsnitt, så min gissning är att man kanske mår bättre efter ett planerat snitt.

    Lycka till!

  • Kanttant

    Har personligen inga erfarenheter av varken vaginal förlossning eller kejsarfödsel. Men har läst massor om det då jag är förlossningsrädd, kan rekommendera dig några saker förutom att ta del av svaren du får här:

    Gå ned i gruppen "Rätten att välja kejsarsnitt" på Facebook. Där kan du efterfråga eller söka i gruppen efter folks berättelser och erfarenheter med kejsarsnitt. Upplever det som att personerna i gruppen är väldigt öppna och bemöter varandra otroligt bra. Även om gruppen är "pro" kejsarsnitt så känns det som att de flesta är helt ärliga i sina beskrivningar av sina erfarenheter (både det positiva och negativa). Gruppen är nog också guld värd om du väl bestämmer dig för att be om att få ett planerat kejsarsnitt, finns massor med människor med erfarenhet av hur du ska gå tillväga, vad man måste trycka på osv. De delar även infomation om forskning kring kejsarsnitt och dyl. Du kan säkerligen t.o.m. hitta personer som gått igenom processen i samma område som dig (kan ju se olika ut beroende på vart man bor), samma sjukhus och samma läkare!

    Kan också rekommendera att gå in och läsa Vanja Vikströms blogg (kolla i kategorin kejsarsnitt). Hon har skrivit noga och utförligt om både sina egna tankar kring varför hon ville ha planerat ks, hur allt gick till, hur hon upplevde det, hur det har gått i efterhand, studier och riskbild kring kejsarsnitt vs. vaginal förlossning. Hennes sätt att skriva generellt är mestadels positiv och även hennes inställning till kejsarsnitt, men det är en bra källa för att få höra en annan sida än vårdens ofta ständiga tjat om hur vagnial förlossning är bättre på alla vis. Och såklart en bra källa ifall du bestämmer dig för kejsarsnitt. Även Mirijam Geyerhofer är en person som i sin blogg skrivit en hel del om kejsarsnitt och gjort inlägg där hon sammanställt riskerna kring kejsarsnitt/vaginal förlossning.

  • petersex

    Om det inte är medicinskt nödvändigt med snitt, så kör vaginalt. Det har kvinnor gjort i 5 000 000 år. Dessutom är ett snitt dyrt, varför belasta sjukvården med den kostnaden, någon annan med ett "riktigt" besvär kan behöva det bättre. 

  • Kanttant
    petersex skrev 2017-04-07 14:43:40 följande:

    Om det inte är medicinskt nödvändigt med snitt, så kör vaginalt. Det har kvinnor gjort i 5 000 000 år. Dessutom är ett snitt dyrt, varför belasta sjukvården med den kostnaden, någon annan med ett "riktigt" besvär kan behöva det bättre. 


    1. Att något har gjorts under en längre tid är inte ett bra argument för att man ska fortsätta göra det. Människor har mördat i all evighet, är det också något vi borde fortsätta med? (Märk att jag inte jämställt dessa två saker, applicerar enbart samma retorik du använder dig av). Med samma logik borde vi ju även inte erbjuda smärtlindring, det är ju en onödig grej som kvinnor i den överväldigande majoriteten av historien klarat sig utan. Förresten, hur ställer du dig till att kvinnor i alla tid också dött i vaginal förlossning? Kanske också något man borde fortsätta låta ske eftersom det alltid vart så.

    2. Även om.majoriteten av alla förlossningar går utan större komplikationer och mamma och barn klarar sig fint, så finns det många gånger det inte går så. Har man vart med om en traumatisk förlossning redan så är det rätt förståeligt att man inte är så sugen på att riskera sitt eller sitt barns välmående bara för att. När det finns alternativa vägar att ta.

    3. Rädsla är inte alltid logisk. Även om man haft en jättebra förlossning eller inte ens vart med om en förlossning så kan man känna otrolig rädsla för de komplikationer som kan uppstå. I vissa fall räcker det med att få gå i samtal för att bearbeta rädslan och på andra sätt jobba så att man känner sig säker och trygg inför förlossningen. I andra fall spelar det ingen roll vad man än gör, rädslan är för stark. Då är det absolut mest humana och säkraste att bevilja ett kejsarsnitt. Är du medveten om att huruvida mamman känner sig trygg under förlossningen är en enorm faktor för hur bra förlossningen kommer gå? En mamma som är skräckslagen och fylld av ångest gör en osäker förlossning som la leda till riktigt allvarliga komplikationer.

    4. Nej, faktiskt så är inte kejsarsnitt så säkert mycket dyrare. Man har gjort en enkel beräkning på vad kejsarsnitt kostar och vaginal förlossning kostar. En vaginal förlossning utan några komplikationer kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000 kr. En svår vaginal förlossning kostar ca 60 000 kr. Ca 15 % av alla förlossningar betraktas som svåra. Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär en kostnad för BÅDE vanlig förlossning OCH kejsarsnitt. Lägg därtill att antalet som önskar planerat kejsarsnitt utan medicinsk orsak (alltså t.e.x förlossningsrädsla) är väldigt få procentuellt och håll i åtanke riskerna kring att ha en otrygg och skräckslagen mamma under en förlossning så borde ju det vettigaste även från en strikt kostnadsvinkel vara att bevilja planerat kejsarsnitt.

    Men som om inte det räcker så finns det allvarliga problem med ovanstående kostnadsberäkning. I kostnaden för kejsarsnitt så har man räknat med all eftervård som krävs, det har man inte gjort för vaginal förlossning. Så om man gjorde en faktiskt analys där man inkluderade behandling för skador i samband med vaginala förlossningar (som i en del fall kan kräva en eller flera operationer), sjukskrivning pga skada eller depression som följd av en traumatisk förlossning så tror jag inte skillnaden i kostnad skulle vara lika stor om ens alls eller till och med mindre när vi jämför mellan planerade snitt utan medicinsk orsak och vaginal förlossning i snitt.
  • Anonym (Anna)
    petersex skrev 2017-04-07 14:43:40 följande:

    Om det inte är medicinskt nödvändigt med snitt, så kör vaginalt. Det har kvinnor gjort i 5 000 000 år. Dessutom är ett snitt dyrt, varför belasta sjukvården med den kostnaden, någon annan med ett "riktigt" besvär kan behöva det bättre. 


    Du vet verkligen inte vad du talar om.
  • Anonym (Anna)
    petersex skrev 2017-04-07 14:45:42 följande:

    Jag hoppas du stått för kostnaden själv?


    Absolut inte
  • petersex
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-07 15:09:25 följande:
    Du vet verkligen inte vad du talar om.
    Förklara för mig.
  • sextiotalist
    petersex skrev 2017-04-07 14:45:42 följande:

    Jag hoppas du stått för kostnaden själv?


    Det alternativet finns inte i Sverige
  • sextiotalist
    petersex skrev 2017-04-07 14:43:40 följande:

    Om det inte är medicinskt nödvändigt med snitt, så kör vaginalt. Det har kvinnor gjort i 5 000 000 år. Dessutom är ett snitt dyrt, varför belasta sjukvården med den kostnaden, någon annan med ett "riktigt" besvär kan behöva det bättre. 


    Och människan är en två däggdjur som har högsta dödstalen när det gäller förlossningar. Nu har vi fått ner dödsfallen pga medicinsk vård (som exempel kejsarsnitt).

    Men i delar av världen där man inte har tillgång till bra vård så är fortfarande dödstalen höga
Svar på tråden Bör jag föda vaginalt eller med k-snitt?