• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om de föreslagna orden penisbärare och vaginabärare?
  • Nimzay
    redbullmedvodka skrev 2017-07-24 11:17:52 följande:
    Exempelvis så kan de användas i vissa sammanhang istället för "man/kille" eller "kvinna/tjej" för att inte exkludera transpersoner.
    Förstår det, tycker ändå bara inte alls att det känns särskilt nödvändigt med dessa ord.
    kottelin skrev 2017-07-24 11:06:57 följande:
    Det ord jag hört i dessa sammanhang är "livmoderbärare", tror det är vanligare att säga det.

    Sedan att jag tycker själva grejen är rätt fånig är en annan sak.
    Om man nu tvunget ska ha såna här ord, så tycker jag för min del att vaginabärare skulle vara lite bättre än livmoderbärare, eftersom jag vet att det finns vissa kvinnor (alltså som ej är transpersoner) som föds utan livmoder, trots att de är fullt ut kvinnliga annars. (Kanske finns de som föds utan vagina också dock, men det vet jag inte lika mycket om)

    Håller för övrigt med om att hela grejen verkar ganska fånig.
  • Almina

    Tycker inte som att det verkar vara särskilt användbara ord. Kan nån ge exempel på meningar där dessa ord skulle vara det bästa sättet att uttrycka något?

  • Rafael90
    kottelin skrev 2017-07-24 11:06:57 följande:
    Det ord jag hört i dessa sammanhang är "livmoderbärare", tror det är vanligare att säga det.

    Sedan att jag tycker själva grejen är rätt fånig är en annan sak.
    Fast har man gjort en hysterektomi så exkluderas man ju då.
  • John22

    Onödiga tramsord som aldrig kommer få fäste, turligt nog. En man är en man och en kvinna är en kvinna. Befinner man sig någonstans mittemellan är det bara att beklaga, men samhället kan inte ständigt hålla på och anpassa sig efter extrema minoriteter.

  • Nimzay
    John22 skrev 2017-07-24 14:17:34 följande:

    Onödiga tramsord som aldrig kommer få fäste, turligt nog. En man är en man och en kvinna är en kvinna. Befinner man sig någonstans mittemellan är det bara att beklaga, men samhället kan inte ständigt hålla på och anpassa sig efter extrema minoriteter.


    Håller med
  • Tecum
    John22 skrev 2017-07-24 14:17:34 följande:
    Onödiga tramsord som aldrig kommer få fäste, turligt nog. En man är en man och en kvinna är en kvinna. Befinner man sig någonstans mittemellan är det bara att beklaga, men samhället kan inte ständigt hålla på och anpassa sig efter extrema minoriteter.
    Håller också med. Ni som är positiva får gärna ge ett exempel på när begreppen är användbara.
  • redbullmedvodka
    John22 skrev 2017-07-24 14:17:34 följande:

    Onödiga tramsord som aldrig kommer få fäste, turligt nog. En man är en man och en kvinna är en kvinna. Befinner man sig någonstans mittemellan är det bara att beklaga, men samhället kan inte ständigt hålla på och anpassa sig efter extrema minoriteter.


    Vad menar du med "en man är en man och en kvinna är en kvinna"? Som sagt så definierar inte ens kropp ens kön utan vad man själv anser sig vara för kön. Och en del identifierar sig som varken man eller kvinna. Menar du att andra ska få bestämma vilket kön en har och inte en själv?
  • Nimzay
    redbullmedvodka skrev 2017-07-24 14:28:09 följande:
    Vad menar du med "en man är en man och en kvinna är en kvinna"? Som sagt så definierar inte ens kropp ens kön utan vad man själv anser sig vara för kön. Och en del identifierar sig som varken man eller kvinna. Menar du att andra ska få bestämma vilket kön en har och inte en själv?
    I de flesta fall så definierar faktiskt kroppen vad man har för kön, inget konstigt alls med att säga "en man är en man och en kvinna är en kvinna". Självklart bör man tänka på och respektera att det finns undantagsfall, men att lägga till nya ord på grund av detta känns ändå lite väl överdrivet. Varför hitta på nya specialord på grund av sällsynta undantag liksom.
  • redbullmedvodka
    Nimzay skrev 2017-07-24 14:33:09 följande:
    I de flesta fall så definierar faktiskt kroppen vad man har för kön, inget konstigt alls med att säga "en man är en man och en kvinna är en kvinna". Självklart bör man tänka på och respektera att det finns undantagsfall, men att lägga till nya ord på grund av detta känns ändå lite väl överdrivet. Varför hitta på nya specialord på grund av sällsynta undantag liksom.
    Så du menar att DU ska få bestämma andra personers kön och inte de själva?
  • Meriall

    Är det viktigt om personen har en slida (att både opererade transkvinnor och ciskvinnor och ej-op transmän räknas in) får man väl skriva "Du som har en slida..."

    Syftar man på op och ej-op transkvinnor och ciskvinnor dvs kvinnligt genus funkar väl termen "Kvinnor" bra?

    Men när skulle man behöva ett ord för att gruppera ihop alla med livmoder eller slida ens? Vi har liksom inte ett ord för "blå-ögonfärgsbärare" eller "blindtarmsbärare".

Svar på tråden Vad anser du om de föreslagna orden penisbärare och vaginabärare?