• MorTillTheo

    Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?

    Hejsan!

    Jag och min sambo (pappan till mitt barn) får HELA tiden höra från hans föräldrar att det aldrig är bra att ha bara ett barn för det är elakt att han inte ska ha ett syskon och han kommer bli egoistisk precis som alla andra ensambarn.

    (Det är deras ord och inte mina)

    Det blir aldrig bra att bara ha ett bla bla bla.

    Och anledningen till att de säger så nu är för att vi ibte sagt att vi absolut ska ha ett till barn (våran son ska strax fylla 1år). Och sanningen är att vi kanske inte vill ha mer för att vi är "nöjda" med våran son vi har idag.

    Men saken är den att jag blir så ledsen att det ska vara sån press på oss föräldrar att man SKA HA syskon till sin förstfödde.

    Kan ni snälla hjälpa mig att övertyga mina svärföräldrar att man inte behöver ha syskon bara för att man inte ska bli egoistisk.

    För detta ringer mig verkligen då jag känner att de ej lyssnar och accepterar, skall även tilläggas att de även kan säga ibland att nu får det vara nog med barnbarn (då de andra barnen skaffat ganska många barn men vi bara ett)

  • Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?
  • Tow2Mater

    Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....

  • Anonym (Tina)

    Alla ensambarn jag varit ihop med har varit outhärdligt egoistiska och självupptagna. Är 43 nu och har haft en hel del förhållanden, det jag lärt mig är att förhållanden med ensambarn är dömda att misslyckas rätt snabbt. Jag är väldigt nära vän med en del ex, dock inte med någon av dem. Svårt med människor som har svårt att kompromissa och alltid vet bäst.

  • MorTillTheo
    Tow2Mater skrev 2017-08-30 21:36:23 följande:

    Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....


    Jag förstår att det är lätt att skämma bort, jag blir ju överlycklig om jag hittar nått fint till min son och köper det gärna då.

    Har du vart med om att man säger att nu ska vi lära barnet att man inte kan få allt men misslyckats när man är där och barnet verkligen vill ha den där dockan tex?

    Jag brukar vara väldigt bestämd när det väl gäller men när min son står där och VERKLIGEN vill ha bilen är det lättare då att ge sig? Fått för mig att just sånt får barn att bli egoistiska?
  • Anonym (Il)

    Jag måste hålla med om att de ensambarn jag kännt inte är likadana som de med syskon. De har inte någon att dela uppväxten med, detta unika band.

    Ja, de har varit med egosistiska. De förstår inte att man älskar sitt syskon villkorslöst utan en tom föreslog till mig att jag skulle låta mina föräldrar försöka glömma mina två systrar till förmån av mig (när vi Varberg yngre). Kan ju säga att jag var i chock och insåg att denne stackars ensambarn aldrig kommer förstå känslan av att ha ett syskon och hur man gör allt för varandra.

  • blomman 2

    Det där beror väldigt mycket på vilket förhållningssätt föräldrarna har,även barn med syskon,särskilt yngsta barnet,kan bli väldigt bortskämt. Jag har bara ett barn,nu 9 år. Jag har absolut varit starkt medveten om att låta henne vänta på sin tur,inte alltid vara först,inte få allt hon pekar på mm. Så nej,med mitt facit på hand så är hon väldigt empatisk,hjälpsam och kärleksfull. Så njut av er knodd och strunta i hur svärmor tjatar och gå er egen väg.

  • MorTillTheo
    Tow2Mater skrev 2017-08-30 21:36:23 följande:

    Men klart de inte blir. Det beror ju pa foräldrarna hur bortskämda barnen blir blir, och därmed ofta hur "egoistiska" de kan te sig. Det är ju lättare att ensambarn blir mer bortskämda; jag vet for jag har just ett....


    Och hur ska man lära barnet att INTE bli egoistisk då?? Jag har ju mina teorier men kul att höra andras!:)
  • Anonym (Benny)

    Beror ju på hur man uppfostrar dom kanske. Jag kan tänka mig att det är ett problem för många men om man som förälder tänker på det i uppväxten så blir det nog vad man gör det till. Min son är nu 14. Har alltid fått beröm för sin empati och sitt beteende mot andra. Han har varit sån sen förskolan. Har alltid varit noga med att sätta gränser och dela med sig av saker och förklara att man visst inte kan få allt och alltid låta folk prata till punkt. Än så länge är det inget problem. Men vi fick höra samma sak " ska ni verkligen inte ha fler barn????!?!?! " man bara NEJ låt oss leva vårt liv och bry dig mer om ditt liv.

  • Tow2Mater
    MorTillTheo skrev 2017-08-30 21:49:48 följande:
    Jag förstår att det är lätt att skämma bort, jag blir ju överlycklig om jag hittar nått fint till min son och köper det gärna då.

    Har du vart med om att man säger att nu ska vi lära barnet att man inte kan få allt men misslyckats när man är där och barnet verkligen vill ha den där dockan tex?

    Jag brukar vara väldigt bestämd när det väl gäller men när min son står där och VERKLIGEN vill ha bilen är det lättare då att ge sig? Fått för mig att just sånt får barn att bli egoistiska?
    Japp, det händer. Men jag försöker stålsätta mog och se om han veeerkligen fortfarande vill ha den om en vecka, eller två. Just nu är det en studsmatta han vill ha, men jag säger bestämt nej. Jag hoppas jag kan fortsätta säga nej..... Vet inte om det i sig föder egoism, det handlar ju mycket om att kunna ge, och dela med sig, och bry sig om andra på många sätt.
  • MorTillTheo
    blomman 2 skrev 2017-08-30 21:51:20 följande:

    Det där beror väldigt mycket på vilket förhållningssätt föräldrarna har,även barn med syskon,särskilt yngsta barnet,kan bli väldigt bortskämt. Jag har bara ett barn,nu 9 år. Jag har absolut varit starkt medveten om att låta henne vänta på sin tur,inte alltid vara först,inte få allt hon pekar på mm. Så nej,med mitt facit på hand så är hon väldigt empatisk,hjälpsam och kärleksfull. Så njut av er knodd och strunta i hur svärmor tjatar och gå er egen väg.


    Åhh vad skönt att höra att ni har "lyckats" om man kan säga så i sammanhanget det är så jag vill ha det. Men som jag förstår det så har ni verkligen vart bestämda att lära barnet detta oxå. Och antar att ni då fått tagit era strider då och då? Har ni föräldrar vart lika bestämda med att man får vänta osv eller har den ena vart mer "slapphänt" med sådant?
  • Tow2Mater
    Anonym (Il) skrev 2017-08-30 21:50:20 följande:

     insåg att denne stackars ensambarn aldrig kommer förstå känslan av att ha ett syskon och hur man gör allt för varandra.


    Nej, men det är ju lika vanligt att syskon inte alls kommer överens, varken som barn eller sen som vuxna. Man kan desssutom ha andra i både familjen och vänkretsen man kan känna minst lika starkt for.
Svar på tråden Blir ALLA ensambarn "egoistiska"?