• Äldre 8 Sep 11:51
    5640 visningar
    5 svar
    5
    5640

    känner mig blåst!

    Jag har en sambo en sambo som är torsk på studier!

    Jag är naturligtvis för och uppmuntrar gärna till studier, men nu har det gått över styr. Jag ska nu försöka förklara händelseförloppet.

    termin 1.  Hon jobbar 50% och pluggar en ganska krävande högskoleutbildning på distans 50%. Några dagar in på terminen för hon reda på att hon även blivit antagen till sin "dröm utbildning" även detta är en krävande kurs och den är på heltid. vi diskuterar och kommer fram till att hon ska gå på några föreläsningar på sin "dröm utbildning" för att bilda sig en bättre uppfattning om vad det handlar om, för att sedan kunna fatta beslut om vilken väg hon ska gå. Efter 3 veckor börjar jag tycka att det blir lite väl jobbigt och vill ha ett beslut. Vi har 3 barn, hus, jag jobbar heltid samt är ganska aktiv med barnens aktiviteter alla barn är under 10 år.

    Vi har åter en diskussion om läget där hon bestämmer sig för att avsluta sin "dröm utbildning". Terminen fortsätter, jag upplever det som en jävligt jobbig tid hon har ganska mycket praktik och sitter väldigt ofta på kvällar och helger vid datorn.
    Då jag lovat att stötta studierna och ta ett ökat ansvar för barn mm ser jag ingen anledning för mig att gnälla över läget.Framför allt inte då jag ser hur mycket hon kämpar med sitt.

    När terminen är över är jag helt slut både mentalt och fysiskt, och jävligt nöjd över att det är sommar. Vid ett tillfälle några dagar in på sommaren råkar min sambo försäga sig och det kommer fram att hon har under hela terminen har kört på, bakom min rygg med, en utbildning på 50% en på 100% samt att hon har jobbat 50%. Jag känner mig som en idiot, ledsen och mycket besviken över att hon totalt har struntat i allt både familjen som helhet och våran gemensamma plan.

    Hon försvarar/förklarar sitt agerande med "jag har så svårt att bestämma mig
    och veckorna böra gick". Hon lovar ytterligare en gång att hon ska fatta ett beslut och bara gå en utbildning, samt att det sak vara full transparens i ämnet.

    Nu är det dax för ny termin och mitt förtroende för henne i din här frågan är nere på noll! då jag inte fått någon återkoppling angående beslut så ställer jag självklart frågan om hur terminen kommer att bli. Då väljer han att bli arg, säger att hon är värdelös att hon har bett om ursäkt 1000 gånger och att jag hela tiden tar upp ämnet, samt att hon säger att "jag skiter i alla studier".

    Min fråga är vad gör jag för fel?

    Det vore kul med lite feedback på denna historia.

  • Svar på tråden känner mig blåst!
  • cb66
    Äldre 8 Sep 15:00
    #1
    +2

    Detta är rätt klassisk men det brukar vara mannens jobb som är den orsakande faktorn.

    Du har egentligen två val, antingen ändrar du dig och accepterar hennes studier/jobb. Du går ner i tid på jobbet och tar hand om hemmet och låter henne göra det hon vill. Barnen får också bidra med att ha färre aktiviteter, mer skärmtid och mindre uppmärksamhet från er. Så funkar det i de flesta familjer men det är kvinnan som väljer att vara hemma och tand om familj och barn.

    Eller så kräver du att ni skall dela på ansvaret för hem och barn och att ni båda skall ha lika mycket tid för era personliga intressen. Konsekvensen om det inte funkar blir i så fall att ni separerar. Många skiljsmässor initieras av en kvinna som fått nog av att mannen inte tar nåt ansvar.

    När du gjort ditt val skall du diskutera detta med henne vid ett tillfälle då det är läge, inte mitt i det arga grälet eller när ni båda är stressade.

    Beskriv tydligt och klart om hur du har det, hur du ser på din situation och vad du vill ha. Lägg ingen kraft på att anklaga henne eller se bakåt. Fokusera enbart på din upplevelse och det resultat du vill ha.

    Det finns en tredje lite tjurig lösning och det är att du helt enkelt bara gör halva hemarbetet och skiter i resten, barnen blir inte körda, det blir ingen mat lagad och det ser skitigt ut hemma. Du väntar på att hon klagar och du tjurar och säger att du har gjort din del av arbetet och resten är hennes ansvar.

    Lycka till

  • Äldre 9 Sep 07:58
    #2

    Kommer studierna att leda till ett bra jobb i framtiden eller är det mer av en hobby? Om de leder till en bra framtid och att de två utbildningarna matchar varandra så kan det ju långsiktigt vara bra för hela familjen att hin verklige satsar på studierna. Då tycker jag att du ska släppa det som varit och tillsammans arbeta för hur ni investerar i hennes studier för en långsiktig vinst för hela familjen. Om det däremot mer är av hobbykaraktär där studierna med stor sannolikhet inte leder till något mer än att hon lär sig en massa saker hon aldrig kommer få ett riktigt jobb med så tycker jag däremot att du ska ställa krav på en 50/50-uppdelning av ansvaret för hem och barn.

  • Äldre 9 Sep 08:20
    #3

    Kan hon sluta arbeta 50% och enbart ha csn? I så fall kan hon väl studera 150%? Klarade hon det plus jobb förra terminen borde det funka att bara studera nu.

  • Äldre 9 Sep 08:59
    #4

    Förlåt, men vad är det stora problemet? Hon lyckades alltså med att studera 150% och jobba 50%? Var det att hon inte hade lika mycket tid över för familj, hushåll, dig osv?

  • Äldre 2 Feb 11:18
    #5

    hatten av för att överhuvudtaget klara 200% beläggning, men att sätta den andra parten i skiten är aldrig ok , jag har lite liknande situation och funderat på hur man bäst delar på ansvaret och ändå bor under samma tak. 

    Min enda lösning jag kan komma på är att man tar varannan vecka lämning/hämtning /aktiviteter även om man bor tillsammans så delar man upp det så att tex jag har jämna veckor , utan undantag , man kan ju starta det en månad framåt så att man hinner anpassa jobbschema odyl. då får man varannan vecka att jobba länge , ta en bira med polarna , eller vad man nu vill göra med tiden , utan att behöva skaffa ett boende till . 

    tar gärna emot feedback på denna tanken , kritisera hårt för det kommer min fru ändå att göra ! 

Svar på tråden känner mig blåst!