• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma
    Musetti skrev 2017-11-20 17:40:07 följande:

    Jag har det exakt likadant, Ilse sover sex timmar i streck sedan flera veckor tillbaka. I början läckte brösten under natten så klart men det var ett bra tag sedan nu. Kroppen kanske anpassar produktionen till när den är efterfrågad? Är den så smart? Sedan är brösten sprängfulla och gör lite ont men det ordnar ju upp sig när hon börjar äta :)

    På dagen läcker de aldrig, men man blir ju ändå helt nedslabbad med mjölk. För att inte tala om kaskadkräkningarna, de har hon var tredje dag ungefär. Hon verkar inte bry sig nämnvärt, mest vi som måste byta lakan osv. Magen knorrar en del också.


    Oj, 6 timmar! Vad skönt att få sova så länge.

    Min knodd ammar vid 23 tiden, 3 tiden och sen 6 tiden. Ibland redan vi 2 och då blir det 5 sen igen.

    Vi har klarat oss från kräkningar. Men nu har han börjat dregla mycket. Dags att fixa dreggellappar.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2017-11-20 15:47:02 följande:

    Edvin gick upp lite dåligt i vikt när jag var sådär sjuk med närmare 40graders feber. Typ 200g på två veckor. Så vi la in en extrakoll idag, (senast där i onsdags. Då vägde han 5150g) och nu hade han tagit igen sig och väger 5480g. Så det har hänt en del sedan i onsdags bara. :)

    Vi kollade ingen längd eller så nu utan kontrollerade bara att vikten vände. Så skönt. Nu är vi på banan igen.

    Men åter igen till detta med nattliga svettningar. Vad kan man göra åt dem? Jag får PANIK av att vakna blöt och att sängkläderna är blöta. Det är så jävla äckligt. Vill knappt sova längre. Det är hemskt. Måste få bukt med det här snabbt. Har NI några tips?

    Tror Edvin är inne i andra utvecklingsfasen. Allt stämmer in på honom. Han ska vara på en hela tiden, då är han nöjd. Han är mer vaken, skrattar och ler. Börjat knyta näven och kolla på den. Fäster

    Blicken och följer saker han kollar på, så att vi tydligt ser VAD han tittar på. Han älskar lampor.


    Vad skönt att ni har fått ordning på vikten!

    Tyvärr inga tips på svettningar. Jag känner som du, får panik av att vakna med ett BLÖTT täcke.

    Det låter som fas 2. Vad kul! Här gillar vi lampor och fönster.

    Jag har visst köpt mig en symaskin, en Singer One. Tog en billig variant så får det bli en dyrare när jag ser om symaskin är min grej. God jul till mig
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn
    Musetti skrev 2017-11-20 17:40:07 följande:

    Jag har det exakt likadant, Ilse sover sex timmar i streck sedan flera veckor tillbaka. I början läckte brösten under natten så klart men det var ett bra tag sedan nu. Kroppen kanske anpassar produktionen till när den är efterfrågad? Är den så smart? Sedan är brösten sprängfulla och gör lite ont men det ordnar ju upp sig när hon börjar äta :)

    På dagen läcker de aldrig, men man blir ju ändå helt nedslabbad med mjölk. För att inte tala om kaskadkräkningarna, de har hon var tredje dag ungefär. Hon verkar inte bry sig nämnvärt, mest vi som måste byta lakan osv. Magen knorrar en del också.


    Mina bröst läcker tyvärr både dag och natt. Händer också på kvällarna då han äter väldigt ofta. Behöver byta amninginlägg ofta, men hittills har det åtminstone inte läckt igenom. Fy för kaskadkräkningar! Min första dotter kräktes mycket och vi blev livrädda första gången det var som en fontän.
  • BFoktober2017

    Signe sover lite olika om nätterna, men jag får inte klaga. Sover iaf 3-4 Tim innan det är dags för mat. Igår hade vi en bra kväll utan skrik till skillnad från kvällen innan. Man känner ju sig mer avslappnad o lugn efter en bra kväll.

    Igår badade hon och somnade strax efter 19 o sov fram till halv 2 inatt. Då hon bajsade o åt och somnade om fram till kl 5 och nu sover hon ff.

    Jag sover med bh och har alltid gjort när jag ammat. Annars skulle det vara blött i sängen. Räcker med att det blir en pöl när hon äter och sen efter att hon spyr.

    Skönt Linnn att han sover

    Härligt att det har vänt nu Erijon

    LitenBlomma kul när det händer lite. Själv väntar vi på lite mera kontakt med Signe

    Men vill inte att det ska gå för fort, för det gör ju tyvärr tiden

  • FiaW

    Vi har halkat ur de små rutiner vi hade hunnit få på nätterna. Tidigare sov han 2-3 timmar i stöten och åt där emellan vilket gjorde att jag fick lite sömn också. Nu piper han så fort jag försöker lägga ner honom i sängen. Hur gör ni? Jag ger honom ett bröst, rapar honom, ger honom andra bröstet och försöker sen smyga ner honom i sängen, men så fort jag rör mig för att flytta honom vaknar han. Sen kommer han inte till ro utan det slutar med att jag får ta upp honom och amma mer och så går det runt så nästan hela natten. När han sen ligger vid bröstet så blir det en hel del hackande och gnällande, tror det kan va magen som spökar. Sen somnade han såklart som en liten gris igår på dagen eftersom han var så trött.

    Har ni nåt bra tips för att få de små till ro efter amning på natten?

    Jag provade att liggamma för första gången i natt och utöver att jag inte kunde sova pga att jag var livrädd att kväva honom så tycker jag det är svårt att veta hur mycket han får i sig.

    Kan det va nån utvecklingsfas? Skulle vilja hitta bra info om när och hur de olika faserna ser ut.

  • Mischa
    FiaW skrev 2017-11-21 11:13:46 följande:

    Vi har halkat ur de små rutiner vi hade hunnit få på nätterna. Tidigare sov han 2-3 timmar i stöten och åt där emellan vilket gjorde att jag fick lite sömn också. Nu piper han så fort jag försöker lägga ner honom i sängen. Hur gör ni? Jag ger honom ett bröst, rapar honom, ger honom andra bröstet och försöker sen smyga ner honom i sängen, men så fort jag rör mig för att flytta honom vaknar han. Sen kommer han inte till ro utan det slutar med att jag får ta upp honom och amma mer och så går det runt så nästan hela natten. När han sen ligger vid bröstet så blir det en hel del hackande och gnällande, tror det kan va magen som spökar. Sen somnade han såklart som en liten gris igår på dagen eftersom han var så trött.

    Har ni nåt bra tips för att få de små till ro efter amning på natten?

    Jag provade att liggamma för första gången i natt och utöver att jag inte kunde sova pga att jag var livrädd att kväva honom så tycker jag det är svårt att veta hur mycket han får i sig.

    Kan det va nån utvecklingsfas? Skulle vilja hitta bra info om när och hur de olika faserna ser ut.


    Vi liggammar på natten och sen flyttar jag på mig så att jag inte ligger för nära. Men jag somnar aldrig när han ammar. Ibland bajsar han och då brukar jag få guppa honom på pilatesboll för att han ska somna om.
  • Musetti
    FiaW skrev 2017-11-21 11:13:46 följande:

    Vi har halkat ur de små rutiner vi hade hunnit få på nätterna. Tidigare sov han 2-3 timmar i stöten och åt där emellan vilket gjorde att jag fick lite sömn också. Nu piper han så fort jag försöker lägga ner honom i sängen. Hur gör ni? Jag ger honom ett bröst, rapar honom, ger honom andra bröstet och försöker sen smyga ner honom i sängen, men så fort jag rör mig för att flytta honom vaknar han. Sen kommer han inte till ro utan det slutar med att jag får ta upp honom och amma mer och så går det runt så nästan hela natten. När han sen ligger vid bröstet så blir det en hel del hackande och gnällande, tror det kan va magen som spökar. Sen somnade han såklart som en liten gris igår på dagen eftersom han var så trött.

    Har ni nåt bra tips för att få de små till ro efter amning på natten?

    Jag provade att liggamma för första gången i natt och utöver att jag inte kunde sova pga att jag var livrädd att kväva honom så tycker jag det är svårt att veta hur mycket han får i sig.

    Kan det va nån utvecklingsfas? Skulle vilja hitta bra info om när och hur de olika faserna ser ut.


    Jag laddade just ner en app, ?The Wonder Weeks? där man kan följa utvecklingsfaserna dag för dag, verkar jättebra!

    Liggamma fick vi rekommenderat på BB, det gör vi på mornarna. Ibland vaknar hon vid 5 och vill äta men somnar sen om ganska snabbt, då är liggamningen toppen. Lätt att jag somnar oxå men vi bullar upp med amningskudden som skydd.

    Sin säng sover hon bara i på natten, hon somnar alltid i min famn och vi låter henne alltid sova minst 10 min innan vi lägger över henne där. På dagen sover hon bäst i bärsjalen eller i vagnen om jag är ute och går.

    Ilse reagerar bra på kontraster, vi har bla två barnböcker med svartvita bilder på djur som hon följer med bra i. Sen älskar hon sin hängmobil, ett mjukisdjur i form av en pingvin (bra kontrastfärger!) och speglar generellt ;)
  • Musetti
    Mischa skrev 2017-11-21 12:02:03 följande:

    Vi liggammar på natten och sen flyttar jag på mig så att jag inte ligger för nära. Men jag somnar aldrig när han ammar. Ibland bajsar han och då brukar jag få guppa honom på pilatesboll för att han ska somna om.


    Ja vad skulle vi göra utan pilatesbollen??? Guld värd särskilt på kvällen när hon är grinig, gärna i pappas famn. Bästa köpet förutom amningskudden.
  • FiaW
    Musetti skrev 2017-11-21 12:20:57 följande:

    Ja vad skulle vi göra utan pilatesbollen??? Guld värd särskilt på kvällen när hon är grinig, gärna i pappas famn. Bästa köpet förutom amningskudden.


    Tack Musetti och Mischa!

    Jag ska prova att liggamma i natt igen och flytta mig ifrån honom efter.

    Hur använder ni er av pilatesbollen?
  • Musetti
    FiaW skrev 2017-11-21 13:32:35 följande:

    Tack Musetti och Mischa!

    Jag ska prova att liggamma i natt igen och flytta mig ifrån honom efter.

    Hur använder ni er av pilatesbollen?


    Bara att sätta sig på bollen med benen lite i bredd och studsa upp och ner som en groda, med bebisen i famnen. Busenkelt och hon blir lugn på en sekund :)
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här