• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn
    erijon skrev 2018-05-09 09:10:16 följande:

    Trots att det garanterat är jobbigt att J inte vill bli matad, så låter det så sött. Han verkar greja det utan pincettgrepp? Det gjorde ju knappat Edvin. Så jag är glad att han fattade det. Han är långt ifrån jätteduktig på att plocka och äta själv än, men övning ger färdighet.

    Edvin sover nästan alltid 9-11 eller 9-10.30 ca på förmiddagarna och i detta härliga sommarväder vi har nu aå sitter jag mest på vår balkong som har sol hela långa dagarna, dricker kaffe, lyssnar på podd/musik eller liknande. Redan hunnit få lite färg.


    Låter härligt! Jag önskar verkligen jag var bättre på att ta det lugnt när J sover. Tänker ofta att jag bara ska röja lite/lägga i en tvätt/vattna blommorna och vips så har J vaknat igen.
  • erijon

    Har en riktigt liten förkyld kille här hemma. 38,5 i temp, snoret rinner litervis och han sov som en kratta inatt.

    Tycker mig se ?trycket? från två tänder innanför tandköttet i överkäken. Tandköttet är liksom ljust av ett tryck ?bara? på två ställen och han dreglar massor, biter tillochmed på sin napp och igår bajsade han inte ens hårt!! Allt får mig att tro på händer, förkylning ned feber brukar ju ocks komma i samband.

    Vi får se. Emellanåt är han på tipTophumör.

    Tog några bilder i vagnen påväg hem nyligen från skolan. Där förvandlas min lilla gullegris tilö en liten galning. Så gulligt haha.

  • Linnnn

    Vilken sötnos! Här har det fortfarande inte kommit några tänder, men han dreglar som en galning ändå. Bra humör och orkar vara vaken mycket längre. Sov bara 2x2 timmar i helgen.

  • Musetti

    Det här med mat. Ilse äter med stor aptit i stort sett allt vi presenterat henne med men hon verkar inte förstå att hon kan äta själv? Jag har lagt fram skivade jordgubbar, vattenmelonbitar och gurkstavar i omgångar men med samma resultat- hon bankar på dem med handen och vevar tills de hamnar på golvet. Det är tallriken som åker in i munnen istället :)

    När hon blir matad är det inga som helst problem. När började era haja? Det är ju inget fel på greppet, hon verkar bara inte koppla att det är mat hon slänger runt med. Hon blir 7 mån nu på fredag.

  • Linnnn

    Haha! Tur att det finns alla varianter. Nu får jag mata J igen, men han vill alltid ha något eget att plocka med. J ville ha morotsstavar att stoppa i munnen själv så fort han började sitta med vid matbordet och det tror jag berodde på att han såg att vi andra åt. Mest tror jag att han ser att syskonen äter själva och vill göra lika. De två yngre barnen har varit mycket mer intresserade av mat än äldsta så att se andra barn äta gissar jag är ett bra sätt Musetti. Annars är det nog bara att fortsätta erbjuda.

    Idag ska jag vara ifrån J i fyra timmar. Har aldrig hänt tidigare och det var jobbigt redan när jag gick. Fattar ju att det mest (kanske bara) är jag som lider, men ändå.

  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-05-15 07:34:24 följande:

    Haha! Tur att det finns alla varianter. Nu får jag mata J igen, men han vill alltid ha något eget att plocka med. J ville ha morotsstavar att stoppa i munnen själv så fort han började sitta med vid matbordet och det tror jag berodde på att han såg att vi andra åt. Mest tror jag att han ser att syskonen äter själva och vill göra lika. De två yngre barnen har varit mycket mer intresserade av mat än äldsta så att se andra barn äta gissar jag är ett bra sätt Musetti. Annars är det nog bara att fortsätta erbjuda.

    Idag ska jag vara ifrån J i fyra timmar. Har aldrig hänt tidigare och det var jobbigt redan när jag gick. Fattar ju att det mest (kanske bara) är jag som lider, men ändå.


    Joo så klart att äldre syskon spelar in, Ilse är ju (hittills) ensambarn. Middagen äter vi dessutom oftast när hon redan somnat. Bra, då slipper jag känna mig stressad över det ett tag.

    Min sambo går iväg med Ilse 3-4 timmar en förmiddag i veckan så jag kan få undan det jag behöver, i fredags gjorde jag ex ett test för ett nytt jobb jag sökt och denna vecka blir det nog ett pass yoga.

    Nu börjar trasslet med att få ihop sommarsemestern så att alla blir nöjda, både släkten här i Sverige och i Frankrike. Ett riktigt pyssel, men trevligt sådant. Alla vill få tid med småttingarna! Några veckor vandring i alperna och några veckor i stugan på Öland är förhoppningen.
  • LitenBlomma

    Lite endagsturer till nöjesparker, Tosselilla, Astrid Lindgrens värld, Barnens gård och ev High Chaparall. Strandhäng vid sjön. Vi sålde husvagnen men jag funderar på att tälta 1v med barnen på -vår- camping, ska bara klura ut hur Charlie ska sova säkrast. Vi tar nog några vändor till Öland och Kalmar oxå, fina stränder.

    Ska hinna renovera på huset men det kommer nog lite kallare dagar för det.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon

    Känns som att vi inte kommer ha råd med någonting i sommar. Helskotta vad pengarna dragit iväg.. riktigt tråkigt. Vi brukar hs ordentligt med buffert men jag har knappt någon kvar på mina konton.

    Kqbeke blir dagsutflykter till djurpark, olika badställen osv. Kanske om vi vågar en tur till dalarna (40mil enkel resa) där sambons mamma har hus :) där var vi förra sommaren, men då hqde vi inte en minimänniska som ska klara av bilfärd på ca 4 timmar.

    Edvin har haft feber i dagarna, 38,5 som mest och dagen efter 37,7 aom mest. Snorig som attans pch täppt i näsan. Tror det är tänder påväg också. Min Toknöjd plutt har blivit ilsk och gnällig. Svår att få och amma, får traggla med nappen och dinglis i säkert 25-30 min vissa tillfällen. Allt annat lockar och ibland märker jag av hans hunger men det är ju svårt att amma med täppt näsa. Såklart.

    Han är svettig dygnet runt. Blöt, typ halkar ur händerna på en ;) vi har 30 grader och stekande sol så han har haft tshirt och blöja enbart. Både inne och ute. Duschat och bada i diskho för att svalkas. Vart helt naken länge inomhus.. men det bara fortsätter. Han dricker dåligt men ammar säkert som vanligt bara att han krånglar när han väl SKA amma. Sen äter han ju som han brukar med små pauser för att hämta andan.

    Maten märker man mindre skillnad med. Men visst äter han inte lika glatt aom innan. Mängden är ungefär densamma men han tar med tid på sig, spottar/pruttat med munnen och även då märks hans nästäppa av massor. Säkert därför.

    Det tar på krafterna. Två kvällar i rad har han nattats 1,5-2h och det pga att han VÄGRAT amma. Sova. Ligga i sängen. Ligga i famnen. Han vill vara valen.. men trots stt han då ammat småsnuttar men ingen hel måltid liksom och klockan är 21 så är han lika klarvaken och gnällig. Så övertrött.

    Idag har det gått fantastiskt. Äntligen en liten vändning.

    Hur har ni andra det i värmen? Har ni varmt?

    Vad gör ni med bebisarna? Svårt att vara ute och gå (vi bor mitt i stan) pga solen och värmen både för mog och i vagnen. Hemma är det såå kvavt.

  • Linnnn

    Vi har inte planerat så mycket inför sommaren. Båda ska vara lediga från skolavslutning till skolstart, lyxigt. Mellanbarnet fyller 8 och vi måste ta ut sista föräldradagarna. Har hyrt en stuga på västkusten och sen har barnen en del egna saker, läger o dyl.

    Det blev verkligen varmt fort. Har dåligt med tunna kläder till J. Jag skulle vilja ha långärmat och byxor i svalt material. Någon som har tips var man hittar?

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här