• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-20 20:38:22 följande:

    Skönt att Edvin mår bra!

    I kväll somnade J med nappen i munnen för första gången någonsin. Återstår att se om det var en engångsgrej eller om han börjar förstå sig på den


    Ja verkligen! Så otroligt skönt. Nu verkar han dock fått hosta. Hoppas der bara är eftersläng av förkylningen!

    Jaså?! Har han inte använt napp tidigare alls?
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2018-05-20 20:03:21 följande:

    Har någons av era små börjat krypa? Resa sig?

    Spännande att det kommer snart!


    Ja, Charlie kryper och kan ställa sig upp mot möbler sedan ung. 3 v. Livsfarlig! Hejdå dukar, ses om 1 år.

    Han lärde sig att klappa händerna idag!

    Börjat reagera på andra människor, blir blyg och tykänns. Skrek rakt ut när barnen höll upp en Hatchimal framför honom. Han blev såå rädd! Jag fick klappa och pussa på den innan han lugnade sig och såg att den inte var farlig men han ville INTE klappa den utan drog åt sig handen och vände bort huvudet. Så gulligt när personligheten och integriteten visar sig.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2018-05-20 12:34:47 följande:

    Jajamen! Så skönt :) nu äter han som en hel Karl igen, gladare och feberfri. Dock inte tempar sedan sist jag skrev men det märks och känns.

    Jag känner mig skyldig att kolla och är Edvin febrig så träffar vi inte andra med småbarn och ska kompisar till de äldre komma hem är det på eget bevåg.

    Edvin har lärt sig att från sittande utan problem slänga över sig till mage och åla iväg. Eller åt sidan och tar oftast emot sig! Äntligen. Älskar att plaska i vatten också har vi upptäckt!


    Vad skönt Erijon! Vi har varit sjuka sen februari men nu verkar det ha släppt. Peppar peppar.

    Har ni vågat låta de små bada ute? Jag avvaktar lite till. Han är nöjd med baljan.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    Linnnn skrev 2018-05-20 20:38:22 följande:

    Skönt att Edvin mår bra!

    I kväll somnade J med nappen i munnen för första gången någonsin. Återstår att se om det var en engångsgrej eller om han börjar förstå sig på den


    Tar han den lite på dagen?

    Det är bara Ida, mittenbarnet, som har tagit napp från start. De andra har varit mellan 6 och 10 månader och sen slutat innan 2 år. Förutom första som aldrig tog den, köpte nog 20 olika varianter

    Charlie har inte börjat än.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn

    Jag brukar ta fram en hatchimal om jag ska klippa Js naglar då han är vaken Kanske ett trick som inte kommer att fungera så länge till då...

    J har haft hosta av och till mest hela tiden, brukar ju ofta komma när förkylningen är på bättringsvägen, men inte kul för någons sömn.

    Idag funkade inte nappen. Han pillar gärna med den och suger på fel sida, vrider och vänder, men är inte mycket för att suga på den.

    Jag har inte låtit J bada ute, men har köpt en uv-dräkt.

    Han står på knä och gungar, men kryper inte. Kan absolut inte ställa sig upp än. Äldsta tjejen gick längs med möbler flera månader innan hon började krypa, men J verkar köra den traditionella stilen.

  • Linnnn

    Å ingen napp idag heller... Har provat med både bröstmjölk och välling i nappflaska, men det går inte hem något vidare. Vatten däremot älskar J, men det blir han ju inte så mätt av

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-22 21:41:26 följande:

    Å ingen napp idag heller... Har provat med både bröstmjölk och välling i nappflaska, men det går inte hem något vidare. Vatten däremot älskar J, men det blir han ju inte så mätt av


    Går det inte bra utan napp då? Svår att trösta?

    Edvin har napp, han älskar den. Men han älskar kanske mer att amma. Ammar fortfarande väldigt mycket per dygn, hue mysigt det än är aå börjar jag känna ATG jag vill dra ner på det iallafall. Han blir 8 mån om 3 dagar.

    Vore aå skönt om pappan kunde ta EN nattning. EN NATT.. men han har inga mjölktuttar så Edvin vägrar, såklart.
  • Linnnn

    Haha! Nej, jag undrar varför jag egentligen fortsätter att erbjuda nappen. J somnar utan problem och är glad nästan jämt. Det har nog mer med att göra att andra barnet, som tog napp direkt, hade lättare att komma till ro och enklare att somna och somna om själv än det första barnet. Men det har ju inte något med J att göra. Han är alla gånger den lugnaste och nöjdaste bebisen jag haft. En av hans favoritsysselsättningar är t ex att läsa bok. Storasyskonen klarade möjligtvis några sidor innan de ville äta på boken, men J läser gärna flera pekböcker i sträck.

  • Musetti

    Ilse tog napp redan på BB, efter milt trugande från oss. Hon har en i vagnen men använder annars inte napp på dagen. Framför allt är det natt-nappen som är fäst i en dinglis i form av en kanin som hon gillar, hon gosar in hela kaninen över ansiktet och suger nöjt och somnar. Den tröstar bra när hon vaknar på natten. Hon har en natur-napp också men den har hon inte förstått sig på. Hon tuggar bara på den i olika vinklar.

    Vi ammade nog för sista gången i lördags, jag har ingen mjölk kvar. Både skönt och lite sorgligt. Men hon gillar flaskan, tar ersättningen kall vilket är fantastiskt smidigt! Det gör oxå att vi numera delar på matningen på natten, hon äter vanligtvis en gång under natten och sen en gång vid sju-tiden i sängen. Fortsätter med mosad mat och idag fick hon lite Falaffel vilket gillades.

    Det ålas runt här men inte särskilt snabbt än, hon drar i lådor och kan stå själv mot en fåtölj i nät där hon kan klamra sig fast. Dock får jag intrycket att hon är rätt lat egentligen, föredrar att skrika lite så hämtar vi grejerna som hon vill ha :) När det gäller böcker vill hon mest klappa eller banka på bilderna.

  • Musetti

    Men vilken sommar vi har fått! Det var ju vår i en vecka typ :)

    Har köpt en UV-filt i en gräslig turkos nyans (enda som fanns kvar) på inrådan av en väninna, de ska visst skydda bra. Jag vet inte hur bra de är men känner mig samtidigt tveksam till att smörja in ett så litet barn och ibland hamnar man ju i solen vare sig man vill eller inte.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här