• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma
    Musetti skrev 2018-05-24 00:18:36 följande:

    Men vilken sommar vi har fått! Det var ju vår i en vecka typ :)

    Har köpt en UV-filt i en gräslig turkos nyans (enda som fanns kvar) på inrådan av en väninna, de ska visst skydda bra. Jag vet inte hur bra de är men känner mig samtidigt tveksam till att smörja in ett så litet barn och ibland hamnar man ju i solen vare sig man vill eller inte.


    Charlie har tunna tights, polarn långkalsonger och tunn tröja. Men på stranden har han uvdräkt och då smörjer jag det som blottas med denna kräm. www.apotea.se/eco-cosmetics-baby-och-kids-neutral-solkräm-spf-50
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon

    När vi har 25-30 grader och stark sol brukar Edvin ha bara body, eller tunna tights och T-shirt/kortärmad body. Men är han i vagnen med byxor blir han helt genomblöt. Då lägger jag hellre en tunn filt över bågen på vagnen så den täcker nor solen men värmer inte som byxor/tights. I skuggan (alltså sol blir der ju mest man går eller så) utan något på benen. Men tidigare idag var vi på en promenad. Långärmat och tights. Han var sjöblöt på ryggen. Då hade vi ca 23-24 grader just då. Det är svårt!

    Inte åkt till någon strand än (isbjörnar i vattnet ändå haha) men jag kommer köpa uvdräkt eller tvådelat uv-set. Bra att kunna byta underdelen om der kommer bajs eller så. Sen också ha badbyxor som håller bajs inne. Kan va bra att kunna variera. Förmodligen lär jag inte direkt hänga myclet på stranden denna sommar, jag klär mig inte i någon bikini på några år, minst. Haha

  • Linnnn

    Håller med om att det är svårt med solen. J har också tunna byxor och långärmade skjortor + solhatt. Har funderat över solkräm på händerna, men är osäker på hur mycket han skulle slicka bort. Har inte varit ute på sätt att det varit aktuellt än.

    Man är ju två om att amma, så det blir ju inte alltid som man själv önskar. Jag ammar nog 4-6 gånger per dygn fortfarande. Tycker att det är väldigt smidigt att slippa packa med mellanmål när vi ska iväg

  • erijon

    Jag ammar fortfarande 6-7 ggr per dygn. Försöker verkligen komma på ett sätt att dra ner på amningen.

    Kände igår att Edvin kanske inte är lika intresserad av att ammas mitt på dagen r han hellre utforskar oxh leker. Jabske passar gröt eller så bättre då. Tror dock han skulle hålla sig längre än på amningen. Han ammar säkert väldigt olika mycket beroende på hunger, eftersom han ännu äter varannan timma. Haha.

    Igår ville han ej amma vid 11. Då gav jag gröt, då vräkte han i sig 1,5port och drygt en halv klämmis på nolltid.

    Idag fick han 1 portion gröt med resterande klämmis strax efter 8 (han vakande 6 och åt)

    Och nu ammar han och somnar. Så en portion är för lite för denna herre. Bra att veta!

  • Linnnn

    Är det fler än jag som har en väldigt rörlig bebis nattetid just nu? När jag vaknar kan han ligga med huvudet nedåt eller ha lagt sig precis vid sängkanten och jag kan lika gärna bli väckt av en fot i magen som ett huvud.

  • Linnnn

    6-7 ggr låter ju lite mycket om du vill dra ner på amningen erijon. Du kanske kan börja med att erbjuda mat/mellanmål och inte amma efteråt annat än om han själv visar tydligt att han vill. Och även då går det ju ofta att distrahera med annat om du skulle vilja.

  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-05-24 20:46:16 följande:

    Håller med om att det är svårt med solen. J har också tunna byxor och långärmade skjortor + solhatt. Har funderat över solkräm på händerna, men är osäker på hur mycket han skulle slicka bort. Har inte varit ute på sätt att det varit aktuellt än.

    Man är ju två om att amma, så det blir ju inte alltid som man själv önskar. Jag ammar nog 4-6 gånger per dygn fortfarande. Tycker att det är väldigt smidigt att slippa packa med mellanmål när vi ska iväg


    Ja jag tycker Ilses händer redan nu har mer färg än övriga kroppen. Svårt att skydda när hon stoppar dem i munnen hela tiden :)

    Vi har fått erbjudande om förskoleplats! En Montessori i Gamla Stan. Inte den närmsta ung. 10 min promenad, dock på vägen till mitt jobb och den kändes bra när vi var där på öppet hus. Vi tänkte start i januari men det är ju skönt att veta att man fått en plats redan nu. Vi kan stå kvar i kön för de som ligger närmre.
  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-05-25 10:26:22 följande:

    Är det fler än jag som har en väldigt rörlig bebis nattetid just nu? När jag vaknar kan han ligga med huvudet nedåt eller ha lagt sig precis vid sängkanten och jag kan lika gärna bli väckt av en fot i magen som ett huvud.


    Ilse sover i egen säng och har börjat vända sig på mage när hon sover, det är nytt efter att vi sänkte bottnen på spjälsängen. Lite läskigt! Hon stökar runt och sprattlar ut med ben och armar oxå så jag ska ge mig på att sy ett spjälskydd.
  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-25 10:30:26 följande:

    6-7 ggr låter ju lite mycket om du vill dra ner på amningen erijon. Du kanske kan börja med att erbjuda mat/mellanmål och inte amma efteråt annat än om han själv visar tydligt att han vill. Och även då går det ju ofta att distrahera med annat om du skulle vilja.


    Det är ju mycket, därför jag vill dra ner på amningen.

    Jag erbjuder aldrig amning efter hans lunch eller middag, vilket är de måltider han äter mat/gröt och inte ammas. Resterande måltider är enbart amning. Då erbjuds inte heller något annat. Det hqr hittills funkat bra men jah börjar känna att jag sitter fast, han kanske är med intresserad av alla goda saker som finns och intr bara tutta.

    Men vad erbjuder man då? Om jag ger mat 11 och 17. Ammar ca 7,9,13,15,19. Sen oftast en gång under natten också, typ 03-05 brukar det bli. Jag tror ju inte jag kan ge gröt tex 13 och något annat mellis vid 15 också. Utan jah tror han säkert äter såhär ofta pga amningen, han reglerar själv hur mycket han behöver. Vissa gånger kanske han äter tills han håller på att spricka och ibland kanske det mest släcker törsten. Med mer mättande och mindre lättsmält kanske man får prova ge typ kl 14 för att han ska äta ett ordentligt mål. Bättre för tänderna också, mindre småätande. Men jag vågar ju aldrig testa haha.

    Bara fortsätter på som alltid..

    Idag sket det sig. Han ville uppenbarligen amma alla tider. Men imorgon ska jag bannemej prova ge annat :) ni får gärna ge mig tips på vad som kan ersätta ett mål amning!

    Gav dock gröt imorse villet jag aldrig annars gör! Det fick ju otroligt bra. Han åt lite sämre till lunch, men der gör ju inget eftersom han redan äter väldigt mycket.
  • LitenBlomma

    Vi ammar mycket här. Han dricker lite vatten till lunchen annars använder jag mjölken som vätska under dagen.

    Gröt till frukost.

    Fruktsmoothie.

    Ammar och sover.

    Lunch.

    Ammar och sover.

    Middag och lite amning.

    Gröt.

    Ammar och somnar för natten runt 8-9 nu sommartid.

    Äter sen en gång i timmen till morgonen från midnatt. Vaknar vid 6-7.

    Lagar maten själv men gröten är köpe. Little Farmer.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här