• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • erijon
    Linnnn skrev 2018-06-21 20:27:30 följande:

    Vilken sötnos erijon! Och härlig stil

    Hoppas det blir bättre i snittet. Hur lång tid skulle det ta att märka skillnad?

    Har precis märkt att J också börjat bli blyg. Inte mot andra barn, han älskar syskonens kompisar, men han har börjat gråta några gånger då vuxna kommit för nära. Han är en väldigt social typ, så det har gått över snabbt. Inget av mina barn har nog egentligen varit särskilt blyga, så jag har inte så mycket erfarenhet, men jag tror som du FiaW att det hör till åldern. Lyssna på någon podd med Louise Hallin kanske? Hon brukar ofta hylla blyga barn och lyfter fram mycket positivt med den egenskapen.


    Ja jag håller med :D

    Jadu, ingen större skillnad nu efter ett par dagar.

    Skulle ringa tillbaka, men nu är det ju långhelg osv.

    Jag satte in pstav här i torsdags också. Äntligen något.
    FiaW skrev 2018-06-21 17:53:15 följande:

    Så gullig han är erijon och så skönt att han kan sova en hel natt!

    Vi har kommit ner i 2-3 amningar per natt nu, känns jättelyxigt men det är ju vad man har att jämföra med :)

    Jag har en liten som blivit jätterädd för främlingar och höga ljud. Det började redan för ett par månader sen men nu har det blivit ännu mer. Vi hade nyss kalas för ett av de andra barnen och han var ledsen i princip hela tiden det var folk här. Lika dant var det när vi var på kalas för ett tag sen, hos släkt. Om någon kommer nära och tittar på honom eller skrattar lite högljutt blir han helt hysteriskt ledsen och det går nästan inte att trösta honom utan att gå undan till ett annat rum där bara jag, hans pappa, hans syskon eller mormor och morfar är. Det är de enda människor som funkar på närmre håll just nu. Skulle nån tjoa till lite för högt så blir det katastrof. Jag vet att det kan vara så här i denna åldern och jag hoppas att det är övergående så han inte är högkänslig, jag tycker så himla synd om honom. I alla andra lägen är han en riktigt glad och sprallig solstråle.

    Vi träffade två små i hans ålder här om dagen, de lekte med varandra medan min lille bara blev skrämd och ledsen när de lät högt eller kom för nära. Har ni andra nån erfarenhet av det här med era små nu eller från era större barn?

    Vi hade tänkt ha ett kalas i sommar med många gäster men nu vet jag inte om det är läge. Jag vill ju inte utsätta honom för en outhärdlig dag :(


    Edvin är också ganska blyg (mot andra barn jag träffat) och börjar lätt gråta av plötsliga ljud, mörka ljud eller gälla ljud har jag märkt. Ör hab trött reagerar han extra starkt, ockaå när han är nyvaken.

    Dock inte rädd när andra närmar sig. Han visar tydligt att han gillar vissa människor, tex en nära vän till mig.

    Han liksom slänger sig runt halsen på henne, drar i hennes kläder om hon sätter ner honom och skrattar/ler mot henne hela tiden. Väldigt gulligt.

    Mot tex Min syster (ses sällan, bor långt ifrån varandra) är han så rädd/stel att han ibte rörde en min igår. Han var helt kall. Men han klagade inte. Haha. Sen kom jag nära och då började den lilla hakan att darra och han sträckte ut armarna.
  • erijon


    Nu efter en månad ungefär, så börjar han resa sig varje dag. Babysittern (ja den står kvar. Haha) ställde han sig mot först i morse, 6,50 och sedan mot mig som satt på kanten av soffan. Så kul!

    Krypandet har inte lossnat helt än..

    Jah vet inte när de brukar vara vanligast att de börjar resa sig eller krypa, men jag märker helt klart att Edvin utvecklas just nu. Han liksom låter annorlunda, leker annorlunda. Älskar att sticka ifrån mig, åla iväg till andra rum och pilla på saker.
  • Linnnn

    Får kanske ta tillbaka det där om att J börjar bli blyg. Vi var på midsommarfest och han bara skrattade åt alla. Har också tidigare reagerat på att han ofta blir uppspelt av höga ljud och inte ledsen som jag minns att syskonen blev. Gråter t ex inte om någon nyser högt. Att vara avvaktande mot människor man inte känner tycker jag egentligen känns sunt. Det kanske kommer.

    Kul att det händer så mycket nu! Träffade en liten bebis i helgen och det känns inte klokt vad fort det går. Tyckte nyss att J var liten.

  • FiaW

    Tack för tipset om podden Linnnn.

    Lite lika då erijon. Gulligt när hakan darrar :)

    Ja det känns ju som en normal utveckling att vara reserverad mot okända människor men synd om den stackaren när man är i situationer med många nya människor och höga ljud.

    Idag var vi hos ett par kompisar som har en dotter som är 3 veckor äldre än vår gosse. Han har hittills varit rädd för flickans höga tjut och för pappan i familjen och idag var det lika dant till en början, men efter en stund lugnade det sig något och han började inte gråta varje gång de lät. Märkte också att det blev bättre när han hade fått amma en stund. Så lugn invänjning är nog receptet.

  • Musetti

    Ja nu är de lugna dagarna över, om man någonsin hade några såna... Ilse ställer sig upp mot ALLT, tittar man bort två sekunder så har hon hittat nåt nytt att klamra sig fast vid. Tyvärr är självförtroendet bättre än balansen så hon ramlar ju en del. Men så kul det är att se hur stolt hon blir!

    Har inte märkt av att hon är blyg mot främlingar än, å andra sidan så umgås vi inte med så värst många. Hon ser snarast förnärmad ut när främlingar på stan inte hejar tillbaka, haha.

    Har börjat ge henne lite större bitar mat nu när hon fått några tänder och pestopasta verkar hon lika förtjust i som jag.

    Har era små börjat dricka ur pipmugg än? Vi har en som ska vara från 4 månader men hon verkar inte riktigt få kläm på det. Vatten ur nappflaska går dock kalasbra.

  • LitenBlomma

    Vi hade fullt upp att parera fall när Charlie började ställa sig upp men han lärde sig snabbt att falla/sätta sig på rumpan. Han släpper båda händerna om jag kommer nära och slänger sig i min famn. Fötterna hänger inte med än. Systrarna lärde sig gå vid 11 månader och brorsorna vid 14.

    Han äter bitar med sina 3 små tänder.

    Det är pilligare att göra storkok nu jämfört med tidigare släta pureer med mixern. Tycker att han äter allt, än så länge iaf Han dricker vatten ur glas med hjälp, så brukar de göra på förskolan sen så det tränar vi på.

    Vi har fått hem bekräftelse på förskoleplats. 3 månader kvar att mysa hemma. Hur går det för er andra med förskola? Jag försöker få honom att ta en tröst/trygghet som han kan ha med sig men han vägrar napp (som mina andra) och filten bryr han sig inte om. Det kan ju hinna ändra sig eller så gör det det när han väl börjar sen.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon

    Vi ger också mer bitar nu. Edvin får ofta pasta, smörgås osv. Även majskrokar har jag börjar våga ge. Haha. Aå nojig!

    Edvin reser sig mot det mesta nu, äntligen. Vaknar ofta av det sötaste man kan, en stående Edvin i sin säng som står med huvudet på sned och kollar på oss. Otroligt gulligt. Har en bild från när första barnet gjorde så också :D

  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2018-06-27 08:05:18 följande:

    Vi hade fullt upp att parera fall när Charlie började ställa sig upp men han lärde sig snabbt att falla/sätta sig på rumpan. Han släpper båda händerna om jag kommer nära och slänger sig i min famn. Fötterna hänger inte med än. Systrarna lärde sig gå vid 11 månader och brorsorna vid 14.

    Han äter bitar med sina 3 små tänder.

    Det är pilligare att göra storkok nu jämfört med tidigare släta pureer med mixern. Tycker att han äter allt, än så länge iaf Han dricker vatten ur glas med hjälp, så brukar de göra på förskolan sen så det tränar vi på.

    Vi har fått hem bekräftelse på förskoleplats. 3 månader kvar att mysa hemma. Hur går det för er andra med förskola? Jag försöker få honom att ta en tröst/trygghet som han kan ha med sig men han vägrar napp (som mina andra) och filten bryr han sig inte om. Det kan ju hinna ändra sig eller så gör det det när han väl börjar sen.


    Vi har fått erbjudande om förskoleplats med start i januari. Känns jätteläskigt, det här är ju första barnet för oss. Tänkte låta min mamma ta hand om Ilse lite oftare under hösten så hon vänjer sig vid flera människor. Hon har en snuttis som vi satt fast en napp i som hon alltid har på natten, och en mjukispingvin som hon gillar.

    Ok då ska vi försöka mer med glas!
  • Musetti

    Ang förskoleplatsen så får vi ta den från hennes 1-årsdag men jag vill vara hemma med henne till januari, inte alls sugen på att gå tillbaka till jobbet just nu.

  • Linnnn

    Inte mycket tid att läsa här med tre barn hemma nu när det är sommarlov. Dessutom är äldsta en riktig nattuggla som gärna är uppe längre än jag och mellanbarnet är morgonpigg...

    J dricker ur pipmugg själv, kryper, men har fortfarande inte börjat jollra (ma, ga, ba,...). Båda de större barnen har varit extremt tidiga med att prata (långa meningar då jämnåriga precis börjat sätta ihop ord), så det känns konstigt. Inga tänder än (kanske därför han mest bara får till glädjetjut), men han äter glatt mat med bitar. Vill gärna äta själv, igår tom gröt...

    Bland det bästa han vet är fortfarande att läsa böcker. Har aldrig varit med om att han ledsnat, det går att läsa tio böcker i sträck!

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här