• Let it Rain

    Följas åt till ett plus!

    Jag har just påbörjat försöken när det gäller barn nummer 2 och tänker att vi är fler som vill följas åt i denna resa (så mycket roligare när man kan skriva av sig nånstans).

    Jag har ännu ingen koll på hur min cykel ser ut eftersom jag bara har hunnit ha en mens sedan förra förlossningen (jag ammar ännu och det tog ett bra tag innan den kom tillbaka). Jag är också lite äldre (38), så är väldigt spänd inför hur fertiliteten ser ut i dagsläget.

    Följs som sagt gärna åt i väntan på plusset.

  • Svar på tråden Följas åt till ett plus!
  • Let it Rain
    1213 skrev 2017-11-10 07:59:59 följande:

    En fråga!

    Enligt appen ska jag ha äl den 12/11, alltså om två dagar. Idag har jag stark smärta på em punkt långt ner på höger sida magen. Har haft liknande förut runt ägglossning och antar att det är pga det. Men frågan är då om smärtan visar att jag har ägglossning idag istället? Eller har man smärta innan ägget släpper? Eller har det redan släppt?


    Vad är det gör app? Om du varken testar med ÄL-stickor eller tempar så kan det mkt väl vara ägglossningen. Jag ska ha min ägglossning idag enligt ÄL-testet jag tog igår, och nu under morgonen kände jag så som du beskriver. Jag skulle tro att det är när ägget släpper, men kan naturligtvis inte garantera nåt. Appar som bara utgår ifrån menscykelns längd är inte individuellt utformade, så de kan mkt väl diffa på ett par dagar.
  • Anonym (Gabbi)
    1213 skrev 2017-11-10 07:59:59 följande:

    En fråga!

    Enligt appen ska jag ha äl den 12/11, alltså om två dagar. Idag har jag stark smärta på em punkt långt ner på höger sida magen. Har haft liknande förut runt ägglossning och antar att det är pga det. Men frågan är då om smärtan visar att jag har ägglossning idag istället? Eller har man smärta innan ägget släpper? Eller har det redan släppt?


    Det kan vara idag, eller vara på G snart. En vanlig app (som inte går efter temp) gissar ju bara, så den är aldrig ett säkert kort. Det här är vad jag hittar om ägglossningssmärta:


    Det finns flera orsaker till varför en kvinna kan drabbas av ägglossningssmärta:


    Äggblåsor eller folliklar kan svullna i äggstockarna innan ägglossning. Medan bara ett eller två ägg mognar och släpps kan fler äggblåsor växa under den follikulära fasen av menstruationscykeln. Svullnaden kan orsaka värk på båda sidor av magen
    Bristningar i livmoderväggen. Detta inträffar när livmodern inte har några öppningar. Ägget bryter då igenom livmoderväggen. När detta händer kan ägglossningen göra ont
    Äggledarna drar ihop sig. Det kan göra ont när äggledarna drar ihop sig efter ägglossning
    Smärta kan uppstå när glatta muskelceller drar ihop sig. Smärtan kan vara relaterade till att de glatta muskelceller och dess ligament som finns i livmodern drar ihop sig
    En potentiell anledning till smärta är irritation. Vid ägglossningen frigörs blod och andra vätskor från den brustna äggblåsan. Detta kan orsaka irritation på bukhinnan
  • Anonym (Gabbi)

    Meh.. det var ju numrerat och indelat... Testar igen. 


    Det finns flera orsaker till varför en kvinna kan drabbas av ägglossningssmärta:

    1. Äggblåsor eller folliklar kan svullna i äggstockarna innan ägglossning. Medan bara ett eller två ägg mognar och släpps kan fler äggblåsor växa under den follikulära fasen av menstruationscykeln. Svullnaden kan orsaka värk på båda sidor av magen.


    2. Bristningar i livmoderväggen. Detta inträffar när livmodern inte har några öppningar. Ägget bryter då igenom livmoderväggen. När detta händer kan ägglossningen göra ont.

    3. Äggledarna drar ihop sig. Det kan göra ont när äggledarna drar ihop sig efter ägglossning.

    4. Smärta kan uppstå när glatta muskelceller drar ihop sig. Smärtan kan vara relaterade till att de glatta muskelceller och dess ligament som finns i livmodern drar ihop sig.

    5. En potentiell anledning till smärta är irritation. Vid ägglossningen frigörs blod och andra vätskor från den brustna äggblåsan. Detta kan orsaka irritation på bukhinnan

  • MammaMia1012
    Let it Rain skrev 2017-11-10 09:33:28 följande:

    Jag har ÄL idag, så BIM borde bli den 22/11 för mig. Någon annan som också har BIM då?


    Jag hade ÄL igår (hoppas jag :) så jag har BIM 23-24/11

    Har legat i varje dag nu i 11dagar!! Hoppas få till en tvättstugesnabbis idag så hoppas jag innerligt att det tar sig <3
  • molltroll0609
    1213 skrev 2017-11-10 07:59:59 följande:

    En fråga!

    Enligt appen ska jag ha äl den 12/11, alltså om två dagar. Idag har jag stark smärta på em punkt långt ner på höger sida magen. Har haft liknande förut runt ägglossning och antar att det är pga det. Men frågan är då om smärtan visar att jag har ägglossning idag istället? Eller har man smärta innan ägget släpper? Eller har det redan släppt?


    Så känns det för mig den dag som även ÄL test visar positivt. Så jag tolkar den smärtan som att ägget släpper eller är på väg att släppa!
  • molltroll0609

    Alltså mina cykler??

    Min kropp beter sig helt annorlunda än den gjort förut i livet. Min yngsta är 8 år och ätit p-piller sedan dess. Haft typ 28-29 dagars cykler förut. Nu när jag slutade med piller har jag noll koll. När ÄL väl kom igång visade det sig att jag hade lutealfas på 12 dagar (dagar mellan ÄL och mens). Idag är det 8 dagar sedan mensen kom och ÄL är redan på ingång igen. Inte här riktigt än men testerna börjar ge mer utslag. Knas.

    Använder CB digital, nu blinkar gubbe vilket är "hög fertilitet" och nästa steg är gubbe som inte blinkar; "maximal fertilitet". Tror min kropp har fått åldersfnatt.

  • Saima17
    Let it Rain skrev 2017-11-10 09:33:28 följande:

    Jag har ÄL idag, så BIM borde bli den 22/11 för mig. Någon annan som också har BIM då?


    Ja har BIM 21a.. :) äl igår..
  • Anonym (hoppas på tvåa)

    Hej allihopa!
    Jag joinar er här!

    Mannen har sen vi fick vår minsting sagt att han inte ska ha fler barn, men efter mycket om och men gått med på att "händer det så händer det". WIHOO!
    En annan här har ju blivit helt besatt av att tajma rätt dagar o leta symptom nu! haha.

    Vi har en gemensam pojk o två äldre varannan vecka.

    Min ÄL bör vara idag eller imorn enligt kalendern, har dock inte gett mig på stickor o sånt än.

    TÄNK om man skulle ha sån tur att det dyker upp ett litet plus om några veckor! Oskyldig

  • 1213

    Tack för alla svar! Jag använder appen flo och inget mer hjälpmedel eftersom vi bara är på andra försöket. Så förstår ju att jag inte kan lita helt på appen men då verkar det ju som om ägget iaf är påväg att släppa om man läser om era erfarenheter :D

Svar på tråden Följas åt till ett plus!