• Anonym (Leg Apotekare)

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Xx)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 14:09:15 följande:

    Jo då har gett mina barn flera gånger vid magsjuka både i hemlandet och i Sverige


    Du kunde givit hallonsaft och det hade fungerat lika bra/dåligt.
  • Anonym (....)
    Anonym (hur?) skrev 2017-12-30 13:36:52 följande:

    Vilka läkemedel rekommenderar du för svårt illamående? Jag måste ta cellgifter i låg dos, och Lergigan hjälper inte ett dugg. Lergigan Comp gör så jag inte kan sova. Jag är inte gravid.

    Hade varit jättetacksam för exempel på läkemedel jag kan be min läkare om att få prova...


    Pimperan/metoklopramid eller postafen kanske?
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2017-12-30 14:09:15 följande:

    Jo då har gett mina barn flera gånger vid magsjuka både i hemlandet och i Sverige


    Magsjuka som kommer av en bakterie fungerar det på.
  • Anonym (Halta Lotta)

    Jag är ordinerad Orudis gel pga inflammerad hälsena. Jag har svårt att tåla den pga parfym. Tror du jag får effekt av Diclofenac Orifarm gel 11,6mg/g - den enda jag hittat som är oparfymerad?
    Jag försökte fråga en farmaceut på Apotea men tycker inte jag fick något riktigt svar.
    Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID. 

  • micromat

    Vad har apoteket för syn på att förminska/förnedra sina kunder.

    Exempel: Jag går in i apoteks appen och får se att min narkotikaklassade medicin får hämtas ut 27/1.

    Är det inte inom intervallet står det tydligt att medicinen inte får hämtas ut. Skulle jag gå in på appen 27/1 står det tydligt att medicinen får hämtas ut.

    Jag går till apoteket 27/1 när jag får hämta ut medicinen.

    Möts av apotekare som gång på gång säger något nedlåtande, kontrollräknar både 1,2 & 3 gånger inför alla andra kunder. Med mera.

    Borde det inte stå lika tydligt i era "program" när man får vs inte får hämta ut medicin.

    Alltså det finns så många apotekare som har ett fruktansvärt dåligt bemötande, får kunderna att känna sig som värsta missbrukaren. Varför gör man så och vad finns det för riktlinjer gällande dåligt bemötande?

  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-12-30 01:24:48 följande:

    Någon annan har säkert redan frågat och svarat, men vad anser ni apotekare om att apoteken blir mer och mer Kicks, Hälsokost och Chokladfabrik än apotek?


    Ingen?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Apotekstant)
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2017-12-30 17:24:26 följande:

    .

    Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID. 


    Ketoprofenet ger värre hudreaktioner vid solexponering än diklofenak.
  • Anonym (....)
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2017-12-30 17:24:26 följande:

    Jag är ordinerad Orudis gel pga inflammerad hälsena. Jag har svårt att tåla den pga parfym. Tror du jag får effekt av Diclofenac Orifarm gel 11,6mg/g - den enda jag hittat som är oparfymerad?

    Jag försökte fråga en farmaceut på Apotea men tycker inte jag fick något riktigt svar.

    Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID. 


    Orudis är både smärtlindrande och antiinflammatorisk vklket inte voltareb/diclofenac är, därför är den receptbelagt.

    Nej, du får inte samma effekt då det är två olika preparat
  • Anonym (Beställ på webben)
    Aniiee skrev 2017-12-30 17:38:03 följande:

    Ingen?


    Nu är jag inte apotekare, men sista gången jag var på ett fysiskt apotek frågades det om solkräm mm trots att jag var där för att hämta ut ett recept. De hade erbjudande på solkräm fick jag höra. Sa ifrån ganska så bryskt och fick en ursäkt med "vi måste fråga, instruktioner från ägarna". Med tanke på det svaret så var det i alla fall en farmaceut som var trött på det. Tyckte synd om henne och bad om ursäkt för att jag brusat upp. Kan inte vara kul att behöva försöka pracka på folk andra saker när man är utbildad för att lämna ut receptbelagda läkemedel.
  • Anonym (W)

    Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill