• Aniiee

    Ni som broderar, jag har några frågor

    Ok, så... det här är en hobby jag aldrig riktigt ägnat mig åt, men jag vill gärna. Så... frågor:

    1: Hur mycket "sömsmån" behöver man för ett broderi?
    2: Finns det någonstans eller något sätt att räkna ut hur mycket garn man behöver?
    3: Broderiram - bra eller överflödigt?
    4: Är det lag på att börja på mitten?
    5: Gör ni något annat samtidigt som ni broderar? Vad isf?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 14:55
    Meh, för snabb.

    Ville ju tacka i förväg för hjälpen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 14:58
    Menar "Broderar typ tavlor och sånt"..... suck på mig.....
  • Svar på tråden Ni som broderar, jag har några frågor
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:40:52 följande:
    Vid korsstygn är det lag på att alla stygn måste ligga åt samma håll! §18 i handarbetslagen.

    Skämt åsido, men det blir olika "blänk" om stygnen är åt olika håll och när man upptäcker det kan man inte låta att störa sig.
    Och du glömde straffsatsen ;)
  • BuoBä
    Aniiee skrev 2018-01-15 15:39:39 följande:

    Jag förstår den tanken, men jag har inte hittat något färdigpackat jag gillar, och då kommer de absolut totalfallera, inte ens idé att börja.

    Jag har ett program där man kan göra om egna bilder/foton till korsstygnsmallar (?), så jag tänker ta en sån. Men det blir någon enkel bild, typ en klassisk tv-spelskaraktär eller en disneyfigur eller något, tänkte jag (vet att disneyfigurer finns att köpa, men....)


    Totoro?

    m.aliexpress.com/item/1907342326.html
  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2018-01-15 15:41:06 följande:

    Aha, en som aldrig hamnat snett och fått kassera ett halvt broderi märker jag :). Man kanske inte behöver börja på mitten, men absolut märka ut mitten (min egen erfarenhet)


    Haha, nej jag har faktiskt aldrigt behövt kassera ett broderi. Men ja, man bör märka ut mitten och kanske inte börja allt för långt bort. Men man behöver inte börja exakt vid mittkrysset om det bara är småplotter där.
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:43:51 följande:
    Totoro? m.aliexpress.com/item/1907342326.html
    Tja, jag hade inte gjort det. De är inte broderivänliga. Jag har gjort ett sådant broderi en gång och var extremt mycket arbete och väldigt plottrigt (nej, den gången började jag inte på mitten), byte av färg hela tiden.


  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2018-01-15 15:41:40 följande:

    Och du glömde straffsatsen ;)


    Man måste inom 14 dagar uppvisa perfekta franska knutar i halkigt silkesgarn för handarbetsrådet.
  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2018-01-15 15:50:04 följande:

    Tja, jag hade inte gjort det. De är inte broderivänliga. Jag har gjort ett sådant broderi en gång och var extremt mycket arbete och väldigt plottrigt (nej, den gången började jag inte på mitten), byte av färg hela tiden.


    Sant, men jag vet inte om en sån där klassisk korsstygnstavla med skuggade bokstäver och små figurer vid varje bokstav är så mycket bättre.

    En bekant broderade en porträttbild från deras bröllopsfoton. Det var typ 48 olika nyanser av "hudfärg". Men det blev fint.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-01-15 15:40:30 följande:
    Tänkte om du föredrog det ena eller andra, men går det att blanda så är det ju bra =P
    Jag använder DMC, de har väldigt stort utbud på garner
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:54:59 följande:
    Sant, men jag vet inte om en sån där klassisk korsstygnstavla med skuggade bokstäver och små figurer vid varje bokstav är så mycket bättre.

    En bekant broderade en porträttbild från deras bröllopsfoton. Det var typ 48 olika nyanser av "hudfärg". Men det blev fint.
    Fast man kan ju börja med en teckning, med få färger. Ja, även färdiga broderier kan vara komplicerade absolut.
    Jag började med enkla dukar, men få färger. Numera gillar jag göra mer komplicerade broderier med många färgbyten och gärna tätt och smått (måste ha extra starka glasögon men vad gör det, så länge de finns på Clas Ohlsson :D )
  • Aniiee

    läser vad ni skiver, äter samtidigt, så har lite svårt att svara.

    jag funderar på att göra en "grej" av det, och göra alla final fantasy-figurer, och då börja med den här bilden (försöka omvandla den i programmet) (hoppas bilden syns)



    kanske klippa bilden så det bara blir ansiktet. OM det blir bra i programmet.

    många av ff-porträttbilderna är så här. Helkropps eller ansikte på vit bakgrund, med ganska klara och klart avgränsade färger.

    Vad tror ni?

    (även min avatar är "up for grabs" i ett sånt projekt)


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BuoBä
    Aniiee skrev 2018-01-15 16:17:12 följande:

    läser vad ni skiver, äter samtidigt, så har lite svårt att svara.

    jag funderar på att göra en "grej" av det, och göra alla final fantasy-figurer, och då börja med den här bilden (försöka omvandla den i programmet) (hoppas bilden syns)

    kanske klippa bilden så det bara blir ansiktet. OM det blir bra i programmet.

    många av ff-porträttbilderna är så här. Helkropps eller ansikte på vit bakgrund, med ganska klara och klart avgränsade färger.

    Vad tror ni?

    (även min avatar är "up for grabs" i ett sånt projekt)


    Klart avgränsade färger vet jag inte. Det är rätt mycket skiftningar och skuggor. Men testa att köra i korsstygnsprogrammet och se hur många nyanser av garn det föreslår.
  • Aniiee
    BuoBä skrev 2018-01-15 16:21:28 följande:
    Klart avgränsade färger vet jag inte. Det är rätt mycket skiftningar och skuggor. Men testa att köra i korsstygnsprogrammet och se hur många nyanser av garn det föreslår.
    Hmm... rätt karaktär, fel bild.... så går det när man äter och göra annat samtidigt. Tänkte på denna:
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • sextiotalist
    Beccus skrev 2018-01-15 17:09:08 följande:

    Var hittar man ett korsstygns program och hur funkar det?


    Finns på nätet, man kan köpa tjänsten eller köpa programmet. Troligen billigast att köpa tjänsten
  • Beccus
    sextiotalist skrev 2018-01-15 17:12:47 följande:

    Finns på nätet, man kan köpa tjänsten eller köpa programmet. Troligen billigast att köpa tjänsten


    Ok, tack så mycke, ska kolla upp det :)
  • Aniiee
    Beccus skrev 2018-01-15 17:09:08 följande:

    Var hittar man ett korsstygns program och hur funkar det?


    Man hittar det helt gratis här:

    cstitch.sourceforge.net/
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BuoBä
    Aniiee skrev 2018-01-15 16:26:54 följande:

    Hmm... rätt karaktär, fel bild.... så går det när man äter och göra annat samtidigt. Tänkte på denna:


    Den bilden är definitivt lättare. Ju pixligare desto bättre.
  • Aniiee
    BuoBä skrev 2018-01-15 18:01:31 följande:
    Den bilden är definitivt lättare. Ju pixligare desto bättre.
    Ja, jag tänker att "platta" och små blider måste vara lättare.... Nu ska jag bara få allt det röda att inte bli brunt =/
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

    Lekt runt med programmet, och undrar nu: FInns det svarta vävar? Annars får jag fixa bakgrunden så den blir vit (den är "genomskinlig" egentligen, men programmet gjorde den svart...)

    Man kunde sätta antal färger själv, så jag lekte runt lite. Hela bilden är inte med, för den fick inte plats på skärmen..... (grid är på, så det är svarta streck genom hela....)

    Här är 20 färger:


    40 färger:


    80 Färger:


    100:


    Och den maxade ut på 249 färger:


    Jag tyckte den blev rätt bra redan vid 20 färger.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BuoBä

    Ja det finns svart aidaväv, men det är vanligast med vit så svart har kanske färre varianter. Säger programmet hur många rutor per cm som ger viss storlek på bilden?

  • Aniiee
    BuoBä skrev 2018-01-15 19:20:17 följande:

    Ja det finns svart aidaväv, men det är vanligast med vit så svart har kanske färre varianter. Säger programmet hur många rutor per cm som ger viss storlek på bilden?


    Jag kan enkelt få bakgrunden vit istället. No biggie.

    Ja, det står med hur stort det blir på olika väv"grovlekar", eller vad jag ska säga.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Ni som broderar, jag har några frågor