• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Anonym (Tjej20)
    Jagerika skrev 2018-02-11 11:49:43 följande:

    Jättekul! Vad tar du för ÄL-tester? Jag tog clearblue med en glad gubbe, men efter jag slutade med mina p-piller i december så har mina ägglossningar varit brutala så jag känner direkt när det är på gång, allt känns mer utan piller för mig!


    Jag har köpt RFSU ägglossningstester. Men idag fick jag plötsligt mensvärk fast jag inte ska ha mens förens slutet på månaden, och när jag torkade mig efter toaletten var det ljust blod på pappret. Undrar vad som hänt/händer? Aldrig hänt förut. Kanske fått en mellanblödning när jag åt ppiller innan men aldrig mensvärk som jag faktiskt har när jag har mens. Vad ska jag göra eller är det normalt?
  • Jagerika
    Anonym (Tjej20) skrev 2018-02-11 12:38:28 följande:

    Jag har köpt RFSU ägglossningstester. Men idag fick jag plötsligt mensvärk fast jag inte ska ha mens förens slutet på månaden, och när jag torkade mig efter toaletten var det ljust blod på pappret. Undrar vad som hänt/händer? Aldrig hänt förut. Kanske fått en mellanblödning när jag åt ppiller innan men aldrig mensvärk som jag faktiskt har när jag har mens. Vad ska jag göra eller är det normalt?


    Det kan ju vara så att ni har prickat in ÄL fast ni inte vetat om det? I såfall kan det vara en nidblödning, det hade ju varit fantastiskt! Det kan bli en liten blödning när ägget fäster i livmodern :D
  • saijda
    Jagerika skrev 2018-02-11 12:15:53 följande:

    Åh vad spännande! Igår och idag mår jag hur bra som helst, känner ingen mensvärk alls och det är jättekonstigt då jag brukar känna mensen komma, typ att det hugger till och så vet jag att den har kommit men känner inget. Mådde lite illa igår kväll en stund men sen gick det över!

    Så min BIM är idag? Då förstör jag hur man ska räkna :) tack för hjälpen! <3


    Åh spännande ju! Håller tummarna för dig :)

    Mina symtom (då och nu) är extrem trötthet, illamående, huvudvärk, svullen mage, brännande och stickande känsla i äggstockarna samt brösten, spindelnät på brösten och tryckande känsla i ryggen (länd typ). Dessutom verkar min hårbotten bli fetare än vanligt och mer koncentrerat urin (förlåt för detaljer!) :0

    Är så nervös, vet inte om jag vågar ta ett test imorgon, är rädd för negativt eller missfall :(

    Ja exakt din BIM är idag om det var idag som du skulle ha din mens :) så lite så <3
  • solhimmel

    Hejsan,

     Jag hänger gärna på här :)
    Jag är 27 år och försöker bli gravid genom insemination med hjälp ab Storkkliniken. Väntar på mina resultat av testerna hoppas jag kan får de nu början av veckan för att gör mitt första försöka av insemination nästa helg då jag beräknad ha ägglossning.  Tog detta beslutet för något år sen men har inte känt mig redo fören förra året i december då jag påbörjade processen.

  • Mamapolarbear

    Hej,

    Jag hoppar gärna in i tråden också! :) jag och min man är 29-30 år gamla och försöker nu med vårt första barn. Jag hade ägglossning den 4/2 och har beräknad mens 16/2 (dvs på fredag!). Vi prickade in ägglossningen (inte så svårt när sexlusten blir helt crazy dagarna innan tills någon dag efter...) och hoppas nu på att det inte kommer någon mens till helgen. Jag har känt lite molvärk i nedre delen av magen, men är rädd för att jag själv bara hittar på. Jag brukar känna av värk kring ägglossningen, men vad jag minns så brukar det bara vara någon dag och inte fortsatt i en vecka som nu. Detta är vårt första försök, så det kan lika gärna vara hjärnspöken eftersom jag är så spänd och förhoppningsfull.

  • Ek90
    Jagerika skrev 2018-02-11 11:39:01 följande:

    Vad kul att fler hänger på! :)

    Det hade ju varit världens bästa present! Jag ska ha min mens idag men känner ingenting av den än så tänkte jag skulle testa om några dagar, då kanske jag också kan ge min sambo en så fin alla hjärtans dag present :D


    Ja visst vore det kul att pricka in det så :D även om det såklart skulle va underbart vilket datum det än blev. Håller tummarna för dig!
  • Jagerika
    Anna29 skrev 2018-02-11 12:11:03 följande:

    Ja du det genetiska har jag ingen aning om faktiskt. Dock vet jag att det är väldigt vanligt med iaf ett missfall, mycket vanligare än man tror. När jag hade haft mitt missfall så var det många fler kvinnor i min omgivning som hade haft missfall än som inte hade haft det. I min familj så är det bara min ena syster som haft ett, min andra syster har inte haft något och mamma vet jag inte.

    Men försök att inte tänka så mycket på missfall i förskott, du kan ju vara en av dom som aldrig får något liksom.


    Jag försöker tänka positivt så kanske testet blir positivt! :)

    Har BIM+1 idag så hoppas verkligen, mådde super illa igår så sambon fick ställa en hink vid sängkanten, sån blir jag aldrig vid mens men det kan ju också vara kroppen som ställer om sig efter p-pillerna? Vill verkligen det ska bli bebis men också inte bli för besviken om det inte blir nått denna gången :)
  • Jagerika
    solhimmel skrev 2018-02-11 15:38:27 följande:

    Hejsan,

     Jag hänger gärna på här :)

    Jag är 27 år och försöker bli gravid genom insemination med hjälp ab Storkkliniken. Väntar på mina resultat av testerna hoppas jag kan får de nu början av veckan för att gör mitt första försöka av insemination nästa helg då jag beräknad ha ägglossning.  Tog detta beslutet för något år sen men har inte känt mig redo fören förra året i december då jag påbörjade processen.


    Hej och välkommen! Oj vad spännande! Är du singel och ska inseminera dig eller har du en partner? Du måste berätta mer! Hur funkar hela processen? Är det dyrt och lång väntetid?
  • Jagerika
    Mamapolarbear skrev 2018-02-11 16:05:12 följande:

    Hej,

    Jag hoppar gärna in i tråden också! :) jag och min man är 29-30 år gamla och försöker nu med vårt första barn. Jag hade ägglossning den 4/2 och har beräknad mens 16/2 (dvs på fredag!). Vi prickade in ägglossningen (inte så svårt när sexlusten blir helt crazy dagarna innan tills någon dag efter...) och hoppas nu på att det inte kommer någon mens till helgen. Jag har känt lite molvärk i nedre delen av magen, men är rädd för att jag själv bara hittar på. Jag brukar känna av värk kring ägglossningen, men vad jag minns så brukar det bara vara någon dag och inte fortsatt i en vecka som nu. Detta är vårt första försök, så det kan lika gärna vara hjärnspöken eftersom jag är så spänd och förhoppningsfull.


    Hej! Du hjärtligt välkommen :) jag blir också helt galen vid ägglossningen så jag förstår precis vad du menar ;)

    Har du ätit p-piller innan? För jag har samma tankar som du! Jag slutade med mina piller och fick mens som vanlig i december och sen i januari prickade vi in ägglossningen och fick mensvärk svin länge, och nu är jag på BIM+1 med mensvärk varje dag sen ägglossningen. Jag vill ju så gärna ha barn men tänker som du att det kanske är hjärnspöken eller att kroppen ställer om sig efter man slutat med pillerna. Utan piller kanske jag har ondare? Ingen aning men jag ska ta test på torsdag för har läst om flera tjejer som tagit test runt sin BIM dom varit negativt men som har plussat BIM+ 4 :)
  • joannac

    Jag hakar gärna på här! Skrattande
    Jag och sambon fyller båda 25 i år och har diskuterat barn ett bra tag men liksom lite allmänt sådär som man gör. Kände nu att min barnlängtan är total och behövde droppa det för sambon. Var så nervös när jag skulle lägga fram att jag vill börja försöka nu men fick världens bästa respons. Så nu ska vi försöka med bebis nr1. Är så oerhört glad! Hoppas det går snabbt!!

    kram alla!

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet