• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Ek90
    joannac skrev 2018-02-12 10:17:26 följande:

    Jag hakar gärna på här! 

    Jag och sambon fyller båda 25 i år och har diskuterat barn ett bra tag men liksom lite allmänt sådär som man gör. Kände nu att min barnlängtan är total och behövde droppa det för sambon. Var så nervös när jag skulle lägga fram att jag vill börja försöka nu men fick världens bästa respons. Så nu ska vi försöka med bebis nr1. Är så oerhört glad! Hoppas det går snabbt!!

    kram alla!


    Välkommen! :D åh jag var också så himla nervös när jag bestämt mig för att ta upp ämnet på allvar. Men så glad man är efteråt :)
  • joannac
    Ek90 skrev 2018-02-12 10:39:07 följande:
    Välkommen! :D åh jag var också så himla nervös när jag bestämt mig för att ta upp ämnet på allvar. Men så glad man är efteråt :)
    Verkligen! Gör mig så lycklig när man ser hur han skiner upp när han ser en bebis när vi exempelvis är och handlar osv. Och känslan att kunna ändra min natural cycles app från "undvika graviditet" till planera en graviditet". Så knäppt! Hur länge har ni försökt?
  • Ek90
    joannac skrev 2018-02-12 10:45:39 följande:

    Verkligen! Gör mig så lycklig när man ser hur han skiner upp när han ser en bebis när vi exempelvis är och handlar osv. Och känslan att kunna ändra min natural cycles app från "undvika graviditet" till planera en graviditet". Så knäppt! Hur länge har ni försökt?


    Åh man blir ju helt varm i hjärtat! :)

    Förstår att det måste känts på riktigt för en själv att få ändra på appen! Är du nöjd med NC? Jag är en riktig virrepanna så är osäker på om jag skulle fixa att sköta en sån sak, haha! Men tycker det låter bra!

    Vi har bara försökt sen nov förra året, så detta blir tredje. Ni då?
  • Ek90
    Ek90 skrev 2018-02-12 10:59:44 följande:

    Åh man blir ju helt varm i hjärtat! :)

    Förstår att det måste känts på riktigt för en själv att få ändra på appen! Är du nöjd med NC? Jag är en riktig virrepanna så är osäker på om jag skulle fixa att sköta en sån sak, haha! Men tycker det låter bra!

    Vi har bara försökt sen nov förra året, så detta blir tredje. Ni då?


    Alltså tredje försöket som vi väntar ?svar? på nu :)
  • joannac
    Ek90 skrev 2018-02-12 11:00:38 följande:
    Alltså tredje försöket som vi väntar ?svar? på nu :)
    Trivs jättebra med den! Den hittade min ägglossning första månaden efter jag slutade med mina ppiller, dock är min menscykel lite ojämn.. Så får se när ägglossning dyker upp den här månaden, köpt ett gäng tester jag ska försöka matcha med appen. Hade väldigt tydligt temperaturshöjning sist så hoppas på det denna månaden med! Detta blir första försöket! Skrattande 
    Va spännanande! När har du bim och tänkt testa?
  • Ek90
    joannac skrev 2018-02-12 11:14:29 följande:

    Trivs jättebra med den! Den hittade min ägglossning första månaden efter jag slutade med mina ppiller, dock är min menscykel lite ojämn.. Så får se när ägglossning dyker upp den här månaden, köpt ett gäng tester jag ska försöka matcha med appen. Hade väldigt tydligt temperaturshöjning sist så hoppas på det denna månaden med! Detta blir första försöket!  

    Va spännanande! När har du bim och tänkt testa?


    Det är verkligen häftigt hur man kan se sånt med hjälp av kroppens temperatur! Jag har bara testat med ÄL-test en månad, känns som ett bra komplement :)

    Vet du... jag har BIM runt 15/2 och fick för mig att testa idag otålig som jag är och hade ett liggandes hemma. Visade detta! :O

    Vågar inte tro det är positivt men ser ju garanterat något, bättre i verkligheten med för korten verkar bli lite sämre när man laddar upp dom. Tänk om!!

  • joannac
    Ek90 skrev 2018-02-12 11:34:24 följande:
    Det är verkligen häftigt hur man kan se sånt med hjälp av kroppens temperatur! Jag har bara testat med ÄL-test en månad, känns som ett bra komplement :)

    Vet du... jag har BIM runt 15/2 och fick för mig att testa idag otålig som jag är och hade ett liggandes hemma. Visade detta! :O

    Vågar inte tro det är positivt men ser ju garanterat något, bättre i verkligheten med för korten verkar bli lite sämre när man laddar upp dom. Tänk om!!
    men du jag ser också ett streck!! testa imon igen och håll mig uppdaterad! du kanske är gravid!  Skrattande
  • Jagerika

    Är det ett positivt ÄL-test fast du inte har ÄL? Hur funkar det? Är man kanske gravid då? :O stor grattis i såfall ek90 :D hör av dig när du vet mer!!

  • Ek90
    joannac skrev 2018-02-12 11:38:02 följande:

    men du jag ser också ett streck!! testa imon igen och håll mig uppdaterad! du kanske är gravid!  


    Ska göra det!! :D vågar inte tro att det skulle kunna vara så, men hoppas!
    Jagerika skrev 2018-02-12 13:06:43 följande:

    Är det ett positivt ÄL-test fast du inte har ÄL? Hur funkar det? Är man kanske gravid då? :O stor grattis i såfall ek90 :D hör av dig när du vet mer!!


    Nej det är ett graviditetstest, testlagrets kassett fast jag har petat ut själva stickan, haha. Var lättare att ta kort på det så!

    Ska testa imorgon igen så lär jag ju posta här direkt när jag gjort det :D
  • Mamapolarbear
    Jagerika skrev 2018-02-12 07:22:23 följande:

    Hej! Du hjärtligt välkommen :) jag blir också helt galen vid ägglossningen så jag förstår precis vad du menar ;)

    Har du ätit p-piller innan? För jag har samma tankar som du! Jag slutade med mina piller och fick mens som vanlig i december och sen i januari prickade vi in ägglossningen och fick mensvärk svin länge, och nu är jag på BIM+1 med mensvärk varje dag sen ägglossningen. Jag vill ju så gärna ha barn men tänker som du att det kanske är hjärnspöken eller att kroppen ställer om sig efter man slutat med pillerna. Utan piller kanske jag har ondare? Ingen aning men jag ska ta test på torsdag för har läst om flera tjejer som tagit test runt sin BIM dom varit negativt men som har plussat BIM+ 4 :)


    Jag slutade med p-piller när jag var 21, eftersom jag insåg att jag mådde dåligt av dem. Så jag har varit utan hormon-baserade preventivmedel i lite mer än 8 år och vi har hållit oss till kondom och Natural cycles senaste halvåret :) det är ju vanligt att läkare ordinerar p-piller för tjejer med mycket mensvärk, då det ska hjälpa (ex. min syster har fått detta ordinerat sv den anledningen). Så nog kan det vara så att du får intensivare mensvärk efter att ha slutat med p-piller, men så långe den inte kommit än är ju hoppet stort! Håller verkligen tummarna för dig! :D

    Har under dagen idag även plötsligt upplevt att vissa lukter är... speciella, och jag kunde inte äta upp mitt äpple på mellanmålet då jag tyckte att det smakade lite skumt. Som sagt, det kan lika gärna vara hjärnspöken, men jag hoppas ju så innerligt! :) använder mig som sagt av Natural cycles och nu ska min temperatur börja sjunka om det inte blev något denna gång... men om den håller i sig på högre temp så är jag troligtvis gravid :) spännande dagar denna vecka!
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet