• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Jagerika
    Mamapolarbear skrev 2018-02-20 12:59:17 följande:

    Det är väl ganska normalt att man har oregelbunden mens till en början efter att man slutat med p-piller :) för vissa blir det regelbundet direkt och som du redan vet så kan ju vissa få vänta upp mot 6 mån innan första mensen ens kommer. Det måste således finnas mellanting där man har lite oregelbundet, både när det gäller cykellängd och menslängd :) Jag tror att du kan vara lugn och att det snart blir regelbundet igen :) sjukt frustrerande dock när man försöker bli med barn...

    Jag har ingen aning hur du ska räkna, jag kan dock varmt rekommendera NC. Den hittar ägglossningen och kan räkna ut när den tror att du ska ha nästa (med tanke på vilken individuell lutealfas du har, medel är ju 14, men jag ex. har 12 dagar istället vilket gör att den kan räkna ut korrekt BIM också). En annan fördel med NC är att när du väl är gravid så fortsätter du mäta och kan följa din och bebisens utveckling. Just nu använder jag NC varje morgon för att påminna mig om att jag faktiskt plussat och att det fortfarande är något där (fortsatt hög temp). Om tempen sjunker så vet jag ju att något ?galet? är på gång. :)

    Håller fortfarande tummarna för dig (och er alla i tråden) och följer er :) kram!


    Åh hur går det för dig med allt? Hur mår du? :D tänkte allt på dig häromdagen hur det går för tjejen som plussade i denna tråden!

    Ja jag tror också det är ganska normalt med oregelbunden mens efter piller-stoppet, så får vänta som vanligt! Att försöka bli gravid handlar en stor del av att otåligt vänta på nått! Haha
  • Jagerika
    Zemlan99 skrev 2018-02-20 14:56:28 följande:

    Hej!

    Jag är på ÄL+8 idag och både igår och idag har jag fått lite bruna (mellanbruna ;) flytningar. Har inte fått så tidigare, kan det vara en nidblödning eller ska det vara mer rött blod då? Vad kan det annars vara?

    Någon som har en tanke eller varit med om liknande?


    Min jobbarkompis visste inte att hon var gravid för hon fick sin mens men det var en nidblödning så det kan det definitivt vara! Vänta till BIM och ta ett test! Lycka till :D
  • Zemlan99
    Jagerika skrev 2018-02-20 15:04:44 följande:

    Min jobbarkompis visste inte att hon var gravid för hon fick sin mens men det var en nidblödning så det kan det definitivt vara! Vänta till BIM och ta ett test! Lycka till :D


    Hmm, väntar inte min mens förens om en vecka så tänker att detta är något annat... hoppas hoppas :D
  • Karucellen

    Hej allihopa!

    Hoppar in här nu och känner att jag måste få skriva av mig lite.

    Jag 24 år och sambon 21 år har snart försökt ett år att få till en graviditet utan att lyckas.

    Vi försöker att inte stressa upp oss varje månad men ibland går det sådär.

    Vi köpte hem ett hemmatest för spermier där vi kunde se att både mängd och rörlighet var helt perfekt, då återstår det att det är min kropp som inte sammarbetar. De senaste månaderna har vi haft sex dagligen och ibland flera ggr om dagen men fortfarande utan resultat. Har kontaktat barnmorska då jag vill kolla så att allt står rätt till i mitt äggeri men de hänvisade mig till gyn, hörde av mig till gyn och de hänvisade mig till RMC (reproduktionedicin), hörde av mig till dem och de sa att jag inte kan komma dit om vi inte försökt mer än ett år samt från det att jag är 25 år, det är alltså tidigast i november som de kan hjälpa oss.

    Jag blev gravid när jag var 14 och gjorde då abort, därefter har de hittat en pyttelitet cysta som jag tror satt på äggstocken, men det hände inte mer efter det, inga föer undersökningar eller så. I min hjärna spökar tankarna att detta har ställt till med problem i mitt äggerisystem.

    Nu känns allt hopplöst, vet inte vart jag ska vända mig för att ens få en undersökning av äggstockar och livmodern.

    Har ni också blivit runtskickade eller vem har ni vänt er till? Vad säger man när man kontaktar dem?

  • Jagerika
    Zemlan99 skrev 2018-02-20 15:06:25 följande:

    Hmm, väntar inte min mens förens om en vecka så tänker att detta är något annat... hoppas hoppas :D


    Åh vad spännande!! Du måste säga hur det går sen!
  • Saima17
    Karucellen skrev 2018-02-20 15:07:20 följande:

    Hej allihopa!

    Hoppar in här nu och känner att jag måste få skriva av mig lite.

    Jag 24 år och sambon 21 år har snart försökt ett år att få till en graviditet utan att lyckas.

    Vi försöker att inte stressa upp oss varje månad men ibland går det sådär.

    Vi köpte hem ett hemmatest för spermier där vi kunde se att både mängd och rörlighet var helt perfekt, då återstår det att det är min kropp som inte sammarbetar. De senaste månaderna har vi haft sex dagligen och ibland flera ggr om dagen men fortfarande utan resultat. Har kontaktat barnmorska då jag vill kolla så att allt står rätt till i mitt äggeri men de hänvisade mig till gyn, hörde av mig till gyn och de hänvisade mig till RMC (reproduktionedicin), hörde av mig till dem och de sa att jag inte kan komma dit om vi inte försökt mer än ett år samt från det att jag är 25 år, det är alltså tidigast i november som de kan hjälpa oss.

    Jag blev gravid när jag var 14 och gjorde då abort, därefter har de hittat en pyttelitet cysta som jag tror satt på äggstocken, men det hände inte mer efter det, inga föer undersökningar eller så. I min hjärna spökar tankarna att detta har ställt till med problem i mitt äggerisystem.

    Nu känns allt hopplöst, vet inte vart jag ska vända mig för att ens få en undersökning av äggstockar och livmodern.

    Har ni också blivit runtskickade eller vem har ni vänt er till? Vad säger man när man kontaktar dem?


    Ja å sambon ha försökt i 4 månader.. Ha haft 1 ägglossning(som har registrerats på test) på dessa 4 månader. Ringde idag hvc så berättade.. Hon fixade direkt en telefontid till barnmorska imorron för samtal och att få börja med utredning direkt. Både sambon å ja e 31..men vi bor i Finland. Verkar va vara snabbare ryck när man begär hjälp här. Säg att du int har ägglossning så kanske d blir fart på dom. Lycka till <3
  • Mamapolarbear
    Jagerika skrev 2018-02-20 15:03:02 följande:

    Åh hur går det för dig med allt? Hur mår du? :D tänkte allt på dig häromdagen hur det går för tjejen som plussade i denna tråden!

    Ja jag tror också det är ganska normalt med oregelbunden mens efter piller-stoppet, så får vänta som vanligt! Att försöka bli gravid handlar en stor del av att otåligt vänta på nått! Haha


    Förstår frustrationen! :) jodå, det går bra. Har börjat få lite illamående, men inte så farligt. Försöker få tag i barnmorska (sjuka, så har inte fått boka tid för inskrivning än) så jag blir inskriven i systemet, men det är ju verkligen ingen brådska. Är bara i vecka 5 :)
  • joannac

    okej tjejer jag är lite fundersam.. går ju och väntar på ägglossning nu och förväntas ha det närmaste dagarna. min temp har börjat stegra osv. 
    Har alltid fått tydliga flytningar innan äl tidigare och lite känningar, nu är det däremot en aning annorlunda..
    Har molande värk i livmodern och ibland liksom lite "kramp"-aktiga känslor i fiffi. om ni förstår vad jag menar. 
    Kollade även läget med flytningarna och dom är helt mjölkvita, doftfria och liksom vattnigare men väldigt vita. Inte alls som det brukar vara innan äl för mig.
    Någon som känner igen att ni haft såhär innan äl? min kropp kanske fått en flipp och ändrar symtom, haha.
    Tacksam för svar!

    Kram på er!

  • Jagerika
    joannac skrev 2018-02-20 22:44:20 följande:

    okej tjejer jag är lite fundersam.. går ju och väntar på ägglossning nu och förväntas ha det närmaste dagarna. min temp har börjat stegra osv. 

    Har alltid fått tydliga flytningar innan äl tidigare och lite känningar, nu är det däremot en aning annorlunda..

    Har molande värk i livmodern och ibland liksom lite "kramp"-aktiga känslor i fiffi. om ni förstår vad jag menar. 

    Kollade även läget med flytningarna och dom är helt mjölkvita, doftfria och liksom vattnigare men väldigt vita. Inte alls som det brukar vara innan äl för mig.

    Någon som känner igen att ni haft såhär innan äl? min kropp kanske fått en flipp och ändrar symtom, haha.

    Tacksam för svar!

    Kram på er!


    Har du slutat med p-piller eller liknande nyss? För exakt som du beskriver fick jag förra månaden innan ÄL, mycket mer känningar än jag haft förut och då var det 1 månad efter jag slutade med pillren och ca 1vecka/några dagar innan ÄL. Det högg till i underlivet och hade brutal mensvärk och flytningar.
  • Jagerika
    Mamapolarbear skrev 2018-02-20 17:23:00 följande:

    Förstår frustrationen! :) jodå, det går bra. Har börjat få lite illamående, men inte så farligt. Försöker få tag i barnmorska (sjuka, så har inte fått boka tid för inskrivning än) så jag blir inskriven i systemet, men det är ju verkligen ingen brådska. Är bara i vecka 5 :)


    Ja du är fortfarande så tidigt i graviditeten så det är förståligt! Jag är såå avis på dig! Har du förstått att du har en liten krabat i dig än? ;) jag kommer nog inte förstå fören ungen ploppar ut haha
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet