• lullis94

    Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen

    Hej!

    Jag har ett stressigt liv och ohälsosam relation till mat och sötsaker. Jag har en sambo som kmväger 15 kg mindre än mig och är 10 cm längre än mig. Han kan äta vad som helst men går inte upp i vikt. Själv kan jag knappt kolla på mat utan att lägga på mig. Jag är inte jätteöverviktig men mår ändå dåligt och skulle vilja gå ner ca 10 kg så jag får en snygg vältränad kropp.

    Nu skulle jag vilja ha någon/några att kämpa tillsammans med för att inte ge upp när det är tufft. Så man kan stötta varandra.

  • Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen
  • Strega
    Hej! Jag hoppar gärna på här för att få lite motivation och en push!

    Jag påbörjade min viktresa förra våren och hade då en startvikt på 97 kg till mina 177 cm. Har sedan dess kört på med promenader och bättre mat samt mindre portioner. Har i princip stått still viktmässigt sedan november förra året och ligger nu på 81,8 kg, men skulle gärna vilja gå ner till 70-72 kg. Har i princip alltid varit överviktig så har ingen direkt koll på vad jag ska väga för att trivas i mig själv, men tänker att jag lär märka det på vägen.

    Påbörjade kaloriräkning i veckan, mest för att få en push samt för att få en idé om hur mycket jag får i mig kontra hur mycket jag gör av med. Ska enligt min app ligga på omkring 1300 kcal/dag, vilket har gått bra hittills. Bävar lite inför helgen dock. Kör på med promenader och lite lätt träning hemma vid sidan av.

    Har planerade invägningar på fredagar.
  • lullis94

    Hej! Va kul att du vill följas åt! Det är roligt för vi är väldigt lika på alla sätt. Jag är 178 cm, väger 81,6 idag, målet är 75 om jag bygger muskler och annars siktar jag på 70 så landar jag kanske på 72-73 och är nöjd med det!

    Mitt problem är att jag äter för mycket och inte vet hur man äter nyttigt, hur en nyttig frukost, mellanmål eller fika på kvällen kan se ut utan att äta mackor...

    Jag tänker äta på liten talrik och utesluta mackor och väga mig en gång i veckan och börja springa nu när det är bart ut på vägarna här i norr.

  • Strega

    Vi var faktiskt väldigt lika, kul och motiverande! :)

    Efter att ha kört på med kaloriräkning under förra veckan så stod vågen på 81,0 kg i fredags. Har fått en OTROLIG insikt i hur mina portioner faktiskt ser ut genom räkningen. Trodde förut att jag åt bra, lagom portioner etc. Men efter att ha räknat på allt så har jag insett att jag behöver tänka om där.

    Har tagit bort mjukbröd, pasta och mejerier helt från kosten, vilket har fungerat väldigt bra för mig. Detta uteslöt jag redan förra våren, och äter nu istället enstaka knäckebröd, quinoa, matvete och Oatly's produkter. Är vegetarian (smått promenerande mot vegan) så min stora utmaning är egentligen att få i mig alla nödvändiga ämnen.

    Mitt tips till dig, ifall det är portionerna som är ditt problem, är att äta på mindre tallrikar (som du själv även skriver) samt hitta bra grönsaker som kan ta upp en större del av salladen. Jag är (och har alltid varit) helt såld på broccoli, rödkål, bönor etc., vilket utgör en stor del atvmina middagstallrikar.

    Ska försöka på in lite mer promenader i vardagen, gick bra förra veckan så ska försöka fortsätta med det. Är svårt då jag för tillfället skriver mitt exjobb på uni hemifrån, vilket lätt slutar i att jag sitter hemma hela dagarna och pluggar. Men ska kämpa för att få in någon promenad varje dag, skulle nog vara positivt för mitt exjobb också!

    Lycka till denna vecka!

  • lullis94

    Okej va bra att det fick dig att dels tappa vikt och även lära dig hur du ska eller inte ska äta! jag kanske också skulle behöva räkna kalorier i alla fall en vecka så man får ett hum om vad det innehåller för att sedan mer spontant kan ta rätt mängd och välja rätt produkter.

    Jag har bestämt mig för att sluta med bröd helt, minska pasta så mycket det går, hålla mig från fika och godis vilket är svårt om man åker till någon... Äta mindre storlek på portionerna och börja springa.

    Sprang 5 km i lördags och cyklade 5km i söndags med sonen i cykelvagn och hunden springande bredvid så det ska jag försöka göra oftare. Så svårt att få till trning när jag både pluggar heltid och jobbar typ 60% och har sambo, son, hund och hus som renoveras. Men kan jag ha med både hund och barn blir det lättare att få in i vardagen. Köpte även traningsband som jag kan göra små enkla övning med som brake i studierna för att få in lite mer träning i vardagen.

    Får se om jag lyckas göra något bra denna vecka. Blir vägning igen på fredag så får jag se om det hänt något :)

  • Strega

    Kändes väldigt bra med en liten viktnedgång faktiskt. Det boostar ju motivationen lite grann, speciellt då jag stått still viktmässigt så pass länge!

    Jag tycker absolut att du ska prova på kaloriräkning, även ifall det bara är för en vecka. Jag kommer inte att räkna kontinuerligt eller superstrikt denna vecka, bara ifall jag ska äta något som jag inte vägt tidigare. Metoden fungerar säkert för många långsiktigt, men jag vill helst inte behöva räkna på allt hela tiden. Blir ju svårt ifall man ska ut eller är bortbjuden.

    Vad duktig du är som kommer ut ändå, bra jobbat! Är ju skönt ifall man får in rutinen, men förstår att det blir kämpigt när du har fullt upp (minst sagt).

    Håller tummarna för oss inför fredag! Ifall du har en dålig dag/vill spy galla på grund av socker-/brödsug så är det bara att skriva. Ska försöka kolla tråden lite varje dag. Känns kul att ha någon att kämpa med!

  • K Kalle

    Så fort jag gått ner går jag upp igen. För ett par veckor sedan hade jag äntligen fått bort julvikten och landade på 56 kg. Jag var jättenöjd. Men sedan kom påsken. Nu är jag tillbaka på 59 kg igen. Så surt!

  • lullis94
    K Kalle skrev 2018-04-16 10:25:41 följande:

    Så fort jag gått ner går jag upp igen. För ett par veckor sedan hade jag äntligen fått bort julvikten och landade på 56 kg. Jag var jättenöjd. Men sedan kom påsken. Nu är jag tillbaka på 59 kg igen. Så surt!


    Känner igen det där! Jag vet inte om det är för att man gått ner för fort eller om man tappat vätska som sedan samlas på eller om man bara äter så dåligt att det går så fort utför... Jag var i nya zeeland helga januari (5veckor) och gick upp 4 kg... Från att närma mig mitt mål till att få mer att kämpa bort...
  • K Kalle
    lullis94 skrev 2018-04-16 10:52:26 följande:
    Känner igen det där! Jag vet inte om det är för att man gått ner för fort eller om man tappat vätska som sedan samlas på eller om man bara äter så dåligt att det går så fort utför... Jag var i nya zeeland helga januari (5veckor) och gick upp 4 kg... Från att närma mig mitt mål till att få mer att kämpa bort...
    Hehe... alltså, jag vet att jag äter för mycket och för onyttigt under påsken. När jag var yngre hade jag på något sätt en depå som gjorde att jag inte gick upp lika lätt vid sådana tillfällen.
  • lullis94
    K Kalle skrev 2018-04-16 10:57:14 följande:

    Hehe... alltså, jag vet att jag äter för mycket och för onyttigt under påsken. När jag var yngre hade jag på något sätt en depå som gjorde att jag inte gick upp lika lätt vid sådana tillfällen.


    Bara ta tag i det nu och försöka att minska intaget trotts högtider och onyttigheter. Man kan unna sig, men i mitt fall så slutar det alltid i att jag är för generös med mig själv, så jag har svårt för att "jag tar bara en bit" slutar alltid med att allt är slut. Äter jag en bit choklad så kan jag inte lämna så äter tills det är slut. Jag tror jag brukar ha magkatarr som blir bättre av att äta och jag tror att min stress gör att jag får magkatarr som gör att jag äter. När jag ätit för mycket får jag ont i magen och av ren reflex äter jag mer och tror att det ska lindra smärtan i magen tills det är slut på ätbart... Ja jag har problem med sötsaker, inte alltid det svåra att hålla mig ifrån dem utan att äta lagom mycket...
  • Strega
    K Kalle skrev 2018-04-16 10:57:14 följande:
    Hehe... alltså, jag vet att jag äter för mycket och för onyttigt under påsken. När jag var yngre hade jag på något sätt en depå som gjorde att jag inte gick upp lika lätt vid sådana tillfällen.
    Det är väl samma problem som många av oss har, med mängd samt att inte ha tillräcklig koll på vad man faktiskt stoppar i sig/inte orka bry sig om att det blir för mycket onyttigt. Som Lullis94 också skriver, det kan ju bli ett problem när man snabbt vill komma ner till sin idealvikt och sedan när det är uppnått börjar unna sig alltför mycket igen (för att viktnedgång inte längre är något man strävar efter).

    Försök att få in en långsiktig kostförändring, inte bara "bantningskurer" eller dylikt. Nu vet jag inte hur du gick ner förra gången (men ta med det positiva i att du redan lyckats en gång), men att skapa en livsförändring som leder till viktnedgång men även till att hålla vikten med lite korrigeringar - är ju det som verkar vara nyckeln i det hela.

    Jag har även börjat köra med en dag i veckan då jag får unna mig något jag varit sugen på. Det gör att högtider inte blir alltför krystade eller laddade. Det gör vidare att jag har motivation att fortsätta vara nyttig en vecka till, då jag fått suget ur vägen. Jag är ingen "allt eller inget-människa", vilket gör att detta fungerar för mig. Det är ju dock individuellt, men du kanske kan fundera på det?
Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen