• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-08-07 10:47:21 följande:

    Den här dagen började inte lika bra. Men ska väl egentligen inte gnälla...men gör det lite ändå. ;) Tycker att en 3 veckors bebis kan sova lite mer än vad min gör. När hon är vaken så vill hon bli underhållen hela tiden men jag vet inte riktigt hur (trots två barn sedan innan)... ligga på lekmatta på golvet kändes hon för liten för. Ibland blir det liksom amningsmaraton för jag inte kommer på vad hon vill o då kräks hon hela tiden med hicka och rapar och lite ont i magen som efterföljd. Vad gör ni andra när era små är vakna?

    Sedan har hon börjat bli lite orolig, innan sov hon mycket själv o det va rätt lätt att lägga bort henne men nu vaknar hon o vill till famnen typ direkt. Har haft henne hos mej lite mer på sistone (vilket bara är positivt sägs det ju) men känns som att jag kanske skapar ett närhetsbehov själv för hon vill vara mer nära nu ju...erfarenheter kring detta?


    När hade du bf? Jag tänker att det kan vara första utvecklingsfasen, den närmar sig iaf här. Kommer typ 4-5 veckor efter bf.

    I både Gravid & Baby och The Wonder Weeks finns en massa bra information om utvecklingsfaserna :)
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-07 12:22:23 följande:

    Lowhannah, förstår att det är frustrerande. Innan första barnet kunde jag inte gå på toaletten själv. Ryser när jag tänker på möjligheten att behöva ha hjälp av svärmor där.. uhh. Hoppas mannen kommer hem fort och att inte gan också får problem.

    Du får försöka lägga bort oduglighetskänslorna. Det är ju inte som om du har gjort att det har blivit så här med flit och det är ju övergående. Sen kommer du kunna göra allt det dör. Lovar att ditt barn kommer vara ledset och bli upplockat när du kan det också ;)


    Mannen kom hem efter ett par timmar så jag slapp att svärmor torkade mig. Annars hade jag nog hållit mig tills han kom hem!

    Känns bara så himla trist att jag ska behöva missa båda barnens spädbarnstid. Med sonen var jag deprimerad och nu är jag fysiskt handikappad, det är som att universum inte vill att jag ska njuta av nyfödd bebis!
  • Lillflickan

    Vilken tur att mannen kom hem!!! Hoppas han mår bra nu.

    Försök se det som semester. Njut av att sitta i soffan och få bebis lämnad till dig och bli servad med allt annat. Inga blöjor att byta, inget plocka grejer, inget gå runt och vagga skrikig bebis. Bara soffmys! (Förstår att det inte är lätt)

    Det finns mycket tid för bebismys även om en månad när gips/skena ska av.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-07 17:31:08 följande:

    Vilken tur att mannen kom hem!!! Hoppas han mår bra nu.

    Försök se det som semester. Njut av att sitta i soffan och få bebis lämnad till dig och bli servad med allt annat. Inga blöjor att byta, inget plocka grejer, inget gå runt och vagga skrikig bebis. Bara soffmys! (Förstår att det inte är lätt)

    Det finns mycket tid för bebismys även om en månad när gips/skena ska av.


    Bra tips ändå, även fast det är svårt att se det som semester när jag har ont 24/7 (utom när jag sover, vilket jag gör flera gånger per dag) :/
  • Lillflickan

    Jag förstår det. Jobbigt att du har ont. Hjälper inte de smärtstillande? Om det är för jobbigt kanske du kan få något starkare? Det är inte så dumt att sova bort eländet. Bebisen är liten än ett tag, och när du ska ta hand om den mest lär du inte blibutvilad precis.

    När var det operation?

  • malikan

    Hur mycket går era bebisar upp?

    Ella är 6 veckor och väger 3518 g, födelsevikt 3140.

    Hon går upp runt 30-70 g i veckan, känns lite? Läser att normalt är 150-200 g?

    Jag helammar och vill verkligen inte ge ersättning men börjar bli orolig då jag ammar fritt och hon äter/ligger vid bröstet i princip konstant så kan inte göra mycket mer än jag gör :(

  • Utvandraren2
    malikan skrev 2018-08-07 20:00:54 följande:

    Hur mycket går era bebisar upp?

    Ella är 6 veckor och väger 3518 g, födelsevikt 3140.

    Hon går upp runt 30-70 g i veckan, känns lite? Läser att normalt är 150-200 g?

    Jag helammar och vill verkligen inte ge ersättning men börjar bli orolig då jag ammar fritt och hon äter/ligger vid bröstet i princip konstant så kan inte göra mycket mer än jag gör :(


    Det låter kanske lite lite, om jag jämför med min bebisgrupp och mina väninnor. På fyraveckorskontrollen (när hon var 3 veckor och två dagar, vägde hon 3600 någonting. Födselvikt 3075. Men hon gick ned till 2700g de första dagarna på bb. Så har varit lite nojig med vikten, och haft ett väldigt fokus på amning stup i kvarten.

    Jag ammar bara, men överproduktion av mjölk ligger i generna.
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-07 19:08:11 följande:

    Jag förstår det. Jobbigt att du har ont. Hjälper inte de smärtstillande? Om det är för jobbigt kanske du kan få något starkare? Det är inte så dumt att sova bort eländet. Bebisen är liten än ett tag, och när du ska ta hand om den mest lär du inte blibutvilad precis.

    När var det operation?


    Jag har både långtidsvärkande morfin och 1 gram alvedon (plus att jag fick några snabbvärkande morfintabletter av svärmor) så jag tror inte att jag får nåt starkare ens om jag ber om det. De hjälper såklart men har jag inte armen i högläge så får jag ont och handleden svullnar under gipset (typ lika skönt som det låter, i natt kändes det som att jag skulle spräcka gipset). Sen är det svårt att få en 2,5-åring att förstå att mamma måste vila ofta. Sömn är nog ändå den bästa smärtlindringen :)

    Operationen är på torsdag morgon så det är inte så lång tid kvar ändå. I morgon eftermiddag får sonen åka till farmor eftersom vi måste gå upp tidigt på torsdag. Vi ska vara på sjukhuset klockan 0730 och innan dess ska jag/vi hinna duscha. Dessutom måste jag ta medicinerna innan 0530 för sen får jag inte dricka nåt mer. Och så tar det en halvtimme att köra till sjukhuset.

    Det ska iaf bli skönt att få av gipset ett litet tag, det är sjukt varmt och svettigt innanför det!
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-08-07 20:00:54 följande:

    Hur mycket går era bebisar upp?

    Ella är 6 veckor och väger 3518 g, födelsevikt 3140.

    Hon går upp runt 30-70 g i veckan, känns lite? Läser att normalt är 150-200 g?

    Jag helammar och vill verkligen inte ge ersättning men börjar bli orolig då jag ammar fritt och hon äter/ligger vid bröstet i princip konstant så kan inte göra mycket mer än jag gör :(


    Det låter lite men om hon följer kurvan och mår bra så behöver du nog inte oroa dig. Kanske att hon ökar massvis om några veckor. Att hon äter så ofta kan ju förvisso innebära att hon inte blir mätt men samtidigt så är det bra för produktionen att hon äter ofta... Vad säger bvc?

    Alice var nästan uppe i födelsevikt redan efter en vecka (150 gram på tre dagar), vilket imponerade på mig eftersom sonen tog tre veckor på sig att komma dit (men så var han en kräkis också, det är inte Alice). Nästa besök är på torsdag så då får vi se hur hon ligger till (sambon glömde ta med journalen förra gången).
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-08-07 16:15:51 följande:

    När hade du bf? Jag tänker att det kan vara första utvecklingsfasen, den närmar sig iaf här. Kommer typ 4-5 veckor efter bf.

    I både Gravid & Baby och The Wonder Weeks finns en massa bra information om utvecklingsfaserna :)


    BF 17/7, ganska nära när du hade bf väl? Får kolla de apparna. Med förra barnet så läste jag en bok om utvecklings- och tillväxtfaserna men hittade inte den nu. Tack för tipsen iaf. :)
Svar på tråden Julibebisar 2018