• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah

    Operationen gick bra. Nu har jag en metallplatta i armen och gipset åker om två veckor. Sedan väntar samma sorts skena som jag har på vänsterarmen, samt fysioterapi och sjukskrivning (i 12 veckor från och med i dag).

    Snart kommer min taxi och SOM jag längtar efter att få komma hem och sova nu!

  • Lillflickan

    Skönt att det gick bra med operationen lowhannah! 12 veckors sjukskrivning låter långt. Men gips/skena ska du väl inte ha så länge? Men det är klart att det tar ett tag att träna upp sig igen. Sov så gott!

    Tålamodet är inte på topp här heller. Sömnbrist gör ju inte tålamodet bättre.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-09 17:27:40 följande:

    Skönt att det gick bra med operationen lowhannah! 12 veckors sjukskrivning låter långt. Men gips/skena ska du väl inte ha så länge? Men det är klart att det tar ett tag att träna upp sig igen. Sov så gott!

    Tålamodet är inte på topp här heller. Sömnbrist gör ju inte tålamodet bättre.


    Näe, gipset i två veckor och skena i fyra veckor. Skenan ska jag ta av när jag ska göra rehab-övningarna. Det tar 12 veckor tills jag kan vara tillbaka på jobbet igen (egentligen skulle jag börja jobba 1 oktober men det är inte aktuellt nu), läkaren sa dock att om jag känner att jag kan jobba efter 8 veckor så kan jag bryta sjukskrivningen tidigare. Minst 8 veckor blir det iaf.
  • Lillflickan

    Oj, vad tidigt du ska börja jobba! (Ingen värdering, bara lite imponerad att du orkar) Har du tänkt jobba helt eller ska ni köra halvtid båda två då? Själv tänker jag vara hemma längre, troligtvis till innan sommaren nästa år i alla fall. Sen sugen på att börja på halvtid några månader för att dra ut på det. Största sannorlikhet sista barnet och om jag ska vara ärlig så njöt jag inte av första så mycket som jag borde, var lite för chockad efter det, så tänker försöka njuta mer den här gången. Men man vet aldrig om det blir fler. Mannen köpte att jag inte tänker skydda mig. Men har inte blivit gravid mer än en gång på tio år oskyddat och jag är inte så ung längre så troligtvis kommer det inte ta sig någon mer gång.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-09 19:03:49 följande:

    Oj, vad tidigt du ska börja jobba! (Ingen värdering, bara lite imponerad att du orkar) Har du tänkt jobba helt eller ska ni köra halvtid båda två då? Själv tänker jag vara hemma längre, troligtvis till innan sommaren nästa år i alla fall. Sen sugen på att börja på halvtid några månader för att dra ut på det. Största sannorlikhet sista barnet och om jag ska vara ärlig så njöt jag inte av första så mycket som jag borde, var lite för chockad efter det, så tänker försöka njuta mer den här gången. Men man vet aldrig om det blir fler. Mannen köpte att jag inte tänker skydda mig. Men har inte blivit gravid mer än en gång på tio år oskyddat och jag är inte så ung längre så troligtvis kommer det inte ta sig någon mer gång.


    Med första barnet så jobbade vi varannan månad och delade på en tjänst, det var så himla skönt så det tänker vi göra den här gången också. Vi har turen att ha exakt samma jobb så vi kan ju göra så, lite lyxigt kan jag tycka :)

    Nu har jag inte jobbat sedan 9nde januari, pga sjukskrivning, så det ska nog bli rätt skönt att komma tillbaka ändå.

    Jag ska inte heller använda nåt skydd (annat än kondom) framöver. Sambon har bestämt sig för att sterilisera sig, så vi kommer slippa bekymra oss för den biten :)
  • Utvandraren2

    Så bra att operationen gick bra, lowhanna! Vilken otur med olyckan!

    Jag fick äntligen komma till gyn idag och bli undersökt. Men allt såg helt normalt ut, så nu får jag bara vänta och se. Kanske det har med bäckenet som inte är på plats än att göra. Hoppas att det är så.

    Var till kiropraktorn idag som sa att är det inte bättre i ryggen på måndag blir det röntgen. Rynkar på näsan
    Så nu har jag parkerat i sängen för att testa om det blir bättre då. Imorgon tänker jag inte göra något annat än ligga i sängen med ispåse på ryggen och passa/leka/amma babyn. Sambon är ledig, så han får ta allt som kräver att man står/går. 

    Jag var tvungen att lämna bort lillan till barnvakt idag. Hade en omöjlig kombination med två läkartider och en baby. Har en väninna som födde en veckan innan mig, så hon och hennes sambo passade min lilla tjej en liten stund.
    Sambon hade ingen möjlighet att ta ledigt idag.

    Har också kommit på att det jag trott var hormonprickar, nog är eksem! Så borde väl egentligen kollas upp hos doktorn imorgon. Samtidigt ska hon på sex veckorskontroll på måndag, så jag är väldigt sugen på att avvakta. Hon beter sig precis som vanligt och ingen feber. Känner mig som världens dåligaste morsa. Sambon propsar på att det går helt fint att vänta till måndag. Han tror det är hormonprickar. Jag vet inte vad jag ska göra. BVC sa på 1 månadskontrollen att det var hormonprickar, men de såg inte ut som de gör nu. Samtidigt verkar det inte blivit värre senaste dagarna.

  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-08-09 22:23:52 följande:

    Så bra att operationen gick bra, lowhanna! Vilken otur med olyckan!

    Jag fick äntligen komma till gyn idag och bli undersökt. Men allt såg helt normalt ut, så nu får jag bara vänta och se. Kanske det har med bäckenet som inte är på plats än att göra. Hoppas att det är så.

    Var till kiropraktorn idag som sa att är det inte bättre i ryggen på måndag blir det röntgen. 

    Så nu har jag parkerat i sängen för att testa om det blir bättre då. Imorgon tänker jag inte göra något annat än ligga i sängen med ispåse på ryggen och passa/leka/amma babyn. Sambon är ledig, så han får ta allt som kräver att man står/går. 

    Jag var tvungen att lämna bort lillan till barnvakt idag. Hade en omöjlig kombination med två läkartider och en baby. Har en väninna som födde en veckan innan mig, så hon och hennes sambo passade min lilla tjej en liten stund.

    Sambon hade ingen möjlighet att ta ledigt idag.

    Har också kommit på att det jag trott var hormonprickar, nog är eksem! Så borde väl egentligen kollas upp hos doktorn imorgon. Samtidigt ska hon på sex veckorskontroll på måndag, så jag är väldigt sugen på att avvakta. Hon beter sig precis som vanligt och ingen feber. Känner mig som världens dåligaste morsa. Sambon propsar på att det går helt fint att vänta till måndag. Han tror det är hormonprickar. Jag vet inte vad jag ska göra. BVC sa på 1 månadskontrollen att det var hormonprickar, men de såg inte ut som de gör nu. Samtidigt verkar det inte blivit värre senaste dagarna.


    Det kan inte vara värmeutslag då? Hur ser prickarna ut? Lider hon inte så kan det vänta till måndag.

    Vi hade treveckorskontroll i dag och Alice väger nu över 300 gram mer än sin födelsevikt! Än så länge ligger hon lite i överkant på viktkurvan men det gjorde sonen också tills han började krypa, då planade det ut och nu ligger han strax under mitten.
  • Lillflickan

    Jobba varannan månad låter ju fantastiskt! Då får man ju alla åldrar med barnet båda två. Känns svårt i mitt jobb. Jag skulle gärna börja på halvdagar. Men mannen vil ha hela dagar. Vi får se hur förhandlingarna slutar.

    Fördelen med att få barn i anknytning till sommaren är att man får lång tid tillsammans med bebisen så båda får lite bebistid och kan hjälpas åt. Mannen börjar jobba på måndag när vår lilla är sex veckor. Ska nästan bli lite skönt då jag bara kan vara hemma och inte behöver dra iväg på projekt som att åka till stranden eller annat. Får se vad jag säger sen. En dag i veckan ska mannen vara hemma, tre dagar är stora på förskolan och en dag är jag hemma med två barn själv och behöver hitta på något åt stora eller underhålla honom hemma.

  • Twoblirthree
    Utvandraren2 skrev 2018-08-09 22:23:52 följande:

    Har också kommit på att det jag trott var hormonprickar, nog är eksem! Så borde väl egentligen kollas upp hos doktorn imorgon. Samtidigt ska hon på sex veckorskontroll på måndag, så jag är väldigt sugen på att avvakta. Hon beter sig precis som vanligt och ingen feber. Känner mig som världens dåligaste morsa. Sambon propsar på att det går helt fint att vänta till måndag. Han tror det är hormonprickar. Jag vet inte vad jag ska göra. BVC sa på 1 månadskontrollen att det var hormonprickar, men de såg inte ut som de gör nu. Samtidigt verkar det inte blivit värre senaste dagarna.


    Här funderar vi oxå på hennes prickar. Jag tror det är både värmeutslag och hormonprickar. Hon har i ansiktet o hårbotten, på bringa och i nacken. Ibland när hon är varm så "flammar" de upp lite mer. Men annars är de små, röda endel med en vit prick i. Tror inte att hon mår dåligt av dem men man vet ju inte om de kliar. Hon va även lite röd i armvecken men det är borta nu. Eksem brukar väl va lite torrt? Hur ser de ut på eran tjej då?
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-10 09:00:09 följande:

    Jobba varannan månad låter ju fantastiskt! Då får man ju alla åldrar med barnet båda två. Känns svårt i mitt jobb. Jag skulle gärna börja på halvdagar. Men mannen vil ha hela dagar. Vi får se hur förhandlingarna slutar.

    Fördelen med att få barn i anknytning till sommaren är att man får lång tid tillsammans med bebisen så båda får lite bebistid och kan hjälpas åt. Mannen börjar jobba på måndag när vår lilla är sex veckor. Ska nästan bli lite skönt då jag bara kan vara hemma och inte behöver dra iväg på projekt som att åka till stranden eller annat. Får se vad jag säger sen. En dag i veckan ska mannen vara hemma, tre dagar är stora på förskolan och en dag är jag hemma med två barn själv och behöver hitta på något åt stora eller underhålla honom hemma.


    Ja, det var fantastiskt! Dels fick vi, som du skriver, alla åldrar på barnet, dels knöt han an lika starkt till båda oss, och dels skapade det en ökad förståelse för hur den föräldraledigas dagar kunde se ut med en närhetskrävande bebis. Jag tror att jämställdheten hemma mådde väldigt bra av att vi jobbade varannan månad :)

    Men vad skönt ändå, att du bara har en dag ensam med båda barnen! Då behöver du bara hitta på en sak per vecka, det är ju mycket lättare än att hitta på nåt varje dag :)
Svar på tråden Julibebisar 2018