• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Utvandraren2
    Twoblirthree skrev 2018-08-10 09:30:26 följande:

    Här funderar vi oxå på hennes prickar. Jag tror det är både värmeutslag och hormonprickar. Hon har i ansiktet o hårbotten, på bringa och i nacken. Ibland när hon är varm så "flammar" de upp lite mer. Men annars är de små, röda endel med en vit prick i. Tror inte att hon mår dåligt av dem men man vet ju inte om de kliar. Hon va även lite röd i armvecken men det är borta nu. Eksem brukar väl va lite torrt? Hur ser de ut på eran tjej då?


    Tidigare var det små röda med en vit prick i. Typ som en finne. Men sen blev de fler och fler, och mindre, fast sitter tätare. Trodde det var hormonprickar det gått hål på först, eftersom de har skorpor på ytan. Flammar upp när det kommer på spya, mjölk eller när jag smörjer in. Började smörja in med Bepanthensalva igår. Värmeutslag borde det inte vara, har varit 17 grader och regn här nu i tre dagar. Men knottrorna är inte jämt över allt, det är fläckar med mjuk hud mellan den.
  • LissaE

    Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?

    Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.

    Sorry för långt inlägg.

  • malikan
    LissaE skrev 2018-08-10 19:28:26 följande:

    Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?

    Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.

    Sorry för långt inlägg.


    Har haft/har det precis likadant med min, började när hon var 2 veckor. Jag försökte tänka att det antagligen var för att hon ökar produktionen hon gjorde så, då äter de oftare för att kunna fortsätta växa. I mitt fall var det även amningsnappen som ställde till det, jag kunde inte ens lämna ifrån mig henne för att duscha utan panikskrik.

    Det är verkligen skitjobbigt när man är mitt i det, i mitt fall är det tredje barnet så jag vet att det inte kommer va såhär för evigt, men jag skulle kunna he allt för 3 timmars sömn utan bebis klistrad vid mig!!
  • Åttionio89
    LissaE skrev 2018-08-10 19:28:26 följande:

    Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?

    Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.

    Sorry för långt inlägg.


    Nu ammar inte jag denna bebisen men jag gjorde ett tag med första och jag mådde SÅ dåligt psykiskt, dels pga den där känslan av att vara låst. Men jag skulle nog försöka att pumpa och ge flaska för att du ska få lite utrymme för dig själv, det ska finnas flaskor (nappar) som liknar bröstvårtan just för att barnet inte ska rata vare sig det ena eller andra. Googla :) Sen går tiden såå fort så om några månader kommer du helt ha glömt denna första tiden! Jag försöker suga in varje ögonblick med bebis då denna troligtvis är vår sista. Första barnet njöt jag inte nånting av men brukar nog va så.
  • Iowhannah
    LissaE skrev 2018-08-10 19:28:26 följande:

    Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?

    Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.

    Sorry för långt inlägg.


    Vi hade liknande med första barnet. Han var ganska krävande och trots att jag inte ammade så kände jag mig låst och mådde skitdåligt pga det. Somnade han i famnen (vilket oftast var ett måste) så gick det inte att lägga ned honom utan att han vaknade inom en kvart. Det var ett ständigt extremt närvarande tillstånd som gällde.

    Jag vet inte hur mycket pepp det är men det blir lättare med tiden! Om bara en månad kommer du förmodligen känna och tänka annorlunda.

    Här har vi en väldigt lätthanterlig bebis. Hon skriker när det krånglar med magen (och när vi är tvungna att väcka henne) men annars är hon väldigt lugn och till freds. Sover bra, äter bättre och bättre, lätt att lägga ifrån sig och allmänt nöjd. Lite typiskt andra-barn tror jag.
  • Iowhannah
    Åttionio89 skrev 2018-08-10 20:29:03 följande:

    Nu ammar inte jag denna bebisen men jag gjorde ett tag med första och jag mådde SÅ dåligt psykiskt, dels pga den där känslan av att vara låst. Men jag skulle nog försöka att pumpa och ge flaska för att du ska få lite utrymme för dig själv, det ska finnas flaskor (nappar) som liknar bröstvårtan just för att barnet inte ska rata vare sig det ena eller andra. Googla :) Sen går tiden såå fort så om några månader kommer du helt ha glömt denna första tiden! Jag försöker suga in varje ögonblick med bebis då denna troligtvis är vår sista. Första barnet njöt jag inte nånting av men brukar nog va så.


    Det kunde ha varit jag som skrev det där! När föddes er första? Jag tänker att årstiden och vädret kan vara avgörande också. Vår första kom på hösten, vilket rent allmänt är en deppig period för mig.
  • Twoblirthree
    LissaE skrev 2018-08-10 19:28:26 följande:

    Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?

    Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.

    Sorry för långt inlägg.


    Här är det tredje barnet nu men känner igen mej såväl i det du skriver med mina två tidigare barn. Tror inte du ska va rädd att testa o pumpa ut o låta sambon ge ett mål så du får lite egen tid.

    Min sambo fick ta mitt första barn två nätter i rad under första veckan o han gav på flaska då. Jag hade sparat lite bröstmjölk och sedan gav han ersättning resten som behövdes. Jag stoppade i öronproppar o sov i ett annat rum, höll på att bli helt knäckt innan dess. Ammade henne sedan i 10 månader utan bekymmer. Hon använde napp och vi körde med mams flaska och även amningsnapp ibland. Med tvåan blev det oxå flaska, napp och amningsnapp. Ville bara beskriva att det inte behöver bli bekymmer med flaska och baåp etc, kan funka bra ändå.

    Nu med trean har vi testat några få gånger med napp o flaska men hon klöks rejält och verkar inte ha samma behov av att tutta som de andra två. Barn är olika trots samma föräldrar. Ha tålamod o ta hjälp av sambon. Tiden går fort och det ändrar sig ganska mycket snabbt. Lycka till!!
  • Åttionio89
    Iowhannah skrev 2018-08-10 20:46:27 följande:

    Det kunde ha varit jag som skrev det där! När föddes er första? Jag tänker att årstiden och vädret kan vara avgörande också. Vår första kom på hösten, vilket rent allmänt är en deppig period för mig.


    Hon föddes också i Juli faktiskt men ja så kan det säkert vara, att man inte har så bra utgångsläge från början! Bästa tiden att få barn måste nog ändå vara våren.
  • LissaE
    malikan skrev 2018-08-10 19:44:40 följande:

    Har haft/har det precis likadant med min, började när hon var 2 veckor. Jag försökte tänka att det antagligen var för att hon ökar produktionen hon gjorde så, då äter de oftare för att kunna fortsätta växa. I mitt fall var det även amningsnappen som ställde till det, jag kunde inte ens lämna ifrån mig henne för att duscha utan panikskrik.

    Det är verkligen skitjobbigt när man är mitt i det, i mitt fall är det tredje barnet så jag vet att det inte kommer va såhär för evigt, men jag skulle kunna he allt för 3 timmars sömn utan bebis klistrad vid mig!!


    Ja det blir frustrerande, ännu mer för att han vill ha bröstet men då äter han för mycket och kräks hur mkt som helst. Dock blir han ju nöjd sen för då får det plats med mer i magen sen. Han är så glupsk! Varför ställde amningsnappen till det? Vet inte ens vad en amningsnapp är så ska googla????

    Ska jobba på att få honom att ta napp plus bärsjal då kanske livet blir lättare. Och jag kan komma ut och göra lite nytta som jag längtat efter i många månader. En barnmorska (inte vår) tipsade om lite messmör på nappen. Nån som testat?
  • malikan
    LissaE skrev 2018-08-11 09:54:16 följande:

    Ja det blir frustrerande, ännu mer för att han vill ha bröstet men då äter han för mycket och kräks hur mkt som helst. Dock blir han ju nöjd sen för då får det plats med mer i magen sen. Han är så glupsk! Varför ställde amningsnappen till det? Vet inte ens vad en amningsnapp är så ska googla????

    Ska jobba på att få honom att ta napp plus bärsjal då kanske livet blir lättare. Och jag kan komma ut och göra lite nytta som jag längtat efter i många månader. En barnmorska (inte vår) tipsade om lite messmör på nappen. Nån som testat?


    Hon svalde luft med den och matningen tog lång tid och mjölken rann inte som den skulle riktigt... så hon var konstant missnöjd och skrek så fort jag gav henne till nån annan.. hon äter fortfarande jätteofta men nu kan hon sova själv ibland och pappan kan hålla henne. Jag var sååå nära att ge upp amningen pga att jag inte ens kunde gå på toa och har ju 2 barn till... nu har hon hunnit bli 6 veckor och trots att hon fortfarande är krävande så känns det bättre nu!

    Hoppas det bara är en tillväxtfas så du får det lättare snart!
Svar på tråden Julibebisar 2018