• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • LissaE
    Åttionio89 skrev 2018-08-10 20:29:03 följande:

    Nu ammar inte jag denna bebisen men jag gjorde ett tag med första och jag mådde SÅ dåligt psykiskt, dels pga den där känslan av att vara låst. Men jag skulle nog försöka att pumpa och ge flaska för att du ska få lite utrymme för dig själv, det ska finnas flaskor (nappar) som liknar bröstvårtan just för att barnet inte ska rata vare sig det ena eller andra. Googla :) Sen går tiden såå fort så om några månader kommer du helt ha glömt denna första tiden! Jag försöker suga in varje ögonblick med bebis då denna troligtvis är vår sista. Första barnet njöt jag inte nånting av men brukar nog va så.


    Jag försöker verkligen tänka så som du skriver, att det är en kort stund. Men trots att jag hade en enkel graviditet så tyckte jag verkligen det var långa 9 1/2 månad. Jag längtar så till att få röra på mig. Sköta djuren. Hade en önskan och tanke på att liten skulle kunna hänga i bärsjalen men han har då verkligen inte samma tanke.

    Idag har jag dock fått vara ifrån honom 1 timme då han kunde vara hos sin pappa och jag kunde vara i stall och plocka inne. Så nöjd!! Inatt har han varit vaken från 2.30 till 4.30. Snark. Inte jättegnällig men vill inte sova och kräks för att han puppar för mkt???? Ska googla flaskor och tänka ett varv till.

    Tack för pepp!
  • LissaE
    Iowhannah skrev 2018-08-10 20:43:59 följande:

    Vi hade liknande med första barnet. Han var ganska krävande och trots att jag inte ammade så kände jag mig låst och mådde skitdåligt pga det. Somnade han i famnen (vilket oftast var ett måste) så gick det inte att lägga ned honom utan att han vaknade inom en kvart. Det var ett ständigt extremt närvarande tillstånd som gällde.

    Jag vet inte hur mycket pepp det är men det blir lättare med tiden! Om bara en månad kommer du förmodligen känna och tänka annorlunda.

    Här har vi en väldigt lätthanterlig bebis. Hon skriker när det krånglar med magen (och när vi är tvungna att väcka henne) men annars är hon väldigt lugn och till freds. Sover bra, äter bättre och bättre, lätt att lägga ifrån sig och allmänt nöjd. Lite typiskt andra-barn tror jag.


    Precis så gör vår lilla också. Han vill somna på mig och under amning. Direkt jag provar att lägga ner honom så vaknar han. Även om jag lägger honom på pappans bröst. 1-2 månader känns så länge. Har väl aldrig varit stilla så här länge och en månad till. Pju! Men det går såklart.

    Skönt att ni fått lättsam bebis. Jag hoppas fortfarande att vår ska bli det :) Få pappas humör och inte mitt liksom????
  • Twoblirthree
    Lillflickan skrev 2018-08-12 23:17:34 följande:

    Sista dagen på semestern. I morgon ska jag vara själv hemma hela dagen med båda barnen. Liten klump i magen.


    Hoppas din dag har/går bra. Här är jag inne på andra veckan med tre ungar. Här gått bra men det kräver ju en himla massa energi. Idag har jag struntat i disken o ritat och lekt med duplo istället. Nu är vi på lekplatsen oxå...fullt ös. ;)
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-08-13 16:25:45 följande:

    Hoppas din dag har/går bra. Här är jag inne på andra veckan med tre ungar. Här gått bra men det kräver ju en himla massa energi. Idag har jag struntat i disken o ritat och lekt med duplo istället. Nu är vi på lekplatsen oxå...fullt ös. ;)


    Det låter som ett klokt beslut!

    Här har vi väääärldens gnälligaste barn! Snacka om att han går oss på nerverna nu! Det ska bli fantastiskt skönt att få lämna honom på förskolan i morgon, även om det bara är 15 timmar i veckan. Rutinen och kompisarna kommer nog att lugna ner honom iaf en aning.

    Jag var inne och gipsade om i dag eftersom de hade gjort fel efter operationen. Nu har jag ett syntetgips och neonrosa linda (jag fick välja färg själv :D) och betydligt lättare att röra fingrarna.

    I veckan är det fullt upp. I morgon ska vi på hörseltest med Alice, på torsdag ska vi till bvc och på fredag har vi tid hos familjerätten (plus att jag har uppföljningssamtal med min psykolog). Det blir mycket bilåkande, med andra ord.
  • Lillflickan

    Dagen har gått super! Bara ett litet gnäll på hela dagen! Vi har varit på utflykt i skogen. Den lilla har sovit hela tiden. Bara ammat innan vi gick, en gång i skogen och sen hann vi vara hemma i trädgården en stund innan det var dags igen. Den store och jag har haft det helmysigt. Matsäck, lek och fika/mellanmål i skogen och trevlig promenad dit och hem. Över all förväntan.

    I morgon är det dags för dagis. Mannen ska lämna så jag bara behöver lämna. Hur stor är chansen att man får lämna efter åtta i stället för nio? Ser inte fram emot lämningar med infektionskänslig bebis. Brukar vara svårt att lämna.

    Imponerande att klara tre barn själv twoblirthree. Hur gamla var det de var? Du kanske kan komma med tips när det kör ihop sig. Orkar nog inte med jätteutflykter varje gång och chansen att nästa gång går lika bra är ju inte så stor.

    Skönt att du fick bekvämare gips lowhannah. Förstår att din stora har det lite jobbigt och blir jobbig när ni har både bebis och en mamma som inte kan göra något. Då blir förskolan bra. Fullt schema! Den här veckan är lugn för oss förutom förskolestarten. Nästa vecka blir det BVC och hörseltest för oss. Får se om hon klarar testet den här gången, tredje gången gillt. Kanske går bättre när hon faktiskt skulle varit född. Nervös att det ska vara något fel. Lite osäker på hur mycket hon reagerar på ljud. Hon sover ju mest och verkar inte lättväckt.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-13 17:54:30 följande:

    Dagen har gått super! Bara ett litet gnäll på hela dagen! Vi har varit på utflykt i skogen. Den lilla har sovit hela tiden. Bara ammat innan vi gick, en gång i skogen och sen hann vi vara hemma i trädgården en stund innan det var dags igen. Den store och jag har haft det helmysigt. Matsäck, lek och fika/mellanmål i skogen och trevlig promenad dit och hem. Över all förväntan.

    I morgon är det dags för dagis. Mannen ska lämna så jag bara behöver lämna. Hur stor är chansen att man får lämna efter åtta i stället för nio? Ser inte fram emot lämningar med infektionskänslig bebis. Brukar vara svårt att lämna.

    Imponerande att klara tre barn själv twoblirthree. Hur gamla var det de var? Du kanske kan komma med tips när det kör ihop sig. Orkar nog inte med jätteutflykter varje gång och chansen att nästa gång går lika bra är ju inte så stor.

    Skönt att du fick bekvämare gips lowhannah. Förstår att din stora har det lite jobbigt och blir jobbig när ni har både bebis och en mamma som inte kan göra något. Då blir förskolan bra. Fullt schema! Den här veckan är lugn för oss förutom förskolestarten. Nästa vecka blir det BVC och hörseltest för oss. Får se om hon klarar testet den här gången, tredje gången gillt. Kanske går bättre när hon faktiskt skulle varit född. Nervös att det ska vara något fel. Lite osäker på hur mycket hon reagerar på ljud. Hon sover ju mest och verkar inte lättväckt.


    Jag är också lite nervös inför hörseltestet, hon kan sova lugnt även när storebror leker och härjar en halvmeter från hennes öra. Men det kan ju också vara att hon är van vid höga ljud, vi får se helt enkelt.
  • Lillflickan

    Hoppas det går bra på testet för er lowhannah. Jobbigt att man får göra tre gånger och sen gå vidare till nästa undersökning. Försöker intala mig att det är vanligt att det inte går så bra att testa prematurer. Men den här är ju mycket större än storebror var och han blev godkänd direkt. Jobbigt att gå flera veckor och undra.

  • Twoblirthree

    Jaha ikväll har hon legat konstant vid bröstet. Inte så arg men bara velat tutta ändå till hon somnade för natten. Brösten har varit helt fladdriga...antar att det är en tillväxtprognos nu vid 4 veckor?

    Imorgon ska vi till BVC. Blir spännande o se hur hon har växt.

  • Iowhannah

    Hörseltestet i går gick jättebra och hon fick godkänt på båda öronen :)

    Vad skönt det var att lämna på förskolan i går! Vi var definitivt tre stycken som hade längtat till den dagen :D Vi lämnade en superglad unge som knappt hade tid att säga hejdå, gick hem och laddade en diskmaskin och SOV och efter hörseltestet hämtade vi en superglad (och jättetrött) unge igen :) Synd bara att de har ändrat 15-timmardagarna från tis, ons, tor till mån, tis, tor. Känns lite hattigt :/

Svar på tråden Julibebisar 2018