• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Grattis till hörseltestet! Nu blir jag ännu mer nervös!

    Vad märkligt de har ändrat förskoletiderna. Torsdagen blir ju lite lösryckt.

    Vi har tis-tor. Det jag tycker känns lite märkligt är betalningsmedlen. Vi tog bara allmänna förskolan för vi tyckte det var dyrt att betala för att vara där på loven. Typ 900kr/mån och så blir det typ fem veckor för oss vilket om jag räknar rätt blir typ 700kr/dag på lovvevkorna. För heltid betalade vi drygt 1000kr/månad.

    Jag har också fått så ont i bröstvårtorna. Lattjejen gapar sämre och sämre. Vill helst bara suga in den. Inte okej. Jag vet inte hur jag ska få henne att gapa. Hon gapar halvdant och sen smaskar hon igen direkt när bröstet kommer i närheten. Har fått som blåsor och det är inte alls skönt när hon inte tar ordentligt tag. Hur får man en otålig bebis att gapa? Helst vill hon greppa bröstvårtan med handen samtidigt. Känns som om jag behöver fler händer.

  • Twoblirthree

    Härligt att hörseltestet gick bra lowhannah.

    Känner igen det där med bröstvårtorna lillflickan. Läste nånstans att man kan trycka ner hakan lite försiktigt när de precis ska ta tag. Har testat själv o ibland blir det bättre. Om det är riktigt illa så kan amningsskydd (siliconskydd) hjälpa till att förbättra taget. Att vänta ut barnet som det oxå tipsas om har inte funkat för mej, de två första barnen har varit alldeles för ivriga o denna har jag inte ork att vänta på. Tycker inte att de gapar större för att man väntar... Vet ju att man inte ska föra in bröstvårtan i munnen på barnet men ibland har jag liksom greppat bröstet så det blir lite platt och fört in bröstvåran i munnen, då brukar den komma längre in och taget bli bättre. Jag fick en blåsa första veckan o hade skitont i början o då va purelan och mams kompressor guld värda. Nu ömmar och sticker brösten ibland när hon har fuskat med taget. Hoppas det blir bättre.

    Idag va vi på bvc och hon vägde nu 4940 o är 55,5 lång (4veckor). En liten knubbis. :)

  • LissaE
    Lillflickan skrev 2018-08-15 08:28:03 följande:

    Grattis till hörseltestet! Nu blir jag ännu mer nervös!

    Vad märkligt de har ändrat förskoletiderna. Torsdagen blir ju lite lösryckt.

    Vi har tis-tor. Det jag tycker känns lite märkligt är betalningsmedlen. Vi tog bara allmänna förskolan för vi tyckte det var dyrt att betala för att vara där på loven. Typ 900kr/mån och så blir det typ fem veckor för oss vilket om jag räknar rätt blir typ 700kr/dag på lovvevkorna. För heltid betalade vi drygt 1000kr/månad.

    Jag har också fått så ont i bröstvårtorna. Lattjejen gapar sämre och sämre. Vill helst bara suga in den. Inte okej. Jag vet inte hur jag ska få henne att gapa. Hon gapar halvdant och sen smaskar hon igen direkt när bröstet kommer i närheten. Har fått som blåsor och det är inte alls skönt när hon inte tar ordentligt tag. Hur får man en otålig bebis att gapa? Helst vill hon greppa bröstvårtan med handen samtidigt. Känns som om jag behöver fler händer.


    Jag fick tips på BB att ta upp läpparna på bebisen efter att han greppat, inte munnen utan bara läpparna. Jag tycker det blir mycket behagligare då. Hoppa du förstår hur jag menar :)
  • jennie08

    Jag har också haft problem med grepp och tillräckligt stort tag så mina bröstvårtor har gjort riktigt ont emellanåt. Jag brukar vänta tills han gapar någorlunda och sen trycker jag till bröstet mellan två fingrar så att mer av bröstet kommer in i hans mun.

    Tyvärr så släpper han rätt ofta och rycker och drar så då är det bara att börja om.

    Har också kört med Purelan kräm, bröstmjölk och lufttorka så ofta jag kan.

  • Lillflickan

    Tack för alla tips! Många har jag redan testat och det går något bättre, men inte tillräckligt. Det där med läpparna har jag inte hört. Tror jag förstår, som att läpparna drar sig utåt? Mycket klarare.. ha ha!

    Vänta fungerar inte här heller. Försöker lite men hon blir mest arg, gapar lite och hugger så fort vårtan kommer i närheten eller hugger vårtan med handen. Ska man kunna det i v38.. hmm.

    Hamburgergrepet fick jag lära Mia sist när jag skulle amma min pyttebebis, men han gapade stoort med sin lilla mun som knappt räckte runt bröstvårtan ändå, sötis. Huvudet var mindre än mitt bröst, och jag har inte jättestora. Han gapar fortfarande väldigt stort och gulligt min femåring när man matar honom med något.

    Napp har jag tänkt tanken om det inte blir bättre. Men det verkar bökigt så klarar mig helst utan.

    Går som sagt lite bättre så det finns kanske hopp.

  • LissaE
    Lillflickan skrev 2018-08-15 18:19:41 följande:

    Tack för alla tips! Många har jag redan testat och det går något bättre, men inte tillräckligt. Det där med läpparna har jag inte hört. Tror jag förstår, som att läpparna drar sig utåt? Mycket klarare.. ha ha!

    Vänta fungerar inte här heller. Försöker lite men hon blir mest arg, gapar lite och hugger så fort vårtan kommer i närheten eller hugger vårtan med handen. Ska man kunna det i v38.. hmm.

    Hamburgergrepet fick jag lära Mia sist när jag skulle amma min pyttebebis, men han gapade stoort med sin lilla mun som knappt räckte runt bröstvårtan ändå, sötis. Huvudet var mindre än mitt bröst, och jag har inte jättestora. Han gapar fortfarande väldigt stort och gulligt min femåring när man matar honom med något.

    Napp har jag tänkt tanken om det inte blir bättre. Men det verkar bökigt så klarar mig helst utan.

    Går som sagt lite bättre så det finns kanske hopp.


    Haha min förklaring var inget vidare men tror du förstod :) Läpparna blir mer som en ankmun och inte snörpta inåt.
  • jennie08
    LissaE skrev 2018-08-15 21:20:19 följande:

    Haha min förklaring var inget vidare men tror du förstod :) Läpparna blir mer som en ankmun och inte snörpta inåt.


    Men hur får du upp läpparna? Jag försökte med sonen men lyckades inte alls. Hehe
  • LissaE
    jennie08 skrev 2018-08-15 21:44:02 följande:

    Men hur får du upp läpparna? Jag försökte med sonen men lyckades inte alls. Hehe


    Jag petar lite försiktigt upp dem, typ vänder dem från inåt till utåt. Jag har en glupsk son som käkar på ändå. Nedre läppen är lättare och gör iaf lite verkan men bäst om man får till båda såklart :)
  • Utvandraren2

    Ni som har haft barn förut, kommer det att komma en tid där jag vill tillbaks till jobbet igen? Jag trivs otroligt bra med arbetsuppgifter och arbetsmiljön men just nu har jag ingensomhelst lust att jobba igen på väldigt länge. Och helst aldrig mer heltid. Men jobba måste man ju för pengarna...

    Min väninna och kollega som också är mammaledig nu säger samma sak. Totalt ointresserad av jobbet hon med, trots att hon egentligen också jobbar med exakt det hon helst vill. Kommer vi att känna motivation för jobbet igen?

Svar på tråden Julibebisar 2018