• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-08-16 19:21:54 följande:

    Ni som har haft barn förut, kommer det att komma en tid där jag vill tillbaks till jobbet igen? Jag trivs otroligt bra med arbetsuppgifter och arbetsmiljön men just nu har jag ingensomhelst lust att jobba igen på väldigt länge. Och helst aldrig mer heltid. Men jobba måste man ju för pengarna...

    Min väninna och kollega som också är mammaledig nu säger samma sak. Totalt ointresserad av jobbet hon med, trots att hon egentligen också jobbar med exakt det hon helst vill. Kommer vi att känna motivation för jobbet igen?


    Alltså, jag vill säga ja men jag började jobba pga depression när sonen var bebis. Nu är jag återigen sjukskriven (om någon någon gång får för sig att skicka läkarintyget jag har blivit lovad två gånger) och kommer inte börja jobba förrän tidigast i november (och har inte jobbat sedan januari) men jag känner mig inte alls sugen. Jag gillar verkligen mitt jobb, men jag älskar min familj! Självklart kommer jag börja jobba i slutet av året, om mina armar tillåter det, men det kommer vara motvilligt. Tror jag.
  • jennie08
    Utvandraren2 skrev 2018-08-16 19:21:54 följande:

    Ni som har haft barn förut, kommer det att komma en tid där jag vill tillbaks till jobbet igen? Jag trivs otroligt bra med arbetsuppgifter och arbetsmiljön men just nu har jag ingensomhelst lust att jobba igen på väldigt länge. Och helst aldrig mer heltid. Men jobba måste man ju för pengarna...

    Min väninna och kollega som också är mammaledig nu säger samma sak. Totalt ointresserad av jobbet hon med, trots att hon egentligen också jobbar med exakt det hon helst vill. Kommer vi att känna motivation för jobbet igen?


    Jag hade riktig ångest inför att börja arbeta när jag var hemma med min första. Grät flera ggr för att jag inte ville att sonen skulle gå på förskola och jag ville absolut inte börja arbeta. Men när jag väl började så gick de känslorna över rätt snabbt och jag kom på vad härligt det var med socialt umgänge med andra vuxna ;) (och en bra lön varje månad)

    Med dottern så började jag plugga istället efter föräldraledigheten. Så henne var jag bara hemma med i 9 månader. Då hade jag ingen ångest utan kände att det skulle bli riktigt roligt.

    Nu är jag hemma med nummer 3 och än så länge så känner jag att jag vill vara hemma så länge som möjligt och när jag väl börjar arbeta så kommer jag gå ner i tid.
  • Utvandraren2
    jennie08 skrev 2018-08-16 22:07:30 följande:

    Jag hade riktig ångest inför att börja arbeta när jag var hemma med min första. Grät flera ggr för att jag inte ville att sonen skulle gå på förskola och jag ville absolut inte börja arbeta. Men när jag väl började så gick de känslorna över rätt snabbt och jag kom på vad härligt det var med socialt umgänge med andra vuxna ;) (och en bra lön varje månad)

    Med dottern så började jag plugga istället efter föräldraledigheten. Så henne var jag bara hemma med i 9 månader. Då hade jag ingen ångest utan kände att det skulle bli riktigt roligt.

    Nu är jag hemma med nummer 3 och än så länge så känner jag att jag vill vara hemma så länge som möjligt och när jag väl börjar arbeta så kommer jag gå ner i tid.


    Hmm, det låter ju inte som att det kommer att gå över då nej. Nio månader är helt normallångt, min fl är slut efter 7 men det lutar starkt åt att ta obetald ledighet fram till hon är 13 månader.

    En väninna som jobbar på förskola sa att barnen som börjar när de är två år generellt är svårare att skola in plus att ettåringarna lär sig mycket det året genom att gå på förskola. Så jag vill ju inte sinka hennes utveckling bara för att JAG vill att vi ska vara hemma. Dessutom måste jag börja jobba relativt snart, så jag hinner tjäna ihop till en ny föräldraledighet, hehe. Det börjades sent i den här familjen, men redan på bb sa jag att jag vill ha minst en till, så kan inte vänta för länge.

    Jag kommer inte sakna social samvaro, har ju min vänninna. Dessutom har jag lärt känna många andra nyblivna mammor, så om några veckor ska vi börja hitta på saker tillsammans.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-08-16 23:50:39 följande:

    Hmm, det låter ju inte som att det kommer att gå över då nej. Nio månader är helt normallångt, min fl är slut efter 7 men det lutar starkt åt att ta obetald ledighet fram till hon är 13 månader.

    En väninna som jobbar på förskola sa att barnen som börjar när de är två år generellt är svårare att skola in plus att ettåringarna lär sig mycket det året genom att gå på förskola. Så jag vill ju inte sinka hennes utveckling bara för att JAG vill att vi ska vara hemma. Dessutom måste jag börja jobba relativt snart, så jag hinner tjäna ihop till en ny föräldraledighet, hehe. Det börjades sent i den här familjen, men redan på bb sa jag att jag vill ha minst en till, så kan inte vänta för länge.

    Jag kommer inte sakna social samvaro, har ju min vänninna. Dessutom har jag lärt känna många andra nyblivna mammor, så om några veckor ska vi börja hitta på saker tillsammans.


    Jag kan säga att du kommer INTE sinka ditt barns utveckling genom att vara hemma med henne! Alla experter (barnpsykologer, förskollärare, osv osv) är rörande överens om att barn inte har något socialt behov av andra barn innan de är tre år. Dessutom skriver du ju själv att du känner flera med barn i samma ålder.

    Klart att ettåringar lär sig mycket på förskolan, de kan ju mycket mindre än t ex en tvååring, de har m a o ett helt annat utgångsläge.

    Var hemma så länge som du och din partner vill. Ju längre tid ni kan vara lediga, desto bättre för barnet.
  • malikan

    Hur går det för alla bebisar?

    Här får det aldrig va lugnt känns det som...:(

    Ella fick rotavaccinet och som jag misstänkte fick hon ont i magen av den, hon har redan känslig mage.

    I samma veva fick jag sår och fick använda amningsnapp igen, även den ger henne ont i magen och hon blir konstant missnöjd..

    I tisdags skrek hon hysterisk i 4 timmar så tillslut åkte vi till akuten. Hon lugnade ner sig lite tillslut men läkaren säger att de misstänker att hon har en missbildning i kraniet som ev måste opereras... så orolig :(

    Så nu ska vi på kontroll på onsdag för att se om läkaren har rätt. Det är inget farligt i sig om det behandlas, men att dom kanske ska operera hennes lilla huvud gör att jag går sönder av oro..

    Annars växer hon fint, 7 veckor igår och 3.9 kg! <3

  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-08-17 11:14:08 följande:

    Hur går det för alla bebisar?

    Här får det aldrig va lugnt känns det som...:(

    Ella fick rotavaccinet och som jag misstänkte fick hon ont i magen av den, hon har redan känslig mage.

    I samma veva fick jag sår och fick använda amningsnapp igen, även den ger henne ont i magen och hon blir konstant missnöjd..

    I tisdags skrek hon hysterisk i 4 timmar så tillslut åkte vi till akuten. Hon lugnade ner sig lite tillslut men läkaren säger att de misstänker att hon har en missbildning i kraniet som ev måste opereras... så orolig :(

    Så nu ska vi på kontroll på onsdag för att se om läkaren har rätt. Det är inget farligt i sig om det behandlas, men att dom kanske ska operera hennes lilla huvud gör att jag går sönder av oro..

    Annars växer hon fint, 7 veckor igår och 3.9 kg! <3


    Men usch vad hemskt :( Vi var tvungna att röntga vår son när han var sex veckor, bara det räcker för att det ska göra ont i hjärtat!

    Alice har haft en del problem med trög mage så i går började vi fasa in Hipps ersättning. Förhoppningsvis hjälper den! Jag tycker mig redan ha märkt en förbättring men det kan ju vara inbillning/slump också.
  • Åttionio89

    Jag vet inte alls hur jag ska göra med rotavaccinet..är för dåligt insatt än sålänge men ska få mer info på nästa koll nästa vecka. Men första känslan är att nackdelarna (biverkningarna) väger över fördelarna. Det stod att i princip alla barn i femårsåldern någon gång har haft rotaviruset och då känns det ju som att det inte är så farligt!? Eller? Hur tänker ni?

  • malikan
    Åttionio89 skrev 2018-08-17 13:41:55 följande:

    Jag vet inte alls hur jag ska göra med rotavaccinet..är för dåligt insatt än sålänge men ska få mer info på nästa koll nästa vecka. Men första känslan är att nackdelarna (biverkningarna) väger över fördelarna. Det stod att i princip alla barn i femårsåldern någon gång har haft rotaviruset och då känns det ju som att det inte är så farligt!? Eller? Hur tänker ni?


    Vi har haft det rätt jobbigt med biverkningarna, bvc sa att de kan hålla i sig upp till 2 veckor. Jag är ändå glad att vi tog det, speciellt om vi nu måste ligga på sjukhus i höst/vinter. Andra omgången är vid 3 mån och då har ju förhoppningsvis magen stabiliserat sig. Risken att syskon drar hem rota är ju oxå ganska stor
  • Twoblirthree

    Här så sa vi till dr att ordinera Rotarix men ringde idag o sa att jag ändrat mej. Mina andra barn har inte fått det och jag vill inte få biverkningarna. Men skitjobbigt om hon skulle bli sjuk i rota oxå. Svårt val...de berättade att det kommer ingå i barnvaccinationsprogrammet snart.

    En annan grej...hade det inte varit för nätterna så hade jag mått riktigt bra nu, trots fullt ös hela dagarna. Min tjejja gör sitt längsta sovpass på kvällen (2-4 tim) o ofta ganska tidigt vid typ 19...då har inte de andra gått o lagt sig ännu. O jag är dum o vill ha lite egentid så lägger mej vid 21-22.30. Sedan kan hon (i bästa fall) sova 1-2 timmar fram till kl 04...efter 04 så ligger hon halvvaken o låter (vill vara nära). Så då ligger vi o myser till kl 06-07 då vi går upp med de andra. Får alltså typ 4-5 timmar inte sammanhängande sömn varje nått. Dessutom får hon ofta hicka och ska bajsa samt kräkas på nätterna. Sambon tar 2 åringen på nätterna o jag helammar så svårt att få hjälp. Sambon har dock tagit alla barnen på mornarna på helgerna men jag hör dem och lilltjejjen är inte på bästa humör på mornarna... Så hade nätterna varit bättre så hade allt funkat riktigt bra.

  • Twoblirthree
    Utvandraren2 skrev 2018-08-16 23:50:39 följande:

    Hmm, det låter ju inte som att det kommer att gå över då nej. Nio månader är helt normallångt, min fl är slut efter 7 men det lutar starkt åt att ta obetald ledighet fram till hon är 13 månader.

    En väninna som jobbar på förskola sa att barnen som börjar när de är två år generellt är svårare att skola in plus att ettåringarna lär sig mycket det året genom att gå på förskola. Så jag vill ju inte sinka hennes utveckling bara för att JAG vill att vi ska vara hemma. Dessutom måste jag börja jobba relativt snart, så jag hinner tjäna ihop till en ny föräldraledighet, hehe. Det börjades sent i den här familjen, men redan på bb sa jag att jag vill ha minst en till, så kan inte vänta för länge.

    Jag kommer inte sakna social samvaro, har ju min vänninna. Dessutom har jag lärt känna många andra nyblivna mammor, så om några veckor ska vi börja hitta på saker tillsammans.


    Jag satte min första på förskola när hon va 2 o det gick rätt bra (hon va trött o hungrig i början), då va hon där på heltid. Min andra satte jag när hon va 19 månader och det blev inte alls bra. Satte henne dessutom bara på deltid typ 25%. Hon blev jätteförändrad (slogs och va väldigt gnällig). Förskolan kändes dock helt okej när jag va där. Tillslut när hon hade blivit biten och riven så tog vi bort henne o ordnade så hon kunde vara hemma med mej istället. Hon gick bara på förskolan i 2 månader.

    Så jag är inte så positiv till förskolan tyvärr. Tycker de är alldeles för små när de är under 2. Aktiviteter behöver de ju men de har ju inget behov av att umgås med andra barn. Mina båda barn är dessutom väldigt tidiga med rätt mycket, främst med språket så att de skulle hämmas i utvecklingen av att vara hemma länge låter konstigt.

    Nu ska jag va hemma i 2 år igen ev. börja jobba lite tidigare men tror inte det. Den här tiden får man ju inte tillbaka.
Svar på tråden Julibebisar 2018