• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08
    Åttionio89 skrev 2018-08-17 13:41:55 följande:

    Jag vet inte alls hur jag ska göra med rotavaccinet..är för dåligt insatt än sålänge men ska få mer info på nästa koll nästa vecka. Men första känslan är att nackdelarna (biverkningarna) väger över fördelarna. Det stod att i princip alla barn i femårsåldern någon gång har haft rotaviruset och då känns det ju som att det inte är så farligt!? Eller? Hur tänker ni?


    Eftersom min dotter blev sjuk i just rotavirus och jag har sett hur jäkla sjuka de kan bli så kommer jag absolut ge vaccinet. Nu hade väl hon extra otur som blev så väldigt dålig men kan jag göra något för att förhindra att Edward riskerar att bli så sjuk så gör jag det :)
  • Iowhannah
    Åttionio89 skrev 2018-08-17 13:41:55 följande:

    Jag vet inte alls hur jag ska göra med rotavaccinet..är för dåligt insatt än sålänge men ska få mer info på nästa koll nästa vecka. Men första känslan är att nackdelarna (biverkningarna) väger över fördelarna. Det stod att i princip alla barn i femårsåldern någon gång har haft rotaviruset och då känns det ju som att det inte är så farligt!? Eller? Hur tänker ni?


    Det är ett rätt dåligt argument om man ska gå efter att de flesta har haft det vid fem års ålder. De flesta har haft RS vid fem års ålder också, det betyder inte att det är ofarligt för bebisar.
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-08-21 10:09:18 följande:

    Jag satte min första på förskola när hon va 2 o det gick rätt bra (hon va trött o hungrig i början), då va hon där på heltid. Min andra satte jag när hon va 19 månader och det blev inte alls bra. Satte henne dessutom bara på deltid typ 25%. Hon blev jätteförändrad (slogs och va väldigt gnällig). Förskolan kändes dock helt okej när jag va där. Tillslut när hon hade blivit biten och riven så tog vi bort henne o ordnade så hon kunde vara hemma med mej istället. Hon gick bara på förskolan i 2 månader.

    Så jag är inte så positiv till förskolan tyvärr. Tycker de är alldeles för små när de är under 2. Aktiviteter behöver de ju men de har ju inget behov av att umgås med andra barn. Mina båda barn är dessutom väldigt tidiga med rätt mycket, främst med språket så att de skulle hämmas i utvecklingen av att vara hemma länge låter konstigt.

    Nu ska jag va hemma i 2 år igen ev. börja jobba lite tidigare men tror inte det. Den här tiden får man ju inte tillbaka.


    Jag började förskola när jag var 3,5 (tror jag) och började både prata och gå vid 13 månader och kunde läsa och skriva när jag var 5 år så jag tror verkligen inte att det hämmar utvecklingen att vara hemma länge. Tvärtom, det skapar en trygg relation till resten av familjen och barnet får chansen att hinna bli social och trygg i sig själv innan förskolestart.

    Med sonen var vi hemma nästan två år och den här gången ska vi vara hemma MINST två år. Han var inte redo när han började förskolan och hade vi kunnat så hade vi varit hemma åtminstone ett halvår till.
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-08-21 09:56:10 följande:

    Här så sa vi till dr att ordinera Rotarix men ringde idag o sa att jag ändrat mej. Mina andra barn har inte fått det och jag vill inte få biverkningarna. Men skitjobbigt om hon skulle bli sjuk i rota oxå. Svårt val...de berättade att det kommer ingå i barnvaccinationsprogrammet snart.

    En annan grej...hade det inte varit för nätterna så hade jag mått riktigt bra nu, trots fullt ös hela dagarna. Min tjejja gör sitt längsta sovpass på kvällen (2-4 tim) o ofta ganska tidigt vid typ 19...då har inte de andra gått o lagt sig ännu. O jag är dum o vill ha lite egentid så lägger mej vid 21-22.30. Sedan kan hon (i bästa fall) sova 1-2 timmar fram till kl 04...efter 04 så ligger hon halvvaken o låter (vill vara nära). Så då ligger vi o myser till kl 06-07 då vi går upp med de andra. Får alltså typ 4-5 timmar inte sammanhängande sömn varje nått. Dessutom får hon ofta hicka och ska bajsa samt kräkas på nätterna. Sambon tar 2 åringen på nätterna o jag helammar så svårt att få hjälp. Sambon har dock tagit alla barnen på mornarna på helgerna men jag hör dem och lilltjejjen är inte på bästa humör på mornarna... Så hade nätterna varit bättre så hade allt funkat riktigt bra.


    Ah, en klassiker som min sambo också gör. När båda barnen väl har somnat så vill han umgås med mig och göra saker på egen hand så han sover tyvärr för lite :/ Förvisso har vi turen att ha en bebis som kan sova 5-6 timmar i sträck på natten, nu ska bara sambon inse att han skanta chansen att sova han med.
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-08-21 13:27:27 följande:

    Jag började förskola när jag var 3,5 (tror jag) och började både prata och gå vid 13 månader och kunde läsa och skriva när jag var 5 år så jag tror verkligen inte att det hämmar utvecklingen att vara hemma länge. Tvärtom, det skapar en trygg relation till resten av familjen och barnet får chansen att hinna bli social och trygg i sig själv innan förskolestart.

    Med sonen var vi hemma nästan två år och den här gången ska vi vara hemma MINST två år. Han var inte redo när han började förskolan och hade vi kunnat så hade vi varit hemma åtminstone ett halvår till.


    Skönt o höra att det är fler som är hemma länge med barnen. Här tycker folk att det är konstigt att jag ska va hemma så länge. Sedan finns det ju dem som måste börja jobba igen o det kan man ju förstå.

    Börjar ni få några dagsrutiner, el hur ser en dag ut?
  • Iowhannah

    Vi har väl lite rutiner, sonen ser till att alla mattider hålls t ex. Bebismässigt så vet jag ärligt talat inte. Eftersom jag inte är primärförälder just nu så känns det lite som att jag inte riktigt känner min egen bebis, medan sambon har full koll på hennes olika skrik och ansiktsuttryck osv. Men hon verkar äta vid samma tider som resten av familjen iaf (utom nattetid då) och kan som sagt sova 5-6 timmar i sträck på natten.

  • Lillflickan

    Här kör vi dåligt med rutiner utan följer den lilla. Vakentiderna varierar väldigt. Ibland bara nån timme på dagen och ibland ett par pass med två timmar var. Äter med två till tre timmars mellanrum, ibland något tätare och ibland något glesare. Hon är något mindre vakenn på nätterna nu, eller så är jag mer däckad och sover igenom det...

    Tror jag börjar få lite bättre ordning på gapandet. Har en bit kvar men har inte alls lika ont i bröstvårtorna längre så det är skönt. Det finns hopp. Av någon anledning gapar hon bättre när hon ligger på ena hållet. Undrar vad jag gör för skillnad eller varför det är så.

  • Twoblirthree
    Lillflickan skrev 2018-08-22 09:44:35 följande:

    Ni som har syskon, har ni fått erbjudande om föräldragrupp? Jag ska fråga på fredag.


    Nej verkar vara främst för förstagångsföräldrar.
Svar på tråden Julibebisar 2018