• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • malikan

    Äntligen börjar magen bli bättre på min tjej! Sån skillnad, får massa leenden nu och denna veckan har hon börjat försöka jollra :D vägde 4200 idag så börjar bli stor tjej nu! 8 veckor imorgon redan..

    Rutiner har vi inte börjat tänka på, jag följer henne. Hon brukar dock vakna runt 8tiden och sen va vaken 2-3 timmar. När hon vill äta på kvällen runt 19-21 tiden liggammar jag henne i min säng så hon somnar, sen går jag upp tills hon vill äta igen runt 23-01. Mellan 01-04 äter hon ofta, sen brukar det va en gång melllan 04-07. Hon och jag sover mage mot mage i en dubbelsäng så störs inte så mkt av henne mer än när hon har magont och sparkar i sömnen eller när jag legat i samma ställning för länge, haha. Vet inte om jag någonsin vill sova utan min bebis igen <3

  • jennie08

    Rutiner... det har vi inga ;) Edward äter när han är hungrig och sover när han är trött. Vissa dagar sover han mellan varje måltid och vissa dagar har en en vakenperiod på flera timmar. På dagen känns det mest som att jag sitter och ammar jämt och på natten kan det gå 2-3 timmar mellan måltiderna.

    Magen är sådär. Det är det också olika från dag till dag. Idag är en mindre bra dag med mycket gaser. Då är det svårt att sova och det går absolut inte att läggs ner honom :-/

    Var hos läkaren på BVC igår och allt var bra iaf. Han väger 5550g och är 58.5 cm. Så han går stadigt uppåt.

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-08-22 13:21:01 följande:

    Rutiner... det har vi inga ;) Edward äter när han är hungrig och sover när han är trött. Vissa dagar sover han mellan varje måltid och vissa dagar har en en vakenperiod på flera timmar. På dagen känns det mest som att jag sitter och ammar jämt och på natten kan det gå 2-3 timmar mellan måltiderna.

    Magen är sådär. Det är det också olika från dag till dag. Idag är en mindre bra dag med mycket gaser. Då är det svårt att sova och det går absolut inte att läggs ner honom :-/

    Var hos läkaren på BVC igår och allt var bra iaf. Han väger 5550g och är 58.5 cm. Så han går stadigt uppåt.


    Oj, vad stor han är! Var han stor när han föddes också, eller har du grädde i brösten?
  • Lillflickan

    Det ska bli spännande att se vad min lilltjej väger på fredag. Nu har vi passerat datumet när hon skulle varit född. Tog på första kläderna i 56 och har gått upp till storlek 2 i blöjor.

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-08-22 14:41:08 följande:

    Oj, vad stor han är! Var han stor när han föddes också, eller har du grädde i brösten?


    Joo då. Han var ganska stor men inte extremt. Vägde 4010g och var 53 cm lång vid förlossningen. Dock gör han ju inget annat än att äta ;) Och mycket mjölk har jag

    Han väger mer och är längre än vad hans syskon var när de var 4 veckor gamla.

    Hur mycket väger din tjej?
  • jennie08
    Lillflickan skrev 2018-08-22 14:46:32 följande:

    Det ska bli spännande att se vad min lilltjej väger på fredag. Nu har vi passerat datumet när hon skulle varit född. Tog på första kläderna i 56 och har gått upp till storlek 2 i blöjor.


    Hur gammal är din tjej?

    Edward har precis gått upp till strl 3 i blöjor och de kläder jag köpte häromdagen i strl 62 sitter väldigt tajt. Hihi borde köpt strl 68 till min lilla Heffaklump... :)
  • Lillflickan

    Min tjej är två månader nästa onsdag, men BF var förrgår. Sonen hade fortfarande storlek 44 vid samma ålder (född en dag tidigare än dottern, så väldigt lika). Möjligtvis några små 50. Så stor skillnad. Hon hade varit en rejäl bebis om hon fötts när hon skulle. Troligtvis i klass med Edward eller större. Hon borde passerat fyra kg med råge nu. Hon har gått upp rejält på alla kontroller när vikten hade vänt, ca 300-500g/v. Får se vad det där slutar.

  • Lillflickan

    Är ni bra på att sova på dagen? Jag är så sjukt trött men har inte vett att sova igen något på dagen. De kvällar jag nattar sonen tar jag igen lite i alla fall för jag somnar direkt samtidigt som honom och kommer inte upp förrän mannen beordrar upp mig för amning. Idag lyckades jag natta sonen med dottern bökandes på magen på mig och sen somnade vi allihop och dottern vaknade inte förrän det var över fyra timmar sen hon åt. Nu dags att gå till sängs igen. Godnatt!

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-08-22 19:51:29 följande:

    Joo då. Han var ganska stor men inte extremt. Vägde 4010g och var 53 cm lång vid förlossningen. Dock gör han ju inget annat än att äta ;) Och mycket mjölk har jag

    Han väger mer och är längre än vad hans syskon var när de var 4 veckor gamla.

    Hur mycket väger din tjej?


    Vi var på BVC i går och hon väger 4864 gram och är 56 cm lång. Ökar 150-200 gram i veckan ungefär. Hon ligger på nästan exakt samma kurva som storebror, kanske lite över honom.
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-23 00:18:02 följande:

    Är ni bra på att sova på dagen? Jag är så sjukt trött men har inte vett att sova igen något på dagen. De kvällar jag nattar sonen tar jag igen lite i alla fall för jag somnar direkt samtidigt som honom och kommer inte upp förrän mannen beordrar upp mig för amning. Idag lyckades jag natta sonen med dottern bökandes på magen på mig och sen somnade vi allihop och dottern vaknade inte förrän det var över fyra timmar sen hon åt. Nu dags att gå till sängs igen. Godnatt!


    Jag går förvisso på morfin så jag är kanske inte rätt person att svara men jag sover extremt mycket även dagtid! Lämnar sonen på förskolan, kommer hem och sover med lillan ett par timmar, äter lunch, går ev och lägger oss igen. Typ så. Men så är jag ständigt trött också pga medicineringen. Skulle lätt kunna sova 12-13 timmar.
Svar på tråden Julibebisar 2018