• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Morfin är bra för sömnen. Gick på morfin första veckan och sov jättemycket. Sov hela natten och somnade i stolen på neo på dagen. Skulle lätt vilja ha deg nu också och sova... Men samtidigt vill jag hinna så mycket när sonen är på förskolan och tjejen sover.

  • Utvandraren2

    Nu har vi funderat och bestämt oss för att jag är hemma till hon är 13 månader, och sen är pappan hemma till hon är 17 månader. Detta för att vi (om vi fortfarande vill då) ska kunna börja försöka med ett syskon i augusti nästa år. Hade vi haft mer tid hade vi varit hemma i två år, men jag är 35 nu, blir minst 37 med nästa isf.

    Vi har en slags dygnsrytm, men den följer inte normen. Lägger oss kl 23 efter amningen, sen amning kl 3 och 7 och 10. Så går vi upp ca 11. Ibland somnar hon till litegrann på dagtid, ibland inte. Kl 21 brukar hon somna i min famn i soffan efter amningen. Pappan har börjat ta nattningen. Då får jag lite tid för mig själv och kan städa eller ta ett bad. Väldigt skönt! Går lite skift, men det funkar för oss som bara har ett barn.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-23 00:18:02 följande:

    Är ni bra på att sova på dagen? Jag är så sjukt trött men har inte vett att sova igen något på dagen. De kvällar jag nattar sonen tar jag igen lite i alla fall för jag somnar direkt samtidigt som honom och kommer inte upp förrän mannen beordrar upp mig för amning. Idag lyckades jag natta sonen med dottern bökandes på magen på mig och sen somnade vi allihop och dottern vaknade inte förrän det var över fyra timmar sen hon åt. Nu dags att gå till sängs igen. Godnatt!


    Bra jobbat att natta båda barnen samtidigt! All cred till dig!
  • Lillflickan

    Jag är lite sugen på att testa tecken som stöd och se om vi kan kommunicera tidigare. Men jag tycker det är svårt att komma igång själv. Någon som har eller tänker testa? Ska kolla med BVC om de har några grupper/kurser så man kan få lite stöd. Man vill ju lära sig rätt också så det går att återanvända även på andra barn och att andra som kan förstår mitt barn, tex förskolan.

  • Lillflickan

    Vad tyst det är här.

    Var på BVC igår. Lilltjejen är inte så liten längre 4,6kg och 53 cm. Hade ökat 2cm och 900g på lite drygt två veckor. Var ska det här sluta! Hur länge kan hon fortsätta så? Hon har alltså gått upp 2kg och växt 9cm på nästan två månader. Inte konstigt att man tycker hon har blivit större.

    Idag har mannen och sonen gett sig iväg så jag har haft ?egentid?. Jag tillbringade den med att gjuta hand- och fotavgjutningar och stressa med att sy ett näste med lilltjejen i sjalen efter att ha gett upp att få henne att sova själv. Men jag hann klart och nästet blev bra. Handen och foten återstår att se.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-25 17:52:20 följande:

    Vad tyst det är här.

    Var på BVC igår. Lilltjejen är inte så liten längre 4,6kg och 53 cm. Hade ökat 2cm och 900g på lite drygt två veckor. Var ska det här sluta! Hur länge kan hon fortsätta så? Hon har alltså gått upp 2kg och växt 9cm på nästan två månader. Inte konstigt att man tycker hon har blivit större.

    Idag har mannen och sonen gett sig iväg så jag har haft ?egentid?. Jag tillbringade den med att gjuta hand- och fotavgjutningar och stressa med att sy ett näste med lilltjejen i sjalen efter att ha gett upp att få henne att sova själv. Men jag hann klart och nästet blev bra. Handen och foten återstår att se.


    Hur gammal skulle hon ha varit nu? Det är redigt att öka 900 gram på två veckor! Är hon stark också?
  • Lillflickan

    Hon skulle vara fem dagar gammal. Tycker hon är jättestark. Har en hel del stadga i nacken och kan (har kunnat i säkert en månad) vända huvudet i magläge. Känns som om hon ligger långt före storebror vid samma ålder.

  • Lillflickan

    Hon skulle vara fem dagar gammal. Tycker hon är jättestark. Har en hel del stadga i nacken och kan (har kunnat i säkert en månad) vända huvudet i magläge. Känns som om hon ligger långt före storebror vid samma ålder.

  • malikan

    Jag har fått lite preventivmedelsångest här, haha

    Har bokat spiralinsättning på efterkontrollen men börjar tveka. Hade det innan graviditeten och va jättenöjd, så skönt att slippa mens liksom. Men det gör så ont att sätta in den och jag är jättenojig för det nu... har typ aldrig sex heller så känns som lite onödigt lidande, om man bortser från att man slipper mensen...

    P-piller får jag inte äta, pstav funkar inte, bara blöder..

    Vad ska ni andra ha?

    Vad tycker ni funkar?

    Jag funderar lite på att skita i att ha nåt alls

Svar på tråden Julibebisar 2018