• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08
    Utvandraren2 skrev 2018-11-27 12:27:13 följande:

    Behöver lite råd. Min dotter sover alltid bara max 30 min per sovpaus på dagtid. 1-2 pauser per dag, oftast en. Att få henne att somna på dagtid är alltid en kamp.

    Sover dock i vagnen om jag går med den, då kan hon sova i två timmar (så länge vagnen rullar)

    Hon sover bra på natten, sover 20-08 med mat var3:e timme.

    Idag la jag henne i sängen. Tog en lur jag med, för skulle ju bara vara i max en halvtimme. Nu var vi sovit i 1,5 t!! Hon fick bröstet och somnar om! Vad gör jag nu? Väcker henne?


    Skulle absolut låta henne sova. De är ju så små fortfarande så jag tror att de sover när de behöver det utan att påverka nattsömnen. Edward sover fortfarande flera ggr på dagen, ibland korta stunder varvat med längre sovstunder. Han behöver det.
  • jennie08

    Vi har en tripp-trappstol men till den finns det ingen sele utan vara en bygel. Så den får vi nog vänta med men ska absolut köpa en maraton från Ikea. Den får suga så länge. Han kommer nog älska att sitta där.

    Hur går det med smakisar till era? Edward får smaka lite när vi andra äter men det är ju bara lite slick på fingret.

  • jennie08
    jennie08 skrev 2018-11-28 08:02:06 följande:

    Vi har en tripp-trappstol men till den finns det ingen sele utan vara en bygel. Så den får vi nog vänta med men ska absolut köpa en maraton från Ikea. Den får suga så länge. Han kommer nog älska att sitta där.

    Hur går det med smakisar till era? Edward får smaka lite när vi andra äter men det är ju bara lite slick på fingret.


    Hehe maraton... suga... matstol och duga. Jäkla mobil
  • Twoblirthree
    Kellie13 skrev 2018-11-28 04:57:02 följande:

    men asså kan man sätta dom redan i en barnstol? Vi har en vanlig barnstol från IKEA o Milo är jättestark i kroppen redan nu (4månader) så skulle vilja testa för han vill sitta upp hela tiden.


    Har satt alla mina tre vid ca 3,5 månaders, när de har velat stå/sitta upp mycket i famnen. Har använt en avlång kudde (randig på Ikea om den finns kvar) runt om sidorna o ryggen o så stöttat upp vid magen. Har funkat utmärkt o mina bebisar har blivit så nöjda av att få sitta upp. I början fick de sitta några minuter bara o så ökade man på efter hand. Dessutom brukar de säga till när de börjar bli trötta oxå.
    jennie08 skrev 2018-11-28 08:02:06 följande:

    Hur går det med smakisar till era? Edward får smaka lite när vi andra äter men det är ju bara lite slick på fingret.


    Igår smakade lilltjejjen 4,5 mån på nestles havregröt för första gången, vilket gick hyffsat (klöktes bara en gång...haha). Annars har vi tagit det väldigt lugnt. De andra två bytte bort amningen mot mat väldigt snabbt (tyckte jag) när man började med smakisar.
  • Utvandraren2

    Hon sov i tio minuter till, vaknade av sig själv. Då tog jag upp henne. Sen sov hon en liten dupp kl 17 och somnade för kvällen 20:30. Så sömn föder verkligen sömn! Var mycket gladare med när hon var vaken.

    Jag har också lust att testa att låta henne sitta. Hon är jättestark säger alla mina mammavänner i mammagruppen. Hon sitter med stöd i soffan.

    Jag testade en smakis, men sen beslöt vi oss för att vänta. Är rädda att hon hellre vill ha mat. Vill helst helamma till minst 6 mnd. Hon är så otroligt intresserad när vi vuxna äter.

  • Utvandraren2

    Måste fråga om någon känner igen sig;

    Varje dag mellan kl 15-16 är det en väldigt needy bebis som ska upp i mammas famn. Ingenting annat som vanligtvis lockar duger. Idag ska vi bort nu på kvällen och jag höll på och natta henne i en timme. Hon somnade tillslut, men efter 15 minuter - ungefär kl 15, så vaknar hon och gråter. Sen är det gråtgråtgråt till kl 16, då brukar det lugna ner sig. Det är jobbigt att det är just den tiden på dagen jag skulle behöva ha händerna fria att få laga mat. Sele kan jag inte ha, har för dålig rygg.

  • Lillflickan

    Utvandraren, det är nog inte helt ovanligt att de är gnälligare på eftermiddagen. Troligtvis har det blivit lite mycket för henne och hon är trött. Min tjej kan man lätt lägga själv på förmiddagen (ja, jag vet hur lyxigt det är, hade ett plåster förra gången), men på eftermiddagen är det mer gnälligt. På förmiddagen brukar hon vara vaken totalt en timme om jag inte tvingar henne att vara vaken med typ babysång. På eftermiddagen är hon vaken lite mer och mycket kinkigare både vaken och med sömn och vill vara mer i famnen. Vi har skrikigast runt sonens läggdags vid 19-20. Jättekul när jag är själv med båda och försöka parera lillans gråt och storens gnäll. Helt matt...

  • jennie08
    Utvandraren2 skrev 2018-11-28 16:02:18 följande:

    Måste fråga om någon känner igen sig;

    Varje dag mellan kl 15-16 är det en väldigt needy bebis som ska upp i mammas famn. Ingenting annat som vanligtvis lockar duger. Idag ska vi bort nu på kvällen och jag höll på och natta henne i en timme. Hon somnade tillslut, men efter 15 minuter - ungefär kl 15, så vaknar hon och gråter. Sen är det gråtgråtgråt till kl 16, då brukar det lugna ner sig. Det är jobbigt att det är just den tiden på dagen jag skulle behöva ha händerna fria att få laga mat. Sele kan jag inte ha, har för dålig rygg.


    Jo men precis som lillflickan skriver så är gladaste perioden på förmiddagen. På em är det lite mer gnäll och då vill han gärna vara mer i famnen. Däremot så gråter han inte utan det är lite mer gnäll. Men om han får vara med och sitta i knät eller om någon (läs storasyskon) leker så är han ändå helnöjd.

    Igår var dock första gången som han absolut inte tänkte sova. Han var pigg och glad men somnade inte förrän typ 23.00.
  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-11-28 05:42:22 följande:
    Hoppas du lät henne sova. Inte väcka små bebisar! Sömn föder sömn osv.
    Kellie13 skrev 2018-11-28 04:57:02 följande:

    men asså kan man sätta dom redan i en barnstol? Vi har en vanlig barnstol från IKEA o Milo är jättestark i kroppen redan nu (4månader) så skulle vilja testa för han vill sitta upp hela tiden.


    Sonen satte vi i barnstol så snart han kunde sitta med stöd vid tre månader, det var inga som helst problem, det enda resultatet var att han var mer nöjd och satt utan stöd rätt tidigt. Bara kör på!
    oki tack
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-11-28 08:02:06 följande:

    Vi har en tripp-trappstol men till den finns det ingen sele utan vara en bygel. Så den får vi nog vänta med men ska absolut köpa en maraton från Ikea. Den får suga så länge. Han kommer nog älska att sitta där.

    Hur går det med smakisar till era? Edward får smaka lite när vi andra äter men det är ju bara lite slick på fingret.


    asså jag har provat barnmatsburkar från 4 mån (potatis o majs) o det tyckte han  inte om! Provade idag att koka en potatis (och mosa) o blanda med smör men det tyckte han verkligen inte om! Har även provat mangopure o det tycker han väl lite bättre om iaf. Så jag tänker köra på fruktpuree för det verkar funka bäst.
Svar på tråden Julibebisar 2018