• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-10-30 15:03:15 följande:

    ja det stämmer nog då! har du fått något datum av din läkare när de mätt bebisens storlek? typ bf datum? för jag har ju bara räknat lite själv... får se om hon kan säga något i morgon.

    jag har berättat för min kollega på jobbet (vi är bara 3 haha) med den ovetande chefen då.

    men vad roligt med kusinerna!! drömscenario! 

    jo precis sociala medier menade jag nog :) jag tycker alltid själv det är roligt att se när folk lägger ut att de ska ha barn men varken jag eller min man är liksom särskilt aktiva med sånt där - så jag tror att vi kommer skicka meddelande till våra vänner helt enkelt. man kommer ju garanterat glömma någon som känner att de borde fått veta dock :P

    har det börjas synas något på din mage? jag känner mig lite plufsig och sådär men jag fick se ett foto på min vän i v 13 och hon såg ut att vara gravid i v 30!!! så olika det kan se ut!


    Jag har bf den 28 maj enligt ivf kliniken :)

    Haha ja, jag tror oxå jag kommer glömma någon, tur ja inte har så överdrivet många vänner :)

    Ja som jag precis skrev till ellencassandra, kopierar:

    Min mage syns. Skulle inte säga att de är en riktig bebismage än såklart, men eftersom jag är smal för övrigt så blir lite uppenbart när magen sticker ut mer än vanligt med tighta tröjor osv. Har alltid stora koftor eller hoodtröjor på mig nu för tiden, annars skulle folk sett det redan, och det vill jag inte.. Så jag tackar för att det är höst och helt okej att glida omkring med koftor och stora tröjor ;)
  • gammelpysen

    Tack ? är så jäkla glad att den här gruppen finns. Och jag är verkligen tacksam för att vi lever i ett land och en tid då vi KAN få hjälp. Ser man till partiledarna så här ju både Kristersson och Björklund adopterat eftersom de inte kunde få några egna barn. Anna kindberg batra gick igenom flera ivf-behandlingar och hade en urtuff graviditet med långa sjukhusvistelser innan hon fick sin dotter. Kanske urlarvigt att tänka på politiker i sammanhanget men hade man varit tio-femton år äldre hade man förmodligen inte haft den chansen.

    Försöker ofta tänka på alla som har det sämre och vara tacksam, men ibland kommer svackorna. Idag gjorde det det. Ursäkta språket, men förbaskade ungjäkel som inte fattar att allt inte är så enkelt! (Förklarade att jag haft FÖRBUD att träna. Då behöver man inte kontra med hur bra man själv mår och har det). Kanske hormonerna som drar iväg också men blir så ledsen...

  • anina
    Inalina skrev 2018-10-30 13:35:52 följande:

    hej vännen hur går det med dig och ditt mående egentligen? känner du dig lika ledsen fortfarande eller går det åt rätt håll? och rent fysiskt? tänkte att du kanske hade något tips på hur man mår bättre, något man kan äta, göra, undvika att göra..

    jag fungerar hyfsat normalt fram till lunch ungefär, men på eftermiddagen och framförallt på kvällen så är jag så trött så jag mår ill, känner mig febrig och totalt orkeslös och mår skit rent ut sagt. vill inte ta mina illamåendetabletter för det känns inte som att jag ska kräkas - mer allmäntillståndet.

    jag tror att jag mår sämre av att äta gluten till middag - så undviker det nu. kram


    Hej vännen.

    Ursäkta sen svar. Skulle svar innan men blev några timmars sömn istället. Har fått sån hemsk huvudvärk varje dag. Alvedon hjälper inte. Sitter runt ögonen mest så är migränliknande. Haft tidigare och det enda som hjälpte då var frekvensterapi. Det är som akupunktur fast med infraröda strålar. Och det vågar jag inte göra nu.

    Jag är bättre psykiskt tycker jag, men det kommer fortfarande dåliga stunder. Jag tror faktiskt lutinus förvärrade också. Sen så är det inte så konstigt med lite vanligt depp eftersom jag ligger ensam i en säng 24/7. Psyk ville sjukskriva mig en månad till men jag bad om att få jobba 25% fr.o.m nästa vecka. Tror jag behöver det.

    Det fysiska är också bättre. Vissa dagar mår jag hyfsat fram till eftermiddagen. Idag plockade jag ner lite sommarkläder. Sen slår illamåendet till. Och mattheten. Har tyvärr inga jättebra tips. Jag tar tablett mot illamåendet varje kväll med få undantag. Det tar dock inte bort allt.

    Har provat att ha lite salta popcorn i sängen så får man lite salt och lite att tugga på. Ett popcorn i taget så räcker de ett tag. :) eller salta chips. Och så dricka cola. Jag inbillar mig iaf att det hjälper liiiite.

    Längtar till ul på fredag. :)

    Angående kön så ska vi ta reda på. Min sambo vill inte men jag är alldeles för nyfiken plus att jag vill handla lite kläder som är specifika till kille eller tjej. Min sambo vill ha överraskningen. Han har dock 2 barn sen innan så han har fått sina överraskningar tycker jag. :) sa faktiskt till honom också att de senaste 3 åren så är det jag som har mått sämst psykiskt och helt klart fysiskt med barnförsök så jag tycker jag får bestämma detta. Han gick med på det. Vet att det låter lite som en arg ?hata män? kvinna typ, haha. Hade han sagt blankt nej så hade situationen varit annorlunda dock.

    Hoppas du mår bättre snart. Klarar du att jobba? Särskilt nu när chefen är där. :) roligt att din kompis ska ha barn förresten. :)
  • anina
    gammelpysen skrev 2018-10-30 19:22:26 följande:

    Tack ? är så jäkla glad att den här gruppen finns. Och jag är verkligen tacksam för att vi lever i ett land och en tid då vi KAN få hjälp. Ser man till partiledarna så här ju både Kristersson och Björklund adopterat eftersom de inte kunde få några egna barn. Anna kindberg batra gick igenom flera ivf-behandlingar och hade en urtuff graviditet med långa sjukhusvistelser innan hon fick sin dotter. Kanske urlarvigt att tänka på politiker i sammanhanget men hade man varit tio-femton år äldre hade man förmodligen inte haft den chansen.

    Försöker ofta tänka på alla som har det sämre och vara tacksam, men ibland kommer svackorna. Idag gjorde det det. Ursäkta språket, men förbaskade ungjäkel som inte fattar att allt inte är så enkelt! (Förklarade att jag haft FÖRBUD att träna. Då behöver man inte kontra med hur bra man själv mår och har det). Kanske hormonerna som drar iväg också men blir så ledsen...


    Folk är så dumma ibland.

    En kompis till mig fick barn för ett tag sen. Hon rökte hela graviditeten. Det känns som att jag aldrig kan se henne på samma sätt igen. En annan kompis har också rökt och snusat och har precis fått sitt fjärde barn.

    Medan en annan har kollat upp varenda krydda typ.

    Jag såg en film häromdagen där de gjorde ivf. De hade inte råd med så många försöka, var i USA. Tänkte då på hur tacksam jag är för att vi får våra försök här i Sverige.

    Bara skriv av dig all ilska du. Det är det vi är till för här. :) vi förstår dig.

    Nåt som gör mig irriterad är att alla kändisar verkar kunna adoptera genom att bara betala. Vi får inte ens adoptera då min sambo är 49 år.

    Unna dig nåt gott ikväll.

    Stor kram
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2018-10-30 17:02:00 följande:

    Vi har valt att inte ta reda på det. Jag har alltid känt att jag vill ha överraskningen och ännu mer efter att det inte blev på naturlig väg. I och med behandlingen så har ju allt varit så uppstyrt och "planerat". Skönt att inte få veta. Köper mest neutrala saker och idag finns ju så mycket neutralt som ändå är roligt.Du borde kolla upp sjukskrivning och gravidpenning. Inte värt att slita ut sig. Och så kan jag bara tipsa om foglossningsbälte. Fick också problem så tidigt och det var knappt någon som trodde mig. Nu i vecka 30 kan jag knappt gå utan bältet. Köpte ett jättebra på rehaboteket. Väl investerade pengar som gjort allt så mycket lättare. Visst, får fortfarande ont och kan inte gå långt, men jag klarar av det nödvändigaste tack vara bältet. Och slarva inte med det. Ha det alltid när du går.


    Tack för tips om bälte :) ska definitivt kolla upp det sen. Känns bara tidigt att det skulle vara foglossning? Kanske är nån nerv som kommit i kläm.. ischias kanske!
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2018-10-30 19:16:09 följande:

    Haha, jag tycker absolut du ska äta den där hamburgaren med gott samvete ;)

    Hoppas verkligen inte det är foglossning redan nu, då kommer du få det kämpigt, hoppas det är något annat tillfälligt bara så du kan njuta en stund till innan allt de "riktigt jobbiga" börjar sen ;)

    Min mage syns med. Skulle inte säga att de är en riktig bebismage än såklart, men är smal för övrigt så blir lite uppenbart när magen sticker ut mer än vanligt. Har alltid stora koftor eller hoodtröjor på mig nu för tiden, annars skulle folk sett det redan, och det vill jag inte.. Så jag tackar för att det är höst och helt okej att glida omkring med koftor och stora tröjor ;)


    Haha ja det får man hoppas att det inte är! Tänker nog mer att det är ischias faktiskt. Efter att ha läst på lite :)

    Nä det e ju ingen bebis mage än direkt! Men kul att det syns nån skillnad :D ja det e bara mysigt å glida omkring i koftor osv! :)
  • Inalina
    Sommarhopp skrev 2018-10-30 16:46:27 följande:
    Vi ska ta reda på det i samband med niptestet. Dels för att jag är otålig och alldeles för nyfiken för mitt eget bästa, men främst för att det känns som att man kanske kan ta till sig det lite mer då. Om man vet att det är en liten flicka eller pojke därinne.
    jag tänkte exakt som du för 3 veckor sen typ - mådde bara så dåligt och tänkte att om jag åtminstone vet könet på babyn kan jag förhålla mig till graviditeten på ett annat sätt och vara med 'glad' istället för att det känns som att den försöker ta livet av mig.. men nu känns det annorlunda och lite spännande att kanske inte veta istället :) 
    får se om du också ändrar dig ;) hihi
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2018-10-30 19:00:28 följande:

    Hej alla!

    Ikväll är det min tur att vara deppig. Fick veta idag att en tjej i bekantskapskretsen (gymmet) ska ha barn samtidigt. Detta berättade hon när jag berättade att vi skulle ha barn. Hon kör fortfarande stenhårt och mår hur bra som helst och kommenterade mitt bortfall med att var och en gör vad som passar.

    Inte passar. Vad jag FÅR och vad som GÅR. Blev jätteledsen. Återigen känner man vilken jävla lång väg vi haft med alla våra 7 försök på två år, ett missfall, ett helvete med äggplocken och all oro för att något ska gå fel. Jag är oändligt tacksam för att vi lyckats och att det hittills ser bra ut, men kan inte låta bli att sörja för allt vi gått igenom och även drömmen man hade om en stor familj. Vi har gjort ivf pga manlig faktor och chanserna att vi skulle lyckas utan är noll. Jag hoppas ju givetvis på ett litet syskon om det går vägen nu men vet samtidigt att det kommer att kosta oss 40 papp, och tiden dessutom rinner ifrån oss eftersom jag redan är närmare 40 än 35. Allt har tagit sån jäkla tid, och under tiden vi kämpat har man sett andra bara kunna kläcka fram barn på löpande band. Samtidigt som man är tacksam kan man inte låta bli att känna en bitterhet och ilska över att det ens behövde bli ivf.. Vad var oddsen liksom... och detsamma vad gäller oron för missfall - var man än läser står det att man snabbt blir gravid igen och blablabla. Nej, inte vi. Händer något nu är det liksom kört. Hade det inte gått vägen nu hade jag nog kastat in handduken. Skulle något hända nu går jag under fullständigt.

    Usch, hoppas ni förstår. Känns så bra att veta att det finns fler som vet exakt vad man går igenom... ikväll är jag ledsen trots att jag köpt mina första mammakläder idag.. :'-(


    hej vännen, jag förstår dig också.. det är ok att vara deppig.
    folk tänker inte på vad de säger och hon vet ju inte alls vad du gått igenom. (just därför ska de ju hålla truten...) 

    jag har ju själv inte vågat/haft ork att ha sex ännu och jag berättade detta för min kollega (som blev gravid när hon gick på p-piller när hon var 23....så du kan ju tänka dig förståelsen där) och hon bara garvade och sa att sex är ju absolut inte farligt när man är gravid! 

    NÄHÄ?? varför är ni flera i gruppen som får blödningar några dagar efter sex - och varför blir vissa rådda av sina läkare att inte ha det om de har lätt för att blöda? jag har tänkt att vi ska ha det men mår ju så dåligt på kvällarna så mannen förstår såklart att det inte funkar.  har inte vågat träna heller - jag gick till gymmet en dag och körde en del styrka och rodd - dagen efter hade jag så ont i magen och var säker på att det var mf.

    jag vet att du är tacksam för att vara gravid nu men det gör ju inte att alla tuffa behandlingar och känslor försvinner. jag tror man kommer vara ÄNNU mer tacksam över bebisen när den kommer - men då kommer ju nästa moment - när folk kommer fråga 'hur många barn tänker ni er'...  jo visst tjena - att ha kämpat över 3 år med första och sen behöva tänka hur man ska besvara den frågan...
    ha en fin dag och hoppas det känns bättre idag!! 
  • Inalina
    BaKu skrev 2018-10-30 17:02:00 följande:
    Vi har valt att inte ta reda på det. Jag har alltid känt att jag vill ha överraskningen och ännu mer efter att det inte blev på naturlig väg. I och med behandlingen så har ju allt varit så uppstyrt och "planerat". Skönt att inte få veta. Köper mest neutrala saker och idag finns ju så mycket neutralt som ändå är roligt.
    Ellencassandra skrev 2018-10-30 16:49:56 följande:

    Gud vilken dag. Måste bara få klaga lite xD sån tung dag idag på jobbet. Så är helt slut i kroppen. Nästan så jag vill gråta. Har ont i ryggen å börjat få ont typ vid rumpan. Som foglossning? Beige i trosan. Lite molvärk. Humöret är riktigt illa. Blir så lättirriterad å arg snabbt. Var tvungen å trycka i mig en dubbel cheese på donken precis vilket hjälpte lite med humöret för det var fan det godaste jag ätit! Första mvc besöket imorgon. Så är ledig. Såå skönt. Bara v 10 å redan ska man ha problem med rygg å ev foglossning? XD sådärja nu har jag fått ur mig lite aggressioner :P däremot har jag börjat få en kula redan! Eller ser faktiskt rätt gravid ut. Måste dölja med långa koftor osv. Det e lite roligt iaf :)


    Du borde kolla upp sjukskrivning och gravidpenning. Inte värt att slita ut sig. Och så kan jag bara tipsa om foglossningsbälte. Fick också problem så tidigt och det var knappt någon som trodde mig. Nu i vecka 30 kan jag knappt gå utan bältet. Köpte ett jättebra på rehaboteket. Väl investerade pengar som gjort allt så mycket lättare. Visst, får fortfarande ont och kan inte gå långt, men jag klarar av det nödvändigaste tack vara bältet. Och slarva inte med det. Ha det alltid när du går.
    Nä jag förstår - vi kommer inte kunna inreda något barnrum ändå (bor i en tvåa och flyttar till större dec 2019) så egentligen kan man ju köpa lite vadsomhelst som är gulligt till babyn. Här i Schweiz är de inte så duktiga på 'neutralt' dock utan gör gärna kläderna i rosa eller blått...Obestämd men jag har ju inte direkt gått igenom marknaden helt då jag inte haft någon större anledning ;) när köpte du första saken till babyn?
     
  • Seb81

    Har skuggat igenom allt här ovan!

    Vi har gjort nipt och får reda på könet senast på måndag, först & främst hoppas jag att det är friskt MEN det ska bli så spännande att få veta om det är en flicka eller pojke. Jag säger hon hela tiden men tror det är en pojke. En till, skulle bli min 4:e pojke då, så en tjej hade varit väldigt kul. Så det blir lite mer balans här hemma ;) haha!

    Jag har haft mage länge men börjar se & känna livmodern ovanför blygdbenet. Magen ovan det är ju tarmarna, men jag ser så fruktansvärt gravid ut. Jag kan inte riktigt dölja det längre. En som frågat mig till & med... men om 2 v är det kub & då kan vi Äntligen berätta för alla!!! Är idag 10+6.

    MEN jag är ju så orolig. Så orolig att myran inte lever där inne. Mina symtom är ju som bortblåsta, förutom brösten. Jag är så fruktansvärt rädd och funderar på att åka till Örebro för ett ultraljud. Men jag känner samtidigt att jag kan ju inte springa och göra ul varje gång jag är orolig. Min sambo säger stt kag måste tagga ner och tänka positivt. Han säger att även om det inte skulle gå vägen så måste vi lämna det till ödet, vi kan inget göra. Han tror oxå att myran mår jätte bra där inne och försöker lugna mig.

    Anledningen till att jag är så orolig är att min kusin gick på kub och då hade bäbisen dött 2 dagar innan :( Så jag vet ju att det är möjligt att det kan hända... så snälla ni... kan ni lugna mig? Jag får nästan panik alltså.

    Hoppas alla mår bra <3

    Kram!

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF