• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    anina skrev 2018-10-30 20:22:22 följande:
    Hej vännen.

    Ursäkta sen svar. Skulle svar innan men blev några timmars sömn istället. Har fått sån hemsk huvudvärk varje dag. Alvedon hjälper inte. Sitter runt ögonen mest så är migränliknande. Haft tidigare och det enda som hjälpte då var frekvensterapi. Det är som akupunktur fast med infraröda strålar. Och det vågar jag inte göra nu.

    Jag är bättre psykiskt tycker jag, men det kommer fortfarande dåliga stunder. Jag tror faktiskt lutinus förvärrade också. Sen så är det inte så konstigt med lite vanligt depp eftersom jag ligger ensam i en säng 24/7. Psyk ville sjukskriva mig en månad till men jag bad om att få jobba 25% fr.o.m nästa vecka. Tror jag behöver det.

    Det fysiska är också bättre. Vissa dagar mår jag hyfsat fram till eftermiddagen. Idag plockade jag ner lite sommarkläder. Sen slår illamåendet till. Och mattheten. Har tyvärr inga jättebra tips. Jag tar tablett mot illamåendet varje kväll med få undantag. Det tar dock inte bort allt.

    Har provat att ha lite salta popcorn i sängen så får man lite salt och lite att tugga på. Ett popcorn i taget så räcker de ett tag. :) eller salta chips. Och så dricka cola. Jag inbillar mig iaf att det hjälper liiiite.

    Längtar till ul på fredag. :)

    Angående kön så ska vi ta reda på. Min sambo vill inte men jag är alldeles för nyfiken plus att jag vill handla lite kläder som är specifika till kille eller tjej. Min sambo vill ha överraskningen. Han har dock 2 barn sen innan så han har fått sina överraskningar tycker jag. :) sa faktiskt till honom också att de senaste 3 åren så är det jag som har mått sämst psykiskt och helt klart fysiskt med barnförsök så jag tycker jag får bestämma detta. Han gick med på det. Vet att det låter lite som en arg ?hata män? kvinna typ, haha. Hade han sagt blankt nej så hade situationen varit annorlunda dock.

    Hoppas du mår bättre snart. Klarar du att jobba? Särskilt nu när chefen är där. :) roligt att din kompis ska ha barn förresten. :)
    hej! tänk på att dricka mkt - jag har också haft hemsk huvudvärk vissa dagar men härleder till att jag inte fått i mig tillräckligt med vätska. jag dricker mest äppeljuice hela dagarna då jag inte är sugen på nåt annat!
    (sen kan du såklart ha någon annan typ av huvudvärk med din sjukdomshistorik såklart..)

    jag känner nästan att jag mår sämre när jag lägger mig ner faktiskt, vet inte om det stämmer, men när jag håller mig sysselsatt känns det bättre och lägger jag mig ner i sängen blir jag genast illamående :/ men men, hoppas detta ska gå över snart så man kan börja glädjas åt graviditeten och vad som händer framöver :)

    min man vill också ha överraskningen ang flicka/pojke men låter mig bestämma hur vi gör då han ser hur jag mår/har mått - så just nu skulle han nog göra allt för att jag ska må bra... tycker verkligen inte att du låter som en manshatare för det haha! :) vad som än kan få dig att må bättre/känna dig tryggare går nog din sambo med på!

    ja jag klarar att jobba nu, det är vid 17-18 tiden kroppen börjar säga ifrån ordentligt och då är jag på tåget på väg hem ändå...
    hoppas du mår lite bättre idag och att du kan köra igång 25% nästa vecka!!
  • Sommarhopp

    Imorgon har jag första besöket hos BM. Lite nervös för jag är rädd att jag glömmer bort att fråga något viktigt. Vet inte riktigt vad jag ska göra på mötet. Hälsosamtal hade jag förra gången innan jag fick missfall, så det känns onödigt att ha det igen. Och i v 7+2 är det väl lite tidigt att ta prover o sånt va? Vad gjorde ni hos BM första besöket?

  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2018-11-01 11:39:09 följande:

    Åh va roligt, vilken present det skulle bli ;) jag kommer göra kub ultraljudet när jag är i 13+0 :)

    Hoppas du får en tid så du kan meddela graviditeten på födelsedagen, hade ju vart en dröm :) det går inte annars att boka ett provat innan? Om du skulle få det efter?


    Ja det skulle va jätte roligt faktiskt. :)

    Jo det går säkert! Men jag har tagit så många privata nu :P ska ju på ett idag.. är rätt nervös över det. Så rädd att den inte lever längre :( men har lovat mig själv att ser det bra ut idag så ska jag bannemig lugna ner mig å försöka njuta!

    Fick lite brunt i morse men nu har det inte kommit nåt mer. Hoppas det håller i sig!
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-11-01 13:36:03 följande:
    Ja det skulle va jätte roligt faktiskt. :)

    Jo det går säkert! Men jag har tagit så många privata nu :P ska ju på ett idag.. är rätt nervös över det. Så rädd att den inte lever längre :( men har lovat mig själv att ser det bra ut idag så ska jag bannemig lugna ner mig å försöka njuta!

    Fick lite brunt i morse men nu har det inte kommit nåt mer. Hoppas det håller i sig!
    Just det du bokade in ett idag oxå.Vilken tid? Så spännande! Håller alla tummar, det ser säkert bra ut <3 kram!
  • Mjbo
    Sommarhopp skrev 2018-11-01 13:20:50 följande:

    Imorgon har jag första besöket hos BM. Lite nervös för jag är rädd att jag glömmer bort att fråga något viktigt. Vet inte riktigt vad jag ska göra på mötet. Hälsosamtal hade jag förra gången innan jag fick missfall, så det känns onödigt att ha det igen. Och i v 7+2 är det väl lite tidigt att ta prover o sånt va? Vad gjorde ni hos BM första besöket?


    Vi pratade allmänt om graviditeten hur man mådde och vad man hade för tankar och funderingar. och så lite info om förlossning men skulle komma mer sen.. Sen gick vi igenom kub och rul.. och så ville hon ha massa info om typ alkoholvanor och matvanor,nikotin och vikt och längd och sånt.. Och så skulle man svara på massa frågor om släkten vad som fanns för sjudommar och sånt i släkten. Det var väl typ det vi gjorde :) 


    Hoppas allt går bra, och skulle de va nånting du kände att du glömde så går det säkert bra att ringa upp din bm i efterhand sen :)

  • gammelpysen
    Mjbo skrev 2018-11-01 14:40:47 följande:

    Vi pratade allmänt om graviditeten hur man mådde och vad man hade för tankar och funderingar. och så lite info om förlossning men skulle komma mer sen.. Sen gick vi igenom kub och rul.. och så ville hon ha massa info om typ alkoholvanor och matvanor,nikotin och vikt och längd och sånt.. Och så skulle man svara på massa frågor om släkten vad som fanns för sjudommar och sånt i släkten. Det var väl typ det vi gjorde :) 

    Hoppas allt går bra, och skulle de va nånting du kände att du glömde så går det säkert bra att ringa upp din bm i efterhand sen :)


    Låter väldigt likt mitt samtal. Även kub fick jag föra 13+0 vilket tydligen är rätt sent. Vågar man fråga om du också tillhör Östergötlands landsting?
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2018-11-01 14:38:21 följande:

    Just det du bokade in ett idag oxå.Vilken tid? Så spännande! Håller alla tummar, det ser säkert bra ut <3 kram!


    17.30. Nervöst som tusan. Hör av mig efteråt <3
  • BaKu
    Inalina skrev 2018-11-01 08:41:25 följande:

    haha det kommer nog bli första plagget för oss också - en Realtröja om jag känner maken rätt  och en fotboll blir nog första 'leksaken' vare sig bebisen vill eller inte.... vilken vecka är du i nu?? måste ju närma sig med stormsteg! ska bebisen komma i januari?? kram!


    Haha, ja bebisen får gilla fotboll vare sig den vill eller inte! Är i vecka 31 nu. Så det känns att det närmar sig. Spännande och nervöst på samma gång.

    Hur gick det för er idag?
  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2018-11-01 15:11:05 följande:
    Låter väldigt likt mitt samtal. Även kub fick jag föra 13+0 vilket tydligen är rätt sent. Vågar man fråga om du också tillhör Östergötlands landsting?
    Okej. Ja de kanske är nått standard då. För Östragötaland tillhör jag inte.. Utan jag tillhör Dalarna :) 

    Ja sista dagen man är tillåten att göra kub är väl 13+6 vad jag förstått de som, så de är väl i sista taget :P 
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-11-01 16:26:43 följande:
    17.30. Nervöst som tusan. Hör av mig efteråt <3
    iiiiihhh ... Väntar med spänning :D får du nån bild så kan du väl lägga in den? Nån mer som fått bild på sin lilla räka? :) Kan vi inte lägga in dom som har? :) och skriva vilken vecka man är i.. hade vart kul :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF