• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-01-15 11:07:12 följande:

    ah jag förstår, låter som att du är kittad nu för lilla bebisen som gör entré vilken dag som helst! såå spännande!!

    vet inte om jag frågat tidigare men hur har ni gjort med babysäng? har ni köpt en sån man kan ha bredvid sin egen säng och öppna upp den ena sidan?


    Nu var vi på kontroll och verkar inte som bebis tänkt komma ut ännu. Vi har fått tid för igångsättning nästa vecka om inget skulle hända innan dess. Barnmorskan sa det inte rätt ut, men vi ska nog räkna med att den inte kommer innan.

    Vi har faktiskt köpt två sängar. En vanlig spjälsäng som vi har ställt in i barnrummet. Sen har vi köpt en bedside crib. En sån lite mindre säng som man kan ha direkt intill sängen. Många som rekommenderat att ha så. Sen har vi ju platsen för det. Vi ska faktiskt även få låna en liten vagga av en kompis. Inget vi egentligen planerat, men hon ville gärna bli av med den och eftersom vi har två våningar kan det vara lite skönt att ha något även på övervåningen. Vi har sovrummen där nere, men är ju på ovanvåningen på dagarna...
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-15 10:34:28 följande:
    ja vi ska förmodligen tillbaka till butiken nu i helgen jag tar med mig en gravid tjejkompis med tänkte jag! - rean pågår ju fortfarande och vi absolut inte med att kolla på andra saker än vagn under de 4 timmar vi var där  senast haha!

    ja sant det kommer ju vara babygym, leksaker och babynest spridda över lägenheten skulle jag tro :)

    i morse sparkade lillan loss ordentligt så hela magen skakade - tyvärr är min man aldrig där när hon lever rövare så han är fortfarande osäker på om jag inbillar mig haha!!!
    Åh va roligt. Längtar så tills jag och mannen ska ut på tur oxå! :D Uppdatera oss vad ni köper! :D 

    va synd att inte din man är med när lillan lever rövare. Brukar va så för mig med annars förutom här om kvällen som jag skrev om.. Men nu har jag inte känt bebisen nånting sen dess alls.. Oroande, men jag vet att de är normalt så jag försöker hålla mig lugn. 

    Vad har ni för planer för helgen? Har ni fullt upp och tiden går snabbt eller tycker du tiden går långsamt? :)
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-15 12:34:11 följande:
    Nu var vi på kontroll och verkar inte som bebis tänkt komma ut ännu. Vi har fått tid för igångsättning nästa vecka om inget skulle hända innan dess. Barnmorskan sa det inte rätt ut, men vi ska nog räkna med att den inte kommer innan.

    Vi har faktiskt köpt två sängar. En vanlig spjälsäng som vi har ställt in i barnrummet. Sen har vi köpt en bedside crib. En sån lite mindre säng som man kan ha direkt intill sängen. Många som rekommenderat att ha så. Sen har vi ju platsen för det. Vi ska faktiskt även få låna en liten vagga av en kompis. Inget vi egentligen planerat, men hon ville gärna bli av med den och eftersom vi har två våningar kan det vara lite skönt att ha något även på övervåningen. Vi har sovrummen där nere, men är ju på ovanvåningen på dagarna...
    jag förstår - och det är väl inte helt ovanligt att bebisen tycker det är så varmt o mysigt därinne så den inte har särskilt bråttom ut.. innan går man ju och oroar sig för att bebis ska komma för tidigt och sen finns det ju säkert en oro/stress varför den aldrig kommer ;) det är kanske mer otålighetFlört

    det är precis så jag tänkte göra också, köpa både och alltså!  men tänkte att sängen kan köpas när bebisen vuxit ur cribbet! =) mycket går att köpa second hand så kikar lite annonser på google och får slå till när det dyker upp tänker jag.. inte så bråttom än direkt. nu börjar jag ju läsa om vad bebisen har för chans att klara sig beroende på vilket vecka den föds.. har egentligen ingen direkt anledning till oro för det men tycker det är intressant att läsa om artiklar där bebisar i v 22 överlevt. (är i v 22 nu...)
  • Inalina
    S91 skrev 2019-01-15 11:20:15 följande:
    Du gjorde helt rätt!! Vad underbart att få se:) jag tycker att sjukvården är sååå dåliga på att akut ta emot patienter (i telefon) som är oroliga över sina graviditeter.. jag ringde själv gynmott efter nyår då min privata gyn var stängd. Har aldrig blivit så dåligt bemött och jobbar dessutom själv i vården. Jag var orolig för MA då mina symtom var borta i en hel vecka (v9). Fick till svar: Men du har ju inte haft någon blödning? Ta ett gravtest om du är orolig.

    Jag blev så ledsen att jag inte orkade säga ifrån.. och sen tänkte jag att jag säkert bara är nojig och jobbig. så jag har gått och väntat på mitt kub istället så vi får se då.. dock är symtomen tillbaka så är inte lika orolig just nu.

    Hur mår du?
    Mina symptom försvann över en natt i vecka 9 och jag var helt förstörd och säker på att det var kört. dock kom de tillbaka med besked 2 dagar senare (väldigt låååånga dagar) så istället för att vara glad att jag funkade normalt i huvudet så jagade jag upp mig som tusan vilket var väldigt onödigt.)
    dock åkte jag in till gyn - och fick se din lilla sprattlandes.

    efter det bestämde jag mig på riktigt för att inte vara ledsen för saker innan jag visste med säkerhet att något gått fel i graviditeten - utan hålla mig neutral innan något dåligt bevisats och det har funkat. Inga mer spillda tårar av den anlendingen i alla fallGlad (bara normala tantrums på mannen när hormonerna spelat ett spratt haha!!)

    när har du kub?
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-01-15 13:36:39 följande:

    jag förstår - och det är väl inte helt ovanligt att bebisen tycker det är så varmt o mysigt därinne så den inte har särskilt bråttom ut.. innan går man ju och oroar sig för att bebis ska komma för tidigt och sen finns det ju säkert en oro/stress varför den aldrig kommer ;) det är kanske mer otålighet

    det är precis så jag tänkte göra också, köpa både och alltså!  men tänkte att sängen kan köpas när bebisen vuxit ur cribbet! =) mycket går att köpa second hand så kikar lite annonser på google och får slå till när det dyker upp tänker jag.. inte så bråttom än direkt. nu börjar jag ju läsa om vad bebisen har för chans att klara sig beroende på vilket vecka den föds.. har egentligen ingen direkt anledning till oro för det men tycker det är intressant att läsa om artiklar där bebisar i v 22 överlevt. (är i v 22 nu...)


    Ja ständigt är det något man oroar sig för. Nu verkar bebis må väldigt bra så nu är det väl mest en igångsättning man ororar sig för. Det blir ju ofta mer utdraget och ökar risk för akutsnitt. Men samtidigt skönt att ha en tid inbokad så man har något att fokusera på.

    Ja det är nog en bra idé. Vi hade lite tur och köpte spjälsängen av vänner. Deras dotter hade inte velat sova i den så den var använd typ 4 gånger. Vi fick alltså en i princip ny säng för halva priset.

    Vi har köpt saker under en lång period. Det är som du säger ingen jättebrådska så man kan ju ta tid att hålla utkik efter bra deals. Men nu är jag glad att vi ändå började köpa många "viktiga" saker tidigt för det känns skönt att ha det klart och speciellt eftersom jag knappt orkat gå sista månaderna.

    Jag minns att jag tyckte det var väldigt skönt att passera de veckorna eftersom man visste att det ändå fanns chans för barnet att överleva.

    Hur mår du nu?
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-15 15:26:16 följande:
    Ja ständigt är det något man oroar sig för. Nu verkar bebis må väldigt bra så nu är det väl mest en igångsättning man ororar sig för. Det blir ju ofta mer utdraget och ökar risk för akutsnitt. Men samtidigt skönt att ha en tid inbokad så man har något att fokusera på.

    Ja det är nog en bra idé. Vi hade lite tur och köpte spjälsängen av vänner. Deras dotter hade inte velat sova i den så den var använd typ 4 gånger. Vi fick alltså en i princip ny säng för halva priset.

    Vi har köpt saker under en lång period. Det är som du säger ingen jättebrådska så man kan ju ta tid att hålla utkik efter bra deals. Men nu är jag glad att vi ändå började köpa många "viktiga" saker tidigt för det känns skönt att ha det klart och speciellt eftersom jag knappt orkat gå sista månaderna.

    Jag minns att jag tyckte det var väldigt skönt att passera de veckorna eftersom man visste att det ändå fanns chans för barnet att överleva.

    Hur mår du nu?
    ska bli intressant att höra sen vilka grejer ni absolut inte kan vara utan med bebisen!!  kan tänka mig att man inte är lika smidig/så mkt tålamod i slutet så ett par månader innan kan det nog vara skönt att ha det mesta färdigt =) 

    har det känts bra att kunna vara hemma en månad nu och förbereda? här i schweiz räknas inte mammaledigheten förrän dagen bebisen föds (vet ej hur det är i sverige) men man kan givetvis bli sjukskriven av sin läkare en tid innan om de vill att man ska vila. 

    igår tyckte jag min mage växte med flera cm och den såg likadan ut i morse så känns som att det händer mkt nu! ska kika på apoteket om de har någon bra kräm/olja att smörja magen med då jag är så otroligt torr kanske vill använda kräm etc som inte är farlig för bebisen.

    jag mår jättebra nu, (herregud jämfört med v 6-13 är man ju i himmelriket nu) känt de senaste dagarna när jag skyndat mig /stressat lite att det liksom drar lite i magen så försöker ta det lilla lugna nu. blir kissnödig väldigt fort vilket jag tycker är lite stressande men kan ju absolut inte klaga på måendet i sig. Är ju otroligt stel i ryggen men ska till fysioterapeut i morgon som jag tänkte skulle klämma lite på den. skulle nog behöva göra mer ryggövningar så ska kika lite på youtube =)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-15 12:52:05 följande:
    Åh va roligt. Längtar så tills jag och mannen ska ut på tur oxå! :D Uppdatera oss vad ni köper! :D 

    va synd att inte din man är med när lillan lever rövare. Brukar va så för mig med annars förutom här om kvällen som jag skrev om.. Men nu har jag inte känt bebisen nånting sen dess alls.. Oroande, men jag vet att de är normalt så jag försöker hålla mig lugn. 

    Vad har ni för planer för helgen? Har ni fullt upp och tiden går snabbt eller tycker du tiden går långsamt? :)
    har också nojat mig lite när jag inte känner bebisen innan jag somnat. men i morse levde hon rövare istället så då blir man glad igen =) känner egenligen bara henne när jag ligger ner. 

    jag tycker fortfarande tiden går långsamt haha! alla andras graviditeter bara flyger fram men min hasar sig fram...Tungan ute däremot har magen börjat växa lite nu så det är roligt! man undrar ju hur stor den ska bli i slutändan då jag vissa dagar känner att jag har en jättemage.. över 4 månader kvar dock...=) känns som att det är långt till våren men längtar massor till det blir lite varmare och allt blir så grönt o vackertSolig speciellt eftersom jag skippar skidsäsongen i år...

    vi har inte så mkt planer i helgen - kanske åka tillbaka till den där fantastiska butiken och ta min gravida väninna med mig så hon också får känna att det är på riktigt =) så roligt att gå o drömma sig bort i babylandet liksom! sen är det ju inte lika fina saker här inrdeningsmässigt som i sverige - så funderra på att beställa lite grejer från sverige som jag sen tar med mig hit när jag ska till sverige i februariFlört så mkt roligare att shoppa till babyn än till mig själv nu tycker jag...

    när ska ni börja kika på vagn o så?
  • authentic
    S91 skrev 2019-01-15 11:20:15 följande:
    Du gjorde helt rätt!! Vad underbart att få se:) jag tycker att sjukvården är sååå dåliga på att akut ta emot patienter (i telefon) som är oroliga över sina graviditeter.. jag ringde själv gynmott efter nyår då min privata gyn var stängd. Har aldrig blivit så dåligt bemött och jobbar dessutom själv i vården. Jag var orolig för MA då mina symtom var borta i en hel vecka (v9). Fick till svar: Men du har ju inte haft någon blödning? Ta ett gravtest om du är orolig.

    Jag blev så ledsen att jag inte orkade säga ifrån.. och sen tänkte jag att jag säkert bara är nojig och jobbig. så jag har gått och väntat på mitt kub istället så vi får se då.. dock är symtomen tillbaka så är inte lika orolig just nu.

    Hur mår du?
    Ja, jag har faktiskt aldrig fått bra svar när jag ringt 1177. Glömmer aldrig den gången jag ringde in och sa att jag trodde att jag fått en urinvägsinfektion men att den hade försvunnit väl på morgonen men att jag istället hade sjukt ont i bak i nedre delen av ryggen. De sa att jag skulle gå ut och gå och stretcha för det var en sträckning. Omöjligt sa jag men litade på dem och efter ett par dagar när jag nästan trillat ihop av smärta åkte jag in och det var ju njurbäckeninflammation.
    Jag förstår att man försöker lugna människor och få dem att stanna hemma då vården är överbelastad av folk som kanske åker dit "i onödan" men ibland kan jag känna att vissa är lite väl nonchalanta.

    Är säker på att allting ser bra ut för dig, hopppas av hela mitt hjärta det :) när har du KUB inbokat?
    Jag ska till barnmorskan på fredag och då kommer hon att skicka in remiss för KUB-UL och blodprovet lämnar jag nu på fredag.
    Det känns otroligt tryggt att vi fått se vår lille guldklimp 2 gånger redan nu, både i söndags då på gynakuten och sen idag på kliniken.

    Jag mår sisådär, rätt jobbigt med illamåendet hela tiden. Dock har jag varit förskonad från kräkningar fram tills i morse då det kom helt oväntat. I övrigt lite foglossningar då och då, yrsel, trötthet och lite förändringar i matsug. Just ja, har även fått känsligt tandkött så har redan fått boka akuttid hos tandläkaren för inflammation i tandköttet runt visdomstand. Jösses så känslig kroppen blir när man är gravid.

    Hur mår du? Visst hade du varit hos barnmorskan på inskrivning redan?
    Är det som så att mannen följer på det samtalet?
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-15 16:23:54 följande:

    har också nojat mig lite när jag inte känner bebisen innan jag somnat. men i morse levde hon rövare istället så då blir man glad igen =) känner egenligen bara henne när jag ligger ner. 

    jag tycker fortfarande tiden går långsamt haha! alla andras graviditeter bara flyger fram men min hasar sig fram... däremot har magen börjat växa lite nu så det är roligt! man undrar ju hur stor den ska bli i slutändan då jag vissa dagar känner att jag har en jättemage.. över 4 månader kvar dock...=) känns som att det är långt till våren men längtar massor till det blir lite varmare och allt blir så grönt o vackert speciellt eftersom jag skippar skidsäsongen i år...

    vi har inte så mkt planer i helgen - kanske åka tillbaka till den där fantastiska butiken och ta min gravida väninna med mig så hon också får känna att det är på riktigt =) så roligt att gå o drömma sig bort i babylandet liksom! sen är det ju inte lika fina saker här inrdeningsmässigt som i sverige - så funderra på att beställa lite grejer från sverige som jag sen tar med mig hit när jag ska till sverige i februari så mkt roligare att shoppa till babyn än till mig själv nu tycker jag...

    när ska ni börja kika på vagn o så?


    Håller med om att de är roligast att handla åt bebisen, inte alls lika kul åt sig själv längre! :)

    Jaa jag känner oxå av henne mest när jag ligger ner, ibland har jag känt när jag suttit på kontoret i stolen men annars mest på kvällarna eller nätterna när jag ligger ner.

    Jag tycker graviditeten går super snabbt! Så olika allt är.. jag kommer gå hem från jobbet redan 1 maj, har ju bf 29e så kommer ta semester i maj månad så man inte slösar på mammadagarna :) bara 3 månader kvar, helt sjukt :) vill va hemma sista månaden och förbereda sig både mentalt och praktiskt.

    Har du planerat någon mammaledighet när du ska gå hem från jobbet? :)

    Vet inte ännu när vi ska åka, har inget planerat. Men blir nog i februari månad någon helg skulle jag tro. Vi måste åka ca 10 mil enkel resa då det inte finns några butiker närmare än så, så vimåste ha en ledig helg (mannen jobbar varannan helg) där vi har en heldag som vi kan "avvara".. så Vi får se lite hur de blir, men snart hoppas jag :D
  • jaktenpaflow
    tossaliten skrev 2019-01-14 16:35:04 följande:

    Kul att ni kommit så långt att ni köpt vagn!! :)

    Kan inte TS göra nån slags BF lista så man har lite koll? :)

     

    Jag är ju bara i v 6 än så länge som sagt och jag är supernojig!

    Testade i dag igen för mannen tyckte jag sklle göra det så jag kunde känna mig lite lugn.

    Jag känner mer och mer symtom så får väl se det som nåt bra. 

    Jag kommer försöka få ett UL tidigt, någon som gjort det? TÄnker att eftersom man genomgått IVF så kanske de är mer öppna för det (även om inte denna grav blev till genom IVF).

    Bör man ringa fertilitetsenheten och säga att man är gravid? Kan de följa upp en där ändå? Hur hade ni gjort?

    Jag väntar på NUP, är det typ v 10-12 eller? Jag är ju snart 40 så vill göra alla såna tester som finns. 

    Jag tänker att när jag sett ett hjärta slå så känns det lite lättare och man kan slappna av lite och börja planera! :)


    Hej och välkommen!! Stort grattis till plusset!:) Super ide om BF listan, någon mer intressant info som bör stå med? Kön på bebis(de som vet), vilket försök man plussade på? Kom gärna med mer förslag:) Är NUP samma som NIPT?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF