• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla

  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    ja tycker absolut bf lista ska göras :)
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    Var också hos sjukgymnasten för foglossning och han var faktiskt väldigt ärlig med att det tyvärr inte finns något att göra för foglossning i sig, mer än att ett bälte kan underlätta något. Tråkigt att höra, men kändes ändå bra att han var så ärlig och gjorde det lättare att "acceptera" smärtan. Däremot skadar det ju inte att försöka träna upp ryggen i övrigt för nu känner jag även av "vanligt" ryggont och känner att ryggen inte helt orkar.

    Massage brukar inte ingå i högkostnadsskyddet, men varierar mellan olika landsting. Det kan ibland finnas vissa sjukgymnaster som kan utföra "medicinsk" massage och då kan det ingå, men brukar vara svårt att hitta. Några få landsting har även naprapater som man kan gå till på högkostnadsskyddet, men också ganska ovanligt.

    Ja, det är skönt med slutdatum. Sen tar ju en igångsättning tid. Tydligen vanligt med 2-3 dygn för att få igång förlossningen och sen vanligt med förlossning som tar ett dygn... Men inga knep här inte. All medicinsk personal jag pratat med är enig om att man inte kan starta det själv. Så för att vara snäll mot ryggen så låter jag bli att försöka. :)
  • Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    Vad trist att du inte fick mer hjälp än så. Vart i Stockholm går du? Den jag går till är superbra. Får varje gång jag är där typ 40 min massage. Först 25 min med tens där jag har ont, med värmekudde över. Sen använder hon en sån där vibrerande massagemaskin som e gudomlig å efter det använder hon händerna å så knäcker hon lite där det behövs :P skulle rekommendera henne. Hon finns iallafall vid Medborgarplatsen. Kan ge mer uppgifter om det skulle va nåt å i närheten för dig :)

    Tycker också vi gör en bf lista! Med bf, ev kön å typ vilken ivf å insättning.

    Typ:

    4e insättning - BF 2 juni - flicka.

    Nåt liknande :)
  • Kumminsilver

    Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.

  • Ellencassandra
    tossaliten skrev 2019-01-16 06:40:21 följande:

    Är det inte märkligt att inte ha eg några symtom och ffa NOLL ömma eller förstorade bröst i v 6 (v 5+3)??


    Nä det är inte märkligt alls :) mina symptom kom i början av v 7. Å jag hade inga ömma bröst alls. De kom typ i v 20 för mig! Så vänta lite så ska du se att nåt dyker upp snart ;)
  • Ellencassandra
    Kumminsilver skrev 2019-01-16 05:50:53 följande:

    Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.


    Oj det låter ju jätte jobbigt :/ sover du nåt på dagen?

    Kanske du kan träna om du inte gör det redan. Det brukar vara bra. Speciellt om du inte är trött i kroppen.

    Hoppas att det blir bättre snart. Jättejobbigt ju när man inte kan sova alls!
  • tossaliten
    Kumminsilver skrev 2019-01-16 05:50:53 följande:

    Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.


    Jag har haft det, inte som gravid direkt men som "normal" ;) 


    Jag har haft problem i många många år med det. 


    De råd jag har fått är:


    - var fysiskt aktiv på dagen/träna (det ska vara minst 30 minuter med rejält ökad puls för att det ska göra nån nytta för sömnen)
    - försök inte sova igen någon dagtid, utan var vaken hela dagen och aktiv
    - kolla inte på skärmar 1-2 timmar innan och absolut inte nattetid och OM Du gör det så sätt om det till "nattläge" så det blåa försvinner från skärmen och blir mer åt det röda/gula
    - ät inte så mkt socker
    - om du inte kan sova på natten, ligg inte kvar i sängen utan gå upp och gör något annat typ läsa, vika tvätt ;) eller pussla :p nåt som gärna är lite trist men inte som du blir så pigg av. Ligga kvar i sängen leder bara till stress över att inte kunna sova och då kan du garanterat inte sova (sängen ska vara till sömn och sex ;) ) inte  bara ligga vaken, kolla tv, surfa
    - yoga/rörelseträning till lugn musik
    - vara ute i ljuset på dagen om möjligt, om du inte jobbar just dom timmarna

  • Kallamakka
    tossaliten skrev 2019-01-16 06:40:21 följande:

    Är det inte märkligt att inte ha eg några symtom och ffa NOLL ömma eller förstorade bröst i v 6 (v 5+3)??


    Jag har likadant, kan känna lite irritation endast på bröstvårtorna men inget i själva bröstet. Har redan mycket bröst så jag inbillar mig att det sätter igång senare med att växa helt enkelt. Men det är min teori hehe.. Skulle i alla fall gissa att de växer senare :)

    Annars har jag "symtom" i form av mycket drömmar, kissar på natten, hungrig på eftermiddagarna och flytningar.

    Jag får svar på hur det ligger till imorgon, då gör vi första ultraljudet. Är i vecka 8, 7+5 idag.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF