• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    tossaliten skrev 2019-02-04 19:52:57 följande:

    När började ni köpa saker till bebisen? Vilken vecka var ni i då?


    När vi varit på kub, i vecka 19+ nånting, efter det åkte vi och köpte det första klädesplaggen tillsammans :)
  • nuaerdetmintur
    Mjbo skrev 2019-02-04 18:55:28 följande:

    Barnvagn!

    Hörrni tjejer.. Idag har jag och mannen varit och kollat/klämt/provat barnvagn.. Jag har ju som sagt varit så inne på bugaboo som jag nämnt tidigare. Men denna åkte tyvärr fet bort direkt.

    Vi bor som sagt norrut och har snö ca 5-6 måmader om året, och vi gillar naturen och går en del i lite terräng oså... när vi fått massor av info och provat massor av olika så står det nu mellan 2 olika vagnar.

    Britax smile eller Emmaljunga super viking.. det är vagnar jag inte ens haft ett öga på eller ens funderat på tidigare så jag själv är lite förvånad. Prislappen dock blir betydligt billigare än jag räknat med på vagn eftersom jag varit så inne på bugaboo så det va väl positivt med såklart ;)

    Vagnarna är inte lika fina som de bugaboo vagnarna jag tänkt mig att vi skulle ha måste jag säga, men jag måste försöka tänka bort det, och se till vårat behov och vad som är bäst för oss, och det är utan tvekan någon av dessa, så jag tror det absolut är det smartaste och bästa valet :D

    Känns såå bra och såå himla roligt! Vi svävar på moln! Hoppas ni haft en bra dag ni med! Kram!


    Vi stod mellan samma val som er, och vi valde innan det var klart att beställa en Emmaljunga edge duo, tydligen så ska både den sittdelen och liggdelen vara bättre än super vikings, men exakt samma chassi, britaxen valde vi bort då den endast hade en fästpunk och därmed kändes rappligare.. även om ni blir rekommenderade fasta hjul pga av snön så har mina vänner sagt att svängbara hjul är att föredra då man kan spärra dem om man skulle behöva det :) lite input bara :)
  • Mjbo
    nuaerdetmintur skrev 2019-02-04 20:23:09 följande:

    Vi stod mellan samma val som er, och vi valde innan det var klart att beställa en Emmaljunga edge duo, tydligen så ska både den sittdelen och liggdelen vara bättre än super vikings, men exakt samma chassi, britaxen valde vi bort då den endast hade en fästpunk och därmed kändes rappligare.. även om ni blir rekommenderade fasta hjul pga av snön så har mina vänner sagt att svängbara hjul är att föredra då man kan spärra dem om man skulle behöva det :) lite input bara :)


    Tack för input, det har dock inte med de svängbara hjulen att göra utan en rad andra saker. Svängbara hjul vill jag ha, och det är det på dem jag väljer mellan oxå. Både super viking och britax smile har svängbara hjul som är låsbara. men ja, man hinner kanske ångra sig igen :D
  • Akira Öken
    Mjbo skrev 2019-02-03 15:17:28 följande:

    Aha okej, vad spännande! Ska ni ta reda på kön oxå eller vill ni hellre bli överraskade när den föds?:)


    Vi har inte bestämt oss helt än. Jag tror att jag vill veta kön, om möjligt. Mannen är mer tveksam, men verkar luta åt att även han vill veta om jag vet. Tänker att det är helt ok att bara en vet, men att det nog kan kännas lite konstigt för den "ovetande". Hur gör ni?
  • Akira Öken
    Mjbo skrev 2019-02-03 15:29:59 följande:

    Intim fråga....

    Ni som kommit lite längre i graviditeten ELLER har stor mage redan ändå..

    Hur är sexlivet med er partner?

    Vi har i princip inte haft nå sex alls över huvud taget, kan räkna på en hand de gånger det har hänt fram till vecka 21 kanske.. Men nu faller andan på oftare och oftare av någon anledning, och magen börjar ju bli rätt stor och hård, och "i vägen" eller vad man ska säga... :)

    Hur gör ni andra med större mage? Hur tar era män det, och hur tusan kommer det bli med magen om några veckor sen tänker jag?! Haha. Någon som känner igen det jag skriver eller är vi ensamma? :p


    Jag har ingen stor mage än, men det finns annat som hindrar vårt sexliv. Min lust har varit nära på obefintlig de senaste månaderna. I vanliga fall är jag den som har mest lust i relationen och det är väl lite tursamt då min minskade lust inte drabbar mannen så hårt. Vi har haft någon form av sex cirka en gång i veckan. Om han är sugen men inte jag, kan jag hjälpa honom att komma.

    Även om alla källor säger att sex inte innebär någon risk, är vi båda oroliga och vågar knappt ha penetrerande sex.

    Vi pratar ganska ofta om hur vi känner kring sex och det känns bra att vi verkar vara överens.
  • Mjbo
    Akira Öken skrev 2019-02-04 20:44:21 följande:

    Vi har inte bestämt oss helt än. Jag tror att jag vill veta kön, om möjligt. Mannen är mer tveksam, men verkar luta åt att även han vill veta om jag vet. Tänker att det är helt ok att bara en vet, men att det nog kan kännas lite konstigt för den "ovetande". Hur gör ni?


    Vi tog reda på kön av praktiska skäl OCH för att vi tycker att man får en mer personlig bild av bebisen i magen. Istället för att säga den, blir det hon eller han.. det gillar vi. Och för att kunna börja fundera namn och så. Men de är nog en smak sak.. förstått att vissa gillat överraskningen oxå, inget fel med de såklart heller :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF