• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Etta
    Elcca skrev 2019-02-14 20:47:12 följande:

    En liten fundering..när köpte ni era första gravidbyxor. Jag är bara i v.9 men kan knappt ha några av mina gamla brallor pga svullen mage och allt som sitter åt är obekvämt och gör ont. Känns dock lite väl tidigt att gå o handla gravidbyxor. Eller?


    I min förra graviditet började jag med gravidbyxor i v 13, var sååå skönt och vet att jag då tänkte att jag borde köpt ett par för länge sen. Men tror det är väldigt individuellt, en del klarar sig ju genom största delen av graviditeten utan! Jag hade en enorm mage mot slutet kan jag tillägga... ;)
  • Ellencassandra
    Elcca skrev 2019-02-14 20:47:12 följande:

    En liten fundering..när köpte ni era första gravidbyxor. Jag är bara i v.9 men kan knappt ha några av mina gamla brallor pga svullen mage och allt som sitter åt är obekvämt och gör ont. Känns dock lite väl tidigt att gå o handla gravidbyxor. Eller?


    Vi alla får ju olika stor mage så det e svårt å säga. Jag blev stor tidigt men hade ett par byxor som ändå satt bra över magen. Köpte första i v 15 typ. Tycker du ska köpa när du känner att det inte sitter bekvämt längre :) varför gå å va obekväm liksom :) köp på!
  • Mjbo
    Elcca skrev 2019-02-14 20:47:12 följande:

    En liten fundering..när köpte ni era första gravidbyxor. Jag är bara i v.9 men kan knappt ha några av mina gamla brallor pga svullen mage och allt som sitter åt är obekvämt och gör ont. Känns dock lite väl tidigt att gå o handla gravidbyxor. Eller?


    Jag köpte mina första förens i vecka 23 kanske. Jag hade säkert behövt dem tidigare men kände mig på tok för obekväm i dem konstigt nog. Jag köpte dock några andra som satt lite lösare och man kunde ha under själva magen istället att ha innan dess. Blev oxå svullen fort och mina vanliga byxor satt obekvämt redan i ungefär vecka 9 - 10.. Åk och prova mammabyxor och se hur du känner är mitt tips! Känns de bra, så varför inte? Känns de inte bra så avvakta, kör leggings eller som jag lite lösare byxor tills att du känner dig bekväm i mammakläder :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-14 15:38:43 följande:
    Ja plus att jag ska ta magnesium 2-3 ggr om dagen som brustablett- hjälper tydligen också magen att slappna av. så testa det om du får sammandragningar - helt ofarligt ska det vara - och rätt gott med hallonsmak iaf =)

    berättade för mina chefer om min oro och psykiska stress litegrann inför mån etc och de är jätteförstående (liksom dina) så det känns skönt. nu kan jag slappna av ordentligt i Madrid! vi flyger dit i morgon bitti - tror det tar ca 1 timme! 

    Vi har 8-10 grader på dagarna men kyliga morgnar - men som sagt sjukt stark sol så lika bra att smörja sig o på med Cool

    Ja visst är det skönt när man kan 'läka sig själv' och inte behöva vara så osäker hela tiden. Hoppas jag kan lugna mig nu också - ändå kollat tappen 3 ggr nu senaste 4-5 veckorna och den har inte ändrat sig trots en del mensvärk etc. ska försöka koppla av och njuta av egentid med mannenSolig
    ha en härlig helg allihopa!
    Äter oxå magnesium. 1 tablett om dagen, den tillhör min pillersamling redan :D 

    Skönt att du oxå kan ta allt sånt med dina chefer och att de faktiskt förstår. Man blir så otroligt tacksam. Speciellt när man hör vissa får kämpa med sina arbetsledare att ens kanske få en ledig dag eller två.. Man blir lite bortskämd, men samtidigt otroligt tacksam :) 

    Gud så skönt, förstår att det är riktig vår i luften hos er då. Det dröjer ett par månader för oss som sagt, så jag njuter av fina vinterdagar tills dess ;) Solen skiner och dottern och mannen åker slalom tillsammans, ser så himla mysigt ut. Vi ska ut i helgen, jag ska dock mest mysa sittandes och fika, men ska försöka mig ut på en liten kort, långsam promenad.. hoppas magen pallar med det! :) 

    Låter härligt med en weekend i Madrid. En timmes flyg bara, helt otroligt. Du bor nog i ett bra land ;) Hur är sommaren hos er vädermässigt?
  • Elcca
    Mjbo skrev 2019-02-15 08:22:26 följande:

    Jag köpte mina första förens i vecka 23 kanske. Jag hade säkert behövt dem tidigare men kände mig på tok för obekväm i dem konstigt nog. Jag köpte dock några andra som satt lite lösare och man kunde ha under själva magen istället att ha innan dess. Blev oxå svullen fort och mina vanliga byxor satt obekvämt redan i ungefär vecka 9 - 10.. Åk och prova mammabyxor och se hur du känner är mitt tips! Känns de bra, så varför inte? Känns de inte bra så avvakta, kör leggings eller som jag lite lösare byxor tills att du känner dig bekväm i mammakläder :)


    Ja, låter ju klokt! :) haha. Känns som så stort steg att sätta på sig ett par mammabyxor. Kostigt nog! Och ändå har man längtat så mycket efter det..
  • Mjbo
    Elcca skrev 2019-02-15 09:23:57 följande:
    Ja, låter ju klokt! :) haha. Känns som så stort steg att sätta på sig ett par mammabyxor. Kostigt nog! Och ändå har man längtat så mycket efter det..
    Så kände jag med.. Och så kände jag oxå på nått vis att även om jag va svullen och magen/tarmar och allting inte riktigt va som de brukar, så ville jag vänta tills jag hade en "riktig" mammamage att ha dessa kläder i. Enligt MIG kändes och såg det bara konstigt ut.. Förmodligen ingen annan som ens hade tänkt eller tyckt det, men det var hur jag kände.. Det va anledningen. Så ja tror alla gör olika i den frågan :) Testa dig fram :) 
  • S91
    Inalina skrev 2019-02-12 13:27:52 följande:

    Ja precis - som att man inte har tillräckligt att oroa sig för ! jag är lite nere - men måste ju tänka positivt och att allt borde vara borta efter nästa operation.

    Jag vet mer på måndag när det är dags för nästa op, graden jag har kan tydligen ta sig ner i blodkärlen och då finns det ju risk för spridning så vill bara få bort allt nu och lägga mig under täcket och aldrig tänka på det igen ungefär. De flesta blir ju friska genom endast op så jag tänkte vara en av dem!

    Tack fina för kramen!


    Din stackare! Vilket besked att få så här mitt i graviditeten.. hoppas de kan ta bort allt nu och att det inte blir mer! Tänker på dig, kram <3
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-02-12 10:18:16 följande:

    men åh din stackare!!! skönt ni fick reda på att det var uvi så ni kunde börja behandla direkt! jag tar urinprov varje gång jag är hos gyn/bm så det har varit en gång i månaden. verkar vara så i schweiz - men tydligen inte i sverige.

    mina sammandragningar tror jag berott på fysisk stress/tunga lyft och även lite psykisk stress på det. (hade ju även bakteriell vaginos som jag fick behandling mot)

    fick reda på häromdagen att ett födelsemärke som jag haft ett litet tag och som blev ganska mörk tydligen var malignt melanom. :(

    så nu måste jag göra en större operation. Så vill även säga till er här inne att bara för att det är 'normalt' att få lite fler födelsemärken som gravid - så kolla ändå noga att de inte är mörka eller ojämna!! hormonerna i kroppen ställer till med en del saker - men jag har nog mest haft otur. men som sagt - den stressen gör mig lite extra känslig nu också så försöker vila mer än vanligt. kram!


    Hej!! Förlåt för segt svar (även om det inte var riktiga till mig personligen) har varit lite off här, glömde bort mitt inlogg haha!

    Fy vilka jobbiga nyheter såhär i graviditeten! Man är ju så fokuserad på det att man lätt glömmer bort övriga kroppen! När ska du opereras? Vad bra att du tittade upp märket! Tyckte du det såg annorlunda ut? Hur är det med sammandragningarna? Vad hade du för symptom på bakteriell vaginos? Kram till dig
  • jaktenpaflow

    Hej alla gamla och nya tjejer! Så kul att fler och fler hittar hit!! Jag har varit frånvarande ett tag pga problem med inlogg och den senaste veckan har varit såå turbulent och varit inlagd på sjukhus i fyra dagar! Jag kan fortfarande inte lägga till en BF lista, det står vara ett felmeddelande när jag ska göra ändring i beskrivningen, någon som vet vad det kan vara för fel? Vill även påminna om att vi har startat en liten FB grupp. Men de flesta är aktiva här med:)

    Börjar tänka lite på att det ör dags att köpa lite grejer till bebis haha (v.30+5) hur mkt tänkte ni köpa i varje storlek och vad? Ni som redan fått era små vilken storlek började ni på? Tänkte ni köpa babynest? Några tips vilken?:) Ska ni använda kudde till bebis första tiden? Kram till er alla!

  • tossaliten

    [quote=79448185][quote-nick]jaktenpaflow skrev 2019-02-16 21:40:57 följande:[/quote-nick]Hej alla gamla och nya tjejer! Så kul att fler och fler hittar hit!! Jag har varit frånvarande ett tag pga problem med inlogg och den senaste veckan har varit såå turbulent och varit inlagd på sjukhus i fyra dagar! Jag kan fortfarande inte lägga till en BF lista, det står vara ett felmeddelande när jag ska göra ändring i beskrivningen, någon som vet vad det kan vara för fel? Vill även påminna om att vi har startat en liten FB grupp. Men de flesta är aktiva här med:)

    Börjar tänka lite på att det ör dags att köpa lite grejer till bebis haha (v.30+5) hur mkt tänkte ni köpa i varje storlek och vad? Ni som redan fått era små vilken storlek började ni på? Tänkte ni köpa babynest? Några tips vilken?:) Ska ni använda kudde till bebis första tiden? Kram till er alla![/

    Har ju barn sedan tidigare och hade en kräksbebis så kunde göra av med 10 ombyten per dag. Bodde även i hyresrätt utan egen tvättmaskin så behövde mkt. Nu bor jag i hus så kommer inte köpa så mkt utan tvätta ist. Hade stl 50 lääänge på mina barn. Flera månader så jag kommer bara köpa lite 50 och 56. Brukar få mkt i större stl också. Bättre att invänta.

    Kudde absolut!! Hade inte det till mitt första barn pch hens huvud var PLATT!!! Tog lång tid att gå tillbaka!

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF