• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • tossaliten

    Gällande försäkring. Kolla inte bara vad som gäller när du är gravid. Kolla vad som gäller när barnet är fött och några år framåt. 


    Är det en försäkring som krävs att du fortsätter med när barnet är fött? Kolla då vad den barnförsäkringen innehåller. Jag tänkte inte så mkt på vilka sjukdomar, diagnoser mm den täckte i efterhand vilket blev ett problem när mina barn sedan fick vissa diagnoser. 


    Så jag kommer numera titta mer till EFTER födseln än innan faktiskt. Bara ett tips.

  • Kallamakka
    Fröken Rabarber skrev 2019-03-18 06:57:47 följande:

    Vi har tecknat trygg hansas. Det var den enda som gällde från v. 16 för föräldrarna, från v. 22 för barnet. Stod mellan denna och modernas. Lite lurigt att den börjar gälla dagen efter man betalat fakturan och inte efter datum som i vanliga fall.


    Folksams utökade gäller för föräldern i vecka 10 och barnet från vecka 23. :) jag valde folksam, den börjar också gälla från att betalningen gått in. :)
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-03-17 21:19:23 följande:

    Nämen fy vad ?läskigt? och obehagligt!! Så jobbigt också med så mycket sammandragningar, vet de varför du får det? Du visar inga andra tecken på andra infektioner? Nej det förstår jag, är du inlagd nu? Är du sjukskriven? Hoppas verkligen att de lugnar ner sig lite nu och att bebis stannar där inne några veckor till! Förstår att det är jobbigt att inte kunna vara ute så mycket men om ett par månader kanske du får ta härliga barnvagnspromenader istället:) Eller öppna fönstren och dra fram en stol i solen:) Så bra av dig att du litade på din magkänsla och åkte in!<3 Vad säger din man, blir han orolig?

    Själv har jag inte känt så mycket sammandragningar men hade några stycken idag som car väldigt obehagliga, gjorde nästan lite ont. Bebis är så konstigt placerad också långt ut på sidan vid midjan att det kändes som att jag fick håll gånger 10... Har haft så ont i mitt blygdben att jag inte kunde gå på några timmar :( Annars en väldigt aktiv och livlig bebis idag:)

    Kram <3


    Jag har tydligen en överkänslig livmoder eller nåt sånt- sen tyckte de att de hittade någon bakterie också så jag fick nya tabletter jag ska ta i 6 dagar mot bakteriell vaginos. Så jag hoppas det är därför så det försvinner sen!

    Nej jag äta inte sjukskriven men ska till läkaren kl 10 och får se hur det går o vad de säger då. Jag får jobba hemifrån nu så får vi se vad som händer. Helst ville de ju att sammandragningar ska sluta helt men det har de inte gjort (sen svårt att säga hur många jag får på natten ?) men de är inte regelbundna nu iaf- igår hade jag kanske 10-15st under dagen. Hoppas inte er har påverkat tappen något mer- det är ju min största fasa såklart. Bebisen verkar gå bärsärk där inne i alla fall och hon hade mkt fostervatten och plats tydligen (trots att hon vägde 1700g redan i lördags natt)... men jag skulle gärna se att hon dubblar sin vikt innan hon kommer ut <3

    Man går ju igenom de här sakerna tillsammans och min man tycker det är jobbigt då han har en del resor planerade nu så han oroar sig mest för att jag ska vara ensam här hemma tror jag. Psykiskt är det ju därför jobbigt för båda men han springer som en galning här hemma och fixar allt, städar tvättar hämtar vatten medicin och handlar springer på apoteket ja you name it ;) så han är ju ett jättestort stöd. Och en lugn person så det är skönt- han litar på mig och besluten jag tar så var uppe på 3 sek i lör natt när vi skulle åka in- och han hade packat väska med apelsiner tidningar o grejer innan jag ens fått på mig kläderna haha! (Han är rätt rationell som person ;))

    Det är foglossning du har med blygdbenet? Låter tufft med smärta- det har inte jag så alltid något att vara lite glad över. Tar du det jättelugnt eller går du promenader o sådär? Kram!
  • jaktenpaflow
    Hoppomliv skrev 2019-03-17 22:44:22 följande:

    Tack! :) ja, det är verkligen helt sjukt! Vi hade precis börjat kontakta donationskliniker... det märkliga är att idag har jag mått svagt illa hela dagen men innan testdag har jag bara känt att mensen var på väg i flera dagar. Plussade på 2-dagars, vårt enda ägg som delat sig vidare efter dag 2. Imorgon ska vi meddela kliniken och för en gångs skull blir det ett roligt besked!


    Underbart! <3 Ja nu kommer väl symptomen avlösa varandra haha:)
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-03-17 21:44:58 följande:

    Vi tänkte lite som ni och valde Folksam där vi har flera andra försäkringar.


    Ja det blir ju väldigt smidigt då, mina vändor på sjukhuset täckte inte gravidgörsäkringen men däremot min personförsäkring även fast det var kopplat till graviditet. Inte alla bolag som täcker komplikationer kring Grav som inte är en gravidförsäkring:)
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-18 08:07:26 följande:

    Jag har tydligen en överkänslig livmoder eller nåt sånt- sen tyckte de att de hittade någon bakterie också så jag fick nya tabletter jag ska ta i 6 dagar mot bakteriell vaginos. Så jag hoppas det är därför så det försvinner sen!

    Nej jag äta inte sjukskriven men ska till läkaren kl 10 och får se hur det går o vad de säger då. Jag får jobba hemifrån nu så får vi se vad som händer. Helst ville de ju att sammandragningar ska sluta helt men det har de inte gjort (sen svårt att säga hur många jag får på natten ?) men de är inte regelbundna nu iaf- igår hade jag kanske 10-15st under dagen. Hoppas inte er har påverkat tappen något mer- det är ju min största fasa såklart. Bebisen verkar gå bärsärk där inne i alla fall och hon hade mkt fostervatten och plats tydligen (trots att hon vägde 1700g redan i lördags natt)... men jag skulle gärna se att hon dubblar sin vikt innan hon kommer ut <3

    Man går ju igenom de här sakerna tillsammans och min man tycker det är jobbigt då han har en del resor planerade nu så han oroar sig mest för att jag ska vara ensam här hemma tror jag. Psykiskt är det ju därför jobbigt för båda men han springer som en galning här hemma och fixar allt, städar tvättar hämtar vatten medicin och handlar springer på apoteket ja you name it ;) så han är ju ett jättestort stöd. Och en lugn person så det är skönt- han litar på mig och besluten jag tar så var uppe på 3 sek i lör natt när vi skulle åka in- och han hade packat väska med apelsiner tidningar o grejer innan jag ens fått på mig kläderna haha! (Han är rätt rationell som person ;))

    Det är foglossning du har med blygdbenet? Låter tufft med smärta- det har inte jag så alltid något att vara lite glad över. Tar du det jättelugnt eller går du promenader o sådär? Kram!


    Just det ja, hoppas på ngt sätt att det är infektionen som påverkat sammandragningarna och att du nu får bort den. Hur gick det hos läkaren? Skönt att bebis rör på sig mycket då vet man ju att dem mår bra<3

    Haha vilken superman! Vad härligt att du har sånt bra stöd hemifrån. Så otroligt viktigt! Har du packat ngn förlossningsväska?

    Ja dem säger att det är foglossning och sen blir det värre när bebis ligger där och trycker. Haft sååå ont även nu på kvällen. Inga rörelser där benen hamnar i olika belastningar funkar. Måste typ gå jämnfota... Jag kan inte gå några promenader, ju mer jag går desto ondare får jag. Jag råkade springa några meter här om dagen fick så ont att jag ville gråta på kvällen. Undrar hur detta ska sluta!?
  • gammelpysen

    Såg er diskussion ovan angående försäkring.

    Vi valde trygg hansa, som jag även har som personförsäkring.

    Fick faktiskt ersättning nu när jag blev sjukskriven 50%! Visserligen "bara" 3000 kr via personförsäkringen men väntade mig inte något. Ringde mest in för att säga att jag var sjukskriven, ifall de ville veta Det, och vips tog de själva upp ersättning. Det kändes bra.

  • gammelpysen

    Såg er diskussion ovan angående försäkring.

    Vi valde trygg hansa, som jag även har som personförsäkring.

    Fick faktiskt ersättning nu när jag blev sjukskriven 50%! Visserligen "bara" 3000 kr via personförsäkringen men väntade mig inte något. Ringde mest in för att säga att jag var sjukskriven, ifall de ville veta Det, och vips tog de själva upp ersättning. Det kändes bra.

  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2019-03-17 22:38:36 följande:

    Helt galet ju! Jag kommer ihåg dig ifrån andra gruppen och blev så glad när du lyckades! jag insåg att det finns verkligen hopp även efter många försök!


    Eller hur! Helt galet! Hoppas att det blir lite mer verkligt efter rutinultraljudet imorgon. Hur många försök har det blivit för er?
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-03-18 08:07:26 följande:

    Jag har tydligen en överkänslig livmoder eller nåt sånt- sen tyckte de att de hittade någon bakterie också så jag fick nya tabletter jag ska ta i 6 dagar mot bakteriell vaginos. Så jag hoppas det är därför så det försvinner sen!

    Nej jag äta inte sjukskriven men ska till läkaren kl 10 och får se hur det går o vad de säger då. Jag får jobba hemifrån nu så får vi se vad som händer. Helst ville de ju att sammandragningar ska sluta helt men det har de inte gjort (sen svårt att säga hur många jag får på natten ?) men de är inte regelbundna nu iaf- igår hade jag kanske 10-15st under dagen. Hoppas inte er har påverkat tappen något mer- det är ju min största fasa såklart. Bebisen verkar gå bärsärk där inne i alla fall och hon hade mkt fostervatten och plats tydligen (trots att hon vägde 1700g redan i lördags natt)... men jag skulle gärna se att hon dubblar sin vikt innan hon kommer ut <3

    Man går ju igenom de här sakerna tillsammans och min man tycker det är jobbigt då han har en del resor planerade nu så han oroar sig mest för att jag ska vara ensam här hemma tror jag. Psykiskt är det ju därför jobbigt för båda men han springer som en galning här hemma och fixar allt, städar tvättar hämtar vatten medicin och handlar springer på apoteket ja you name it ;) så han är ju ett jättestort stöd. Och en lugn person så det är skönt- han litar på mig och besluten jag tar så var uppe på 3 sek i lör natt när vi skulle åka in- och han hade packat väska med apelsiner tidningar o grejer innan jag ens fått på mig kläderna haha! (Han är rätt rationell som person ;))

    Det är foglossning du har med blygdbenet? Låter tufft med smärta- det har inte jag så alltid något att vara lite glad över. Tar du det jättelugnt eller går du promenader o sådär? Kram!


    Fy vad du verkar ha det jobbigt! Hoppas att det ger med sig snart. Hur gick det hos läkaren? Låter som att du har en fin man!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF