• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-04-01 12:43:59 följande:

    haha ingen fara alls!

    ja hon växer som hon ska verkar det som :) nu tycker jag tiden går lite fortare igen nu med det underbara vårvädret som är :) vi hade upp mot 20 gr i helgen och även idag :)

    köpte en pilatesboll i helgen som jag hoppas ska stärka min rygg lite :) fått en del problem med mitt bäcken/nerver? i helgen när jag går från liggande till stående/gående. hoppas det är något övergående.. låter det som foglossning tycker du?

    här går man inte till barnmorska innan bebisen är född utan till sin gynekolog på alla besök istället. sen efter bebisen är här får man max 16 besök av en barnmorska som kommer hem till en - så man behöver inte åka nånstans.

    sammandragningarna har vart bättre i helgen-vet inte vad det beror på men känns såklart jätteskönt!! 

    ja jag tycker väldigt synd om min väninna, vi är nära varann men gemensamma intressen etc men nej - vi har valt att inte dela vår resa med någon annan överhuvudtaget så - även om jag förstår att det skulle föra oss närmare så kommer vi inte dela detta med dem. får hoppas att hon blir gravid snart igen, och allt går bra så vi kan vara i kontakt igen. 

    kan tänka mig att tiden går rätt fort för dig nu? speciellt också när du har en liten att ta hand om samtidigt :)


    Kan tänka mig att ni har helt underbart väder!! Här är det runt 5-12 grader och soligt nästan varje dag, såå underbart! Är ute och fixar i trädgården nästan varje dag, kanske lite för aktiv än vad kroppen vill men försöker vila också:) Dagarna går så fort och när jag kikar i kalendern får jag nästan lite panik nör jag inser att med största sannolikhet är lillebror här inom två veckor! Ska till läkaren för sista bedömning på fredag, drömmen vore ju om de la en snittid i mitten på nästa vecka! Ca 10 dagar innan BF. Annars lär det bli veckan därpå och det känns lite väl tajt?! BF 21 april. Eller så får jag föda naturligt och bara gå och vänta haha! Har börjat känna mer molande värk och tryck nedåt. Inatt kände jag nästan att nu spricker jag, nu går vattnet för att det var sån mensvärk. Hoppas det är tecken på att ngt börjar hända:)) Affirmerar också fast om att han kommer nästa vecka haha:)

    Skönt att din tapp inte påverkats mer av SD!:) Och att lillen växer på som hon ska:)) Är allt klart där hemma inför hennes ankomst? Har du börjat tänka något på amningskläder / kläder till dig? Eller hur känner du inför amning? Så otroligt smidigt det verkar vara att gå igenom en graviditet hos er! Tryggt att gå till samma gyn som vanligt och att få hembesök! Lyxigt:))

    Förstår er helt när ni väljer att vara helt privata med er kamp efter att få ett plus. Hoppads också att din vän snart blir gravid igen och att ni hittar tillbaka till varandra <3
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-04-02 18:31:21 följande:

    Tycker ändå att jag mestadels varit förvånansvärt stabil! :) Blir du irriterad på partnern eller på andra (alla?)? Snart dag för sista bedömningen för dig då. Tänk att det är så nära! Själv är jag exakt halvvägs idag!


    Vad skönt! För både dig och omgivningen haha! Hmm mest på mannen faktiskt haha stackarn, allt från hur han tuggar till hur han luktar! Men även ibland så märker jag om jag känner mig obalanserad och oharmonisk så blir jag könsligare även mot andra människor. Japp på fredag får vi slutgiltigt besked, känns verkligen som att det är på tiden! Ja så otroligt nära, inom två veckor hoppas jag att han är här:)) Åh vilken milstolpe! Halvvägs är stort! Tänk hur långt vi kommit... Känns som att det var ?nyss? jag hoppade in i din ivf tråd och skulle dra igång hela ivf processen! Vilken jobbig resa det varit men vilket stöd man fått<3
  • jaktenpaflow
    tossaliten skrev 2019-04-02 18:46:14 följande:

    Någon här som blivit snittad? Isf hur långt innan BF fick ni tiden? 

    Ni som kommit längre än mig och redan fått era bebisar. Minns ni första rörelserna. Detta är mitt 3e barn men de andra var så länge sedan. Jag minns första små "sparkarna", som höll på några veckor, sedan minns jag att det blev mer "riktiga" sparkar men nu känner jag rörelser sedan ca 1.5 v (är i mitten av v 17) och först var det som små bubblor som spricker, fladder osv... känns fortfarande, MEN nu känner jag RÖRELSER.

    Känns som nån "nervositet" i nedre delen av magen. Känner verkligen att hen rör sig väldigt mkt, känns väldigt olustigt, som en orm där i nedre delen av magen haha. Minns inte alls att jag kände rörelser på detta sätt så tidigt, utan mer lite enstaka "sparkar"... är det nåt ni känt också?

    Orolig att jag ska få en väldigt livlig bebis, precis som mitt andra barn som var helt oregerlig och fortfarande är 10 år senare :p haha haha


    Får reda på fredag om jag får snitt eller inte pga moderkakan för lågt ner. De har sagt till mig att de snittar en vecka innan BF. Vilket låter väldigt tätt inpå för mig, är rädd att få värkar innan och börja blöda... Annars verkar de väldigt coola med att lägga snitt nära BF och får man värkar innan eller att vattnet går så gör de ett snitt då. Jag kände exakt som du med första men inte förrän v 20. Sparkar kom mkt senare typ v 25. Världens lugnaste lilla tjej fick jag:) Denna gång kände jag tidigare men bara lite då och då. Mer livlig nu med rörelser än första och mkt högre upp vid revbenen och ute på sidan mot midjan. Ingen verkar ha hur mkt plats som helst haha! Vad kul att känna mycket så tidigt! Du kanske har moderkakan i bakvägg? Hur hade du förra gången?
  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 12:42:09 följande:
    Får reda på fredag om jag får snitt eller inte pga moderkakan för lågt ner. De har sagt till mig att de snittar en vecka innan BF. Vilket låter väldigt tätt inpå för mig, är rädd att få värkar innan och börja blöda... Annars verkar de väldigt coola med att lägga snitt nära BF och får man värkar innan eller att vattnet går så gör de ett snitt då. Jag kände exakt som du med första men inte förrän v 20. Sparkar kom mkt senare typ v 25. Världens lugnaste lilla tjej fick jag:) Denna gång kände jag tidigare men bara lite då och då. Mer livlig nu med rörelser än första och mkt högre upp vid revbenen och ute på sidan mot midjan. Ingen verkar ha hur mkt plats som helst haha! Vad kul att känna mycket så tidigt! Du kanske har moderkakan i bakvägg? Hur hade du förra gången?

    Tack för svar.


    Nä jag har moderkakan i framvägg och har haft varje gång. Jag är dock övertygad om att det är bebisen. Kanske är så att man är olika "Känslig". Jag har mkt "känsel" rent allmänt trots att jag har hög smärttröskel. Kanske två olika saker, men känner av väldigt små saker både med hörsel, lukt och känsel. Det känns nästan bara när jag sitter framåtlutad, typ som magen då kläms ihop och då känner jag det.


    Min mardröm är att förlossningen kommer igång både för att jag inte vill akutsnittas för barnets skull men även att jag inte vill få igång värkarna pga mina tidigare snitt och operationer. Ska som sagt prata med dom men det kommer ju inte bli förrän i sommar typ som jag får ett svar. Eller vilken vecka är du i nu?

  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 12:29:35 följande:
    Kan tänka mig att ni har helt underbart väder!! Här är det runt 5-12 grader och soligt nästan varje dag, såå underbart! Är ute och fixar i trädgården nästan varje dag, kanske lite för aktiv än vad kroppen vill men försöker vila också:) Dagarna går så fort och när jag kikar i kalendern får jag nästan lite panik nör jag inser att med största sannolikhet är lillebror här inom två veckor! Ska till läkaren för sista bedömning på fredag, drömmen vore ju om de la en snittid i mitten på nästa vecka! Ca 10 dagar innan BF. Annars lär det bli veckan därpå och det känns lite väl tajt?! BF 21 april. Eller så får jag föda naturligt och bara gå och vänta haha! Har börjat känna mer molande värk och tryck nedåt. Inatt kände jag nästan att nu spricker jag, nu går vattnet för att det var sån mensvärk. Hoppas det är tecken på att ngt börjar hända:)) Affirmerar också fast om att han kommer nästa vecka haha:)

    Skönt att din tapp inte påverkats mer av SD!:) Och att lillen växer på som hon ska:)) Är allt klart där hemma inför hennes ankomst? Har du börjat tänka något på amningskläder / kläder till dig? Eller hur känner du inför amning? Så otroligt smidigt det verkar vara att gå igenom en graviditet hos er! Tryggt att gå till samma gyn som vanligt och att få hembesök! Lyxigt:))

    Förstår er helt när ni väljer att vara helt privata med er kamp efter att få ett plus. Hoppads också att din vän snart blir gravid igen och att ni hittar tillbaka till varandra <3
    låter mysigt att fixa i trädgården medan du väntar på bebis :) jag vill själv hålla ut en månad till så borde hon ha uppnått en bra vikt och lite mer redo att komma då. tror jag slutar med min medicin i v 37 eller så.

    gud vad bra att du har läkarbesök på fredag! då kan du vara lugn att de tar ett beslut som blir slutgiltigt då. då är det förvärkar du känner? hur länge har du känt det? bara de senaste dagarna? mina sammandragningar är förmodligen bara braxton hicks eftersom jag inte får ont/mensvärk eller så.

    hihi skönt att du jobbar med affirmationerna också ;) jag känner fortfarande att jag har ett tag kvar och det är ju inte omöjligt att det är 2 mån för min del även om jag kanske inte tror det själv.. ;) är i v 32+5 idag. 

    nej allt är inte helt färdigt för lillan här, ska tvätta alla babykläder och försöka hitta någon typ av lakan till bedside cribbet. ska till ikea i helgen tänkte jag o skaffa det sista, vi ska även beställa en ergo baby bärsele tänkte vi. gällande amning har jag ett par BHar och tänker att jag får använda lite tunna skjortor kanske..? inte köpt några specifika amningskläder direkt, har du det? jag har heller inte köpt hem några blöjor eller sånt vilket får bli nästa grej - men vill ju gärna veta hur stor hon är innan så jag inte köper fel stl på blöjor..;)

  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2019-04-02 19:31:36 följande:

    Har varit fullt upp här så tror jag missat någon fråga, ber om ursäkt för detta.

    Vi har nu gått igenom första besöken på akuten. Lillen har haft väldigt ont i magen och bajsat mängder. Antagligen en virusinfektion... Vi åkte in två dagar på raken så han är ganska väl genomgången. Det är ju verkligen hemskt att se sin ögonsten lida så mycket och den här oron är hemsk. Nu börjar det bli bättre. Inte lika mycket magont, färre bajsblöjor och en gladare kille.

    I övrigt rusar tiden iväg och det händer så mycket. Vi har en aktiv pojk som gärna vill vara med. Han är social och kämpar ofta för att hålla sig vaken för att få "prata" lite till. Så dagtid blir det sällan mer än ett par timmars sömn. Dock sover han desto bättre på nätterna. Fyra till fem timmar innan han måste äta, men somnar om direkt och sover runt fyra timmar till. Därefter ett blöjbyte och ytterligare ett matpass och sen sover han ofta en eller två timmar till och sen går vi upp.

    Nu håller vi på att planera dopet. Ett par veckor kvar och vi börjar få ordning på det mesta.

    Han växer fortfarande så det knakar, magsjuka till trots. Han passerar nog sju kilo den här veckan. Han ser snarare ut att vara 4-5 månader än sina 2.5.

    Det händer ju saker i utvecklingen varje dag. Idag fick vi äran att få höra det första riktiga skrattet. Sån lycka!


    Usch vad jobbigt med akutbesök! Gick det smidigt? Skönt att magen funkar bättre, den är ju så otroligt viktig! Även om man gärna vill att de ska sova mkt på dagarna så är det ju såå skönt att nätterna funkar bra! Sover han mellan er? Liggammar du?

    Åh vad underbart att följa utvecklingsstegen! Antecknar ni något? Jag ångrat så mkt att vi inte dokumenterade allt med dottern! Och graviditeterna, hade lovat att göra det nu men icke...:/ Så lat och slarvig!
  • jaktenpaflow

    [quote=79544530][quote-nick]tossaliten skrev 2019-04-03 13:02:14 följande:[/quote-nick]Tack för svar.

    Nä jag har moderkakan i framvägg och har haft varje gång. Jag är dock övertygad om att det är bebisen. Kanske är så att man är olika "Känslig". Jag har mkt "känsel" rent allmänt trots att jag har hög smärttröskel. Kanske två olika saker, men känner av väldigt små saker både med hörsel, lukt och känsel. Det känns nästan bara när jag sitter framåtlutad, typ som magen då kläms ihop och då känner jag det.

    Min mardröm är att förlossningen kommer igång både för att jag inte vill akutsnittas för barnets skull men även att jag inte vill få igång värkarna pga mina tidigare snitt och operationer. Ska som sagt prata med dom men det kommer ju inte bli förrän i sommar typ som jag får ett svar. Eller vilken vecka är du i nu?[/quote

    Det låter som att du är lyhörd och Känner din kropp väl så tror absolut det är bebis du känner!:) Jag kände exakt som du när jag lutade mig framåt och ibland om jag låg på rygg...

    Det är min mardröm också men har dock hört att det är bra för bebisen att få adrenalinpåslaget som det innebär nör värkarna kommer, att de ska vara mer redo. Vet inte alls om det ligger någon sanning i det men låter lite logiskt ändå för då vill ju bebis ut. Sen vill man ju själv inte bli uppstressad och att det hela ska bli en traumatisk upplevelse! Är det i sommar du vet om du får snitt? Hur många snitt har du gjort tidigare?

    Jag är i v 38! Så verkligen dags att få svar på om det blir snitt eller inte haha!

  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-04-01 09:11:01 följande:

    Jag läser en bok som heter Föda utan Rädsla som jag tycker är väldigt bra och får en att känna att man kan påverka mkt genom sitt eget tankemönster och göra sig själv lugn under förlossningen genom att lita på sin kropp. de rekommenderar även några olika övningar med andning och hur man kan göra för att fokusera bort en del av smärtan under förlossningen.

    Positiva affirmationer handlar väl mest om att föreställa sig födseln som något positivt och att inte jobba emot kroppen vid födseln utan bejaka värkarna då de leder till något positivt :) 

    jag tycker sammandragningarna vart lite bättre nu denna helgen - trots att jag vart ute o rört mig en hel del så det känns skönt!! de kommer givetvis fortfrande men nu har jag istället fått jätteproblem med mitt bäcken. varje gång jag legat ner mer än 30 min kan jag knappt gå på några minuter utan det känns som att alla nerver är i kläm ner mot skinkorna.. tror det är någon typ av foglossning men får se - kanske ger det med sig.

    hur går det för dig? är huvudvärken fortfarande ok och har ni shoppat något mer till lillen ?


    Hört talas om den. Det låter som att du kan rekommendera den som en del i förberedelsen? Ah, positiva affirmationer är ungefär lika med positivt tänkande?

    Usch vafd jobbigt med bäckenet! Har det blivit bättre elker sämre? Har du möjlighet att få hjälp av fysioterapeut eller motsvarande? Har du gravidbälte?

    Huvudvärken kommer och går vissa dagar är värre än andra. Var hos doktorn som konstaterade spänningshuvudvärk. Ingen mer shopping, men håller på att göra mig av med möbler och saker i det rum som är tänkt att bli barnrum. :)
  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 17:01:37 följande:

    [quote=79544530][quote-nick]tossaliten skrev 2019-04-03 13:02:14 följande:[/quote-nick]Tack för svar.

    Nä jag har moderkakan i framvägg och har haft varje gång. Jag är dock övertygad om att det är bebisen. Kanske är så att man är olika "Känslig". Jag har mkt "känsel" rent allmänt trots att jag har hög smärttröskel. Kanske två olika saker, men känner av väldigt små saker både med hörsel, lukt och känsel. Det känns nästan bara när jag sitter framåtlutad, typ som magen då kläms ihop och då känner jag det.

    Min mardröm är att förlossningen kommer igång både för att jag inte vill akutsnittas för barnets skull men även att jag inte vill få igång värkarna pga mina tidigare snitt och operationer. Ska som sagt prata med dom men det kommer ju inte bli förrän i sommar typ som jag får ett svar. Eller vilken vecka är du i nu?[/quote

    Det låter som att du är lyhörd och Känner din kropp väl så tror absolut det är bebis du känner!:) Jag kände exakt som du när jag lutade mig framåt och ibland om jag låg på rygg...

    Det är min mardröm också men har dock hört att det är bra för bebisen att få adrenalinpåslaget som det innebär nör värkarna kommer, att de ska vara mer redo. Vet inte alls om det ligger någon sanning i det men låter lite logiskt ändå för då vill ju bebis ut. Sen vill man ju själv inte bli uppstressad och att det hela ska bli en traumatisk upplevelse! Är det i sommar du vet om du får snitt? Hur många snitt har du gjort tidigare?

    Jag är i v 38! Så verkligen dags att få svar på om det blir snitt eller inte haha!


    Jag har gjort två snitt innan och dessutom opererad för myom och har fler myom så de är lite osäkra på min "kvalitet" på livmodern, mycket därför jag inte vill att värkarna ska komma igång.


    Vet inte men jag är bara i v 17 nu och ska ha enligt BF 13/9 så antar att jag får svaret nån gång i augusti eller möjligtvis juli men ska försöka få ett svar så snart som möjligt.


    Har även lite psykiskt ohälsa så det vore verkligen jobbigt för mig att inte ha koll på allt, så jag hoppas att de lyssnar på mina önskemål om att få svar tidigt och inte riskera att få igång förlossningen av sig själv.

  • BaKu
    Inalina skrev 2019-04-03 09:34:20 följande:

    oj stackarn - skönt om lillen mår bättre och om ni som föräldrar kan känna er lugnare också. förstår att man inte vill se sin bebis på sjukhus - men ni verkar ju fått komma hem snabbt nu ändå. 

    låter ju skönt om han sover som han ska på nätterna i alla fall - speciellt för din man som ska upp o jobba ;)

    gick det bra när ni lämnade bort honom för den där kursen?


    Nätterna är guld värda. Nu jobbar mannen kväll, men lika skönt ändå för han går ju upp på morgonen med oss :)

    I och med att han var sjuk så ställde vi in. Så blir nytt försök om en månad istället. Men kommer nog försöka lämna bort honom lite snart ändå så han vänjer sig. Hans kusin fick tidigt vara med oss eller med mina föräldrar(självklart korta perioder, tror vi körde två timmar första gången) och idag när hon är 2.5 så är det inga problem att vara med oss ensam. Hon sover över hos mina föräldrar ibland och det går hur bra som helst. Hon ber själv om att få sova där. Visserligen är hon väldigt mogen för sin ålder, men tror det hjälpt till att det börjades tidigt.
    Inalina skrev 2019-04-03 16:35:56 följande:

    låter mysigt att fixa i trädgården medan du väntar på bebis :) jag vill själv hålla ut en månad till så borde hon ha uppnått en bra vikt och lite mer redo att komma då. tror jag slutar med min medicin i v 37 eller så.gud vad bra att du har läkarbesök på fredag! då kan du vara lugn att de tar ett beslut som blir slutgiltigt då. då är det förvärkar du känner? hur länge har du känt det? bara de senaste dagarna? mina sammandragningar är förmodligen bara braxton hicks eftersom jag inte får ont/mensvärk eller så.hihi skönt att du jobbar med affirmationerna också ;) jag känner fortfarande att jag har ett tag kvar och det är ju inte omöjligt att det är 2 mån för min del även om jag kanske inte tror det själv.. ;) är i v 32+5 idag. nej allt är inte helt färdigt för lillan här, ska tvätta alla babykläder och försöka hitta någon typ av lakan till bedside cribbet. ska till ikea i helgen tänkte jag o skaffa det sista, vi ska även beställa en ergo baby bärsele tänkte vi. gällande amning har jag ett par BHar och tänker att jag får använda lite tunna skjortor kanske..? inte köpt några specifika amningskläder direkt, har du det? jag har heller inte köpt hem några blöjor eller sånt vilket får bli nästa grej - men vill ju gärna veta hur stor hon är innan så jag inte köper fel stl på blöjor..;)


    Köpte lite amningskläder innan. Är glad jag hade lite hemma. Dock har jag köpt nytt nu för en del av det tyckte jag inte om. Var inte så bekvämt som jag trodde eller inte så smidigt. Nu kör jag en hel del på vanliga kläder, men som inte sitter så taight. Brösten vill inte ha det taight alls nu.. De kan ju ömma en del emellanåt. Bh köpte jag nu senast nattbh från Medela. De är sömlösa och utan knäppning (tänk modell sportbh) och tyckte de var så sköna och mycket smidigare än de "vanliga". Visst, ger lite sämre stöd, men så värt det. Men kroppen ändras en del första veckorna så testa dig fram lite och när du hittar nåt bra så kan du ju köpa mer av det sen. Försöker ha amningskläder när jag ska iväg, men hemma blir mer vanliga kläder. Gör ju inte så mycket om jag visar lite mer här :p
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF