• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    tossaliten skrev 2019-04-11 18:13:42 följande:

    Ja visst är det helt galet. Gick från A till DD eller till och med E. Jag var liksom inte van vid det ;) haha har redan gått upp 1-2 stl nu och är i v 18, 19 snart. Mina vanliga ramlar dom nästan ur haha så jag har mest sporttoppar nu. Vill inte köpa amnings BH än eftersom jag vet att de kommer växa ännu mer haha


    www.apotea.se/medela-natt-och-amnings-bh-svart

    Köpte den här och den är ganska stretchig så funkar bra när de går upp och ner i storlek. Väldigt skön och tycker den är mycket smidigare än de vanliga amningsbharna. Inte riktigt lika bra stöd som en vanlig bh, men å andra sidan hoppar jag inte runt så mycket och tycker ändå att de andra fördelarna överväger.
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-04-11 15:47:41 följande:
    Ja, verkligen jättemysigt! Vi köpte ett rätt stort hus för några år sedan och hade då inte minsta tanke på att ett inte skulle gå så lätt som vi trodde. Så vi har överdrivet mycket plats.

    Jag mår bra, bortsett från en riktigt elak förkylning som hållit mig däckad hela veckan. Hur mår du nu och hur går det med sammandragningarna?
    Jag förstår - det är litegrann som att åren men all sorg och besvikelse över att inte bli gravid suddas ut mer och mer här känner jag ju längre jag kommer under graviditeten. jag och mannen kan komma på oss själva ibland med det lilla miraklet jag har i magen - det var ju verkligen ingen självklarhet för någon av oss i den här tråden. 
    har du känt lite rörelser nu :)?

    skönt ni har mkt plats i alla fall och slipper tänka på flytt mitt i alltihopa :) hoppas förkylningen lättar snart - vet att man blir galen av att inte få ta all medicin eller den nässpray man egentligen vill ha..

    jag mår bra här, sammandragningarna är lika som innan - ungefär någon gång i timmen (eller mer om jag reser mig upp, blir kissnödig etc), jag får väldigt ont i bäckenet dock när jag vart ute o rört mig (går ju inga långpromenader direkt) men verkar som att nerverna blir lite klämda eller nåt ner i benen så lite svårt o resa mig etc. men inget jag inte står ut med - och jag jobbar hemifrån så har inga direkta 'måsten' jag måste ut på under dagarna heller :)
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-04-11 17:05:46 följande:
    Jag har lånat en manuell, den enklaste varianten.www.apomera.se/butik/amningspump-1-st

    Den funkar utmärkt, men tänker man sig pumpa ofta eller man har svårt att få ur mjölken så hade jag nog satsat på en elektrisk eller mer avancerad manuell. De är ju dock väldigt mycket dyrare. Så jag hade kanske testat en enkel manuell först och sen köpt en dyrare om man känner att det behövs. Jag pumpar ju bara nån gång då och då och har ju lätt att få ut mycket mjölk så för mig räcker den här enkla.

    Tror man får känna sig fram lite med kudde och liknande. Gick ju bra ett tag, men vår kille är ju så väldigt aktiv. Men vissa barn är ju väldigt stillsamma. Såna säckar har jag sett, men inte använt. Vi kör faktiskt utan något. Han har pyjamas och strumpor och så har vi inte superkallt och hittills har han inte blivit kall. Har det varit lite kallare har jag täckt med filt som jag kilat fast under babynestet. Nu sover han ju utan det också, men upplever aldrig att han är kall. Men kan även här tänka mig att olika barn är olika

    Magen är klart bättre. Inte ont längre, men väldigt gasig och hans fiser såna stinkbomber. Haha.
    ok tack för tips om bröstpump. ja jag kan tänka mig att man får testa sig fram hur varmt bebisen behöver det när den sover. :) här i schweiz blir det väldigt varmt maj-sep så vi kommer behöva skaffa någon typ av fläkt nu innan (åtminstone för min skull :)

    när får bebisen sin första vaccinering i sverige? här får de nåt vid 2 månaders ålder - ska ta reda på vad...
  • Ellencassandra

    Hej alla i tråden! Glömmer å skriva här då jag mest hänger i fb gruppen men ska bli bättre :)

    Hur mår ni? Det börjar närma sig nu!

    Själv är jag i v34. Foglossning från helvete så orkar inte göra så mycket om dagarna. Men tränar tre ggr i veckan iallafall å försöker hålla mig sysselsatt bäst jag kan :P har ju varit hemma på heltid sen början av februari. Ska i veckan börja packa BB väskan :D allt kommer jag nog inte kunna packa ner än men det mesta till bebisen iallafall :)

    Blev överraskad med babyshower i helgen vilket var otroligt roligt! Så nu fick ni en liten uppdatering av mig ;) ni får gärna berätta om ni packat BB väskan å om ni har nåt tips :)

  • gammelpysen

    Uppdatering härifrån med. V 38+0 idag men dessvärre inga tecken på bebis. Längtar ihjäl mig. Minipysen har vuxit till sig rejält och en aktiv bebis. Hoppas verkligen att det kommer igång snart, ju närmare förlossningen jag kommer desto mer nervös blir jag... Jag har känt mig taggad fram till nu, nu börjar jag liksom glömma att det ska komma en bebis snart... vet inte om det i sig kanske är ett tecken

  • tossaliten

    Tycker tiden bara såsar sig iväg...går sååå långsamt känns det som, när man är mitt uppe i det, men när man tänker efter så går det ju ganska snabbt.


    är i v 19 nu och har alltså gått halva tiden (ska snittas så blir 1-2 v innan BF).


    Känner mig fortfarande lite orolig. RUL är om ca 1 v. Jag har känt svaga rörelser sedan v 15. Varit lite mindre av dom senaste veckan vilket gjort mig lite orolig men i dag har det satt igång igen och känt av bebisen flera gånger. Det gör mig lugnare. 


    Snart är det vår och allt som blir då, då brukar tiden gå snabbare, för att inte tala om sommaren.


    Efter RUL ska vi börja fundera på allt man behöver inhandla. Ska inte inhandla förrän efter v 25 men vill planera! :)


    Tiden går så mkt snabbare än man tror, speciellt i efterhand ;) eller vad säger ni andra som är i slutet nu?

  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-04-15 10:01:33 följande:

    Jag förstår - det är litegrann som att åren men all sorg och besvikelse över att inte bli gravid suddas ut mer och mer här känner jag ju längre jag kommer under graviditeten. jag och mannen kan komma på oss själva ibland med det lilla miraklet jag har i magen - det var ju verkligen ingen självklarhet för någon av oss i den här tråden. 

    har du känt lite rörelser nu :)?

    skönt ni har mkt plats i alla fall och slipper tänka på flytt mitt i alltihopa :) hoppas förkylningen lättar snart - vet att man blir galen av att inte få ta all medicin eller den nässpray man egentligen vill ha..

    jag mår bra här, sammandragningarna är lika som innan - ungefär någon gång i timmen (eller mer om jag reser mig upp, blir kissnödig etc), jag får väldigt ont i bäckenet dock när jag vart ute o rört mig (går ju inga långpromenader direkt) men verkar som att nerverna blir lite klämda eller nåt ner i benen så lite svårt o resa mig etc. men inget jag inte står ut med - och jag jobbar hemifrån så har inga direkta 'måsten' jag måste ut på under dagarna heller :)


    Jag håller verkligen med dig om det för med att det är som att allt vi har gått igenom för att komma hit, nu känns lite avlägset och liksom dåtid. Jag tänker inte så mycket på tiden som varit. Jag känner rörelser, till och med riktiga "sparkar", varje dag nu. Både jag och mannen kan nu även känna rörelserna utanpå magen! Det är fint.

    Förkylningen är mycket bättre, men fy vilken jobbig vecka det var! Tog till och med nässpray som man inte "får" ta, när det var som värst och det inte gick att sova mer än en halvtimme i taget utan att vakna av att inte kunna andas.

    Du har haft det rätt jobbigt ett tag nu. Gissar att det mest är vila som gäller för din del nu? Eller funkar det att göra vissa saker?
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-04-15 12:45:04 följande:

    Hej alla i tråden! Glömmer å skriva här då jag mest hänger i fb gruppen men ska bli bättre :)

    Hur mår ni? Det börjar närma sig nu!

    Själv är jag i v34. Foglossning från helvete så orkar inte göra så mycket om dagarna. Men tränar tre ggr i veckan iallafall å försöker hålla mig sysselsatt bäst jag kan :P har ju varit hemma på heltid sen början av februari. Ska i veckan börja packa BB väskan :D allt kommer jag nog inte kunna packa ner än men det mesta till bebisen iallafall :)

    Blev överraskad med babyshower i helgen vilket var otroligt roligt! Så nu fick ni en liten uppdatering av mig ;) ni får gärna berätta om ni packat BB väskan å om ni har nåt tips :)


    Hej!! så kul att höra från dig - jätteroligt om fler orkar skriva i båda trådarna såklart =) är ju väldigt nyfiken på hur det går för alla nu när det närmar sig!!

    låter sjukt starkt att träna 3 ggr i veckan - då är du nog fit till födseln trots så svår foglossningGlad ska också packa väskan här i påsk tänkte jag - ett bra tips jag hörde var att ta med bikini-överdel om man känner sig lite mer bekväm i det om man får ta ett bad eller ska föda i vatten på sjukhuset :) sen bor vi 10 min promenad från sjukhuset så är inte så nervös över den där väskan - bebisen får också alla kläder där. men roligt att det blir verkligt när man börjar packa!

    roligt med babyshower! jag kommer inte ha någon (har väldigt utspridda vänner) men älskar att anordna sånt där åt andra :)

    tror du ligger precic en vecka efter mig - vad var ditt bf igen? 
    jag mår bra men har fortsatt väldigt mkt sammandragningar - men de gör inte ont men känns väldigt starkt. går på koll varannan vecka och har gjort ett tag så känner mig trygg ändå. och skulle hon komma nu är det ju ganska lugnt. nu håller vi på att försöka bestämma namn..Förvånad visst hade ni bestämt er för Juni?Hjärta
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-04-15 19:41:23 följande:

    Uppdatering härifrån med. V 38+0 idag men dessvärre inga tecken på bebis. Längtar ihjäl mig. Minipysen har vuxit till sig rejält och en aktiv bebis. Hoppas verkligen att det kommer igång snart, ju närmare förlossningen jag kommer desto mer nervös blir jag... Jag har känt mig taggad fram till nu, nu börjar jag liksom glömma att det ska komma en bebis snart... vet inte om det i sig kanske är ett tecken


    kan tro att du är otålig nu !!Kyss har du börjat med några huskurer för att få det att sätta igång ;)? jag tror nog känslorna och tankarna pendlar ganska mkt där i slutet - har läst att många blir ganska inbundna också och förbereder sig mentalt liksom. 
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-04-16 10:05:22 följande:

    Hej!! så kul att höra från dig - jätteroligt om fler orkar skriva i båda trådarna såklart =) är ju väldigt nyfiken på hur det går för alla nu när det närmar sig!!

    låter sjukt starkt att träna 3 ggr i veckan - då är du nog fit till födseln trots så svår foglossning ska också packa väskan här i påsk tänkte jag - ett bra tips jag hörde var att ta med bikini-överdel om man känner sig lite mer bekväm i det om man får ta ett bad eller ska föda i vatten på sjukhuset :) sen bor vi 10 min promenad från sjukhuset så är inte så nervös över den där väskan - bebisen får också alla kläder där. men roligt att det blir verkligt när man börjar packa!

    roligt med babyshower! jag kommer inte ha någon (har väldigt utspridda vänner) men älskar att anordna sånt där åt andra :)

    tror du ligger precic en vecka efter mig - vad var ditt bf igen? 

    jag mår bra men har fortsatt väldigt mkt sammandragningar - men de gör inte ont men känns väldigt starkt. går på koll varannan vecka och har gjort ett tag så känner mig trygg ändå. och skulle hon komma nu är det ju ganska lugnt. nu håller vi på att försöka bestämma namn.. visst hade ni bestämt er för Juni?


    Ja precis! Ska försöka vara mer aktiv här också :) där allting började!

    Ja alltså jag kan inte påstå att det är några hårda träningspass direkt.. man får ju inte göra så mycket när man har foglossning. Å så svårt å röra sig nu överhuvudtaget :P men ben å rygg iallafall :) har även börjat nu med pilatesboll å att träna andning å avslappning. Har du nån träning eller meditation du kör för förberedelse? :)

    Just det du hade väldigt nära. Måste kännas skönt å tryggt. Jag kan inte tänka mig att de har samma problem som Sverige med överfulla förlossningsavdelningar?

    Det oroar mig lite, att man inte ska få plats på nåt sjukhus här i Stockholm.. å helst vill jag ju föda på sös. Man får hoppas på det bästa :)

    2 juni har jag :) vilket datum har du?

    Åh att du fortfarande har så mycket sammandragningar.. va jobbigt. Skönt att dom inte gör ont. Är det bara å vila då som gäller? Så går de över? Skönt att du får regelbundna kontroller.

    Har ni några favoritnamn? :) för ni måste väl bestämma redan där å då på sjukhuset har jag för mig att du skrev.

    Oj vilket bra minne du har! Stämmer bra det :) vi har inte ändrat oss. Än så länge ;) men tror inte vi gör det faktiskt. Känns bra å rätt :) har väl hört sisådär 10 olika som skämtat om: tänk om hon kmr i maj då? Ska hon heta Maj då? XD
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF