• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-06-23 23:04:36 följande:

    Jag har exakt samma problem. Min lilla börjar gråta å skrika vid 20.00 tiden å det brukar fortsätta till 23-00 typ. Vi får gunga å vagga en hel del, amma vill hon göra hela tiden men tror hon får i sig för mycket luft å får ont i magen. Det är jätte svårt att rapa henne. Försöker göra det efter varje måltid men hon blir så sur å grinig å stretar emot. Som tur är funkar oftast att jag liggammar henne när vi lägger oss. Då brukar hon somna å jag kan lyfta över henne till babynestet. Men det gör så ont när hon skriker så. Har beställt magdroppar, miniform å pysventil så hoppas det kommer imorgon. Får även besök av BVC imorgon så ska fråga om hjälp å tips.

    Har haft baby blues nu ett tag. Varit ganska ledsen å känt mig misslyckad å så.. jag har inte riktigt knytit an med henne än. Och det ger mig ångest. Jag hoppas att det släpper snart. Har iallafall blivit bättre. Å imorgon är sista dagen min kille är hemma. Läskigt. Men det ska nog gå bra :)

    Hoppas allt är bra med er.


    Usch så jobbigt. Hade också svårt att rapa men när han blev större la jag honom på mage efter han ätit och då rapade han av sig själv. Vet inte om det kanske kan funka eller om det är lättare när de är stora. Annars funkade det ibland att gå i trappa samtidigt som han låg över axeln.

    Hur som helst så försök komma ihåg att det blir bättre!

    Vet att det inte hjälper, men säger det ändå. Du duger! Det kommer även att kännas bättre. MEN om du fortfarande mår dåligt efter ett tag ska du söka hjälp. Baby blues går över ganska snabbt, men det kan också utvecklas till en depression. Prata gärna med bvcsköterskan.

    Anknytning kommer den också. Ge det tid. Jag ser exempelvis att mannen fått en helt annan anknytning nu sista veckorna när lillen blivit lite större och mer en personlighet. Det kan vara samma för oss kvinnor och det är inget konstigt i sig

    Lycka till!
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-06-24 08:14:00 följande:

    Usch så jobbigt. Hade också svårt att rapa men när han blev större la jag honom på mage efter han ätit och då rapade han av sig själv. Vet inte om det kanske kan funka eller om det är lättare när de är stora. Annars funkade det ibland att gå i trappa samtidigt som han låg över axeln.

    Hur som helst så försök komma ihåg att det blir bättre!

    Vet att det inte hjälper, men säger det ändå. Du duger! Det kommer även att kännas bättre. MEN om du fortfarande mår dåligt efter ett tag ska du söka hjälp. Baby blues går över ganska snabbt, men det kan också utvecklas till en depression. Prata gärna med bvcsköterskan.

    Anknytning kommer den också. Ge det tid. Jag ser exempelvis att mannen fått en helt annan anknytning nu sista veckorna när lillen blivit lite större och mer en personlighet. Det kan vara samma för oss kvinnor och det är inget konstigt i sig

    Lycka till!


    Tack för tipset! Ska testa å gå i trappor å bära henne sådär! Det känns bättre nu faktiskt! Min kille började jobba idag å jag va så nervös inför att va själv men det har hittills gått bra. Hon har gråtit å skrikit en del men lyckades tillslut få henne å somna! Märker att hon har ont i magen men förhoppningsvis får jag min beställning idag ifrån apoteket med pysventil å magdroppar :) hoppas det ska hjälpa!

    Tack för stödet. Det är riktigt jobbigt när man känner såhär, men som sagt så känns det bättre för varje dag så det är tur :) man har ibland lite väl höga krav på sig själv. Att man ska knyta an, lära sig alla hennes signaler på en gång.. men det tar ju tid å jag måste bara intala mig själv att jag inte är en sämre mamma för att jag inte lärt mig allt än..

    Hon har iallafall gått upp massa i vikt så äter gör hon! Är väl därför hon får så ont i magen för hon vill ha bröstet konstant! Försökt ge napp men den vill hon bara ha kanske 5 min sen duger det inte :P haha!

    Hoppas allt är bra med er :)
  • tossaliten

    Båda mina tidigare barn har haft kolik. Det som funkat bäst är att lägga dom på mage över våra mina ben i knät... Gunga, benen fram och tillbaka samtidigt som man "daskar" dom lite lätt på blöjrumpan... Alltså inte hårt ???? haha utan gunga mer än du duggar i rumpan...

  • tossaliten
    BaKu skrev 2019-07-03 12:10:05 följande:

    Hur går det för alla?


    Är i v 30 nu. Placerat snitt nån gång i v 37+4 - 38+4 så veckorna går.

    Mår bra. Ledig hela sommaren nu. Håller mig än så länge i någorlunda form för att orka.
  • Etta
    BaKu skrev 2019-07-03 12:10:05 följande:

    Hur går det för alla?


    Jag går in i v 28 imorn, börjar bli tungt nu! Känner mig redan som en flodhäst och har 90 dagar kvar....
  • Fröken Rabarber
    Etta skrev 2019-07-03 22:15:32 följande:

    Jag går in i v 28 imorn, börjar bli tungt nu! Känner mig redan som en flodhäst och har 90 dagar kvar....


    Även jag börjar tycka det känns tungt, tar en tupplur varje eftermiddag efter jobbet. :) är I v. 32 nu, så mindre än 60 dagar kvar, sjukt spännande!
  • Akira Öken
    BaKu skrev 2019-07-03 12:10:05 följande:

    Hur går det för alla?


    Vecka 34 och mår ok. Tungt i kroppen ochcen del småkrämpor. Det värsta är nog att jag ofta är ledsen och inte kan njuta av graviditeten eller se fram emot att få träffa vår plutt så mycket som jag hade trott och önskat.

    Hur mår du och hur går det för er?
  • mammsen79
    Fröken Rabarber skrev 2019-06-18 22:43:42 följande:
    Jag är nu i v. 29, så I slutet av augusti är jag beräknad till. :) känns fantastiskt att ha kommit såhär långt, så nu är jag mest nervig inför hur allt kommer bli efter förlossningen. Har börjat ladda med lite mentala målbilder att använda under förlossningen. :)
    Samma här ska ha i slutet av Augusti :) beräknad den 29/8 då ska han komma till världen. Vilket datum är du beräknad? vet du vad det blir?
  • mammsen79
    Akira Öken skrev 2019-07-04 00:42:57 följande:
    Vecka 34 och mår ok. Tungt i kroppen ochcen del småkrämpor. Det värsta är nog att jag ofta är ledsen och inte kan njuta av graviditeten eller se fram emot att få träffa vår plutt så mycket som jag hade trott och önskat.

    Hur mår du och hur går det för er?
    Hej när är du beräknad? vet ni vad det blir?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF