• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (konstigt argument)

    Men så är det ju med allting som blivit olagligt. Någon eller några har propagerat för att det ska förbjudas och fått igenom frågan. Så det där med förbud som någon har velat ha, har vi ju redan och ingenting konstigt eller diktatur med det.


    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:47:17 följande:
    När det blir förbjudet att yttra sig så är det en diktatur. En demokrati handlar som sagt inte enbart om att kräva förbud mot allt man inte gillar, det handla lika mycket om att acceptera att andra gör saker man själv inte gillar.

    Och ja att propagera för förbud handlar just om att tvinga andra att göra som man själv vill.
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:53:01 följande:
    Att vägra göra ett ingrepp är absolut inte detsamma som förbud, det ena bygger på möjligheten till ett fritt val, det andra ger dig ingen möjlighet att välja.

    Det du vill är att tvinga kvinnor som inte vill föda ett barn att göra det för att du tycker så.
    Det vet jag att det är men nu kommenterade jag ett resonemang som går ut på att inte göra något som någon vill, är att tvinga den personen.

    Det vill jag inte alls så du kan lägga av med att lägga ord i mun på mig.
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-11 20:05:41 följande:
    Nej, det var jag som skrev det. Att det inte finns några lagar som bestämmer över en pappas kropp. Och en man ska inte kunna bestämma över en kvinnas kropp med eller utan lagar.
    Det var inte bestämma över pappas kropp som jag kommenterade. Jag kommenterade att stifta lagar som tvingar någon till något den inte vill. Eftersom lagen är sådan att pappan inte kan bestämma över abort så om han då inte vill bli pappa men kvinnan behåller, då tvingas han ju till något han inte vill, något du verkar skriva som att det är negativt.
  • Valuta2019
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort


    det jag inte fattar är verkligen abort så STORT? så man måste sätta det som grundlag? ha inte sex om det inte är kondom?
  • Anonym (konstigt argument)

    Inte får jag bestämma över min kropp ändå och få hjälp av samhället med de ingrepp jag önskar på min kropp, så det är ett kass argument, en fet lögn.

  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 21:14:30 följande:
    Det var inte bestämma över pappas kropp som jag kommenterade. Jag kommenterade att stifta lagar som tvingar någon till något den inte vill. Eftersom lagen är sådan att pappan inte kan bestämma över abort så om han då inte vill bli pappa men kvinnan behåller, då tvingas han ju till något han inte vill, något du verkar skriva som att det är negativt.
    Fast jag kommenterade kroppar. Något man inte vill med sin kropp.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 21:23:08 följande:

    Inte får jag bestämma över min kropp ändå och få hjälp av samhället med de ingrepp jag önskar på min kropp, så det är ett kass argument, en fet lögn.


    Blanda inte in andra.
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-12 00:23:57 följande:
    Fast jag kommenterade kroppar. Något man inte vill med sin kropp.
    Oavsett om det handlar om kroppar eller någonting annat, att någon inte gör som man vill är ju inte samma som att någon tvingar en till vad man inte vill. Däremot att plantera in foster i kvinnor mot deras vilja det vore att tvinga. Precis som det vore att med våld stjäla mäns sperma för att göra dem till ofrivilliga pappor vore också att tvinga.
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-12 00:26:10 följande:
    Blanda inte in andra.
    Vilka andra?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-11 20:49:53 följande:
    Varför det. Det är väl det absolut mest moraliska om man inte vill ha barnet.

    Nu rekommenderar jag såklart inte graviditeter om man inte vill, men jag tycker det är bättre att göra det valet INNAN en graviditet uppstår. Jag ser det så att även ett foster (vilket det är vecka 9-40) och ett embryo (vilket det är vecka 1-8) är värdefulla, har ett egenvärde, oberoende av de vuxnas viljor. Jag är  emot allt dödande som går att undvika. (Det är bla därför jag också sade nej till att bära vapen på den riktiga allmänna värnpliktens tid osv).


    Sen är det också så att en del ändrar inställningen till en graviditet under resans gång, och det går att påverka de yttre förhållandena på olika sätt, olika i olika individuella fall, som ändrar mycket. Olika saker kan ibland påverkas så att man ser annorlunda på en graviditet än man gjorde allra först.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?