• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (felix) skrev 2019-03-08 22:20:17 följande:

    Var försiktig så att du inte börjar tänka som den faktabaserade trollboten med egen erfarenhet. Det är ett psykologisk fenomen som kallas "kognitiv dissonans" som gör att en människa, när ens bild av den man vill vara inte stämmer överens med ens handlingar, uppfinner en annan verklighet som rättfärdigar ens handlingar. I ditt tillfälle att ditt man är lyckligt ovetande och att han bara får mer av din positiva energi. 

    I ditt tillfälle handlar det inte om din man får mer eller mindre sex pga din affär, utan om han lever i den verklighet som han tror sig leva i, som helst skulle vara ungefär samma verklighet som den du lever i. Eller om du lever ett känslomässigt dubbeltliv, där en annan man har övertagit din mans plats som den viktigaste på vissa områder.

    Tycker att det är tidsaspektet i din historia som är mest problematisk och som du borde ha dåligt samvete över. Du har hållit på i ett år med din förälskesaffär och vill egentligen bara trappa den ned till ett mer lagom nivå.  Du kan inte hålla på så här ett år till.


    Jag ska fundera och försöka ta till mig av det du skriver. Spontant håller jag inte med i allt, men principuellt har du en stark poäng, och vissa saker kan nog stämma. Låt mig smälta det en stund.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-03-08 23:36:25 följande:

    Gillar den här tråden! Känner igen mig i så mycket! Är också lycklig med min man och vårt liv med våra barn. Men är så otroligt förtjust i en upptagen man jag träffade via jobb. Vi träffas inte men jag kan inte riktigt släppa sms-kontakten vi har.. Önskar så att vi inte hade setts men nu blev det så. För mig har det också spillt över positivt på mitt och min mans sexliv, minst! Klart man måste få fantisera, ens egna tankar har man ensamrätt till och där får man göra vad man vill. Skönt att vi är fler, men fan vad livet kan spela spratt med en ibland..


    Du får gärna berätta mer om din situation!
  • Anonym (Känner samma)

    Lång historia vid det här laget.. Varit ihop med min man i 13 år, tre barn. Vi har aldrig haft det dåligt. Hade praktik och ?den andra? var min handledare, vi hade sjukt bra flyt i vår kommunikation från start. Eftersom han var min handledare hängde vi ju väldigt mycket ihop och i vissa arbetsmoment väldigt fysiskt nära. Och så blev vi tvungna att prata väldigt mycket. Tänkte inte så mycket på det under praktiken mer än att jag kände mig kär när jag gick därifrån, men kopplade ihop det med att jag äntligen hittat mitt drömyrke och min typ av folk. När sista dagen kom så tänkte jag att vi måste ju bli bästisar.

    Efteråt sågs vi på lunch och då märkte jag att det var pirrig stämning mellan oss och tänkte att det här går ju inte.. Vi smsade en del och det var flirtig stämning men vi nämnde aldrig elefanten i rummet. Till slut bad jag honom att sluta höra av sig för jag kände att jag måste få distans och försöka glömma alltihop. Det gick ett tag men sedan hörde han av sig ändå och till slut sa vi båda som det var telefonledes; att fan vad jag är förälskad i dig men det går ju inte. Så bestämde vi återigen att vi skulle sluta höras och glömma varandra.

    Problemet är att oavsett om vi hörs eller inte så kan jag inte sluta tänka på honom. Så just nu har vi sporadisk sms-kontakt och jag försöker lära mig att leva med vemodet. Typ. Önskar så att vi kunde bli just bästisar men just nu går inte det. Det är för jobbigt. Typ så, kortfattat alltså ;)

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-03-09 00:11:15 följande:

    Lång historia vid det här laget.. Varit ihop med min man i 13 år, tre barn. Vi har aldrig haft det dåligt. Hade praktik och ?den andra? var min handledare, vi hade sjukt bra flyt i vår kommunikation från start. Eftersom han var min handledare hängde vi ju väldigt mycket ihop och i vissa arbetsmoment väldigt fysiskt nära. Och så blev vi tvungna att prata väldigt mycket. Tänkte inte så mycket på det under praktiken mer än att jag kände mig kär när jag gick därifrån, men kopplade ihop det med att jag äntligen hittat mitt drömyrke och min typ av folk. När sista dagen kom så tänkte jag att vi måste ju bli bästisar.

    Efteråt sågs vi på lunch och då märkte jag att det var pirrig stämning mellan oss och tänkte att det här går ju inte.. Vi smsade en del och det var flirtig stämning men vi nämnde aldrig elefanten i rummet. Till slut bad jag honom att sluta höra av sig för jag kände att jag måste få distans och försöka glömma alltihop. Det gick ett tag men sedan hörde han av sig ändå och till slut sa vi båda som det var telefonledes; att fan vad jag är förälskad i dig men det går ju inte. Så bestämde vi återigen att vi skulle sluta höras och glömma varandra.

    Problemet är att oavsett om vi hörs eller inte så kan jag inte sluta tänka på honom. Så just nu har vi sporadisk sms-kontakt och jag försöker lära mig att leva med vemodet. Typ. Önskar så att vi kunde bli just bästisar men just nu går inte det. Det är för jobbigt. Typ så, kortfattat alltså ;)


    Och det är väl typ så här dom flesta har rått ts att sköta saken...
  • Anonym (Känner samma)

    Lite svårare när man jobbar ihop och måste ses.. Men när går det över?! Känns så otroligt sorgligt just nu, att man inte kan få ha kakan och äta upp den.. Skönt att få prata om det med någon som fattar känslan ändå :)

  • Lione81
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-03-09 00:30:05 följande:

    Lite svårare när man jobbar ihop och måste ses.. Men när går det över?! Känns så otroligt sorgligt just nu, att man inte kan få ha kakan och äta upp den.. Skönt att få prata om det med någon som fattar känslan ändå :)


    Livets gång är aldrig dans på röda rosor.

    Du får ta ställning här, vad vill du med din kollega?!? Du har ju bestämt dig två ggr att klippa kontakten. Han är den som återupptar den, du spinner vidare. Fast du inte vill, el förmodligen vill du. I ditt fall känns det som du aldrig kommer att få lugn och ro och glömma honom, om du jobbar såhär nära honom. I bland kan ett engångsligg bli så fel och allt skiter sig.

    Fortsätt stå på (Y) kan du förklara för honom att du hill ha distans?

    Eller vill du ha nära kontakt?

    Känner du någon skuld till din man?
  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-03-08 20:15:57 följande:
    Bryta kontakten som vän menar jag. Kanske är spellistan som ett minne av nåt som aldrig blev? Precis som jag har fotoalbum kvar från mitt ex när vi reste - aldrig längtat tillbaka, men kvar som minne. Ja, min man har såklart sett det. Det ligger i vårt förråd.

    Dessutom ligger inte alla låtar vi skickat på listan. Listan kan min man se utan att jag skulle känna mig skyldig eller orolig. Han kommer åt mitt spotifykonto om han vill. Jag döljer inte så mkt som ni verkar tro?

    Intressant tanke du beskrev dock. Mitt liv är ju (tyvärr) ingen film so I guess we will never know.
    Tror att den reella grunden till att du vill behålla spellistan är att om du dödar den så kan han se det och vill uppfatta det som ett symboliskt avslut på ert förhållande. Därefter är ni ju "bara vänner". Och det är ju det som du säger dig vilja att ni skall vara, men inte riktigt vill.

    Tycker heller du har rätt ha den kvar som ett minne av nåt som aldrig blev av, som ett fotoalbum från ditt ex. Det är ju något som fortfarande är och som inte borde ha existerat alls. Så du har inte rätt till detta "minne".

    Så på nåt sätt tycker jag den spellistans vara eller inte vara, hur lite det än sker i den, är centralt för hur du skall komma vidare. Det är nog rätt osannolikt att din man upptäcker den och att det får stora konsekvenser för ditt liv. Men den kan ändå vara en Sliding Door som avgör hur ditt nästa år skall bli. Din förälskelse kommer att ta slut. Det tar bara längre tid med den spellistan än utan.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (felix) skrev 2019-03-09 08:00:39 följande:
    Tror att den reella grunden till att du vill behålla spellistan är att om du dödar den så kan han se det och vill uppfatta det som ett symboliskt avslut på ert förhållande. Därefter är ni ju "bara vänner". Och det är ju det som du säger dig vilja att ni skall vara, men inte riktigt vill.

    Tycker heller du har rätt ha den kvar som ett minne av nåt som aldrig blev av, som ett fotoalbum från ditt ex. Det är ju något som fortfarande är och som inte borde ha existerat alls. Så du har inte rätt till detta "minne".

    Så på nåt sätt tycker jag den spellistans vara eller inte vara, hur lite det än sker i den, är centralt för hur du skall komma vidare. Det är nog rätt osannolikt att din man upptäcker den och att det får stora konsekvenser för ditt liv. Men den kan ändå vara en Sliding Door som avgör hur ditt nästa år skall bli. Din förälskelse kommer att ta slut. Det tar bara längre tid med den spellistan än utan.
    Saken är väl den att ts fattar allt detta som vi med dårars envishet försöker förklara. Hon är inte dum. Troligtvis tvärt om.
    Men hon vill inte...

    Hon skulle förmodligen behöva ett rejält bakslag för att ta tag i problemen.
    Typ att mannen börjar ifrågasätta vad som sker.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-09 11:37:11 följande:

    Saken är väl den att ts fattar allt detta som vi med dårars envishet försöker förklara. Hon är inte dum. Troligtvis tvärt om.

    Men hon vill inte...

    Hon skulle förmodligen behöva ett rejält bakslag för att ta tag i problemen.

    Typ att mannen börjar ifrågasätta vad som sker.


    Jag har redan skrivit det själv högre upp. Jag erkänner att jag inte vill bryta helt, Jag är inte där. Men jag kommer fortfarande inte göra nåt.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-03-09 00:11:15 följande:

    Lång historia vid det här laget.. Varit ihop med min man i 13 år, tre barn. Vi har aldrig haft det dåligt. Hade praktik och ?den andra? var min handledare, vi hade sjukt bra flyt i vår kommunikation från start. Eftersom han var min handledare hängde vi ju väldigt mycket ihop och i vissa arbetsmoment väldigt fysiskt nära. Och så blev vi tvungna att prata väldigt mycket. Tänkte inte så mycket på det under praktiken mer än att jag kände mig kär när jag gick därifrån, men kopplade ihop det med att jag äntligen hittat mitt drömyrke och min typ av folk. När sista dagen kom så tänkte jag att vi måste ju bli bästisar.

    Efteråt sågs vi på lunch och då märkte jag att det var pirrig stämning mellan oss och tänkte att det här går ju inte.. Vi smsade en del och det var flirtig stämning men vi nämnde aldrig elefanten i rummet. Till slut bad jag honom att sluta höra av sig för jag kände att jag måste få distans och försöka glömma alltihop. Det gick ett tag men sedan hörde han av sig ändå och till slut sa vi båda som det var telefonledes; att fan vad jag är förälskad i dig men det går ju inte. Så bestämde vi återigen att vi skulle sluta höras och glömma varandra.

    Problemet är att oavsett om vi hörs eller inte så kan jag inte sluta tänka på honom. Så just nu har vi sporadisk sms-kontakt och jag försöker lära mig att leva med vemodet. Typ. Önskar så att vi kunde bli just bästisar men just nu går inte det. Det är för jobbigt. Typ så, kortfattat alltså ;)


    Hur längesen var det?
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift