• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Orolig man) skrev 2019-03-11 08:51:41 följande:

    Jag tog upp de tre råden för att det är de som varit mest förekommande, inte för att jag tycker alla är bra.

    1:

    Nej jag kan förstå att detta, i det stadium det är nu, motiverar det inte ett jobb byte.Hade det varit samma nivå på känslorna som i höstats, ja då hade jag nog tyckt det varit ett bra råd.

    2:

    Maken ja, the jury is still out on this one.

    Å ena sidan kan jag förstå att du inte vill ta upp hela sanningen, det skulle ju potentiellt kunna sabba ditt äktenskap.

    Men å andra sidan skulle det ju effektivt kyla ner umgänget med kollega. Fast förstås, risken är att maken då kräver alt 1.

    3:

    Däremot, om du nu menar allvar i att distansera dig, så tycker jag att detta är det bästa alternativet. "Bryta" kan betyda mycket, men det halvfjösiga försök du gjort hittills, dvs. "jag är passiv och svarar bara", är väl knappast tillräckligt om man verkligen vill kyla ner en förälskelse, eller vad tycker du själv?

    Vad jag ville ha sagt, summerat, var att det nu gått ett år, och du rör dig inte mycket framåt på sistone. Absolut ett stort kliv sedan i höstas, men du kommer inte riktigt hela vägen.

    Se detta som att jag ville utmana dig, få dig att tänka lite mer på hur du skall ta dig vidare.


    2. Jag vet att flera av er tycker att jag ska säga precis allt jag tänkt / tänker till min man men än så länge är vi av olika åsikt där. Jag vill inte veta ALLT han tänker heller. Jag skulle inte ens vilja veta om han haft ett ONS som han ångrar bittert, den bördan får han gärna bära själv. Inleder han ett förhållande med nån - ja då vill jag veta. Tänder han på grannen? Kollegan? Det vill jag inte veta så länge det är tankar, om han kan kontrollera sig.

    3. Jag vet, och jag förstår det. Jag kan bli trött på mig själv. Hur svårt ska det vara att bara bryta. Jag låter som sagt honom initiera kontakten vi har nu i 9 fall av 10 a mkt mer än förut när vi hörde av oss nästan lika mkt men jag har inte kommit till att inte svara. Trodde ju att han också bröt nu när han var borta en vecka och det var radiotystnad (han hörde iofs av sig med text och bilder en dag). Men nu satt vi ju kvar förra veckan efter ett möte, och i helgen hörde han av sig (kort dock) flera ggr och idag har han skrivit flera ggr och frågat om vi ska hänga, men jag har inte haft tid, vilket gör det lättare att säga nej. Jag vet att det bästa är att bryta helt, men sanningen är ju att jag inte lyckats med det än. Men jag hör inte av mig först. Jag vet att det är myrsteg fram. Jag fattar det. Men för mig gör det skillnad.
  • Anonym (Skeptisk)
    Är du inte rädd att din fru skall få reda på din trådstart? Om du blir konfronterad, förskönar du sanningen då? Erkänner du din tråd och är ärlig om vem du är, var du står och vad dina principer består av egentligen?

    Du har inte fysiskt varit otrogen men ditt beteende är ett stort svek. Att smussla, föra bakom ljuset, att medvetet undanhålla, det är nästan värre.

    Föreställ dig det omvända:

    Din partner tänker/känner samma saker för en annan person (som du upplevt ang. kollegan), känns det ok för dig?

    Vetskapen att din partner är kåt på en person som inte är du? Som lekt med elden och medvetet äventyrat er relation? Att du vet att din partner aktivt bär med den andra personen i vardagen, att det hemlighetshålls?

    Om det känns minsta lilla obehagligt i hjärtat är du ute på farligt vatten och ditt samvete borde veta med sig att det du gör och inte gör är fel.
  • Anonym (Känner samma)

    Alltså jag håller inte med alla moralpredikare här! Man är bara människa och det är mänskligt att bli förtjust i andra. Under ett människoliv måste det liksom hända ett par gånger. Sen kan man ju ha olika syn på var gränsen går. Jag håller med ts att om man inte har tänkt att agera på det så är det nog bättre att behålla det för sig själv. Men man får ju tycka olika.

  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2019-03-11 19:01:30 följande:

    Är du inte rädd att din fru skall få reda på din trådstart? Om du blir konfronterad, förskönar du sanningen då? Erkänner du din tråd och är ärlig om vem du är, var du står och vad dina principer består av egentligen?

    Du har inte fysiskt varit otrogen men ditt beteende är ett stort svek. Att smussla, föra bakom ljuset, att medvetet undanhålla, det är nästan värre.

    Föreställ dig det omvända:

    Din partner tänker/känner samma saker för en annan person (som du upplevt ang. kollegan), känns det ok för dig?

    Vetskapen att din partner är kåt på en person som inte är du? Som lekt med elden och medvetet äventyrat er relation? Att du vet att din partner aktivt bär med den andra personen i vardagen, att det hemlighetshålls?

    Om det känns minsta lilla obehagligt i hjärtat är du ute på farligt vatten och ditt samvete borde veta med sig att det du gör och inte gör är fel.


    Om han hittar denna tråd och läser allt är inget förskönat, då får han ju veta allt (nästan) jag tänkt. Dock har jag ändrat identifierbara fakta och datum etc av uppenbara skäl. Ex antal år som gifta, antal barn, att vissa saker har jag valt att skriva / redogöra för i andra trådar etc. för att avpersonifiera - vem jag ÄR är inte det viktiga. Och det är inte via denna väg min man ska behöva få reda på något.

    Jag smusslar och undanhåller inte. Men ja, jag skulle bli ledsen om jag visste att min man kände så för en kollega och sen fortsatte umgås mycket. Det skulle jag.
  • Anonym (Orolig man)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-03-11 18:41:35 följande:
    2. Jag vet att flera av er tycker att jag ska säga precis allt jag tänkt / tänker till min man men än så länge är vi av olika åsikt där. Jag vill inte veta ALLT han tänker heller. Jag skulle inte ens vilja veta om han haft ett ONS som han ångrar bittert, den bördan får han gärna bära själv. Inleder han ett förhållande med nån - ja då vill jag veta. Tänder han på grannen? Kollegan? Det vill jag inte veta så länge det är tankar, om han kan kontrollera sig.

    3. Jag vet, och jag förstår det. Jag kan bli trött på mig själv. Hur svårt ska det vara att bara bryta. Jag låter som sagt honom initiera kontakten vi har nu i 9 fall av 10 a mkt mer än förut när vi hörde av oss nästan lika mkt men jag har inte kommit till att inte svara. Trodde ju att han också bröt nu när han var borta en vecka och det var radiotystnad (han hörde iofs av sig med text och bilder en dag). Men nu satt vi ju kvar förra veckan efter ett möte, och i helgen hörde han av sig (kort dock) flera ggr och idag har han skrivit flera ggr och frågat om vi ska hänga, men jag har inte haft tid, vilket gör det lättare att säga nej. Jag vet att det bästa är att bryta helt, men sanningen är ju att jag inte lyckats med det än. Men jag hör inte av mig först. Jag vet att det är myrsteg fram. Jag fattar det. Men för mig gör det skillnad.
    Tog man en titt på din "17 lista". Mina tanker om vad som är OK kollegialt beteende eller t.o.m vänner emellan beteende. Finns ju saker som behöver dras ner på utan, att du bryter helt.

    1. Han skriver till mig i stort sett varje dag på Skype, kommer förbi där jag sitter utan anledning många ggr per dag.
    Kommer han förbi får du helt enkelt säga att du har mycket nu, återkommer. Skype likadant, dra ut på svarstiden, svar sedan att det är mycket nu, återkommer



    2. Ibland byter han arbetsplats och sätter sig vid mig, trots att vi eg jobbar på olika företag och inte alls sitter ihop (men inne hos oss är det free-seating, så det går, men det är inte vanligt, vet att andra reagerat på det). Det gör han bara när han kan sitta med mig. 
    Lite udda, men kan väl anses vara OK, kollegor som jobbar ihop helt enkelt



    3. Kollegorna märker vår kemi/energi och vi har fått det påpekat flera ggr att det är nåt med oss. 
    Är väl då mest en konsekvens av bl.a. övriga punkter på listan.
    Risken är väl att det kan ge upphov till skvaller.Elaka tungor finns på alla arbetsplatser 



    4. Sex-skämt är återkommande.
    Öööh nej, inte OK!



    5. Han bokar upp konferensrum för att han och jag ska hänga själva, 1-3 timmar. Inget möte, bara att han vill umgås. Ingen annan får vara med, det är han tydlig med. 
    Intima fikastunder på konferensrum är no-no.
    Fika själva i köket är väl att anse som OK



    6. Han har bjudit med mig på AW?s med vårt externa företag. Noga med att ingen annan skulle följa med, bara han och jag. 
    Med tanke på omständigheterna, inte OK



    7. Han föreslog att vi skulle på en (helt onödig) konferens i höstas m övernattning (bara vi fr vårt företag). Jag sa nej. 
    Fundamentalt NO-NO!



    8. Om jag frågar om vi ska ta en kaffe så kan han ställa in ett möte för det och säger att allt handlar om prioriteringar. 
    Enkelt, du frågar inte efter en fika, och skall ni fika, gå till köket, inte till ett konferensrum.



    9. Han vill aldrig att andra är med när vi fikar, bara han och jag. Därför föredrar han också att boka upp ett rum och bokar in ett låtsasmöte där vi kan sitta så att inga andra tränger sig på. 
    Fika själva i köket är OK, inte i konferensrum.



    10. Han bokade in en lunch för oss i två timmar utanför kontoret för att bara umgås i höstas, vi åkte fr kontoret vid olika tider för att ingen skulle misstänka något. Vi hade datorerna med, han kollade på ettor och sa skämtsamt att man kanske skulle skaffa sig en etta man kan hänga i. (Här gick min gräns)
    Som du själv säger, NO-NO



    11. Han hör av sig på kvällar och helger. 
    Inte helt OK, kollegor gör inte så, men vänner kan göra så. Men kan du visa varje meddelande för din man, utan att skämmas, så visst fortsätt.
    (Hade jag varit din man så hade jag dock blivit j?.gt irriterad om en manlig kollega skickat insta till min fru på Fredag, Lördag, Söndag och var o varannan kväll. Just saying.  



    12. Om jag jobbar hemma hör han av sig och frågar lite skämtsamt om han får komma över. Och att jag annars borde vara inne på jobbet och hänga m honom. 
    Kan väl knappast anses som OK. 
    Tänk dig situationen sett utifrån. Manlig kollega antyder ?skämtsamt? att han vill komma hem till sin kvinnliga kollega när inte maken är hemma. Hmm??..
    Sluta helt enkelt med att svara på såna skämt.



    13. Han vill alltid sitta nära, visar jag ett klipp / något på telefonen så lägger han alltid sin hand på min som håller telefonen. 
    Visst, finns personer som är mer fysiska än andra.
    Så klänge det inte sker på intim-fika i konferensrum utan i öppna lokaler, typ köket så helt OK.  



    14. Han biter sig i läppen och fuktar läpparna när han lyssnar när jag pratar.
    Hans problem, inte ditt.



    15. Han spänner ofta musklerna när han går förbi mig.
    Skämta bort det, högt och ljudligt  typ ?andas ut X, andas ut?



    16. Han nämner aldrig sin fru vid namn. 
    Tja inget du kan göra något åt. Men, pratar ni om era familjer, nämn alltid din man vid namn, pratar ni om hans fru, nämn hennes namn.


     
    17. Han skickar låtar med låttexter om sex, förbjuden kärlek, att vilja men inte kunna vara med någon

    Som (felix) sa, denna är nog en enda stor metafor för er flirt. Lägg ner. 

  • Anonym (felix)

    Håller helt med föregående talare omkring vad som inte är OK på 17 punkts listan. 

    Tycker också att kommunikation med insta inte alls är OK, med tanke på TS situation och att det är den kanal som är den som är bäst lämpad till dold kommunikation. Det är en signal i sig självt. Definitivt inte OK.

    Kommunikation tex fredag/lördag kväll är heller inte OK, eftersom det signalerar en intimitet att kommunikera på känsliga tidspunkter när TS och kollegan borde vara fokuserade på sine respektive. Om det skämtsamma innehållet kan visas för maken eller inte spelar ingen roll. Det är inte humor som är det egentliga budskapet.

    Så det som inte är OK måste helt enkelt bort. Insta/spellista/hänga i konferens rum/sexskämt etc.

  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (felix) skrev 2019-03-11 21:05:13 följande:

    Håller helt med föregående talare omkring vad som inte är OK på 17 punkts listan. 

    Tycker också att kommunikation med insta inte alls är OK, med tanke på TS situation och att det är den kanal som är den som är bäst lämpad till dold kommunikation. Det är en signal i sig självt. Definitivt inte OK.

    Kommunikation tex fredag/lördag kväll är heller inte OK, eftersom det signalerar en intimitet att kommunikera på känsliga tidspunkter när TS och kollegan borde vara fokuserade på sine respektive. Om det skämtsamma innehållet kan visas för maken eller inte spelar ingen roll. Det är inte humor som är det egentliga budskapet.

    Så det som inte är OK måste helt enkelt bort. Insta/spellista/hänga i konferens rum/sexskämt etc.


    Jag vet. Iaf så länge det finns en flirt nånstans där i grunden. Jag vet det. Som vänner tycker jag dock att de grejerna är ok (inte sexskämt kanske).
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-03-11 20:34:44 följande:

    Alltså jag håller inte med alla moralpredikare här! Man är bara människa och det är mänskligt att bli förtjust i andra. Under ett människoliv måste det liksom hända ett par gånger. Sen kan man ju ha olika syn på var gränsen går. Jag håller med ts att om man inte har tänkt att agera på det så är det nog bättre att behålla det för sig själv. Men man får ju tycka olika.


    Ibland känner jag så också. Jag är bara människa.
  • Lione81
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-03-11 21:26:02 följande:

    Ibland känner jag så också. Jag är bara människa.


    Undrar inte din man något när du sitter med mobilen så mycket och skriver här på FL, vad du gör?
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Lione81 skrev 2019-03-11 23:18:49 följande:

    Undrar inte din man något när du sitter med mobilen så mycket och skriver här på FL, vad du gör?


    Jag svarar oftast här när han gör något annat. Så nej.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift