• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (man)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 13:26:31 följande:

    Jag tycker att det är intressant att höra om din upplevelse Maria!

    Till er andra: För min egen del vet jag med mig att JAG inte kommer kunna leva med det om jag går över gränsen. OCH att det skulle såra min man otroligt om det kom fram, eller påverka honom genom mitt annars dåliga samvete om han ej fick veta nåt. Jag har ÖNSKAT att jag skulle kunna göra det, inte ha dåligt samvete och leva vidare men landat i att nej, det går inte.

    Till (Känner Samma): Som det är nu så klarar vi absolut av att vara vänner. Vi trivs båda i varandras sällskap och ingen har ju försökt med något fysiskt alls och det har ändå gått ett år. Så jag tror faktiskt att ddt här kommer funka. Det är klart att det nog alltid kommer finnas NÅT i bakgrunden, men så länge vi håller oss på rätt sida och inte sätter oss i någon situation där det äventyras så känner jag mig lugn med det.


    Varför skulle du vilja ÖNSKA att vara en skrupelfri egoist utan samvete?
    Du borde väl istället vara glad över att du har ett fungerande samvete och empati?
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Orolig man) skrev 2019-04-03 12:08:39 följande:
    Måste vara fantastiskt skönt att vara som du, att kunna skita i alla andra och bara tänka på sig själv.
    Ett löfte är bara värt något så längre det gagnar mig och min egen lycka och om min egen lycka drabbar nån annan, tja vem bryr sig, jag är en vinnare och alla andra är losers..... 

    Storsint av dig skruva så här också:
    "PS, ja om min man skulle ligga med en annan kvinna av samma anledning som jag, ja, jag skulle aldrig lämna honom för det, eller älska honom mindre. Jag kanske till och med skulle unnat honom det efter alla år"
    Så din man KANSKE kan få ligga med en annan kvinna, om du först godkänner henne då eller?

    Vet du vad, jag tror inte du älskar din man alls, du älskar kanske det liv du har tillsammans med din man, dvs hus, barn, schysst ekonomi, bra vänner etc. Men din man, som person, har du slutat älska för länge sedan.....

    Tycker synd om din man som slösat bort sitt liv på en egoistisk liten människa som dig. 

    Vem är du som anser dig ha rätt att fördöma en annan människa?
    Vare sig Maria, TS eller någon annan har sagt något som tyder på att de skulle skita i alla andra och bara tänka på sig själva.
    Tvärtom har ju båda vittant om sin kärlek till sin fasta partner!

    Du som flera här kan inte skilja på sak och person, och väljer att bemöta TS, Maria, mig och andra som att vi skulle ha varit otrogen mot dig. 


    Jag tycker det är intressant att resonera runt såväl Marias berättelse som TS frågor och funderingar, och därav följer min fråga till dig och andra: 
    Rent faktabaserat, vad är det som är så himla dramatiskt med att ens partner har en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan? 
    Alltså om allt annat är lika, t ex att vår ömsesidiga kärlek till varandra är opåverkad? Eller att kärleken kanske tom är starkare?


    Om min fru har en sexuell upplevelse med en annan och jag aldrig får reda på det: Vad är då rent faktabaserat de negativa konsekvenserna?

    Tycker synd om din man som slösat bort sitt liv på en egoistisk liten människa som dig. 

    Hur kan du ens inbilla dig att du skulle veta något om vad hennes man tycker om henne, om deras liv och om deras kärlek?
    Det är ju faktiskt fullt möjligt att han tycker lika som jag, alltså att han inte vill veta om hon har varit otrogen eller ej!

  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 13:26:31 följande:

    Till er andra: För min egen del vet jag med mig att JAG inte kommer kunna leva med det om jag går över gränsen. OCH att det skulle såra min man otroligt om det kom fram, eller påverka honom genom mitt annars dåliga samvete om han ej fick veta nåt. Jag har ÖNSKAT att jag skulle kunna göra det, inte ha dåligt samvete och leva vidare men landat i att nej, det går inte.


    Intressant svar. Du avstår, men uteslutande baserat på en Cost-Benefit analys.

    En filosofisk fråga som kanske säger lite grann om dig och ditt förhållande till din man:
    Om det fanns ett piller som gjorde att man kunde ha ett ONS med en person utan någon som helst dåligt samvete, skulle du tacka ja nästa gång din kollega föreslår en gemensam konferens och ta detta piller?
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Maria) skrev 2019-04-03 13:11:17 följande:

    Måste bara svar Herr Orolig man, eller amatörpsykolog. 

    Vi har en trådstartare som efterfrågar lite hjälp, tankar, om det hänt någon där ute (som känt likadant) och hon efterfrågar inte vissa svar. 

    Jag försöker svara utifrån det perspektiv som jag haft på en liknande upplevelse, jag säger inte att det är moraliskt rätt, men jag talar om vad som hände och hur jag kände. 

    Låt oss hålla oss till hennes frågeställning och dilemma. 

    Dina sista påstående om jag älskar min man, om det bara är det livet, ekonomin så kan jag svara dig så här:

    - Jag tjänar väldigt bra med pengar på mitt yrke. Ungefär dubbelt så mycket som min man som även han är höginkomsttagare, men vi är inte ihop pga pengar ellelr boende. 
    - Jag tror mig veta om jag älskar honom eller inte. Nu råkar jag veta att jag älskar honom, men jag vet också att passionen som vi hade efter 5 år eller 20 år, aldrig går att jämföra med förälskelsens tid i början då behovet att sömn eller mat totalt överskyggades av vara klistrade på varandra. 
    - Jag känner många som glidit ifrån sin partner med tiden, framförallt när barnen börjar flyga ut då man slutat intressera sig för allt runt omkring eller andra människor. Vi har aldrig förnekat för varandra om vi sett en snygg man eller kvinna för varandra. 
    - Vi hade bra sex innan, vi har ännu bättre sex nu. 
    - Dessutom är vi varandras bästa vänner vilket är viktigt, sex kan du inte ha 23 timmar per dygn. 

    Nog om mig, nu håller vi oss till TS, som står inför sitt livs val, vilken riktning det än går. Oavsett vad du kommer fram till, kommer något i dig lida lite grann framöver. 

    Sen en frågeställning att reflektera över:

    - Psykisk otrohet är inte det lika illa som fysisk?
    - Sex är ändå bara sex, en drivkraft som nästan alla människor har. Jag blev inte en annan människa, en annan mamma eller annat fru bara för att jag delade det med en annan man. Kanske lite lugnare i själen.


    Du har så rätt, man kan konstatera att större delen av inläggen i denna tråden har inte besvarat TS frågor och funderingar. Flera som skriver här har aldrig beaktat  trådstarten eller de kompletteringar och förtydliganden som TS har gjort. 
    I stället har man valt att utgå från sig själv, sina egna påhittade scenarior och de allra hemskaste fantasier man förmår, i stället för att beakta TS beskrivning. 

    Varför?

    - Sex är ändå bara sex, en drivkraft som nästan alla människor har. Jag blev inte en annan människa, en annan mamma eller annat fru bara för att jag delade det med en annan man. Kanske lite lugnare i själen.
    Jag håller med dig och det är verkligen värt att reflektera över.
    Rent faktabaserat, vad är det som är så himla dramatiskt med att ens partner har en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan? 

    Alltså om allt annat är lika, t ex att vår ömsesidiga kärlek till varandra är opåverkad eller kanske tom starkare?
  • Anonym (Orolig man)
    Anonym (Maria) skrev 2019-04-03 13:11:17 följande:

    Måste bara svar Herr Orolig man, eller amatörpsykolog. 

    Vi har en trådstartare som efterfrågar lite hjälp, tankar, om det hänt någon där ute (som känt likadant) och hon efterfrågar inte vissa svar. 

    Jag försöker svara utifrån det perspektiv som jag haft på en liknande upplevelse, jag säger inte att det är moraliskt rätt, men jag talar om vad som hände och hur jag kände. 

    Låt oss hålla oss till hennes frågeställning och dilemma. 

    Dina sista påstående om jag älskar min man, om det bara är det livet, ekonomin så kan jag svara dig så här:

    - Jag tjänar väldigt bra med pengar på mitt yrke. Ungefär dubbelt så mycket som min man som även han är höginkomsttagare, men vi är inte ihop pga pengar ellelr boende. 
    - Jag tror mig veta om jag älskar honom eller inte. Nu råkar jag veta att jag älskar honom, men jag vet också att passionen som vi hade efter 5 år eller 20 år, aldrig går att jämföra med förälskelsens tid i början då behovet att sömn eller mat totalt överskyggades av vara klistrade på varandra. 
    - Jag känner många som glidit ifrån sin partner med tiden, framförallt när barnen börjar flyga ut då man slutat intressera sig för allt runt omkring eller andra människor. Vi har aldrig förnekat för varandra om vi sett en snygg man eller kvinna för varandra. 
    - Vi hade bra sex innan, vi har ännu bättre sex nu. 
    - Dessutom är vi varandras bästa vänner vilket är viktigt, sex kan du inte ha 23 timmar per dygn. 

    Nog om mig, nu håller vi oss till TS, som står inför sitt livs val, vilken riktning det än går. Oavsett vad du kommer fram till, kommer något i dig lida lite grann framöver. 

    Sen en frågeställning att reflektera över:

    - Psykisk otrohet är inte det lika illa som fysisk?
    - Sex är ändå bara sex, en drivkraft som nästan alla människor har. Jag blev inte en annan människa, en annan mamma eller annat fru bara för att jag delade det med en annan man. Kanske lite lugnare i själen.


    Fru Maria, gulligt av dig att kommentera.

    Huruvida du eller din man tjänar mest är betydelselöst, likaså hur boendet är löst. Jag tror du helt enkelt inte vill bryta din relation med din man för att det är bekvämast för dig att vara kvar, på alla möjliga plan.
    Ha kakan och äta den, för att travestera (och återknyta till) TS trådstart.

    Om ditt liv nu är så fantastiskt med din ovetande man som du säger, säg då sanningen till din man.
    Om han är så storsint som du antyder så går han med på öppet förhållande och så kan han hitta en älskarinna han också ....om du nu KANSKE går med på det
    ...men nåt säger mig att det skulle du aldrig våga.....  

    - Jag känner många som glidit ifrån sin partner med tiden, framförallt när barnen börjar flyga ut då man slutat intressera sig för allt runt omkring eller andra människor. Vi har aldrig förnekat för varandra om vi sett en snygg man eller kvinna för varandra. 
    Absolut sant....och vill man då göra det rätta så skiljer man sig och startar fas 2 i sitt liv, eller har ett öppet förhållande.
    Men det är väl som sagt inte riktigt din melodi. 

    Puss på dig också.


    // Amatörpsykologen (Leg Ph.D.)

  • Anonym (Orolig man)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-04-03 14:07:50 följande:

    Vem är du som anser dig ha rätt att fördöma en annan människa?
    Vare sig Maria, TS eller någon annan har sagt något som tyder på att de skulle skita i alla andra och bara tänka på sig själva.
    Tvärtom har ju båda vittant om sin kärlek till sin fasta partner!

    Du som flera här kan inte skilja på sak och person, och väljer att bemöta TS, Maria, mig och andra som att vi skulle ha varit otrogen mot dig. 

    Jag tycker det är intressant att resonera runt såväl Marias berättelse som TS frågor och funderingar, och därav följer min fråga till dig och andra: 
    Rent faktabaserat, vad är det som är så himla dramatiskt med att ens partner har en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan? 
    Alltså om allt annat är lika, t ex att vår ömsesidiga kärlek till varandra är opåverkad? Eller att kärleken kanske tom är starkare?

    Om min fru har en sexuell upplevelse med en annan och jag aldrig får reda på det: Vad är då rent faktabaserat de negativa konsekvenserna?

    Tycker synd om din man som slösat bort sitt liv på en egoistisk liten människa som dig. 
    Hur kan du ens inbilla dig att du skulle veta något om vad hennes man tycker om henne, om deras liv och om deras kärlek?
    Det är ju faktiskt fullt möjligt att han tycker lika som jag, alltså att han inte vill veta om hon har varit otrogen eller ej!


    Jag vet inte vem du är, vad du gör, hur du lever eller med vem du lever, men jag har ett råd till dig, i all välmening.
    Sök. Professionell. Hjälp. 
    ...och gör det nu, för de sunkiga åsikter du ger uttryck för är inte normala. 

  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Orolig man) skrev 2019-04-03 15:05:48 följande:

    Jag vet inte vem du är, vad du gör, hur du lever eller med vem du lever, men jag har ett råd till dig, i all välmening.
    Sök. Professionell. Hjälp. 
    ...och gör det nu, för de sunkiga åsikter du ger uttryck för är inte normala. 


    Ber om ursäkt men nu behöver jag din hjälp för att förstå.
    Jag ber dig att förtydliga och precisera exakt vilka åsikter du åsyftar? Citera/kopiera gärna, tack.
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Orolig man) skrev 2019-04-03 15:00:14 följande:

    Om ditt liv nu är så fantastiskt med din ovetande man som du säger, säg då sanningen till din man.
    Om han är så storsint som du antyder så går han med på öppet förhållande och så kan han hitta en älskarinna han också ....om du nu KANSKE går med på det
    ...men nåt säger mig att det skulle du aldrig våga.....  

    - Jag känner många som glidit ifrån sin partner med tiden, framförallt när barnen börjar flyga ut då man slutat intressera sig för allt runt omkring eller andra människor. Vi har aldrig förnekat för varandra om vi sett en snygg man eller kvinna för varandra. 
    Absolut sant....och vill man då göra det rätta så skiljer man sig och startar fas 2 i sitt liv, eller har ett öppet förhållande.
    Men det är väl som sagt inte riktigt din melodi. 

    Puss på dig också.


    // Amatörpsykologen (Leg Ph.D.)


    Hur kan du med 100% säkerhet veta att hennes man inte ser på saken på samma sätt som jag och många fler ser på det?

    Jag vill inget veta om min fru skulle ha varit otrogen. Jag skulle föredra att vara en ovetande man. Jag skulle absolut inte vilja att hon berättade det du kallar för sanningen.
    Oavsett om min fru skulle ha varit otrogen eller ej så önskar jag inte få ha någon älskarinna, oavsett om min fru skulle gå med på det eller inte.

    Det finns inget som helst krav, eller ens önskan, från min sida att min fru skulle skilja sig från mig för att hon skulle vilja ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan.
    Jag skulle absolut inte vilja ha ett s k öppet förhållande och jag är övertygad att min fru inte heller skulle önska det. 

    Jag älskar min fru och hon älskar mig.
    För oss skulle skilsmässa absolut INTE vara att göra det rätta.
    Det finns inget som helst skäl för oss att skilja oss.
    En tillfällig sexuell förbindelse är absolut inte skäl nog för att ställa hela livet på ända för oss, för barnen och för många människor, så som genom skilsmässa.

    Jag förstår att du enbart utgår från dig själv.
    Men du måste försöka förstå att ditt sätt att se på saken inte är det enda allena rådande rätta sättet för mig och för alla andra människor.
    Jag accepterar din åsikt och förstår att det är ditt eget sätt att se på saken.
    Men jag för min egen personliga del gillar inte ditt sätt.
    Du har inget annat att göra än att också du måste acceptera mitt sätt att se på saken och du måste försöka förstå att det faktiskt finns fler än jag som ser det på ungefär samma sätt.
    Oavsett om du gillar det eller inte!
  • Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2019-04-03 13:22:13 följande:
    Snart blir väl vi alla som tycker detta beskyllda att vara samma person med olika nic igenDrömmer.
    Själv har jag slutat förvåna mig, men det berör mig fortfarande, tyvärr, och jag känner verkligen sorg för alla därute som blir lurade varje dag.
    Det är lätt att börja tvivla på sig själv på FL. Men jag tror faktiskt oxå det är det som är meningen. Det är lätt att vända upp och ner på allt i en virtuell värld som FL. Men tror du någon av dessa personer skulle kläcka ur sig såna saker IRL? Det tror inte jag.

    Kort sagt, det man ser här är ofta en produkt av människors försvarsmekanismer och dåliga samvete. Och det är inte så konstigt att de kan bli irrationella och bisarra för hela poängen med försvarsmekanismer är att göra om verkligheten till något som är mindre grisigt så man kan leva med sitt samvete.
  • Pope Joan II
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-04-03 15:48:45 följande:
    Hur kan du med 100% säkerhet veta att hennes man inte ser på saken på samma sätt som jag och många fler ser på det?

    Jag vill inget veta om min fru skulle ha varit otrogen. Jag skulle föredra att vara en ovetande man. Jag skulle absolut inte vilja att hon berättade det du kallar för sanningen.
    Oavsett om min fru skulle ha varit otrogen eller ej så önskar jag inte få ha någon älskarinna, oavsett om min fru skulle gå med på det eller inte.

    Det finns inget som helst krav, eller ens önskan, från min sida att min fru skulle skilja sig från mig för att hon skulle vilja ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan.
    Jag skulle absolut inte vilja ha ett s k öppet förhållande och jag är övertygad att min fru inte heller skulle önska det. 

    Jag älskar min fru och hon älskar mig.
    För oss skulle skilsmässa absolut INTE vara att göra det rätta.
    Det finns inget som helst skäl för oss att skilja oss.
    En tillfällig sexuell förbindelse är absolut inte skäl nog för att ställa hela livet på ända för oss, för barnen och för många människor, så som genom skilsmässa.

    Jag förstår att du enbart utgår från dig själv.
    Men du måste försöka förstå att ditt sätt att se på saken inte är det enda allena rådande rätta sättet för mig och för alla andra människor.
    Jag accepterar din åsikt och förstår att det är ditt eget sätt att se på saken.
    Men jag för min egen personliga del gillar inte ditt sätt.
    Du har inget annat att göra än att också du måste acceptera mitt sätt att se på saken och du måste försöka förstå att det faktiskt finns fler än jag som ser det på ungefär samma sätt.
    Oavsett om du gillar det eller inte!
    För min del - ja, jag vet att du förde en dialog med en annan medlem - har jag aldrig ingått i en relation med mindre än att jag gjort fullständigt klart för min partner hur jag ser på otrohet. Jag låter inte någon sväva i ovisshet om sådana för mig viktiga värderingar. 

    Men du, och kanske Maria också, gör alltså inte så? Ni går i stället runt och tycker, tänker och avgör åt andra utan att vare sig delge dem era egna synpunkter eller vara intresserade av era partners tankar, känslor och moral kring ämnen där det tycks mig tämligen olämpligt att gissa sig fram. 
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift