• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (man)
    Zzaara skrev 2019-05-16 15:06:55 följande:

    Kan ni inte bara ge er båda två nu.
    Skaffa er en egen tråd och tjafsa i istället för att förstöra tråden för alla andra!!


    Vadå båda två, jag har inte gjort något annat än att påpeka för personen att hen är OT?
  • Anonym (Känner samma)
    Anonym (man) skrev 2019-05-16 11:28:25 följande:

    Dessutom om man ska se det krasst så är det kanske din inställning till sånt som gjorde att du valde att agera som du gjorde? jag menar, har man inställningen att det är ok att agera på varenda känsla så är det kanske inte så konstig om man är otrogen så fort man känner för det?


    Jag har inte agerat på mina känslor. Men de kan ju fortfarande vara jobbiga..
  • Tecum
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-05-16 09:03:36 följande:
    Det är svårt för att vi bara är människor. En gång i tiden var vi inte skapta för att leva i monogama förhållanden. I slutändan får man bara välja det man tror att man kommer att må bäst av i längden och stålsätta sig. Men lätt är det inte..
    Tvärtom, vi ÄR skapta för att leva i monogama förhållanden. Annars skulle inte otrohet, polyamori och öppna förhållanden vara så känsligt. Under människans utveckling har monogami varit det effektivaste sättet för stammen att få de långsamt växande (i jämförelse med andra däggdjur) barnen att överleva och stammen att bli starkare och talrikare. I ett monogamt förhållande visste mannen någorlunda säkert att barnen var hans och han var motiverad att skaffa mat och skydda dem.

    Men i vår tid finns många alternativ, både i fråga om antal presumtiva partners och sätt att leva tillsammans - eller som singel. Plus att vi försörjer oss själva, har tid att umgås, fundera på om gräset är grönare... och jämföra oss med andra. Alla valmöjligheter kolliderar med vår instinkt att vara monogama och då blir vi osäkra och förvirrade som TS och andra i tråden.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-05-16 09:10:48 följande:

    Antar att du redan gjort det men förställ dig alla olika scenarier och gå igenom dem i huvudet. Hur skulle ditt liv bli om du blev själv? Hur skulle ditt liv se ut med honom? Hur ser du dig om 10 år med din man? Hur skulle han på jobbet vara att vara ihop med? Vad har han för svagheter? Vad skulle kunna gå snett mellan er? Osv.


    Det har jag gjort, och jag har aldrig varit inne på att leva ett nytt liv med kollegan, jag ser inte att det alls skulle vara bättre än livet med min man. Min man vinner i de allra allra flesta, och viktigaste, kategorier. Men logik och känsla / vad jag VILL går ju tyvärr inte alltid hand i hand som du vet :/. Men jag har inga illusioner om att X och jag skulle ha det rosaskimrande. Jag tror snarare tvärtom.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (man) skrev 2019-05-16 11:41:53 följande:

    Jag tycker snarare att folk som enbart går efter sina drifter utan att använda hjärnan är de som saknar intellekt och beter sig som djur. Det är trotts allt förmågan att kunna tänka ett steg längre än "oj nu är jag visst kåt" och förutse vad en handlingar kan leda till som skiljer oss från djuren. Om man saknar eller väljer att stänga av den förmågan och bara agerar på instinkt så kan man ju knappast påstå att man har ett större intellekt än andra utan snarare tvärtom.

    Att öht dra paralleller mellan otroget och polyamori är i sig hål i huvudet för otrohet har inte ett skit att göra med polyamori. Hur många som bedrar sin partner är ok med att deras partner gör likadant? Om man nu inte ville leva monogamt, varför valde man en monogam partner och ett monogamt förhållande istället för ett öppet?

    Ja ingen kan äga någon annan, men det betyder inte att man får bete sig hur fan man vill mot andra. Framför allt inte mot människor som älskar och litar på 

    Sorry, men dina insikter låter inte det minsta upplysta och en produkt av större intellekt eller förmåga att tänka utanför boxen. Utan snarare jävligt inskränkta, okunniga och faktiskt jävligt omogna.


    Jag vill bara göra klart att jag aldrig funderat eller velat ha ett öppet förhållande. Jag vill leva i en monogam relation, eller det har alltid varit min grundinställning. Att vara otrogen har aldrig funnits på världskartan för mig på dessa 15 år. Jag tycker att otrohet är fel och ett oerhört svek. Och ändå står jag här. Med känslor jag inte vill ha men har, med tankar jag inte ens föreställt mig innan. Jag har dock inte agerat på dem. Men likväl uppstod en kemi med en annan person än min man, något jag innan inte ens funderat på.
  • Pope Joan II
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-05-16 19:32:29 följande:
    Jag vill bara göra klart att jag aldrig funderat eller velat ha ett öppet förhållande. Jag vill leva i en monogam relation, eller det har alltid varit min grundinställning. Att vara otrogen har aldrig funnits på världskartan för mig på dessa 15 år. Jag tycker att otrohet är fel och ett oerhört svek. Och ändå står jag här. Med känslor jag inte vill ha men har, med tankar jag inte ens föreställt mig innan. Jag har dock inte agerat på dem. Men likväl uppstod en kemi med en annan person än min man, något jag innan inte ens funderat på.
    Dessutom en man som använder flera skiljetecken på rad. 
  • Elefantmannen2
    Tecum skrev 2019-05-16 19:10:53 följande:
    Tvärtom, vi ÄR skapta för att leva i monogama förhållanden. Annars skulle inte otrohet, polyamori och öppna förhållanden vara så känsligt. Under människans utveckling har monogami varit det effektivaste sättet för stammen att få de långsamt växande (i jämförelse med andra däggdjur) barnen att överleva och stammen att bli starkare och talrikare. I ett monogamt förhållande visste mannen någorlunda säkert att barnen var hans och han var motiverad att skaffa mat och skydda dem.

    Men i vår tid finns många alternativ, både i fråga om antal presumtiva partners och sätt att leva tillsammans - eller som singel. Plus att vi försörjer oss själva, har tid att umgås, fundera på om gräset är grönare... och jämföra oss med andra. Alla valmöjligheter kolliderar med vår instinkt att vara monogama och då blir vi osäkra och förvirrade som TS och andra i tråden.

    Att det är känsligt beror på normer och regelverk, inte evolution, tror jag. Du behöver ju bara byta världsdel för att man ska se på det med helt andra ögon. Eller att normen blir fler kvinnor per man, till exempel. 
    I delar av Asien är det socialt accepterat att ha en älskarinna, men regelverket kring det har utvecklats över tid. Det innebär skyldigheter och åtaganden mot bägge kvinnorna. 


    Att vi nu befinner oss högt upp i behovstrappan och har fler valmöjligheter är jag helt med på. Fast förvirringen ligger i att utmana normer inte någon instinkt att vara monogama. 


    Normerna utmanas ju hela tiden. Det är inte länge sedan det var helfel att skilja sig. Homosexualitet var en sjukdom. etc. etc. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-05-16 19:32:29 följande:
    Jag vill bara göra klart att jag aldrig funderat eller velat ha ett öppet förhållande. Jag vill leva i en monogam relation, eller det har alltid varit min grundinställning. Att vara otrogen har aldrig funnits på världskartan för mig på dessa 15 år. Jag tycker att otrohet är fel och ett oerhört svek. Och ändå står jag här. Med känslor jag inte vill ha men har, med tankar jag inte ens föreställt mig innan. Jag har dock inte agerat på dem. Men likväl uppstod en kemi med en annan person än min man, något jag innan inte ens funderat på.
    Det är ju basen för tråden. 
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Pope Joan II skrev 2019-05-16 19:50:37 följande:

    Dessutom en man som använder flera skiljetecken på rad. 


    Haha. Jojo. Det handlade nog mer om att uttrycka en känsla än något annat. Men visst, till och med en man som använder tre frågetecken på rad. Tänka sig!
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-16 19:57:22 följande:

    Det är ju basen för tråden. 


    Ja? Precis. Det står redan i TS att jag vet att det är fel men griper efter halmstrån?
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift