• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-10-09 20:14:51 följande:
    Varför jag ville att han skulle reagera? Ja, för att visa att han bryr sig kanske. (Lite svartsjuka kan vara nåt bra, jag menar inte sjuklig svartsjuka). Inte att han verkade svag, mer visa att jag är hans kanske? Ge honom en chans att dra en gräns om något störde honom / ge honom chans att fråga / ifrågasätta. Det är min tolkning såhär i backspegeln och lite det jag och min man dessutom pratade om.
    Hmm. Du verkar ha utdelegerat ansvaret för att dra upp gränser för ditt agerande till din man.

    Du agerar alltså på ett sätt som är ämnat att framkalla moderat svartsjuka hos din man, men gör det till hans ansvar att reagera om han inte tycker att den moderata svartsjukan är lika bra som du själv gör. Han får skylla sig själv om han inte visar att du är hans, och så har du ingen anledning att vara det annat än delvist och för det mesta. Är det något jag har missat? 

    Din man står samtidigt i en mycket svag situation. Pelle uppvaktar uppenbart hans fru och dom umgås intensivt på tu mans hand, närmast som dating i arbetstiden, samtidigt som dom har det perfekta alibit, ett samarbete på tu mans hand,med många möten och kommunikationsmöjligheter. Vad kan din man fråga om och sätta för gränser i denna situation? Han har ju usla kort, du har alla essen. Allt han kan göra är att spela cool, så gott det nu går.

    Kanske du skulle se på vilka konsekvenser din icke-affär med Pelle har haft för maktbalansen i ditt äktenskap. Du var nog starkast redan innan Pelle kom, men genom din dolda romans med honom, som låt oss vara ärliga, står några klasser över din man på attraktionskalan hos kvinnor,  har ditt ego vuxet och du blivit ännu starkare. Så stark att du kan göra som du vill, bara du inte "går över gränsen".

    Men kanske har du blivit för stark? Ditt äktenskap har nog seglat med stor slagsida i maktbalansen pga Pelle. För eller senare tröttnar din man på det. Eller ger igen den dagen då Pelle är borta ur bilden.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Orolig man) skrev 2019-10-11 08:16:46 följande:

    Så du har haft ett samtal med din man om Pelle.

    Han har på nåt sätt uttryckt ett ogillande om ditt beteende och ditt häng med Pelle, (baserat på den info han fått om detta).

    Han har visat lite svartsjuka, vilket du faktiskt har velat enligt tidigare inlägg.

    ...men ändå fortsätter du hänga (igen) med Pelle, om än i mindre grad och med inte lika starka känslor om att ha sex med Pelle.

    Vet din man om detta fortsatta häng och är han verkligen ok med detta?


    Han vet att vi jobbar ihop, och hänger ja.
  • Anonym (Ingen kul jul igen)

    Hej TS

    Hur har veckan varit med Pelle? Tråden är ju livlig och du är tålmodig.

    Trevlig helg.

  • Anonym (Orolig man)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-10-11 09:31:47 följande:
    Han vet att vi jobbar ihop, och hänger ja.
    Nu antar jag att du inte sagt allt till din man, men han är alltså OK med detta fortsatta häng?
  • Tecum
    Anonym (FYI) skrev 2019-10-11 08:37:37 följande:
    Ja vad skall han säga...Han är väl "barn av sin tid" och att ställa krav eller visa svartsjuka är fy fy.
    Men vad skulle du gjort om du varit i hans situation och fått veta det TS` man fått veta?

    I en relation är alltid den som älskar minst starkast. I detta fall är det utan tvekan TS, då hon trånat efter en annan och velat ha sex med honom. Men samtidigt har hon tagit ansvar för den makten, avstått sex, tagit kontroll över känslorna och tvingat ner samvaron med kollegan till en vänskapsnivå. Jag vet ärligt talat inte vad TS´ man skulle gjort annorlunda utan att framstå som ett kontrollerande svin som vill styra sin kvinna och visa att han har noll förtroende för henne. De har ju diskuterat sin egen relation och enligt TS är det inget fel där.
  • Anonym (FYI)
    Tecum skrev 2019-10-11 10:22:47 följande:
    Men vad skulle du gjort om du varit i hans situation och fått veta det TS` man fått veta?

    I en relation är alltid den som älskar minst starkast. I detta fall är det utan tvekan TS, då hon trånat efter en annan och velat ha sex med honom. Men samtidigt har hon tagit ansvar för den makten, avstått sex, tagit kontroll över känslorna och tvingat ner samvaron med kollegan till en vänskapsnivå. Jag vet ärligt talat inte vad TS´ man skulle gjort annorlunda utan att framstå som ett kontrollerande svin som vill styra sin kvinna och visa att han har noll förtroende för henne. De har ju diskuterat sin egen relation och enligt TS är det inget fel där.
    Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra, men med tiden skulle jag tycka att det blivit mer och mer ohållbart. Det har ju trots allt pågått i två år, och han har sannolikt varit medveten minst ett halvår.
    Kalla det gärna att vara ett "kontrollerande svin" eller vad du, vill men tycker du att mannens situation är ok? Bara luta sig tillbaka och se vart det bär hän?
    Vad hade du själv gjort?
  • Tecum
    Anonym (FYI) skrev 2019-10-11 10:35:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra, men med tiden skulle jag tycka att det blivit mer och mer ohållbart. Det har ju trots allt pågått i två år, och han har sannolikt varit medveten minst ett halvår.
    Kalla det gärna att vara ett "kontrollerande svin" eller vad du, vill men tycker du att mannens situation är ok? Bara luta sig tillbaka och se vart det bär hän?
    Vad hade du själv gjort?
    Som sagt, jag vet inte heller. Alternativen är ytterst begränsade om man vill behålla en god och förtroendefull stämning i relationen. Som någon skrev har TS en stark ställning och att neka henne att ha en manlig vän gör att man genast klassar in sig som "kontrollerande svin".

    Att kontakten pågått i två år utan att något mer hänt ser jag som ett gott tecken. En eld som inte får bränsle falnar ner, det vet jag både av egen och andras erfarenhet. Förnuftet stärks på känslans bekostnad. Det jag reagerar på är att du och andra avfärdar maken som en handlingsförlamad mes, men vad ska han göra?
    Den stora faran är att det händer något i relationen, konflikt, krav, avståndstagande, som driver TS närmare Pelle. Då kan det gå riktigt illa. Det förstår säkert maken och det gör att hans handlingsutrymme begränsas än mer.
    Det bästa han kunde göra är att få till en liknande situation med en kvinnlig kollega. Det finns inget bättre sätt att få partnern att sluta ta den andre för given. Men det är lättare sagt än gjort. 
  • Anonym (FYI)
    Tecum skrev 2019-10-11 10:52:27 följande:
    Som sagt, jag vet inte heller. Alternativen är ytterst begränsade om man vill behålla en god och förtroendefull stämning i relationen. Som någon skrev har TS en stark ställning och att neka henne att ha en manlig vän gör att man genast klassar in sig som "kontrollerande svin".

    Att kontakten pågått i två år utan att något mer hänt ser jag som ett gott tecken. En eld som inte får bränsle falnar ner, det vet jag både av egen och andras erfarenhet. Förnuftet stärks på känslans bekostnad. Det jag reagerar på är att du och andra avfärdar maken som en handlingsförlamad mes, men vad ska han göra?
    Den stora faran är att det händer något i relationen, konflikt, krav, avståndstagande, som driver TS närmare Pelle. Då kan det gå riktigt illa. Det förstår säkert maken och det gör att hans handlingsutrymme begränsas än mer.
    Det bästa han kunde göra är att få till en liknande situation med en kvinnlig kollega. Det finns inget bättre sätt att få partnern att sluta ta den andre för given. Men det är lättare sagt än gjort. 
    Kan säkert ligga mycket i vad du säger. I all otrohet ligger det en obalans. en känsla av makt och bekräftelse. Dessutom verkar det ju vara så i många förhållanden att en man/kvinna som attraherar motsatta könet bekräftar partnern,
    i.a.f så länge denna man/kvinna inte agerar på det.
    Däremot reagerar jag på uttrycket som det slängs mycket med på FL...
    "Kontrollerande svin"...Blir man det, det första man ställer krav på sin partner?
    Typ...Jag tolererar inte otrohet?
  • Tecum
    Anonym (FYI) skrev 2019-10-11 11:11:01 följande:
    Kan säkert ligga mycket i vad du säger. I all otrohet ligger det en obalans. en känsla av makt och bekräftelse. Dessutom verkar det ju vara så i många förhållanden att en man/kvinna som attraherar motsatta könet bekräftar partnern,
    i.a.f så länge denna man/kvinna inte agerar på det.
    Däremot reagerar jag på uttrycket som det slängs mycket med på FL...
    "Kontrollerande svin"...Blir man det, det första man ställer krav på sin partner?
    Typ...Jag tolererar inte otrohet?
    Nej, att inte tolerera otrohet är givetvis helt legitimt och en förutsättning för de flesta relationer. Men när nästa steg är att kontrollera partnern, kräva att denne byter jobb, inte får umgås med kollegor eller manliga vänner, kollar mobil och kräver ständig redovisning av vad partner gjort, då är man inne på svinavdelningen. 
    En relation måste bygga på ömsesidigt förtroende och det är nästan omöjligt att förhindra otrohet om partnern verkligen är inne på det. Kontroll förstör mer än det bygger upp.
  • Anonym (FYI)
    Tecum skrev 2019-10-11 11:29:52 följande:
    Nej, att inte tolerera otrohet är givetvis helt legitimt och en förutsättning för de flesta relationer. Men när nästa steg är att kontrollera partnern, kräva att denne byter jobb, inte får umgås med kollegor eller manliga vänner, kollar mobil och kräver ständig redovisning av vad partner gjort, då är man inne på svinavdelningen. 
    En relation måste bygga på ömsesidigt förtroende och det är nästan omöjligt att förhindra otrohet om partnern verkligen är inne på det. Kontroll förstör mer än det bygger upp.
    Jag tror det är ganska sällsynt att kontrollera sin partner i en harmonisk relation.
    Något måste ha hänt som får en partner att reagera.
    Den berömda magkänslan säger att något känns fel. Något i förhållningssättet har förändrats. Då kan det uppstå funderingar,misstroende, svartsjuka, och  kontrollerande i olika grad, beroende på omständigheter.
    Det är säkert som du säger att kontrollerande tar relationen åt fel håll.
    Å andra sidan vet man inte. Ta ts man som exempel. Ts skulle gärna se att maken visade någon typ av...kalla det svartsjuka...för att visa att han bryr sig.
    Nu verkar han inte vilja visa något. Då är inte det bra heller.

    Sen...för att försvara svinen något...Hur vanligt är det att få reda på en exempelvis otrohet? Det är ju inte så vanligt att den otrogne kommer hem och erkänner att hen knullat med kollegan på julfesten.
    Så jag tycker det är ett för starkt uttryck att kalla någon för ett kontrollerande svin utan att känna till omständigheterna, vilket man aldrig gör i ett öppet forum.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift