• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Havet75
    lill111 skrev 2019-01-01 11:37:23 följande:

    [quote=79325085][quote-nick]Havet75 skrev 2018-12-31 15:28:35 följande:[/quote-nick]Vi kör det programmet med minst 8 garanterade ägg och det är färska.

    Har mått bra hittills förutom väldig trötthet sedan några dagar efter nedregleringssprutan. Har ni bestämt när ni ska till st Petersburg??[/

    Heh havet! Tack för svar - nej, inte bestämt ännu, samtal med Olga på onsdag:)

    Visst använder ni din mans spermier?

    Lycka till nu och uppdatera oss gärna;))


    Vad spännande : ) Då får du berätta hur det gick efter samtalet. Vi kommer använda min mans spermier.

    Håller er uppdaterade hur det går : )
  • Havet75

    Ni som rest till Ryssland , vilka mediciner har ni behövt ha papper på för att komma genom tullen. Är ganska mycket man ska ha med sig.

  • Bappen

    Hej!

    Jag hoppas in i tråden. Ruvar just nu på två blastos, efter äd på Ava Riga.

    För några mån sedan, efter vårt förra försök fick jag svaga positiva gravtest men Hcg minskade i blodet så då fick jag sluta med alla Mediciner och vänta in mensen.

    Iförrgår (Rd 11) och igår (Rd 12, testdag) fick jag igen svaga pos gravtest men digitalt test visar 1-2 veckor och borde nog visa 2-3 veckor så jag oroar mig att det blir samma sak denna gång.

    Imorn ska jag lämna blodprov så då får vi se.

  • Shitai

    Jag o min man planerar att göra äggdonation med baby garaunte paket hos AVA Clinik i ST. Petersburg men vi är lite svårt att lita på o betala 230 tusen (21900 ?) i förväg till en rysk kampanj.

    Har någon gjort detta förr eller?

    Hur kan lita på att få 80% tillbaka om man inte få barn?

    Snälla om någon kan hjälpa mig ????????

  • Sjuttiosjuan
    Shitai skrev 2019-01-01 21:50:45 följande:

    Jag o min man planerar att göra äggdonation med baby garaunte paket hos AVA Clinik i ST. Petersburg men vi är lite svårt att lita på o betala 230 tusen (21900 ?) i förväg till en rysk kampanj.

    Har någon gjort detta förr eller?

    Hur kan lita på att få 80% tillbaka om man inte få barn?

    Snälla om någon kan hjälpa mig ????????


    Hej!

    Vi har varit i st Petersburg. Vi tog inte garantipaketet men betalade ändå in 100 000 kr i förskott. Upplevde det som väldigt seriöst, vi kände oss inte oroliga men det är ju väldigt mkt pengar..Vi funderade också på garantipaketet först men lyckades på första gången så i efterhand gjorde vi ju ett bra val:)

    Tror klinikerna överlag är rätt noga om att behålla sitt goda rykte.

    Lycka till, vi är jättenöjda!
  • PeeWee44
    Havet75 skrev 2019-01-01 20:21:09 följande:

    Ni som rest till Ryssland , vilka mediciner har ni behövt ha papper på för att komma genom tullen. Är ganska mycket man ska ha med sig.


    Jag har inte haft några papper med mig på mediciner när vi åkt dit. Dom har inte kollat något heller. Verkar vara mest intresserade av Ryssar.

    Spännande, vi får hoppas att det blir många pluss i vår.
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2018-12-26 18:06:37 följande:

    Finns det sprutor med progesteron?


    Ja, det finns progesteron i form av sprutor under olika namn utomlands tex Gestone, Prolutex och Prontogest. De finns i tex England (receptbelagt), Grekland (receptfritt) etc. Dock finns det EJ progesteronsprutor i Sverige.

    Jag vet inte om det finns i Riga, det får du kolla med din klinik isåfall.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2018-12-27 10:38:05 följande:

    Det är 100mg Lutinus, undra om det är skillnad då man gör ÄD eller ED att det är högre doser då på något sätt, verkar som de flesta här tar högre doser Lutinus och Progynon än jag. Vad är Duphaston till för? 


    Utomlands tar de generellt högre doser av östrogen och progesteron än i tex Sverige.

    Duphaston är progesteron som inte finns i Sverige längre(avregistrerat här). Googla så hittar du mer info.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-12-28 12:09:03 följande:

    Hej alla!

    Ville bara uppdatera om egoläget och idag var det testdag och jag gjorde två tester imorse som var positiva och jag är väl gravid. Jag är i chock! Glad, lite orolig, nervös men mest i chock! Kände faktisk igår hela dagen att jag hade mycket molvärk, yr och tyckte saker luktade väldigt stark, men som ni vet när man hållit på med detta länge så är man expert på att känna efter för mycket och alla hormoner kan ju spela en en spratt, så jag försökte hålla huvudet kallt. Men ja det var alltså en graviditet och inte hormonerna, och den lilla rosa blödningen häromdagen var val en sk nidblödning... 

    Så sjuk detta! nu får man hoppas att lilla frön stannar också! ska försöka att inte vara orolig utan tänka positiv och framåt. Försöka ;) vill ju njuta av detta som man längtat efter så länge!

    Kram alla :)


    Grattis till plus Evylina.
  • UndrandeSökare
    Bappen skrev 2019-01-01 21:44:06 följande:

    Hej!

    Jag hoppas in i tråden. Ruvar just nu på två blastos, efter äd på Ava Riga.

    För några mån sedan, efter vårt förra försök fick jag svaga positiva gravtest men Hcg minskade i blodet så då fick jag sluta med alla Mediciner och vänta in mensen.

    Iförrgår (Rd 11) och igår (Rd 12, testdag) fick jag igen svaga pos gravtest men digitalt test visar 1-2 veckor och borde nog visa 2-3 veckor så jag oroar mig att det blir samma sak denna gång.

    Imorn ska jag lämna blodprov så då får vi se.


    Vad fick du för resultat på hcgblodprovet? Hoppas det går bra denna gång Bappen. Vilka mediciner använder du denna gång? Har du kvar några embryon i frysen i Riga nu?

    Jag följde dig i din gamla tråd. Har du kollat upp genom immunutredning utomlands om det är ditt immunförsvar som är problemet som orsakar missfallen?

    Jag har haft 6 missfall och för mig är det mitt immunförsvar som orsakar det. Då behövs det mer mycket mer mediciner än bara blodförtunnande och östrogen och progesteron för att lyckas.

    Jag har gjort immunutredning på Life clinic i Aten och fick sen behandling med intralipiddropp, Kortison, fragmin och trombyl men missfall ändå. Gjorde då en ny större immunutredning i London hos Dr Gorgy på FGA och där hittades ännu fler immunproblem. Så det behövs mer mediciner.

    Tyvärr sysslar inte Avaclinic (AvaRiga) med immunutredningar, och i Sverige tror de inte heller på immunproblem. Men många gånger kan det vara orsaken.

    Om du vill veta mer kan jag tipsa dig om boken " is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den finns att köpa på tex Bokus för ca 300kr. Sen finns också tråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på Familjeliv, där finns det mycket kunnade om immunproblem.

    Lycka till !
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019