• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Lilly2013 skrev 2019-01-11 20:50:13 följande:

    Hej på er alla!

    Länge sen jag skrev här, har varit ganska besviken på mig själv att vi valde stanna kvar på vår fd klinik och har behövt ett tag och fundera va utan all medicinering och andas lite

    Men nu e vi på väg till Riga, den 28 ska vi vara på plats för första mötet och det ska bli så kul och intressant. Jag har även fått tag på min gamla läkare här hemma som vi ska få hjälp av med mediciner och undersökningar. På måndag blir det scratching och provtagning här hemma så då kör vi igång igen.


    Hej Lilly2013 ! Härligt att se dig igen och kul att höra att du också kommer åka till Riga ! Har du valt ivfRiga eller Avaclinic (AvaRiga) ?
  • AnnaLa

    Jag är bara jag.. låter hoppfullt att ni lyckades på sista embryot! Man hoppas ju att det är ett lyckoembryo:)

    Frazze, 11 blastisar låter ju ändå som det finns en väldigt god chans! Speciellt om du som jag har skruttiga egna ägg.. jag har ju gjort 6 misslyckade försök på egna först oxå.

    Skillnaden när man började med äd var för mig jättestor! Nu har ju du iofs lyckas en gång med egna ägg. Men jag fick bara ut ett ägg per plock och aldrig tillstymmelse till plus.

    Med äd har jag ju även om jag fått ngn kemisk graviditet och ett utomkveds ändå fått något som händer. Och till slut ett mirakel! Skulle det bli ett till så är det ju bara ett superplus. Jag är så tacksam för att jag har lyckats en gång! Men för hennes skull ville jag ändå prova att ge henne syskon som hon kan dela sin bakgrund/ historia med.

  • Jag är bara jag
    UndrandeSökare skrev 2019-01-11 20:45:49 följande:
    Ja, det beror både på embryot, kvinnans kropp och vilka mediciner man tar om det ska lyckas eller inte.
    Ibland kan det räcka att höja kortisondosen, eller lägga till blodförtunnande, för vissa behövs Levaxin och ibland är det annat som krävs som hysto eller starkare mediciner.

    Det som är så lurigt är att det krävs olika saker för olika individer, det finns ingen medicin eller behandling som funkar för alla tyvärr.
    I vårt fall var det ju helt klart att det berodde på den höjda dosen Prednisolon. Då först fick vi första barnet. När de satte in det sista fick jag exakt samma medicinering vad gäller allt annat också så 4 Progynon och Trombyl och 2 Prolutex. Hade NOLL hopp! Men han gallskriker där nere just nu.
  • Frazze
    AnnaLa skrev 2019-01-11 21:09:08 följande:

    Jag är bara jag.. låter hoppfullt att ni lyckades på sista embryot! Man hoppas ju att det är ett lyckoembryo:)

    Frazze, 11 blastisar låter ju ändå som det finns en väldigt god chans! Speciellt om du som jag har skruttiga egna ägg.. jag har ju gjort 6 misslyckade försök på egna först oxå.

    Skillnaden när man började med äd var för mig jättestor! Nu har ju du iofs lyckas en gång med egna ägg. Men jag fick bara ut ett ägg per plock och aldrig tillstymmelse till plus.

    Med äd har jag ju även om jag fått ngn kemisk graviditet och ett utomkveds ändå fått något som händer. Och till slut ett mirakel! Skulle det bli ett till så är det ju bara ett superplus. Jag är så tacksam för att jag har lyckats en gång! Men för hennes skull ville jag ändå prova att ge henne syskon som hon kan dela sin bakgrund/ historia med.


    Så härligt när det verkligen lyckas. Som sagt jag körde 3 ivf blev gravid på första men hon dog i magen i v.24. Sen inget. Fick ut några få ägg var gång. 3,2,5 tror jag och fick tillbaka 2 var gång. Sen körde vi äd, blev gravid som jag skrev så kom det ut. Sen en lång semester till varmt land och östrogenplåster och letrozol så pang kom jag hem med ett + i magen som ligger intill mig nu. Mitt mirakel!!!! Nu vill vi att han ska få ett syskon även om de inte blir 100% så är de 50 % i alla fall.

    Jag är bara jag! Fick du plus innan med de andra? Och såg ni någonsin ett hjärta ticka innan det kom ut i så fall? El har någon annan sett ett hjärta innan det kom ut och sen lyckats efter det?
  • Bell13

    Idag är det 9+0 så det närmar sig dit.


    Bappen skrev 2019-01-11 16:56:27 följande:

    Grattis Bell!

    Så skönt då har du snart passerat de mest kritiska veckorna. Jag längtar dit....


  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2019-01-11 22:31:08 följande:
     

    Jag är bara jag! Fick du plus innan med de andra? Och såg ni någonsin ett hjärta ticka innan det kom ut i så fall? El har någon annan sett ett hjärta innan det kom ut och sen lyckats efter det?
    Tog hcg-prov alla ruvningar. Aldrig gravtest. Därför jag visste att det var tvillingar vid m.f v.6-7. Mest troligt 2 vid MA v.14 också, hcg var mycket högre i början även då. Vågade aldrig göra VUL den graviditeten, men hade jag gjort det hade det ju troligen inte synts några hjärtslag för det var ju ett MA.
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2019-01-12 20:12:16 följande:

    Tog hcg-prov alla ruvningar. Aldrig gravtest. Därför jag visste att det var tvillingar vid m.f v.6-7. Mest troligt 2 vid MA v.14 också, hcg var mycket högre i början även då. Vågade aldrig göra VUL den graviditeten, men hade jag gjort det hade det ju troligen inte synts några hjärtslag för det var ju ett MA.


    Så du gjorde aldrig vul då? Jag bara funderar på om det kommer lyckas någon gång eller om jag bara kommer få en liten klimp. Får testa med mer kortison och vad det nu finns att ta till.
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2019-01-12 20:45:21 följande:
    Så du gjorde aldrig vul då? Jag bara funderar på om det kommer lyckas någon gång eller om jag bara kommer få en liten klimp. Får testa med mer kortison och vad det nu finns att ta till. smile1.gif
    Nej, vågade inte som sagt. VUL har alltid inneburit total ångest för mig så jag har bara gjort det med B v.13 och G v.10.

    Det är klart det ska bli syskon! Glad Jag hoppas och tror stenhårt på dina frysisar! Hjärta
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2019-01-12 21:16:59 följande:

    Nej, vågade inte som sagt. VUL har alltid inneburit total ångest för mig så jag har bara gjort det med B v.13 och G v.10.

    Det är klart det ska bli syskon!  Jag hoppas och tror stenhårt på dina frysisar!


    Tack snälla du! Jag hoppas så innerligt att jag får bli gravid och vara gravid igen. Önskar att de hade progesteronsprutor i Riga. Vi får ta och träffas någon gång med J, B och G. Och förhoppningsvis en liten till hos oss jag ska läsa på allt jag kan nu och go all in på det jag kan göra utan att åka jorden runt för massa prover, för det har vi inte råd med. Jag hoppas att mer kortison ska göra susen! Hur mycket tog du med dina? Kan du skriva hur din medicinlista/behandlingsplan såg ut!?
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2019-01-12 21:41:16 följande:
    Tack snälla du! Jag hoppas så innerligt att jag får bli gravid och vara gravid igen. Önskar att de hade progesteronsprutor i Riga. Vi får ta och träffas någon gång med J, B och G. Och förhoppningsvis en liten till hos oss smile1.gif jag ska läsa på allt jag kan nu och go all in på det jag kan göra utan att åka jorden runt för massa prover, för det har vi inte råd med. Jag hoppas att mer kortison ska göra susen! Hur mycket tog du med dina? Kan du skriva hur din medicinlista/behandlingsplan såg ut!?
    Absolut med 4 barn tycker jag! Glad

    Hade ju ingen mens inför sista FET (passerat klimakteriet under mina behandlingar och graviditeter) så jag bara började med 4 Progynon (upptrappat från 1 per dag), Trombyl och Prednisolon 10 mg ca 19 dagar före FET och 2 Prolutex med början 4 dagar. Pregnyl förstås 7 dar innan och själva FET-dagen. Skippade Fragmin, fick ju 2 missfall ändå när jag tog det så de trodde inte på det. Enda skillnaden var Prednisolonet. Just det- alltid tatt folsyra på recept också, den är ju typ 10 ggr starkare än den vanliga.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019